Žáner: Historická RTS tratégia
Výrobca: Firefly Studios
Vydavateľ: SouthPeak Games
Platformy: PC
Dátum vydania v EU: 25.10.2011
Rating: T (Mládež)
Minimálne požiadavky: Windows XP (so Service Pack 3), Vista (so Service Pack 2), Windows 7, procesor Intel Pentium 4 2.8 GHz alebo AMD Athlon 64 3000+, 1 GB RAM (XP) / 2 GB RAM (Vista/Win7), 128 MB grafická karta s podporou DirectX 9.0c (ATI Radeon X1000/GeForce 6 Series), DirectX 9.0c, 2 GB voľného miesta na disku, zvuková karta kompatibilná s DirectX 9.0cPomerne jednoduchá stratégia so systémom, v ktorom musíte brať ohľad na náladu obyvateľov, tá je ovplyvňovaná daňami, podmienkami aj zásobami jedla. Svojim spôsobom je celá stratégia jedinečná spôsobom, akým fungujú ekonomické kampane a zároveň na ne naviazané bojové kampane. Keďže predošlé diely dokázali pobaviť, skúsil som aj najnovší Stronghold 3 a oľutoval som peniaze.

Podobné a podivné
Naposledy som pri hraní nadával ešte pri Mass Effect, keď v podzemí cúvaním na vozíku nešlo zabiť tú veľkú beštiu. Dnes pri hraní Stronghold 3 ekonomickej misie. Ďalej som ani hrať radšej neskúšal. Preto tento názor bude názorom hrania po jeho zvláštny koniec.

Stronghold 3 je veľmi podobný na všetky predošlé. Problém nebudete mať s ničím novým, ak ste hrali už staršie Strongholdy. Iné je len hlavné menu a pár grafík pri loadingu a podobne. Pri bežnom hraní dokonca ani nespozorujete nič extra nové, možno však zjednodušené zobrazenie stavu budovy. Kým v dávnejších verziách po kliknutí budovy aspoň ukázala hra koľko pracovníkov na danom poli či v pekárni pracuje, teraz nič.

Práca s vojskom
Kliknete na lorda, že ho chcete niekam poslať a on nič. Ahá, už viem, on sa neoznačil. Lenže on sa neoznačí ani po niekoľkých kliknutiach, hra netoleruje asi nejakú oblasť okolo neho. Musíte si priblížiť na postavu, aby aj myš klikla presne asi na jeho hlavu, alebo neviem. Preto je dobré asi skôr označovať tzv. hromadne ako pri ikonách na ploche, kedy do označeného štvorca dostanete danú postavu. Chcete lukostrelcov poslať na drevenú vežu, nech ich nedostanú vlci a div sa svete, lukostrelec vám zíde z rebríka dole nech ho zahryznú vlci. Ostatní pália na vlkov a na šťastie aj automaticky. Div sa znova svete, vlk vyjde na rebrík. Asi takým štýlom, akoby ho priťahoval lietajúci tanier lúčom svetla a on metal nohami. Vlk lezúci po rebríku v 90° uhle, to je naozaj zvláštnosť.

Vo veľmi veľkej kríze na vojsko som sa rozhodol na veži pred hradbami mať troch lukostrelcov aj Lorda, aby ich ochránil pred vlkmi, ktorí by sa vyškrabali po rebríku. V čase keď som ho nakoniec potreboval niekde inde sa pri ceste nadol zasekol podobne ako pri cheatovaní a prechádzaní stenou v niektorých FPS a po vypnutí cheatu niekde v priestoroch múrov a schodov. Šialené trhavé pohyby, kedy ani hra nevie čo má robiť. Pomohol Save a znova Load uloženej. K tomuto sa ešte vrátim. Nechal som ho pri bráne, nech stráži a koná v prípade narušenia aj s kopijníkmi. Pri posielaní na iné miesto sa robil že ma nevidí a ešte sa vystieral s rukami nahor, akoby práve vstal a ani som ho neoznačil, no napriek tomu, že svietil ako označený. Dokonca niekedy akoby ani nereagovali vojaci. Posielam vojsko na útok na nepriateľov aj s lordom. Lord je však idiot, pretože ak mu dochádza zdravie a vy ho presúvate inam, on nejde. Odmieta, nereaguje, hre šibe. Prichádzate o nervy, lebo vtedy musíte posielať celé vojsko na pár sedliakov, čo sa rozhodli doraziť vášho debilného lorda. A ešte sa vrátim k označovaniu. Medzi mapkou a oknom s popisom označenej budovy či vojska sa nachádza priestor, ktorý by mal relatívne fungovať tiež ako aktívne pole, na ktorom sa má označovať vojsko, ale tam to akosi nikdy nechce stopercentne fungovať ani po priblížení. Skôr v hornej polovici monitora. Niečo podobné sa deje, pokiaľ je veľmi blízko drevenej veže iná budova a vy posielate na vežu / rozhľadňu lukostrelcov. Ikona zelených schodov, znamenajúca vylezenie hore sa nezobrazí vždy, ba čo naštve, už sa mi stalo že vojsko sa na môj príkaz vykašlalo. Obranné pozície nefungujú ako majú… no horor, kým nevydajú poriadny patch.

Fungovanie mesta
Stavba domov je jednoduchá, závisí od naťaženého dreva alebo kameňa, pokiaľ chcete vojenské budovy. Peniaze do krajiny prichádzajú cez daňový systém. Čím sú dane vyššie, tým menšiu chuť majú ľudia žiť. Čím majú väčšiu chuť žiť, tým viac mesto prosperuje po populačnej stránke. Lenže udržať ho skvelé je ťažké, ak chýbajú prostriedky na udržanie. Štastie ľudí je možné udržať udržiavaním viery, zásobami piva, prídelmi jedla, nízkymi daňami a všetko ako vždy niečo stojí. Potešiť ľudí ale môžu aj také hlúposti ako cirkevný sobáš na verejnosti. Zaujímavo to fungovalo v Strongholde vždy. Zdá sa, že ide o komplikovaný systém, no je veľmi jednoduchý a originálny.
Trochu mi chýbalo občasné video miesto mapky, kde sa objavovali videá aj pri malých hlúpostiach ako opadanie lístia, nákaza morom, alebo premnoženie zajacov.

Stavanie budov
Stavba budov je vo všeobecnosti rovnaká ako doteraz. Pri stavbe niečoho veľkého či malého sa pod stavbou zobrazuje štvorec a zobrazia sa aj štvorce území ďalších budov, takže je vidieť, kde ešte miesto je a kde nie. Niekde by to šlo, ale štvorec vývojári posunuli nezmyselne ďalej. Nuž a keď nájdete vhodné miesto na stavbu, hra vám vypíše že miesto nie je na vašom pozemku a nemôžete tam stavať! Prosím? To čo je za sprostosť? Celkom v rohu mapy hneď za mojou hlavnou budovou v obkolesení 20 vlastných budov a nakoniec hradbou a ja nemôžem stavať? Raz je to hláška, že pozemok mi nepatrí, pritom som len chvíľu pred tým zbúral starú pílu po vyťažených stromoch a inokedy je to hláška, že staviam blízko nepriateľa. Áno? Ako nepriateľa bralo vlka, ktorý spal asi 5 budov ďalej.

Hra
Pri už spomenutom save a loadingu sa udiala zaujímavá chyba. Zmizol celý dashboard, menu, mapka, aj ponuka označených ľudí či budov. Holá hracia plocha. Až po druhom loadingu to funguje na výbornú. Pozorujem podivný úkaz na múroch. Tam kde bol pôvodne celistvý múr je teraz nejaká diera a malý úsek múra otočený celkom iným smerom. Tým pádom tam je poriadna diera na dvoch miestach, kadiaľ cudzie vojsko príde aj uspokojené odíde. To má byť čo? Nemá si predsa pri ukladaní hra aj pamätať, ako som mesto postavil?
Môžem byť rád, že sa zobrazil aspoň ten dashboard. Lenže len do momentu kedy mi hra absolútne zasekne celý počítač aj s rozpísanou recenziou a tak prídem o komplet všetko rozpísané, rozohraté. Nepomohlo CTRL ALT DEL, ani CTRL ESC, nič čo bežne zaberie.. Mŕtvo. Natvrdo cez vypnutie. Pokiaľ máte Toshibu ako kolega, potom sa musíte zmieriť s tým odložiť notebook a počkať kým baterka sama nepadne od vyčerpania, až vtedy sa dostanete k počítaču. Napriek dobrým pocitom z hrania, opäť novým mapkám v Strongholde mi hranie stačí. Vo všeobecnosti platí, že Stronghold je zábavná stratégia, ktorá vyžaduje rozum a rozmýšľanie. Zároveň aj predvídavosť a ochotu počúvať – sledovať ľudí, ich stav, potreby. K inej ako ekonomickej kampani sa dostanem, keď znova príde chuť, no po problémoch, ktoré spôsobilo zaseknutie celej hry, sa jej za trest nebudem dlhší čas venovať. Človek s Win 7 notebook celkom vypnúť nemusí dlho. Na to sa spolieham a aj preto mám rozrobených niekoľko textov, zapnutých menších aplikácií. A keď o to všetko prídete pre jednu hru… fú! Ďakujem.

– budovy nezobrazujú počet pracovníkov
– vlk vylezie rebríkom v 90°
– označovanie vojska a lorda, príkazy a občasné nereagovanie
– minimálna inovatívnosť v ekonomickej kampani od predošlých dielov
– okrem menu asi žiadna významná zmena vo fungovaní hry
– bohovsky veľa chýb, vŕŕŕ, prídem asi o nervy
– kým nevyjde poriadny patch, hráč môže naozaj prísť o nervy

– starý dobrý Stronghold
– hra, ktorá dáva zmysel a vie byť ťažká aj jednoduchá zároveň
– závisí od rozmýšľania a postupu, predvídavosti
– chuť nájsť nejaké plus, ale k toľkým mínusom by to bolo stále málo.

Hodnotenie: 4 body z 10 / zatiaľ.

Niekoľko situácií, pri ktorých ma šiel šľak trafiť.
Keď nešlo stavať na vlastnom, keď nešlo postaviť plot po tom, čo sa po loadingu pokazil, keď sa kráľ zasekol a triasol, nuž a keď sa vystierala ignoroval príkazy. Znechutenie ďalej hrať znemožnilo pokračovať v skúmaní hry.