Call of Juarez (dvojrecenzia)

Call of Juarez (už iba COJ) je first-person akcia z prostredia Divokého Západu, ktorá bola známa aj pod názvom Lawman, ale nakoniec sa premenovala na Call of Juarez. Dosť už z histórie, ale ešte musím spomenúť akčnú hru z Divokého Západu, ktorou bola hra Gun a mala prekvapivý úspech vďaka voľnosti pohybu a adrelinovým prestrelkám na koňoch. Otázkou je: Dokázali poľský vývojari urobiť hru aspoň takej kvality akú má Gun, alebo dokonca lepšiu ? To sa dozviete v dvoj recenzií, takže sa môžete tešiť na…

Vývojár: Technland
Vydavateľ: Ubisoft
Platformy: PC, XBOX
Žáner: Akcie
Lokalizácia: oficiálna čeština
Vydanie hry: september 2006
Podobné hry: Gun Oficiálny web: http://www.callofjuarez.com/
Hru si môžete zakúpiť na: www.eshop.megahry.eu
Rating: 18+
Autori dvoj recenzie: Hracho Martin a Tangorn

Recenzia pohľadom Tangorna:
Call Of Juarez má na svedomí poľská firmička Techland, známa hlvne vďaka svojmu akčnému debutu Chrome. Bola to dobrá strieľačka, ale to bolo všetko. Nič prevratné, do žánru FPS nepriniesla nič nové. Techland majú však dostatok sebadôvery a vytasili sa s CoJ. Môžem len zatlieskať a pochváliť ich za túto strieľačku z divokého západu. Naozaj príjemne osviežuje stagnujúci žáner. A ako? Akoby slovník definoval Divoký západ? Prostredie amerického západného pobrežie v rozpätí rokov 1850-1900, so známymi symbolmi ako osamelý hrdina, ktorého jedinými priateľmi sú dvojica koltov, fešácky široký klobúk, kôň a poprípade harmonika (všetci sme videli Vtedy na Západe). Ďaľšími opornými bodmi sú priateľskí i zle naladení indiáni, prestrelky jeden na jedného, keď hodiny odbíjajú poludnie, kartové hry, kopec alkoholu a hlavne mŕtvol, nesmieme zabudnúť na prostitútky a zlých zloduchov, ktorým ide len o prachy a najlepšie skrytý indiánsky poklad. CoJ ponúka toto všetko vo vyleštenej, krajšej podobe pre hry 21. storočia. Vitajte na skazenom západe. Billy, mladý miešanec sa vracia domov k svojej matke a nevlastnému otcovi (ten ho mlátil ako dieťa), pretože neuspel v hľadaní skrytého pokladu a už dlho nevidel svoju matku. Poloindiána sa zmocňujeme hneď na začiatku a zisťujeme, že toto bude asi riadna zakrádačka. Musím ukradnúť zbraň starému farmárovi a následne si precviciť streľbu. No super, už viem ovládanie, tak čo ďalej? Konečne sa dostávam do mesta, kde ma privíta šerif (vyzerá to, že ma tu nikto nemá rád), musím mu odovzdať zbraň. Na počkaj ty had, to si s tebou ešte vybavím, radšej idem omrknúť salón. Suzie ma z balkóna volá do jej izby, ale majiteľ baru ma nechce pustiť dnu bez peňazí. Neni problém, nájdem si bič a… nie nezbičujem majiteľa, ale vyhupnem sa za pomoci biča do Suzinho okna. Akrobatické kúsky sú Billyho prednosťou a s bičom bude prekonávať nejednu prekážku. Ale späť k Suzie, keď si od nej vypožičiam pištoľ, tak sa ma holka chystá privítať orálnym spôsobom a práve keď mi rozopína gate vtrhne majiteľ a je zle. Vyskakujem z okna a zakrádam sa cez celé mesto, lebo majiteľ vyhlásil odmenu za moju hlavu. Nakoniec sa dostávam k farme svojej matky, počujem krik, dobehnem tam a matka je mŕtva aj nevlastný otec.

Následne sa dostávam k druhej hrateľnej postave. Reverend Ray je bývalý zločinec, ktorý sa rozhodol zasvätiť svoj život Bohu. Slúžim si tak omšu, čítam bibliu a dobehne niekto, že sa na farme môjho brata niečo deje (reverendov brat je Billyho nevlastný otec). Valím tam a nachádzam Billyho nad mŕtvolami tých dvoch chudákov. Bože, Billy, čo si to urobil. Musím ho chytiť. A tak začína naháňačka. Billymu sa darí utiecť. Ja ťa dostanem, chlapče. Vraciam sa do mesta a vyťahujem z truhly svoje dva verné kolty, už to bude dvadsať rokov, čo som z nich naposledy vystrelil. Mesto sa zbláznilo. Zabili šerifa a teraz tu rabujú. Stáva sa zo mňa Pravá ruka Božia a hodlám postrielať všetkých tých hriešnikov a potom pokračovať v honbe za Billym.

CoJ ponúka hru za dve úplne odlišné psotavy a tak zároveň dva odlišné štýly hrania. Reverend Ray a jeho kolty predstavujú akčnú časť hry, kde adrenalín odsýpa v podobe horúceho železa v telách jeho mŕtvych bezbožných protivníkov a Billyho zakrádacie časti vzdávajú hold stealth plus sú plné skákacích pasáží a na radu dôjde aj luk a šípy. Hra sa dynamicky strieda. V jednom leveli utekáme s Billym pred Rayom cez opustenú baňu, či kaňon plný riek a snažím sa vyhýbať indiánom, banditom a iným nepriateľským živlom a hneď v druhej misii som v koži reverenda a tie časti, v ktorých sa Billy zakrádal ja vystrieľam s bažím požehnaním ( a že je tých mŕtvol ozaj požehnane). Akčné pasáže dávajú pripomenúť staré zlaté časy kovbojek v televízii. V prípade, že má Ray zastrčené oba kolty v pošvách (ako divne, až obscénne to znie) a vyberie ich, aktivuje sa špeciálny bullet time mód, mieritká (áno, dve, každá pištoľ má vlastné) sa pohybujú v smere akým Ray vyťahuje zbrane a on môže simultálne rozdávať rany z oboch koltov. Ľavý sa ovláda ľavým a pravý pravým myšítkom, jednoduché a strašne prepracované zároveň. A ku koncu skoro každého levelu s Rayom príde na rad tá pravá chuť divokého západu – duel. Mám 6 sekúnd, hneď ako tieto ubehnú, treba trhnúť hlodavcom (rozumej myšou) dole, čiže siahame po kolt, potom hore, čím vyberieme kolt, a potom len namieriť a poslať hriešnikov do plameňov pekelných, najlepšie headom (rozumej ranou do hlavy), alebo potom mieriť na hruď. Súboje sú naozaj perfektné a atmosféra sa tu dá len krájať. Najvypečenejší je s dvoma chlapíkmi a potom len s troma nábojmi v zásobníku.

Keď už sme tu tak sumarizovali čo je na divokom západe – máme rozobraný príbeh, ako sa to asi hrá, na jasné – ako sú naši dvaja hrdinovia vybavení? Reverend Ray nosí u seba vždy Bibliu, však je to služobník Boží a v každej situácii je pripravený zarecitovať pár veršov z nej. Okrem toho má kolty, pištole, revolvery či ako to chcete volať. Môže nosiť ešte jednu väčšiu zbraň a tou je buď brokovnica, puška alebo upílená brokovnica. Ubezpečujem vás, že akákoľvek zbraň má priam brutálne účinky. Brr, bum bum bum. Nesmie chýbať ani dynamit a s výbavou sme spokojní. Billy má okrem biblie tiež všetky tieto vymoženosti konca 19. storočia (dostanú sa mu do rúk len ojedinele), ale zato má po ruke obľúbený bič (taký Indiana Jones) a taktiež luk a niekoľko šípov. Zbrane môžte v priebehu hry kedykoľvek meniť, lebo po čase sa opotrebúvajú a kto by už len chcel kolty, ktoré ani poriadne presne nemieria?

Zo spomínaných slastí divokého západu ako sú prestrelky plné olova a krvi, prostitútky a indiáni si taktiež užijeme kone. Síce len v niektorých misiách (jedna obzvlášť adrenálinová je naháňanie dostavníka). Žrebci, či kobylu sa dajú bezproblémovo ovládať a perfektne zapadajú do kokteilu prísad, čo Techland namiešal pre hráčov.

Príbeh odsýpáva rýchlosťou japonského metra a prostredie sa dynamicky mení. Narazíme v priebehu Billyho a reverendovej cesty na ich rodné mesto Hope, prebojujeme sa cez opustenú baňu, nesmie chýbať toľko klišovité, ale stále obľúbené prepadnutie vlaku, nejaký ten odľahlý ranč, indiánske táborisko, rozľahlý les divokého západu a konečne zavítame do mexickej púšte s typickým kostolíkom a cintorínom. Pozornosť detailom je poznať na každom kroku. Postavy sú vymodelované do poslednej jazvičky na tvári, každá rana, ktorú schytajú z pištole je vidieť, presne tam, kde ich zasiahla, maličkosť, ale poteší a dotvára celkový príjemný dojem.

Dvaja hrdinovia (čo sa teda vôbec nemajú radi) narazia v priebehu svojej cesty za slobodou/spravodlivosťou na tisíce banditov a podvodníkov, ktorých ani Boh neomilostí od smrti. Týpci dokážu nepríjemne prekvapiť, v stealth pasážiach sa pohybujú po predom daných líniach a ich pohyb je ľahké odsledovať, no ich inteligencia sa prejavuje hlavne v prestrelkách. Riadne spolupracujú, nepríjemne sa skrývajú za každú prekážku, čím robia zo seba ťažký cieľ. Nielen ľudia ohrozujú hrdinov, ale i divá zver. Vlci, štrkáče i pavúky sú vždy hladné.

Techland sa vytiahol čo sa výtvarnej stránky týka. Ak ste doteraz boli zvyknutí na šeredný hry zo strednej Európy, prichádza zmena, pretože CoJ vyzerá tak dobre, že potrebuje naozaj nadupané mašiny. Odmenou za upgrade hardwaru vám bude vynikajúco vyzerajúca vodná hladina (môžte si aj zaplávať), vysoké detaily prostredia a postáv a vôbec divoký západ so všetkým čo k nemu patrí. Dabing postáv je podľa môjho názoru zvládnutý na jednotku, Billy má správny hlas utečenca a Ray zas trúsi jednu drsňácku hlášku za druhou a prekladá ich citovaním z biblie.

CoJ je riadne prekvapenie od Poliakov. Kvalitné hry vznikajú nielen v zámorí a Nemecku, ale i naši severný susedia dokážu vyvinúť zábavnú, strhujúcu hru s dobre napísaným scénarom a množstvom adrenalínových prestreliek. Priprátajte si, že všetko sa odohráva v romantickom prostredí divokého západu a hráte za dve úplne odlišné postavy a nie je o čom uvažovať. Priaznivci kovbojov majú priam povinnosť si Juareza zahrať.

Billy + reverend Ray (odlišné štýly)
spomalený mód a duely
jazda na koni, zbrane
atmosferické prestrelky
zvučné a pekné postavy
prostredie a jeho striedanie

krátkosť (10 hodiniek a je tu koniec)
HW nároky

VERDIKT: 8,6/10

Recenzia pohľadom Martina Hracha:

Čo by to bolo za hru bez príbehu + hratelnosť
Možno si poviete, že táto hra už nemá čo ponúknuť a bude to hra, kde hlavný hrdina sa bude chcieť niekomu postiť a bude to plné zvratov, veď to by potom nebol Divoký Západ ! V úvodnom intre sa hráč dozvedá niečo o Juarezovom zlate, presnejšie legenda, ktorá bola predávaná z generácie na generáciu od času Hernanda Corteza. Legenda vraví, že Aztecký boh slnka poklad preklial a všetci čo ho budú hľadať tak nájdu iba záhubu a nešťastie. Táto posadnutosť k pokladu bola známa ako Call of Juarez. Rozhodne šikovný úvod, ktorý vysvetľuje vznik názvu hry, ale zanecháva za sebou veľa otáznikov, čo je to za poklad ? Možno sa vám bude zdať, že COJ nebude mať čo ponúknuť čo sa týka príbehu a bude to iba klasický príbeh, v ktorom hlavný hrdina bude túžiť po pomste a po poklade(no kto by po poklade netúžil ?). V hre nie je hlavný hrdina, ale dvaja hlavný hrdinovia, čo je rozhodne príjemná zmena, každý si žije svoj život, ale stále má človek v hlave nejasno. Ak bude príbeh o dvoch postavách, nestratí sa hráč v príbehu, pochopí ho alebo sa z príbehu stane guláš ? Ja mám pre vás jasnú odpoveď. S veľkou radosťou a čistým svedomím vám môžem povedať, že príbeh by pochopilo aj päť ročné dieťa, lebo príbeh je prepracovaný do poslednej body, čiarky, otázniku a výkričníku. Prvá postava, ktorú budete ovládať v prvom kole je Billy. Jeho minulosť rozhodne nebola modré nebo, ale čierna diera. Jeho matka mu nikdy nepovedala, kto bol jeho otec tak nemá žiadne priezvisko. Keď bol ešte v plienkach tak mu dala mama medailón pre šťastie. Jeho nevlastní otec Thomas, ktorý je podľa Billyho veľký zku****n, pretože ho bil každý deň. Vyrastal v meste menom Nádej(čo vyzeralo sľubne), ktoré je jedno z najnebezpečnejších miest, plné darebákov, ožranov, zlodejov atď. Billy toto neľudské zaobchádzanie nemohol už ďalej znášať tak utiekol preč od matky a nevlastného otca, hľadať Juarezovo zlato, ale bohužiaľ nenašiel nič, len dievčinu menom Molly, ktorá mu nebola dopriata, lebo jej otec nemohol zniesť jeho farbu kože. Tak sa vracia späť, hladný, chudobný, čo nemá vôbec nič, ani to priezvisko. Hru začnete v hustom lese bez zbraní, tak si budete musieť nejakú zaobstarať, lebo bez zbrani človek v meste neprežije ani sekundu. Prvá úroveň je tutorialová, kde sa oboznámite s ovládaním a schopnosťami Bylliho. Po pár krokoch narazíte na malý potok tak medzerníkom popreskakujete po plošinkách, aby ste sa neomočili a z kopca zbadáte mesto Hope(Nádej). Narazíte na veľmi strmý kopec tak keď naberiete príliš veľkú rýchlosť tak sa šmyknete a padnete, tak klávesov S budete brzdiť svoj šmyk dole kopcom a narazíte na Jonesovu búdu, dobré miesto na trochu cvičenia v streľbe, ale treba si ju najprv zohnať a nikto na svete určite len tak zbraň druhému človeku nedá, tak sa je treba potichu preblížiť. Pri takýchto stealth prvkoch si musí dať hráč poriadne veľký pozor, lebo ako náhle vás niekto zbadá tak vás odtiaľ vyhodí a môžete ísť znova. U som zaznamenal aj malé chybičky v umelej inteligencií, lebo niekedy ma osoba, ktorá by ma v reáli nevidela tak ma vo virtuály zbadala, ale to si rozoberieme neskôr. Vždy je dobré obzrieť okolie a premyslieť si ako sa bez spozorovania dostanete do zakázaného územia. NPC postavy totiž to nerobia tú istú činnosť, niekto opravuje plot a behá okolo. Klávesmi Q a E sa je dobre vykláňať odkiaľ vás nie je vidieť a keď je váš(protivník) otočený chrbtom tak je treba využiť situáciu a potichu sa dostať tam kam potrebujete, ale treba nezabudnúť neustále sledovať protivníka. Klávesov X je to vhodné. Malé zelené kríky sú v hre aj na okrasu, ale dá sa v nich aj pekne skovať. Určite vás prekvapí interaktivita prostredia, hneď v prvom leveli si ju užijete. Potrebujete sa dostaň na strechu, kde má majiteľ tejto búdy zbraň, ale váš skok nestačí tak je treba bednička s ktorou je potrebné bezpečné zaobchádzanie, lebo jej buchot môže spôsobiť vaše odhalenie. Keď vyskočíte na bedňu tak zistíte, že obyčajný skok nebude stačiť, ale ruky sú v hre nápomocné. Aby ste vyliezli na strechu tak ako to už býva stlačíte Space, ale potom ešte W a Billy sa rukami strechy chytí a už hore vyleziete. Touto malou perličkou odo mňa dostávajú vývojári medailu. Spomeňte si na Half Life 2, tam ste si museli dať aj tri bedne na seba, aby ste vyliezli hore. Po zobratí zbrane (F) a nábojov si zbraň prebijete (R). V rukách môžete mať naraz aj dva revolvery, čiže nám to pripomenie Tomb Raiderovské časy. Keď vás už Jones spozoruje tak vás nevyženie, lebo dostane strach a zabiť sa nedá, je to obyčajný civilista. V tejto hre nie je povolené ubližovať civilistom, zvieratám(koňom) a mŕtvolám. Kto poruší toto zábavné pravidlo tak hra končí. Veľmi sa mi tento tzv. zákon páčil, predstavte si, že zabijete nepriateľa a hlavný hrdina vykríkne: Toto nie je nepriateľ a pred minutou bol. Po precvičený v streľbe (triafaním do fliaš) je čas ísť konečne do mesta. V meste nikto nebude nadšení, že vás vidí. Šerif Tim Povell vám prikáže, aby ste mu odovzdali zbraň a tak ste zasa bezbranní. Vždy bol k Billymu nepríjemný a myslel že má niečo vždy za lubom. Keď sa budete prechádzať po meste tak budete mať pocit, že vás chce každý odbachnúť. Narazíte na starú známu Suzi, ktorá vás volá dnu, čo sa vám hodí, lebo viete že má zbraň. Tak idete do Veľkého Salónu, ktorý vlastný Clyde Forrester – veľký bastard. No hajzel Clyde vás k Suzi nepustí tak vám neostáva nič iné ako sa k nej dostať oknom, ale je vysoko. Čo teraz ? Treba zapojiť mozgové závity. Treba si bedne položiť na seba a vyskočiť a práve nastáva úloha, ktorú treba splniť za minútu, nájsť zbraň, kým je Suzi preč. Zbraň nájdete… á už som vám to skoro prezradil. Keď ju nájdete tak zistíte, že nemá náboje, no čo život nie je ľahký a hlavne vtedy, keď pôjde po vás celé mesto. Áno Clyde vás načapká so Suzi a vtedy ponúkne každému chlapovi ponuku, ktorá sa neodmieta – pol hodinu so Suzi(viete čo tým myslím). Nemáte náboje tak násilie nie je na mieste a jedinou možnosť sa je preblížiť sa mestom. Tu si budete musieť dávať pozor na každý svoj krok, keď vás nájdu tak začnú po vás strieľať a máte minimálnu šancu na prežitie, skôr nulovú. Divoký Západ nie len o divokom strieľaní a zabíjaní, ale aj o tom, že sa dá ľahko vyhrať nenásilným spôsobom. Väčšina misií s Byllim môžu pripadať hráčovi pripadať nudné, lebo väčšinou to bude o tom ako sa nepozorovane dostať od miesta A do miesta B, ale vždy to bude o inom a v prvej úrovni, ktorú si tu rozoberáme narazíte aj na logické záležitosti. Keď sa dostanete do stodoly tak ju zavrú a jediným spôsobom ako sa dostať nepozorovane preč je vrchným oknom. Nad vami si všimnete, po ktorej keď vyjdete tak sa preklopí vašou váhou, tak ju je treba zaťažiť krabicami a je po probléme. Pri okne si zoberiete zbraň – bič(ktorý môžete nájsť aj na začiatku levelu pri koňových lajnách) a vyleziete oknom. Zo strechy preskočíte na susednú a narazíte na problém. Ako sa dostať bezpečne dole, normálny človek pád zo strechy neprežije ? Kľúčom k vyriešenia problému je bič, ktorý môžete omotať o strom a bezpečne sa posúvať dole, alebo hore, záleží podľa potreby. Keď sa konečne dostanete za mesto tak váš cieľ – farma nie je ďaleko, ale most kadiaľ vedie cesta je strážení hajzlami. Tak prejdete naľavo a narazíte na chatu bláznivého Franka, ktorý má na 100% náboje. Keď vás zbadá tak sa vás bude vypytovať na Juarezovo zlato, Billy mu povie, že neexistuje a pôjde si po svojom a vy máte príležitosť ísť dnu. Po zobratí nábojov sa za vami objaví Frank, to nie je tým, že ste neboli ticho, to je script. Zabiť nejde, lebo to nie je nepriateľ a pri tom na vás mieri a strieľa – je to civilista, no čo už útek je jednoduchý vyskočíte oknom a je to. Narazíte na priepasť, ktorú prekonáte pomocou biča, tým že ho omotáte o konár stromu a rozhúpete sa a ste za priepasťou. Už zbadáte Bylliho sladký domov a už vám k nemu nebraní žiadna prekážka a samotný Billy sa teš, že si dá k večeri sušienky a mäso. Začujete výkrik a Bylli si myslí, že jej niečo robí jeho nevlastný otec Thomas a kričí, že ho zabije a tým konči prvé kolo(epizóda). Potom začína druhé kolo, ale nie za Billyho, ale za druhú hrateľnú postavu reverenda Raya. Určite si pomyslíte, čo je to za blbosť, my chceme vedieť čo sa stalo z Billym, ale ako sa vraví trpezlivosť ruže prináša. V druhom leveli sa nám pod kontrolu dostane Reverend Ray, ktorý je bratom nevlastného otca Bylliho, ktorý má dosť temnú minulosť. Dalo by sa povedať, že pripadal ľuďom ako keby bol príslušníkom Satana. Ray stretol v bare ženu menom Maris, ktorá bola zamilovaná do Thomasa a to Ray nezniesol a prenasledoval ich. William sa dostal medzi Thomasa a Marisu a dal ruku do kabátu tak Ray po ňom vystrelil Bohužiaľ sa táto strela stala pre najmladšieho brata osudnou a najhoršie bolo, že výstrel bol zbytočný, lebo siahal po Biblií. Presne v tom okamihu sa Ray zriekol zla a prijal slovo Božie. Zdá sa vám to úchylné, to čo je za Divoký Západ ? Farár už starý ako bremeno, dovolil by si strieľať ešte ? Poďme na to radšej po lopate. V druhom kole, máte prvú úlohu vziať do ruky Bibliu a začať omšu. Svojmu stádu (ľuďom) rozpráva, aby dali prednosť Bohu a Clyde mu do toho začne kecať, že čo z modlenia budeme mať a začne konflikt a v tom do kostola príde šerifova žena oznámiť Rayovi, že na farme jeho brata sa strieľalo a tak sa tam bez zbrane vydá. Biblia mu moc v obrane nepomôže . Na to, aby ste sa dostali na farmu máte 90 sekúnd, ale to v pohode stíhate, lebo prejdete cez most, kadiaľ ste s Billym nemohli a ste tam. Ako náhle tam prídete tak zbadáte mŕtvolu svojho brata a jeho ženy a nápis na stodole Call of Juarez a pred mŕtvoly príde Billy a Ray si hneď myslí, že to urobil on a Billy spanikári a začne utekať. Vašou úlohou jeho chytiť a vykonať na ňom spravodlivosť. Billy je dosť prefíkaný a tak vám zablokuje dvere, ale stačí ich vykopnúť (C). Utečie do stodoly a hajzlík jeden rýchlo prejde cez oheň, ktorý páli ako čert tak je treba kýblik s vodou a ho uhasiť. Počas honičky môžete vytiahnuť aj Bibliu a pravým tlačidlom myši z nej Ray začne čítať, napr. Všetci hriešnici skončia v pekle atď. Rozhodne to pridá na atmosfére. Billy je taktiež od Raya o dosť mladší a tak jeho pohybové aj skákanie schopnosti sú na lepšej úrovni, vravím to preto lebo narazíte na skalu po ktorej by bolo treba vyliezť a to Ray nedokáže tak sa je treba vydať inou cestou. COJ prebieha lineárnym spôsobom tak cesta je vždy len jedna a na Billyho narazíte, len si ešte z rukami budete musieť odhádzať kamenne, ktoré vám blokujú cestu. Nakoniec prejde Billy cez most, ktorý pred vami zhodí a už ho nedostanete. Potom máte za úlohu to nahlásiť Timovi, ako prejdete okolo farmy už mŕtveho brata, tak zbadáte chlapov ktorí rabujú všetko, čo po mŕtvych zostalo. Ray im začne nadávať, no jeden začne kecať, že práve chcú ísť za šerifom, druhý že na čom im budú a tretí Raya(vás) bohužiaľ nerešpektuje a vysmieva sa aj Bohu a toho má Ray už dosť tak použije na nich silu. Začne sa pästní súboj. Zaútočiť môžete pravým hákom, alebo priamym úderom, no treba sa vyhýbať aj protivníkovým ranám. Do toho sa pridajú aj tí dvaja, no po troche cviku je to jednoduché a zábavné. Po boji sa začne s Bohom rozprávať čo od neho chce a tým druhé kolo končí. Kto je teraz kladná postava kto záporná ? Možno ich Billy za bil, veď pred farmou už prvé kolo skončilo, ale čo tie výkriky o pomoc. Prečo Billy, keď zbadal Raya začal utekať ? Billy je jednoducho taký strachopud. Na začiatku ešte nie je tak cítiť ten Divoký Západ, čo nie je dobré považovať za slabinu, pretože v tejto hre je ticho pred búrkou. Ray sa rozhodne, že Billyho za každú cenu zabije a rozhodne sa, že sa stane jeho mečom. Tí, ktorí sú nespasiteľní nemajú právo žiť a tak je čas oprášiť staré známe zbrane. V treťom kole na Raya čaká pred kostolom šerif a žiada ho, aby odovzdal zbrane keďže on je tu zákon, no on odmieta, pretože je Boží zákon. O chvíľu jeden z chlapov šerifa zastrelí a začína to pravé orechové. Baníci si myslia, že keď nie je šerifa tak tu žiaden zákon nie je, ale je tu vyšší zákon- Boží. Treba, nastoliť poriadok v meste. Hneď ako zbadáte prvých nepriateľov tak vás hra informuje o koncentračnom móde, čo skôr taký bullet-time. Keď skováte obidve zbrane a stlačíte buď pravé, alebo ľavé tlačidlo myši tak sa spomľovací mód aktivuje. Na obrazovke sa vám z ľavej aj z pravej strany budú pohybovať krížiky(mieritká), ktoré Keď budú namierená na nepriateľa tak ho môžete streliť aj do hlavy, akonáhle sú v strede mód končí a dá sa aktivovať až po nejakom čase. Prvým dojem z boja bude určite kladný, veď ako to všetko dobre funguje a je to drsné. Dva revolvery v ruke, brokovnica, biblia. S krvou sa rozhodne nešetrilo a pre citlivé osôbky túto hru odporúčam si zahrať až keď vyrastú. Počas boja môžete mať v ruke aj jeden revolver a v druhej ruke Bibliu a počas boja ničiť Satanových príslušníkov a ochraňovať Božie deti. Tento spôsob som si len tak zo srandy vyskúšal, ale lepšie som sa cítil, keď som mal v ruke dva revolvery ako kus papiera(prepáč Bože a Ray- tak som to nemyslel). Keď máte v ruke dva revolvery tak mierenie nie je také jednoduché ako keď držíte iba jeden a keď prebíjate tak doporučujem byť za nejakým krytom. Pre rýchlopalní mód stačí stlačiť Y a držíte v ruke jeden revolver, ale odpaľujete s veľkou rýchlosťou. Aj za Raya budete musieť použiť mozog, lebo prečo minúť celý zásobník, keď sa dá zastaviť nepriateľ bez výstrelu, lebo zbraň je tak či tak potrebné vymeniť lebo je opotrebovaná. Ak sú nepriateľa na voze tak stačí tam hodiť olejovú lampu a voz sa chytí a nepriatelia zhoria. Pri prestrelke vo vlaku sa nebudete môcť dostať cez dvere, lebo ju drží drevo tak ju je treba… jeden príklad stačil, teraz sa vrátim ešte k tretiemu kolu. Na konci sa dostanete k salónu, ktorý je chrámom Satana a tak je doň treba priniesť mier a zastaviť diabla Clyda Forrestra. Po zapálení salónu (vďaka výbušným sudom) vyjde von Clyde Forrester a vyzve vás na súboj. Vy máte právo chytiť zbraň až potom, keď ju vytiahne vyzývateľ a vtom momente sa scéna spomalí, ale budete sa musieť guľkám vyhýbať a rýchlo zabiť protivníka. Keď je v meste mier tak nastáva hon za Billym, takže Billy trias sa pretože Ray ti prinesie Boží hnev. Potom začína štvrté kolo, znova hráte za Billyho, ktorí vidí riešenie len v úteku, aj keď ich nezabil(to vám povie) si myslí že zomrie tak či tak. Väčšina úrovní s Billym bude o tom, že sa má nepozorovane dostať cez určité územie, aj keď má zbraň, ale nudne sa cítiť nebudete lebo počas búrky vás môžu prezradiť blesky búrky atď. a vypočujete si zábavné dialógy NPC postáv. Logické myslenie je v tejto hre na prvom mieste, lebo niekedy bude treba do niečoho šľahnúť z bičom a vytvoríte si most. Neskôr sa už Billy naučí, že útek je zbytočný, čo mu vysvetlí Tichá Voda a tak sa s lukom a šípom vydá uloviť zajace a pritom je zabíjanie zvierat zakázané. U Bylliho je jedna chybička krásy. Keď budete potrebovať sedlo na koňa(užijete si jazdu na koňoch) tak sa budete musieť po tichu preblížiť farmárovi do domu, ktorí keď vás zbadá aj po desiati krát tak vás nechá žiť., mne keby toto niekto robil tak ho zastrelím a pri tom ten farmár má zbraň a neurobí to. Niekedy ma dokonca zbadal aj keď som bol vo vnútri, asi má nejaké špeciálne schopnosti, ktorými vidí cez stenu. Táto chyba v UI je v tejto skoro skvelej hre zbytočná, pretože u Raya je UI rozhodne lepšia aj keď aj tam sú nejaké nedostatky, ale keď okolo vás lietajú guľky tak tie chyby človek tak nevníma ako u Billyho.

Technické a zvukové spracovanie
Grafika je spracovaná cez nový Chrome engin, ktorý sa rozhodne vydaril. Mesto Hope vyzerá naozaj vierohodne. Pekné budovy, ktoré nie sú fádne ale u človeka vyvolajú neistotu keď je v nich- strach. V lese sa budete cítiť ako v raji, všade plno trávy, stromov, slnečné ľúče, dym z ohňa, červená farba krvi, je to krása. Dynamické tiene sú tiež perfektné, ale žerú dosť výkonnu. Nesmiem zabudnúť ani na detailnú, toto je u mňa prvá hra u ktorej som videl najrealistickejšie spracovanú vodu. Je lepšia ako u Half Lifa 2 či vo Fearovi. Na konské lajná nemôžem zabudnúť, hlavne na tie malé mušky, ktoré okolo neho lietali(pekný pocit je sa na to pozerať). Keď zaútočia banditi na vlak tak tam si všimnete detailné textúry vlaku a rozľahlosť svete, počas chodenia po svete(mape) je dobré sa poobzerať naokolo, užijete si krásny východ slnka, či krásne kopce so stromami. Zbrane je tiež vhodné spomenúť. Po vystrelení po nich krásne ide dym a vyzerajú pekne. Fyzika tiež stojí za to si ju spomenúť, jej možnosti som spomenul v popise pár misií tak viete o čom hovorím, všetko sa hýbe ako má. O modeloch postáv sa zíde povedať pár slov. U Godfathera som videl zatiaľ najlepšie modely postáv, ale COJ ho predbehol. Tu nielen, že majú detailnú tvár a celé telo, ale tvár majú niektorý aj špinavú, ale všetko je pekné. Toto všetko si, ale vyberá svoju daň v podobe vyšších HW nárokov. Minimum je Windows 2000/XP, Pentium 4 s 2.2 GHZ alebo AMD Athlon 2400+ GHZ(2.4 GHZ pre Celeron), 512 Ram, grafická karta s podporou aspoň pixel shaderov 2.0- Radeon 9800/ Geforce 6600(uvedená Geforce už má síce PS 3.0 ale na slabšej to nemá skúšať) s 64 MB pamäťou. HDD – 1.93 GB, zvuková karta.

Optimum je: Windows 2000/XP, Pentuim 4 s 3.0 GHZ alebo AMD Athlon 3000+(3 GHZ pre Celeron), 1 GB Ram, grafická karta s podporou pixel shaderov 3.0- Geforce 6800/Radeon X800 s 128 MB pamäťou. JA skôr doporučujem Geforce 7300 a Radeon X1300, aby ste si hru užili v slušných detailoch bez sekania. HDD 1.93 GB, zvuková karta.

HW náročnosť sa zdá vysoká, ale ona ani nie je. Na mojom AMD Athlone 3200+, 1 GB Ram, Geforce 7600 s 256 Mb pamäťou, šla hra na stredných a niečo na vysokých detailoch v pohode. Dobre nemám až taký starý šrot, ale na tej istej konfigurácií som hral demo a hra sekala strašne na minime, ale full hra už nie čiže prešla optimalizáciou.

Po zvukovej stránke je to fajn. Hlas Raya stojí za to, ako aj výroky z Biblie a hukot zbraní, ale niekedy v hre nie je počuť to čo treba, čo trocha stráca na atmosfére, ešte, že sú v hre titulky. Hudobná stránka je na tom lepšie. Na začiatku je počuť jemnú hudbu, ale ako začne akcia sa hudba dynamicky mení na akčnú. Keď Bylliho spozorujú tak sa kľudná melódia zmení na znepokojujúcu. Sklady sa niekedy opakujú, ale to nevadí, lebo sú kvalitné a človek si ich rád vypočuje znova.

Verdikt:
COJ ma mimoriadne prekvapil svojimi kvalitami. Tým, že je celá hra lineárna tak to neznamená, že bude neúspešná. V hre by bola vlastne aj zbytočná voľnosť, lebo Billy by utiekol zatiaľ na druhý koniec sveta a tak je potrebné ho neustále sledovať. Svoj život si dopĺňate fľaškou vína, čo je dôkazom toho, že alkohol prináša aj prínos. Hra obsahuje aj multiplayer no žiaľ nebol testovaný, ale obsahuje klasický dietmatch, ale obsahuje aj mód, kde je treba zbierať zlato. Kto ho nazbiera najviac tak vyhráva. Myslím, že multiplayer je vynikajúci, veď singleplayer je skvelý. Kto to ešte nemá, tak rýchlo do obchodu a rýchlo si to ísť kúpiť.

+ krásna grafika + reálna fyzika
+ detailný príbeh
+ 2 hrateľné postavy(každá s inými schopnosťami)