Kane & Lynch 2: Dog Days

„Lynch? Nemôžeš spať?“ „Ale nie… ja len… vieš… zajtra priletí môj starý priateľ Kane.“ „To znie dobre. Pôjdeme spolu na večeru? …. Lynch?“ Nič viac však nepočul. Iba tam tak stál, skleneným pohľadom pozoroval poloprázdnu škatuľku od liekov a v mysli sa mu pomaly začali vynárať spomienky…

Výrobca: IO Interactive
Vydavateľ: EIDOS Interactive
Dátum vydania v EU: 20. august 2010
Žáner: strieľačka z pohľadu tretej osoby
ESRB rating: M (pre dospelých 18+)
Minimálne požiadavky: Windows XP/Vista/7, Intel Pentium IV 3.0 GHz / AMD 2.5 GHz alebo lepšie, nVidia GeForce 7800 / ATI Radeon X1800 alebo lepšie, 1 GB RAM pri Windows XP / 2 GB RAM pri Windows Vista a 7, DirectX 9.0c, zvuková karta kompatibilná s DirectX, DVD mechanika, myš a klávesnica

Starí známi sú späť. A slovíčko „starí“ nebude v tomto prípade ďaleko od pravdy. Od ich posledného dobrodružstva vo Venezuele totiž ubehlo niekoľko rokov a neprezradím veľa, keď rovno poviem, že za ten čas čo sa títo dvaja žoldnieri nevideli (a my s nimi detto) sa čo-to zmenilo. Kane si nechal narásť prešedivenú bradu a Lynchovi sa taktiež ušlo niekoľko strieborných vlasov a aj tá plešinka nabrala na rozmeroch. Veru, čas nezastavíš….

Pán Lynch…
Po nie príliš radostnom závere prvého dielu sa ich spoločná cesta rozdelila a každý si šiel po svojom. Lynch zmenil kontinent a presťahoval sa do Šanghaja, kde si dokonca dokázal nájsť dievča – Xiu – a začal odznova. Ale keďže od žoldáka nemôžeme čakať, že sa zamestná ako predavač hot-dogov, znovu sa zaplietol do siete organizovaného zločinu, konkrétne sa pridal ku gangu riadenom Angličanom Glazerom, pre ktorého robí raz za čas nejakú tú špinavšiu robotu. Keď však príde od Glazera ponuka na veľký obchod zahŕňajúci pašovanie zbraní do Afriky, z ktorého podielu by Lynch mohol v pohode odísť do dôchodku a užívať si s Xiu pekný život, nebola iná možnosť iba kdesi vyhrabať starý telefónny zoznam a pohľadať meno pod písmenom K.

…Pán Kane…
Kane tak isto ako Lynch nepresedlal a nezačal sa zaoberať napríklad predajom ojazdených áut, alebo niečím podobným, a naplno pokračuje v živote nájomného vojaka. Ako aj z dole uvedeného traileru môžete vidieť, ani teraz podľa všetkého mu jeho plány veľmi nevychádzajú a preto bez dlhého váhania príjma Lynchovu ponuku. Z podielu, ktorý dostane, totiž aj on bude môcť odísť do dôchodku a vykašľať sa na život zabijaka. Mini spoiler: ak ste si v Dead Men vybrali koniec, kde ste sa rozhodli zachrániť žoldnierov obkľúčených v kostolnej veži, môžete sa tešiť – Jenny prežila. S otcom sa však úplne odcudzili a tak Kane tajne dúfa, že získanými peniazmi jej nie len pomôže, ale konečne sa dokáže s ňou zblížiť a budú môcť žiť šťastne ako jedna veľká rodina. Koniec mini spoileru.

Kane & Lynch 2: Dog Days Kane & Lynch 2: Dog Days Kane & Lynch 2: Dog Days
… a niekoľko Dní pod psa
Keď sa stretnú dvaja ľudia, ktorí spolu toľko prežili a navzájom si neraz zachránili život, človek by čakal, že po rokoch čo sa nevideli, sa aspoň objímu. Keď však Kane prehliadne podávanú Lynchovu ruku a rovno sa pýta na detaily biznisu, už od začiatku je jasné, že niečo nebude v poriadku. Alebo žeby to celé bolo úplne inak? Tak či onak, skôr ako sa Kane ubytuje, ho Lynch poprosí o láskavosť – robiť mu doprovod. Musí ísť ešte pred večerou trochu dohovoriť jednému informátorovi donášajúcemu na Glazera, ten však nečakane začne unikať a tak sa začína ďalšia eskapáda zahŕňajúca neustále utekanie, streľbu, mŕtvoly a potoky krvi. A kto by si bol pomyslel, že znova niečo nepôjde presne podľa plánu…

Tento krát sa dostávame do kože Jamesa ‚Seth‘ Lyncha a až na tuším poslednú pasáž hry vnímame príbeh jeho očami. Človek by až nečakal, že psychopat ako Lynch by mohol dokázať niekoho milovať, počas hry sa však odkrýva jeho pravá osobnosť a hoci servítku si pred ústa nedáva ani tu, predsa len to už nie je ten vyšinutý Lynch z prvého dielu. Dokonca v celom tom chaose ani nepotrebuje lieky. Musím sa priznať, že príbeh ma v druhom diely sklamal, rovnako ako Lynchovo vyliečenie sa. Je oveľa lineárnejší, nemá slepé uličky ako v jednotke a celkovo som mal po chvíli pocit, že mojou úlohou je len utekať dopredu. Žiadne narážky na minulosť, na budúcnosť… skrátka nič. Kaneove občasné poznámky dej taktiež veľmi neokorenia a tak sa radšej ako na dej treba sústrediť na atmosféru. Pokiaľ bolo zámerom autorov vyvolať v hráčoch pocit zúfalstva, beznádeje a zároveň vôľu prežiť – podarilo sa im to. Tony nepriateľov valiace sa na vás z každej strany a neschopnosť uniknúť im sú deprimujúce, fakt, že keď sa konečne dostanete tam, kam ste chceli, tak odtiaľ znova musíte ujsť niekam ešte ďalej sú frustrujúce a pri živote vás drží iba myšlienka na to, že za chvíľu to už hádam skončí, alebo sa niečo udeje. Nejaký predel v podobe filmovej animácie, alebo aspoň ten prekliaty Loading screen… Po bezprostrednom dohraní tejto hry som bol z toho všetkého sklamaný. S odstupom času však môžem povedať, že možnože to nebolo až také zlé, keď sa nad tým zamyslím – pokiaľ mala hra naozaj vplývať na podvedomie a pocitovú zložku, nie tú príbehovú. Takže – vyberte si. Záver to každopádne znova zachraňuje, pretože je taký, aký by sme v podstate od hry očakávali a preto veľmi neprekvapí, ale stále je dobrý a zanecháva vo vás ten hlúpy pocit… 🙂

Hrateľnosť
Ani tu nebudete mať čas na oddych. Ako som spomenul, nepriateľov je veľa (nečudo, v miliardovej Číne) a guľky lietajú zo všetkých strán. Znova sa môžete kryť za prekážkami a múrmi budov, vďaka lepšej grafike si viac užijete reálnosť a celkovo keďže ovládanie sa v Dog Days nezmenilo, pokiaľ ste nemali problém v prvom diely, tu ho určite mať nebudete.

Kooperácia s UI
Podľa mňa najväčšou chybou autorov bolo odstránenie vydávania povelov. Neviem, či to malo nejakú súvislosť s príbehom – akože si Kane nedá rozkazovať od psychopatického vraha, alebo čo – každopádne v Dog Days sa musíte spoliehať hlavne na seba. Kaneove IQ sa síce snaží, občas zastrelí toho, kto vám robí problémy, alebo pomôže krycou paľbou, väčšinou som ho však vnímal ako piate koleso na voze. O to viac zamrzí, že tu nedostanete od nikoho pomocnú ruku, takže po celý čas je to len o vás a Kaneovi, do tímu sa nepridá žiadny nový člen, ktorý by (ak už nič iné) slúžil aspoň na odlákanie pozornosti. Znova však musím pripomenúť, že sme v Šanghaji a Kane s Lynchom sú braní ako verejný nepriateľ číslo jedna, preto ani nemôžu čakať nejakú pomoc. Takže znova je to len na nás hráčoch, aby sme sa rozhodli či je to dobré, lebo to sedí k príbehu a atmosfére, alebo je to len ďalšia nedotiahnutá vec zo strany vývojárov.

Zbraňový arzenál
Znova sa nám do rúk dostane celá plejáda ručných palných zbraní od pištolí po raketomet a ako je pekným zvykom moderných hier – viac ako dva samopaly a jeden pištoľ si privlastniť nemôžete. Hráči zvyknutí na nekonečné zásoby nábojov to zase budú mať o to ťažšie, že tu nekonečné zásoby mať nebudú a preto treba pomerne často brať zbrane padlých nepriateľov, ak nechcete uprostred najtuhšej prestrelky počuť to nepríjemné CVAK a dole na ukazovateli uvidieť škaredé číslo 0. Novinkou je možnosť vziať zo zeme rôzne predmety ako plynové kanistre či hasiace prístroje, ktoré môžete elegantným pohybom ruky hodiť medzi nepriateľov a jedným dobre miereným výstrelom to celé odpáliť až okolo vás lieta omietka a iné kusy. Ďalšia zaujímavosť je automatická regenerácia zdravia. Keďže ste na všetko s Kaneom sami dvaja, nie je čas na adrenalínové injekcie a preto blížiacu sa smrť naznačuje červená, čoraz viac krvou postriekaná obrazovka, ktorá sa vyčistí hneď ako zaleziete niekam do bezpečia a na chvíľu si oddýchnete.

Grafika
Tento krát si grafické spracovanie hry skutočne zaslúži vlastný odstavec. Autori sa totiž inšpirovali dokumentárnymi filmami a vymoženosťami dnešnej techniky, akou sú napríklad ručné kamkordéry a fakt, že dnes si už video nahráte pomaly aj zapaľovačom. Ak patríte k ľuďom, ktorí nemajú radi zmenu, nepoteším vás. Kamera počas celého hrania imituje prítomnosť kameramana – t.j. očakávajte roztrasené, nestabilné pohyby, neustále mykanie a počas behu vás môže dokonca rozbolieť hlava. Ak ste videli film Blair Witch, viete, čo môžete očakávať. Neostrý obraz, pixelácia, kvapky vody na objektíve ktoré rozmazávajú obraz či dokonca šum – pokiaľ vbehnete do tmavých priestorov – skrátka autori urobili maximum, aby nám na naše monitory priniesli čo najreálnejší pohľad na vec.

Osobne tiež nemám veľmi rád náhle zmeny a preto skoro reálna grafika a neustále sa pohybujúci obraz (aj vtedy, keď všetci stoja) mi spočiatku spôsoboval problémy, ale nakoniec som si zvykol a začalo sa mi to dokonca páčiť. Konečne niečo originálne. Po čase som začal mať dojem, že nehrám hru, ale pozerám interaktívny dokument zo života dvoch postarších kriminálnikov. Čerešničkou na vizuálnej torte je cenzúra – akékoľvek príliš krvavé usmrtenie protivníka, alebo obnažené genitálie sú pekne vyštvorčekované a rozmazané (a pokiaľ viem, necenzurovaná verzia neexistuje), takže pokojne to môžete pustiť aj svojim deťom (ak nejaké máte a majú aspoň 17 rokov). Po spustení hry som niekoľko minút sledoval pozadie hlavnej ponuky, snažiac sa zistiť či je to animácia alebo reálny filmový záber a moje zistenie bolo prekvapivé. Skutočne nemôžem povedať ani pol krivého slova na grafické spracovanie hry, myslím že je úplne perfektné a skvelo pomáha navodzovať zmieňovanú atmosféru hry.

Hudba
Tentokrát sa nám o hudbu postarala nemecká hviezda industriálnej scény – Mona Mur, ktorá hudbou dokonale približuje pocity zo špinavých slumov, páchnucich rybích trhov a podobných miest na okraji ľudskej spoločnosti, ktorých si v Dog Days užijete neúrekom. A pre tých, ktorých to zaujíma, nemáme žadne info prečo sa Jesper Kyd tento krát nepodieľal na hudobnej zložke hry. Môžeme len hádať, že je to kvôli nedostatku času, alebo možno nedostatku financií, ktoré autori použili skôr na vizuálnu časť hry.

Co-op a hra viacerých hráčov
Kooperácia je späť, teraz už aj cez internet ako v príbehovom, tak arkádovom režime takže zábavu si užijete o to viacej. V režime pre viac hráčov tu máme znova obľúbenú Fragile Alliance, podporenú režimami Cops & Robbers: kedy sa jedna skupina hráčov – čoby zlodejov – snaží ukradnúť peniaze a druhá skupina – policajti – sa im v tom snaží zabrániť) a Undercover Cop: kde na začiatku každého kola je náhodne a tajne vybraný jeden z hráčov ako policajt v utajení a jeho úlohou je zabrániť ostatným, aby utiekli s ukradnutými peniazmi. V dnešnej dobe človek skutočne nemôže dôverovať nikomu. Na konci každého kola sa rozdelia nakradnuté peniaze a čím viac ich máte, tým lepšie zbrane si môžete nakúpiť.

Pre osamelých vlkov existuje arkádový režim, kde musíte v za sebou idúcich kolách nazbierať čo najviac peňazí, pričom každým kolom sa zvyšuje náročnosť. A na záver autori okorenili hru Achievmentami, aby nás udržali pri hre ešte o čosi dlhšie a nútili nás dosahovať stále lepšie výsledky.

DLC obsahuje zase iba niekoľko nových multiplayer máp a zbraní a dokopy sa jedná o 3 balíky.

Čo dodať na záver? Ak sa vám páčila jednotka a nevadia vám zmeny, myslím že by vás mohla osloviť nová dimenzia so známymi postavami, pokiaľ lipnete na jednotke a jej príbehu, dvojka vás asi príliš neosloví. Vylepšená hra online určite pridáva ďalšie bodíky k dobru, rovnako ako realizmus postáv a prostredia, záleží však na osobnej chuti každého hráča, či po prvom spustení pri ďalšej príležitosti radšej klikne na ikonku spúšťania, alebo odinštalovania.

A to ešte stále čakáme na filmovú verziu s Bruceom Willisom ako Kaneom! 😉

+ grafika a dokumentárny, realistický štýl kamery
+ hutná akcia
+ hra dvoch hráčov naraz
+ beznádejná, klaustrofobická atmosféra
+ podstatne rozdielne oproti Dead Men

– slabý príbeh
– Kane nemá v príbehu dosť priestoru
– nemôžete komandovať jediného spojenca v hre
– podstatne rozdielne oproti Dead Men

Celkové hodnotenie: 79%
Nebyť poslabšieho príbehu s pár zaujímavo vyriešenými situáciami, dal by som vyššie hodnotenie. S odstupom času musím povedať, že aj toto bolo hrateľné pokračovanie, hoci na kvalitu prvého dielu sa nechytá. Aj z dôvodu, že autori obliekli starú kostru do nového odevu a pridali len pár čačiek navrch, namiesto toho aby trochu zapracovali aj na celkovej podstate. Každopádne ak sa vám páčila jednotka, určite by ste mali vyskúšať aj dvojku, minimálne pre porovnanie.

Na portáli Slovenciny.com pôsobí od roku 2010. Okrem administrácie portálu sa vo voľnom čase snaží prekladať hry do slovenčiny. Medzi obľúbené štýly hier partria RPG, FPS, survival horory a stratégie.