Sid Meier’s Railroads!

Pamätám si na časy, keď som odfúkol prach z veľkej červenej krabice a vytiahol odtiaľ časti koľajníc. Potom som sa dve hodiny bavil s ich skladaním do rôznych zatáčiek, výhybiek a mostov. Nakoniec som na trať položil lokomotívu a niekoľko vozňov a zapol som elektrinu. Vláčik lietal po trati, prekonával zatáčky a ja som ho s bázňou v očiach sledoval. To boli časy.

Výrobca: Firaxis Games
Vydávateľ: 2K Games
Typ Hry: budovateľská stratégia
Zem výroby: USA
Požiadavky: CPU 3 GHz, 1 GB RAM, 128 MB GFX

Ujo Sid Meier nám už v dávnosti dal tú možnosť vyhrať sa s vláčikmi. Stál len za prvým dielom série, ostatné dva už neboli vyrobené pod jeho taktovkou. Ale ujo Sid sa rozhodol, že prerobí svoje klasiky do nového kabátiku a po Civilizations 4 a Pirates! tu máme Railroads! Straší vás ten výkričník v názvu, alebo vzrušuje? Evokuje to akčnosť alebo coolovosť. Akčná táto hra nie je, ale coolová dostatočne.
Na začiatku dostanem jednu stanicu v malom mestečku a pár dolárov a je mojou povinnosťou zvládnuť niekoľko cieľov a stať sa najväčším a najbohatším vlakovým magnátom. Pekne si postavím prvú železničku a pošlem predpotopnú lokomotívu, ktorá ide maximálne 20 km za hodinu, aby jazdila hore dolu a prevážala pasažierov. Koncept predchádzajúcich Railroads sa podstatne stenčil a zjednodušil, ale nemôžem povedať, že by to bolo na škodu. Stále treba dbať na to, čo prevážate. Určite je lepšie voziť vozne plné zlata, za ktoré dostanete 50 tisíc dolárov ako pasažierov za úbohé dva tisíce. Tiež si treba zaistiť výrobu, nemožno prevážať zlaté tehly, ak sa inde nevyrobili zo zlatej rudy, ktorú zas treba doviezť z baní. To isté platí aj o textile, ak sa predtým nedoviezli z farmy ovce s vlnou obyvatelia miest sa nebudú mať do čoho obliecť. Postupne vzniká zložitý reťazec spojení.

Ekonomika sa počas hrania stále mení a ceny klesajú a zas stúpajú. Niekedy je dobré postaviť rýchlo železnicu na uhlie, keď príde tuhá zima, aby sa malo čím kúriť, ľudia si potom za uhlie s radosťou priplatia. Okrem toho prebiehajú dražby o lacnejšie železnice, rýchlejšie lokomotívy… Všetci hráči, ktorí aktuálne hru hrajú prikladajú peniaze a dražbu vyhrá ten s najväčšou ponukou a potom niekoľko rokov exkluzívne využíva novo nadobudnutej výhody.
Na začiatku scenára dostanete niekoľko cieľov a musíte ich splniť do určitej časovej doby. Ak sa vám podarí previezť medzi dvoma mestami určitý počet pasažierov, alebo doviezť dosť áut, na konci scenára dostanete hodnotenie podľa toho ako sa vám darilo. Nejde o nič podstatné, ale poteší, keď vám hra povie, že sa vám darilo v stavbe železníc tak dobre, že by vás menovali na prezidenta USA: Scenárov je dokopy asi osem a jedná sa o západ, východ, severozápad (a iné svetové strany) USA, Nemecko, Anglicko a Francúzsko. Počet scenárov by mohol byť vyšší, lebo na môj vkus som ich dohral podstatne rýchlo.

Na maličkej mape neoperuje len hráč, ale aj AI riadení súperi, alebo živí hráči (multiplayer v Railroads! je skutočne podarený a vydrží na dosť dlho). Preto pri malej veľkosti mapy vznikajú postupne kľukaté železnice, mosty, tunely a všetko možné, že na konci už nemožno rozoznať vaše železnice od súperových a nevidieť zelenú trávu, len železné koľajnice. Mapy by taktiež mohli byť trochu väčšie, aby nevznikali také klikyháky.
Railroads! je radosť hrať, je to proste také hravé, vymazlené. Stavanie železníc je príjemný relax. Manažment je jednoduchší a aj ovládanie železničného impéria je detinsky jednoduché. Stačí si sadnúť za počítač, uvariť kávičku a sledovať ako vám vláčik vozí z Prahy do Berlína poštu.
Ak zazoomujete úplne k zemi uvidíte nádherné modely vlakov. Nemožno sa pozrieť do kabíny, ale pohľad zvonku stačí. Railroads! je nádherne sfarbená a vymodelovaná hra. Každá lokomotíva, farma, mesto sú vymodelované s citom a príjemne pôsobí len tak sa pozerať na všetky vaše železnice, ako lokomotíva vyfukuje oblaky dymu a ťahá do kopca vagóny plné hovädzieho dobytku a vína. Grafika hry okamžite upúta a teší, nie je to dokonalý Supreme Commander, ale skvele hrateľné Railroads! Napriek tomu hra potrebuje naozaj silný počítač, čo spoznáte hlavne vo chvíľach keď už je mapa zaplnená koľajnicami a jazdí po nej viac ako stovka vláčikov, potom vás čaká sekačka, ak nemáte nadupaný počítač, čo ja tak úplne nemám, preto nasledovala stiahnutie pixel shaderov a detailov, no hra stále vyzerala super.

Určite sme všetci mali radi vláčiky. Určite sa v každom z nás skrýva kus dieťaťa, ktoré sa rado hrá s vláčikmi. Preto deti, ujo Sid vám priniesol liek na vaše boľavé detské srdiečka. Railroads! nie je najlepšia stratégie na svete, neprináša nič nového, naopak osekáva pôvodný koncept, no stále je to radosť hrať. A keď vás hra teší, stačí to na to, aby bola vpredu na vašej poličke a vydržala dlho na vašom harddisku.

vláčiky, koľajnice
systém dovozu a obchodných reťazcov
pekne vymodelované všetko na mape a hlavne lokomotívy