Crysis

Nemecký Crytek v roku 2004 vytvoril hru na Cryengine s názvom Far Cry, ktorá priniesla úžasnú grafiku s vysokou znovuhrateľnoťou vďaka obrovskému posunu v AI a celkom voľnému pohybu džungli. Nie je sa čomu diviť, že Crytek oznámil, že pracujú na hre Crysis, ktorá bude postavená na základoch z Far Cry a všetky chyby doladia k dokonalosti a rozhodne sme čakali revolúciu. Bratia Yerliovci mali veľké ambície a podmienky Ubisoftu im nevyhoveli a preto prešli pod krídla EA…

…EA Cryteku splnila všetky požiadavky a financií na Crysis sa minulo veľa. Crysis každého uchvátila na premiére a ja som sa tešil viac a viac. Tešil som sa hlavne na nový Directx 10 a že platforma PC ukáže next-gen konzoliam, kto je tu najlepší a zvedaví som bol či Crytek prekoná sám seba. Podarilo sa ? Dočítate sa v recenzií.

Vývojár: Crytek
Vydavateľ: Electronic Arts
Platforma: PC
Žáner: FPS
Vydanie hry: 16.11.2007
Autor recenzie: Martas

Mala to byť obyčajná misia
Príbeh Crysis nás opäť zavedie na tropický ostrov, ale oproti Far Cry je hlavný hrdina Jake Dunn s krycím menom Nomand je členom špeciálnej jednotky, ktorou úlohou je zachrániť amerických archeológov, ktorí našli niečo uprostred dákej a môže to zmeniť budúcnosť celého sveta, ale držia ich v zajatí Kórejci lebo majú niečo o čom nemá nikto vedieť a pri tom ani dobre nevedia či to môže byť nebezpečné. Kórejci vôbec nevedia, že sa k ním blíži špeciálna jednotka a preto túto možnosť využijete, aby ste rukojemníkov našli a evakuovali aj keď neviete či sú vôbec nažive a tak zoskakujete z lietadla a idete na vec. Silnou stránkou hry je strhujúca filmová atmosféra. Je rok 2020 a preto má Nomand špeciálny nanooblek a tak sa nemusíte čudovať, že prežijete hneď na začiatku pokazený zoskok, keď do neho narazí…. bohužiaľ neviete čo to bolo. No viete, že nie ste, respektíve celá jednotka nie je na mieste pristátia a tak rýchlo idete za svojim kontaktom Aztékom.

Dopadli ste na hladinu tvrdo a preto sú niektoré funkcie nanoboleku nefunkčné, ale po diagnostike je váš oblek opäť on-line. Prorok vám dá rozkaz sa stretnúť s Jašterom, aby ste šli na miesto, kde bol naposledy Azték tak tam idete(už si konečne užijete krásnu grafiku). Ako sa budete blížiť k Aztékovi tak budete počuť ako kričí o pomoc a hrôzostrašné zvuky. Žiaľ prídete neskoro lebo Azték a je ho muži a aj pár Kórejcov čo boli na blízku sú mŕtvy a je isté, že to nespôsobil človek a je vám jasné že vás tu niekto nechce okrem Kórejcov. Ako sa priblížite k miestu kde bol Azték tak sa aktivuje cut-scéna, ktorú vidíte z pohľadu vlastných očí a nemôžete sa pritom pozerať do každej strany čo je z môjho pohľadu plusom lebo neprídete o žiadne dôležité momenty.

Skúsim to takto alebo aktivujem neviditeľnosť
Vo Far Cry sa musel hráč spoliehať len sám na seba a musel vyhľadávať lekárničky a postupom času sa hra stala frustrovanou záležitosťou. Toho si boli vývojári vedomí a preto do hry pridali niečo čím nebude hra príliš ťažká, ale popritom veľmi zábavná s vysokou znovuhrateľnosťou. Patríte totiž medzi vyvolených, ktorý majú nanooblek. Jeho technológie umožňujú majiteľovi premôcť celú armádu ak využívate oblek s rozumom lebo človek v ňom nie je nesmrteľný. Oblek má defaultne nadstavený nepriestrelný štít a tak ste viacej odolný proti guľkám. Silu budete využívať pre väčšie výskoky aj na zbúranie domu či na vojakov. Rýchlosť vás spraví veľmi rýchlym a najlepšou funkciou je neviditeľnosť. Musíte si však dávať pozor lebo všetky funkcie majú obmedzenú energiu a tak nemôžete prejsť neviditeľný celou úrovňou, ale musíte počkať kým sa váš oblek opäť nabije a tak je treba si dobre premyslieť postup. Ak nemáte žiadnu energiu v obleku tak každá guľka vám uberie zo zdravia tak sa budete musieť niekde skryť a počkať kým sa oblek postará o vaše zdravie. Taktické hody si užijete aj zo zbraňami, ktoré si môžete pre nadstaviť podľa potreby. Vedeli ste, že útočnej pušky môžete mať sniperku ? Stačí pripevniť ďalekohľad, takisto si môžete zapnúť laserové zamierovanie.

Nastaviť môžete aj pištoľ, guľomet proste všetky zbrane, ktoré v hre nájdete až na jednu fiktívnu zbraň. Všetky funkcie nanoobleku a modifikácie budete s radosťou využívať kvôli taktickým možnostiam. Uvediem príklad: Nachádzate sa pred základňou v ktorej Kórejci väznia rukojemníka. Človeka asi rovno napadne tam nabehnúť, ale tým sa ocitne v smrtonosnej pasci a tak je určite lepšie obísť guľometné hniezdo pri hlavnom vchode a dostať sa tam cez les alebo vodu(radšej plávať lebo zvuk člna by vás prezradil). Je potrebné nájsť slabé miesto a so správnym využitím nanoobleku máte vyhrané. Pokojne môžete ísť aj proti tým guľometným hniezdam len predtým aktivujte neviditeľnosť a potichu sa stráže zbavte a so správnym načasovaním sa môžete dostať k cieľu bez jediného výstrelu je len a len na vás aký postup zvolíte. Čo tak si na sniperku pripevniť tlmič a odstrániť snipera i keď už budú nepriatelia vedieť že sa niečo deje, ale nebudú vedieť odkiaľ výstrel šiel. Nikto hráča nenúti vystrieľať všetko živé a po splnení stačí aktivovať rýchlosť a ujsť prípadne nastúpiť na džíp.

Rozmlátim ti pr***
Skvelé je aj to, že umelá inteligencia nijako nepodvádza a prispôsobuje sa schopnostiam nanoobleku. Ak pôjdete lesom a narazíte na hliadku a zneviditeľníte sa tak vás neuvidia, ale budú vás počuť a pôjdu opatrným chodom a opäť je len na vás či ich potichučky odstránite alebo pôjdete ďalej. Ak vás, ale jeden zaregistruje tak uvidíte skvelú kooperáciu NPC postáv. Budú dávať povely rukami, taktizovať, kryť sa atď. Takisto sa aj dynamicky vyhýbajú prekážkam ak napríklad zostrelíte strom a použijete ho ako kryt. Po vás pôjdu aj na džípoch z guľometom, kde opäť vyhráte správnom taktikou, napr. zostrelíte strom, ktorý padne na zem a džíp má prekážku, alebo zoskočíte dolu vodopádom a rozhodne využijete nanooblek. Umelá inteligencia je na špičkovej úrovni až na pár zásekov, kedy vás nepriateľ nezaregistruje a pritom vás vidí, ale čo na tom, hlavne že sú súboje vždy iné a budete si z nepriateľov správnou kombináciou robiť srandu. Čo sa týka úloh plnenia misie tak okrem primárnych dostanete aj vedľajšie a tým si predĺžite pôžitok z hry. Vedľajšie misie sa budú týkať hlavne dostať sa do PC nepriateľov a získať nejaké užitočné informácie, ale likvidácia diel vám pomôže viac lebo získate leteckú podporu.
Niečo sa pokazilo
Nakoniec zistíte, že zo záchrannej misie sa stane boj o celý svet. Dostanete sa totiž do doloch, kde sa dostanete do nejakého…. nedá sa to nazvať, do vesmírnej lode a keď budete vnútri si budete pripadať ako v nejakom organizme(Nomand to nazve kryštálovou jaskyňou) ba čo viac si užijete skvelú prácu designérov. Atmosféra začne naberať na obrátkach lebo sa v ich lodi budete pohybovať sám a čo chvíľa sa aktivuje gravitácia a okolo vás všade budú rôzne stroje a hlavne potvory, ktoré sa prebúdzajú k životu. Keď sa dostanete von tak pred vašimi očami sa z tropického ostrova stane Antarktída a sami dobre neviete s kým máte tú česť. No tentoraz už budete hru prechádzať lineárnym spôsobom a ťažko povedať či je to na škodu. Boje s votrelcami už nebudú dosť taktické, ale za to intenzívne a čakajú vás obrovský boosovia Priznám sa, že sa mi spočiatku zdala hra v mraze slabá a ako som už spomenul sa tu objaví linearita, ale ono by to ani nijak ináč nešlo lebo tu veľké slovo hra nádherné spracovanie a budete si myslieť, že sa pozeráte na filmový trhák. Vďaka nanoobleku prežijete aj zimu a máte celkom reálnu šancu uspieť v boji aj s mnohonásobne väčšími potvorami len treba nájsť slabé miesto a treba využiť každú možnosť. Votrelci väčšinou letia vo vzduchu a tak nie s nimi boj zložitý a neviditeľnosť ich zmätie. Ale ich AI ničím neprekvapí a hrou akou je Crysis by si zaslúžila nejaký poriadny finálny súboj čoho sa nedočkáme, ale dočkáme sa ďalšieho pokračovania(ktoré je už ohlásené) lebo hra má otvorený koniec. Potešujúce je, že hru prejdete približne za 10-12 hodín čo je v dnešnej dobe už nad štandard a hlavne záleží aj na zvolenej obtiažnosti. Rozhodne je skvelá taktika na každej obtiažnosti, ale na najťažšej nemáte už označené granáty a Kórejci hovoria po kórejsky(nechápem prečo nie v každej obtiažnosti).

Realita na dosah ruky
Netrpezlivo sme na hru čakali kvôli grafickému spracovaniu. Už z prvých obrázkov a videí sme slintali a určite mi dáte za pravdu, že Crysis je naozaj reálne vyzerajúcou hrou lebo má v sebe snáď všetky elementy next-genu. Ak máte hru aspoň na stredných detailoch tak ste svedkami malej grafickej revolúcie. Celý ostrov je pokrytý najdetailnejšími textúrami a slnečné svetlo spoločne s nádhernou vodou má niečo do seba. Nehovoriac o nádherných stromoch a kríkoch, ktoré sa reálne hýbu podľa vetra a k tomu sa prispôsobujú aj dynamická tiene. Vyzdvihnúť musím skvelé postavy, ich animáciu a tvár. Keď sa na nich pozriete tak si človek myslí, že je vo filme lebo je na nich vidieť strach a aj radosť. Keď sa ocitnete už v zimnom prostredí tak si opäť užijete krásu a ešte raz krásu. Či už v džungli alebo už druhej Antarktíde si všimnete, že na designe sa podieľali naozaj špičkový designéri. Každý centimeter do všetkého zapadá a verte mi, že sa počas hrania len tak budete pozerať po okolí a vyjdete na nejakú vyššiu pozíciu a budete ďalekohľadom pozorovať okolie. Čas som trávil aj v neuveriteľne reálnej vode, kde som plával spolu s rybami. Čo sa týka fyziky tak tam sa nedočkáte takej kvality akú ste možno čakali.

Všetky stromy a budovy nie sú zničiteľné a niektoré objekty sa dosť čudne hýbu. Fyzika tu plný účel hlavne čo sa týka zabíjania. Chytíte do ruky sud a hodíte ho po protivníkovi alebo posuniete objekt tak, aby vás kryl. Ja som najradšej Kórejca chytil do vlastných rúk a hodil z veľkej výšky alebo potopil. Za krásu sa, ale platí a to si vybiera svoju dať v podobe vysokých HW nárokov. Vývojári nám vraveli, že hru spustíme aj na štvorročnej šunke, ale podľa nárokov a malej nestabilite tomu tak nie je. Minimálne musíte mať aspoň Intel P4 2,8 GHz / AMD Athlon 2800+ / Intel Core 2,0 GHz alebo vyšší, 1 GB Ram a aspoň 12 GB voľného miesta na disku. Grafická karta: NVIDIA 6800 GT 256 MB / ATI 9800 Pro alebo lepšie a solídnu zvukovú kartu. Na Windows Vista je minimum uvádzaná Ram s pamäťou jeden GB podobne ako u XP, ale u Visty to je rozhodne málo a hra dosť často seká a niekedy stuhne. Vývojári momentálne pracujú na patchu, ktorý vylepší chod hry čo je len dobre lebo ešte majú čo vylepšovať. Zvuková stránka nezaostáva nad grafikou a všetky zvuky dodávajú hre správnu atmosféru. Či ide o zvuk z bojov, ale zo spievania vtákov a vodné vlny. Dabing je na výbornej úrovni až na pár pasáži, kedy nepočujete čo by ste počuť mali. Hudba zaznie niekoľko krát a niektoré skladby majú minimálne minútu, ale skladateľ Inon Zun odviedol dobrú prácu.

Kooperácia? Možno nabudúce
Dosť hráčov je sklamaných, že hra okrem klasického multiplayeu nepodporuje coop-režim aspoň v časti džungli. No možno nad tým Crytek rozmýšľal, ale nebolo to ľahké a mne osobne to nevadí ja som si užil skvelý singleplayer a už sa nemôžem dočkať druhého dielu, ktorý má mať opäť lepší grafický kabát.

Verdikt:
Crysis prekonal svojho predchodcu a vývojári prekonali sami seba po všetkých stránkach. Máme tu nevídanú grafiku a hrateľnosť a dobre zvládnuté ovládanie. Crysis si zahráte nielen kvôli skvelej AI u Kórejcov, ale aj kvôli grafike. Crysis si so sebou nosí aj nejaké sklamania a u mňa o je slabý koniec i keď chápem že sa hra plánuje ako trilógia. AI Kórejcov je na špičkovej úrovni, ale u mimozemskej rasy si už podmanivú taktiku moc neužijete. Inak sa jedná o kvalitnú hru, ktorá ma už nejakú tú malú grafickú revolúciu, len nad tou optimalizáciou si je ešte treba sadnúť. Nebude to teda žiadna deväťdesiatka, ale slušných 87% aj vďaka editoru máp.

– pohlcujúci príbeh s jedinečnou atmosférou
– samozrejme grafická stránka
– nanooblek a upravovanie zbraní