Stronghold Legends

Stronghold je pojem, ktorý dostal spoločnosť Firefly už dávno medzi elitu výrobcov strategických hier. Iste sa niekto z vás pamätá na takzvané predverzie prvého úspešného a predávaného Strongholdu, kým boli ešte vo verziách krátkych zábavných hier. Stronghold tak ako ho poznáme je ale mladší.

So svojím datadiskom s názvom Crusader sa stal pre niekoho kultovým titulom, neskôr po príchode Stroghold 2 bez závažných noviniek udržiavajúcim si svoju popularitu, pričom na momentálne najnovší iste ako správny Strongholďák iste nedáte dopustiť. V čom je vlastne Stronghold Legends nový? Klasický opis by bol o stavbe a obrane, či naopak o útokoch a taktike. Tak tomu samo iste bude v práve v tomto vydaní. Ekonomika, stav obyvateľstva a prípadné epidémie, prosby či choroby, to vše nehovoriac o vojenských činiteľoch, zasahuje do deja tak ako tomu bolo doteraz. Dočkali sme sa však vylepšenej grafiky, zvýšenej detailnosti a aj záhadnosti. Ak vám pred tým chýbali hrdinovia, teraz si ich vychutnáte na plno so všetkými kúzlami, aké v dobách dávnych mohli trýzniť ľud ozajstný či len ľud mýtov a legiend. Práve kúzla a efekty ich moci sú novinkou, ktorá nemusí sadnúť úplne všetkým. Avšak sú dôležitou súčasťou priebehu hry, takže vyhnúť sa ich používaniu či skaze je niekedy nemožné. Treba si zvyknúť, že aj hrdina by mal mať v hre a jej deju svoje miesto.
Na chuť im však prídete ľahko,… čo vyčítať, občas treba aj novinky. Hrdinov máte, ako aj hlavných armád, troch a každý disponuje rôznymi vlastnosťami, kúzlami a schopnosťami a i keď je hra sama o sebe stále tou pomalou vecou, pri ktorej si stihnete uvariť kávu a zaliať vodu, kým vaše vojsko prejde z jednej strany hradieb pomôcť na druhú, po presune jednotiek už môže začať peklo také, aké by ste si priali. Človek by čakal, že pokračovanie hry bude rýchlejšie aspoň v niektorých častiach, autori však zrejme chceli nie príliš meniť základný Stronghold a nechceli sa vzďaľovať pôvodnému, ktorý sa stal tak charakteristickým. Veď svojím spôsobom majú aj pravdu, veď Strongholdu sa podobá málo čo. Legends sa však už ponáša na svojich konkurentov. Kúzla a ich využitie ako z Empire Earth či Age of Mythology niesú už typická strongholdovka, ale dá sa to odpustiť. Iste to niektorí aj privítate, keďže to len pridáva na atraktívnosti hry a taktiež sa dá pri správnom použití dosiahnuť rozhodujúceho či silného zásahu nepriateľovi. Obliehače a rôzne možnosti ako prekabátiť hradby, či sa cez ne dostať k nepriateľovi, to je prvok, ktorý vás bude ťahať do hry.

Ak ste však medzi vylepšenými detailmi hľadali aj prvky ako umelú inteligenciu, či nejaké zmeny v pohybe, ide stále o to isté pomalé a vlečúce sa dianie, čo doteraz. Postavte hradby a s pomocou útesov vytvorte akúkoľvek kostrbatú hradbu a ihneď spoznáte, že priblblý pohyb jednotiek, či už vašich alebo protivníkových, zavedie vojsko do každej špáry v hradbe, hľadajúc pritom najvhodnejšiu cestu k svojmu cieľu. Nemotorný pohyb, tak charakteristický už z predchádzajúcich dielov ostal. Aj napriek tomuto detailu sú jednotky v Umelej inteligencii od predchodcov už na šťastie v mnohom popredu. 26 misií v troch kampaniach ponúka skvelý príbeh a to všetko pod vašimi vládnucimi rukami a rozhodnutiami.

Tak teda tešte sa na poletujúce čarodejnice, čo sa vám iste nedajú chytiť, ale aspoň spríjemnia celkovú hru a pridajú aj mierny vtip pri pohľade na ne 🙂
Briti teda vytvorili silnú konkurenciu hre Age of Empires, ktorej ste iste venovali nejaký ten svoj herný čas a keďže nedávno vyšiel datadisk, opäť sa tak rozprúdila AOE mánia. A čo môžeme nakoniec skonštatovať? Stronghold Legends je skvelou vecičkou, rovnako ako predchodcovia, aj napriek očakávaniu vylepšenia niektorých nedostatkov, zostal Stronghold Strongholdom, ako som niekoľko krát už spomenul aj vrátane svojich charakteristických chýb a nedostatkov… ale to by už nebol ten pravý Stronghold… nemyslíte?