Recenzia Euro Truck Simulator II a datadisku Viva la France!

Euro Truck Simulator II azda ani netreba veľmi predstavovať. Kým nadšenci iných žánrov odvrátia zrak, ktokoľvek vytrvalý a premýšľavý už musel do nejakého stretu s hrou prísť. Mimoriadne úspešná základná hra bola niekoľko krát rozšírená. Získala rozšírenie sveta o Škandináviu, o veľký kus Európy aj smerom k Slovensku v Going East, a najnovšie bola rozšírená aj smerom na západ k francúzskemu pobrežiu. Datadisk Viva la France! je pokračovateľom úspešnej hry s úspešnou hrateľnosťou a obsahom. Nebýva bežné, aby sa datadisk zhodnocoval už na začiatku. Ak ale poznáte základnú hru, ktorá je pre Viva La France! nevyhnutná, nič zásadne už prekvapiť nemôže. Iba ak nové možnosti pre vášho vodiča a nové prostredia. Nechýbajú obe.

ETS 2 Viva La France!

Euro Truck Simulator 2 ako herný hit

Celá séria ETS nám priniesla svet kamiónovej dopravy tak, ako sa to podarilo doteraz len pár simulátorom, s ktorými sme vyrazili prevažne na americké diaľnice. Euro Truck Simulator dal v názve jasne najavo, že prichádza s európskymi cestami. Základná hra priniesla len jadro, no postupne sa vyvinulo mnoho obsahu a ďalších prídavkov. Priamo z hry je možné dokúpiť, alebo získať nemálo prídavkov (DLC) a ak siahnete po jednotlivých datadiskoch, dokážete si z hry vytvoriť rozsiahly svet po celej Európe, s ktorým môžete ovládnuť komplet trh, vodičov, zásielky a zarábať. Pochopiteľne, nie reálne peniaze, len tie v hre. No začiatok, ako to už býva, nie je taký ľahký. Na vlastnú firmu si musíte zarobiť a to najlepšie ako najatý vodič iných firiem.

Viva la France Euro Truck SImulator

Jeden z oficiálnych obrázkov, ku ktorým moja grafická karta nesiaha…

Práve tu začína každý hráč, pri plnení misií pre druhých s tovarom nenáchylným na veľké poškodenie, ideálne na krátke vzdialenosti. Odrazu je pred vami svet diaľnic, skladov, prepravy, povinností a pravidiel. Nedá sa jednoducho vyraziť na cestu cez značky, cez chodník a očakávať, že to kamión nejako prežije. Ľahko ho poškodíte, privoláte políciu, alebo pohoršíte iných vodičov. Nutná je disciplína a férovosť. Hra je zábavnou práve preto, že udržuje určitú snahu o realitu.

Viva La France

Názov datadisku, ktorý nám v hre otvára rozsiahlu francúzsku mapu, je jedným z tých, vďaka ktorým si odomknete niekoľko noviniek. Francúzske mestá, predmestia aj vidiek. Na jednotlivých trasách aké by ste v skutočnosti križovali, sa nachádzajú rôzne pamiatky, úkazy, hory, pobrežie, rieky, či mosty. Aj na ne prihliada hra, s ktorou reálne neprechádzate všetky tie stovky kilometrov, ale ich skrátenú podobu.

ETS 2 Viva La France!

Trpezlivosť na hodiny strávené na jedinej trase by už naozaj nemal nikto. V prípade skrátených trás je to však reálna zábava. Veď ak už vyrážate s ťažkým tovarom do cieľa, chcete si to užiť a tovar dopraviť celý. Niekoľko minútové trasy medzi viničmi, skladmi, logistickými parkami, aj medzi domami rôznych oblastí. Je na čo v prípade Francúzska pozerať. O to viac, ak si nastavíte lepšie grafické vlastnosti. Tie sú totiž naozaj rozsiahle a oproti iným príbuzným hrám sa dá získať z hry veľa. Stačí nezostávať na default nastavení.

ETS 2 Viva La France!

Grafika

Po grafickej stránke sa ETS vylepšuje len pomaly, čo však vôbec nevadí. V jeho prípade je už i tak dostačujúco detailnou hrou, v ktorej sa dá pomerne rozsiahlym nastavením získať veľa. Defaultne hráč má nejaké nastavenia, ktoré sú zámerne nízke. Automatický odhad možností vášho počítača môže priniesť celkom slabé nastavenia a vašou úlohou je skúsiť získať z nich viac. V rámci zobrazenia je určite plus pre mnohých hráčov prítomnosť kompletnej češtiny. Do spomenutých grafických nastavení, kam sa nie je ťažké dostať aj počas hry kedykoľvek, môže hráč nastaviť hodnoty pre hneď viacero vlastností, filtrácie, zobrazovania tieňov, okolia, počasia. Hodnoty na najnižšie si môže každý skúsiť pomaly dvíhať a skúšať. V mojom prípade sa dalo z prednastavenej kvality získať úchvatnú detailnosť bez ubratia výkonu. A to začne ešte len zážitková sprcha. Je pravdou, že moja notebook šunka toho už veľa nezvládne, no aj tak si viem vychutnať niečo, čo na iných počítačoch vytiahne ešte väčšie obrátky.

ETS 2 Viva La France!

Tiene akceptujú polohu Slnka a prechádzanie medzi stromami vytvára taký tieň, aký reálne očakávate. Nepodarilo sa mi síce vidieť odraz kamióna v jazere, no na to by asi bolo nutné preraziť zvodidlá a namieriť si to na vodnú hladinu. Či zašli vývojári s odrazmi a detailmi až tak ďaleko som teda nakoniec neotestoval. Predsa len, náklad žuvačiek už meškal a zákazník asi potreboval zásielku deliť do veľkoskladu. Súčasťou toho celého sveta je počasie. Prietrž mračien dokonca taká, že potrebujete stierače rýchlosti ventilátora. Alebo obloha krásne jasná, že zatúžite po nejakom spomienkovom screenshote. Sentimentálni, zároveň kamiónovo založení ľudia, ich možno narobia viac.

Zvuk

Po vizuálno-zvukovej stránke je rozdiel v ovládaní kamióna z kabíny, zo strechy, pri pohľade odzadu, alebo pri iných vlastnostiach. Mení sa aj zvuk motora, rôznych vlastností, porúch, aj nárazov. Celkovo je zvuková stránka dostačujúca pre hru v ktorej neohýbame plechy skutočného niekoľko desaťtisícového stroja, alebo neriskujeme palivovú nádrž šialenou cestou po diaľnici. Zábavné ale je, že sa dá do hry nastaviť playlist skutočného rádia, alebo vlastné pesničky, ktoré si môžeme počas hry vypočuť. Ak už má kamionista občas náladu na hudbu a vyberie si svoj vlastný výber, môžete si to isté spraviť sami na počítači.

Hrateľnosť

To viete, že je to sranda. Nezdalo by sa to, ale je to tak. Ovládať kamión nie je sranda, ale celé to srandou je, lebo hra, v ktorej ide o dodržiavanie pravidiel, férovosť a systém zväčša úspech nemá. Systém hry počíta s nárazmi a nezodpovedným správaním. Síce vás ide urvať, keď celý jeden veľký kamión zasekne po riskantnej ale bezchybnej jazde jedna smerová plechová tabuľa a vy to musíte vymanévrovať.

ETS 2 Viva La France!

Hra počíta s rýchlosťou, fyzikou, zotrvačnosťou, aj vašimi vlastnými chybami, ktoré vám dá perfektne vytrpieť. Vy ste ten, čo si vyberá náklad a trasu, prípadne číta správy a reaguje na ne. Základ je len osvojiť si základné nastavenia, preto výučbu určite neprekračujte. Ako kamionistu sa vás týkajú prestávky, nutné tankovanie, vylepšovanie a nutné opravy. Čím lepšie ovládate svoj stroj a neskôr firmu, tým menej poplatkov, pokút a problémov musíte platiť peniazmi. Pri vlastnej firme zo zisku, pri zamestnaní u inej zase zo svojej odmeny.

ETS 2 Viva La France!

V úvode hry sa zoznamujete s prostredím. Dobré je prejsť si výučbu, ktorá hráča zoznamuje s nutným základom. Mne osobne trvalo, kým som si zvykol na klávesnici na ovládanie prevodovky cez shift a ctrl. Shift boli prevody vpred, kým ctrl spiatočka. Riadiť kamión pomocou W dozadu bol naozaj v rámci autíčkových hier nezvyk, no po hodine hrania by som nemenil. V skutočnosti má táto novinka zmysel oveľa väčší, než spiatočkou riešiť cez S. Aj z pohľadu vodiča, ktorý predsa len použije rovnaký plynový pedál pri pohybe vpred, ako pri spiatočke.

Ako hráč dostávate sem tam novinky, kvázi emaily s ponukami na nové kamióny, pracovné ponuky, vzdelávanie a všeličo iné. Medzi pomocníkov patrí nepochybne GPS navigácia, no sem tam na ceste postačí sledovať aj cestné značenie a hneď máte jasno v tom, čo môžete a čo nie. Rýchlostný limit sa mení podľa toho, kde ste. Pravidlá cestnej premávky môžu byť v krajinách odlišné, ale stále nám budú blízke. V prípade Viva La France narazíte opakovane na viacero mýtnych staníc. Pri dobrom rozbehu je to zdržanie, ale žiaľ nedá sa mu vyhnúť. Odbočiť zle a snažiť sa nacúvať a vrátiť tu však môže byť pohroma. Tí nedočkaví šialenci za vami totiž natlačení čo najbližšie k vám nedajú veľa priestoru na cúvanie. Presne ako realita. Mýtna stanica ale priveľmi nezdrží. Stretávať sa s ňou môžete na výjazdoch a zjazdoch z diaľnic pri veľkých mestách.

Možnosti v hre

To, čo dokáže vždy potešiť nepovrchného premýšľavého hráča je politika hry. Jej premyslenosť v rámci nastavení a podmienok. Euro Truck Simulator II. od hráčov vyžaduje, aby plnili misie a zarábali. Neskôr za tieto peniaze kúpili vlastnú firmu. Snažili sa rásť. Oceňovaná je svedomitosť a čistá práca, nezrážanie ľudí, značiek, nekrčenie plechov iným autám a neporučovanie predpisov. Alebo si budete jazdiť len tak po Európe, no aj benzín bude niečo stáť, spolu s prespatím. Ako hráč máte na výber z viacerých pohľadov počas hry. Tie sú v prípade klávesnice prístupné na tlačidlách „ľščťžýáíé“ a sú tak po ruke v prípade potreby. Kľúčové sú aj funkcie na tlačidlách F*. Pre účely tohto článku, ako aj iných, sú dôležité obrázky. Keď teda hra príde s vlastným systémom na výrobu obrázkov, pri ktorých netreba spúšťať ďalšie aplikácie užierajúce poriadny kus pamäte, je to výhoda. Jednoducho tlačidlo F10.

ETS 2 Viva La France!

Viva La France prináša aj novinku, niekoľko druhov nového tovaru, ktorý sa dá prevážať. Dá sa vstúpiť pod jadrové elektrárne a riešiť presun materiálov rôzneho typu, aj takého, ku ktorému je potrebná obzvlášť nákladná certifikácia. Certifikáty. Tie sú samé o sebe zaujímavosťou, ktorá sa podobá na realitu. Ak ste doteraz prevážali len drevo, ťažko vás pustia do regiónu niekde k Parížu prevážať plutónium, alebo dobytok. Hra je historicky vyriešená tak, že aj jednotlivý druh tovaru delí do nutnej certifikácie. Absolvujete školenia, aj keď len akože, jedným klikom a pol, a je z vás odborník v prevoze daného materiálu a tovaru. Tieto vylepšenia kariérneho rastu sprístupňujú ďalšie príležitosti.

ETS 2 Viva La France!

Od úvodu po hru

V hre Viva La France sa na začiatku ocitáte nad veľkou mapou Európy, kde si môžete vyberať sídlo, meno, ksicht, aj názov firmy. Sídlo môže byť kdekoľvek, no ak už skúšate novinku Viva La France! určite budete chcieť vyskúšať aj túto oblasť. Netreba nič zapínať, datadisk sa priamo spája s hrou, čiže je jej súčasťou. Nie je nutné zapínať hru nejakou novou funkciou. Rovno hráte so zvyškom predošlého sveta. Ako všetky diely, aj tu začínate možnosťou výberu práce pre iné spoločnosti, alebo ak máte dostatok peňazí a rozbehnutý vlastný biznis, riešite práve ten. Aktuálne ponuky sa dajú rozdeliť podľa druhu sortimentu, alebo sa zobrazujú všetky ponuky naraz.

ETS 2 Viva La France!

Uvádza sa cena za kilometer, finančná odmena, aj druh tovaru, či prepravná spoločnosť. Zábavné je, že ak prevážate prázdne fľaše pre vinársku oblasť Bordeaux, pri nadskakovaní kamióna sa niektoré fľaše z vlečky ozývajú. Kamióny sa celkovo správajú podľa toho, čo prevážate a aký typ prívesu vlastníte.  Pri dlhom opakovanom hraní už dokonca podvedome viete, ako kamión prispôsobiť jazde, pokiaľ potrebujete ťah. Hra pracuje s detailmi podkladu a stúpania. Do kopca a po blate… na to zabudnite. Niektoré terény, ak majú byť zjazdné, žiadajú si inú cestu, no takýchto problémov je minimum. Problémami budú hlavne situácie na cestách, zdržania, či technické problémy s vozidlom. Po ruke máte spätné zrkadlá, svetlá, skrátka možnosti, ako sa brániť pred nehodami, no v prvom rade to musí byť hlava hráča a sledovanie diania. Dá sa ľahko očakávať, že kamión pred vami vstúpi na kruháč, avšak ak vyčkáva a vaša intuícia sa mýlila, čaká vás stret dvoch kolosov + pokuta za kolíziu + nejaké to percento poškodenia. Neoplatí sa predpokladať.

Premávka v hre

Ani v Viva La France a ani v bežnej hre. Nezažil som zápchy a poriadnu premávku, aká reálne v mestách môže hroziť. Na jednej strane tak tým nie je hra celkom podľa reálnych skutočností, na strane druhej radšej nie. Predĺžili by sa termíny a predsa len zostávať v zápche dlhý čas nie je to pravé orechové, čo by nás pri hre udržalo. Aspoň ja som sa so zápchami nestretol po dlhom hraní. Premávka môže byť hustejšia, ale nepredstavuje problémy. Občas skrátka bude nutné ubrať nohu z plynu, strategicky taktizovať v mihu sekundy aj v rámci prevodov a keďže sme vo Francúzsku, pripravte sa na obľúbené kruháče. Dokonca dvojité kruháče, aký je v Nitre, či pri bratislavských Boroch a nie každý sa na ňom dokáže orientovať. Vyraziť s veľkým kamiónom do ručnej premávky pri značke daj prednosť v jazde, alebo stopke si bude žiadať čas aj premýšľanie. Skrátka, toto nie je Grand Theft Auto.

ETS 2 Viva La France!

Na cestách sa pohybujú aj iné autá, osobné, dodávky, prípadne si viete zapnúť na chodníku chodcov v rámci grafických nastavení. Niektoré vozidlá môžu vyrážať na cestu z vedľajšej, môžu mať nižšiu rýchlosť, napríklad ak ide o poľnohospodárske stroje prechádzajúce z poľa na cestu. Aj pri nich treba reagovať. Cestné značky a semafory sú zárukou toho, že ostatní dávajú pozor na predpisy. Ignorovať ich na strane hráča znamená občas zaplatiť a inokedy schytať pokutu na sto percent. V hre si však nebudete pripadať celkom sami ako v mŕtvom projekte. Vonku je ruch a vy ste jeho súčasťou.

• Základný plus je myšlienka, ktorú aj Viva La France udržuje stále živú
  • Veľmi pekná grafika, ktorá sa dá z hry získať vzhľadom k tomu, že ide o simulátor
  • Premyslenosť a možnosti v hre
  • Pestrosť vo viacerom slova zmysle
  • Rozsiahla mapa Európy
  • Pekne spracovaná krajina Francúzska
  • Reálnosť premávky
  • Pekne spracovaný systém mýta, ale poteší aj systém prideľovania XP, motivujúci makať na svojich schopnostiach.

• Tá smerová značka, v ktorej sa kamión dokáže zaseknúť a viac nepustí, je biela smerová tabuľa s extrémne odolnou tyčou zabetónovanou v zemi. Zdá sa, akoby bola schopná utrhnúť vám celú kapotu.
  • Zažil som chybu GPS, ktorá smer do cieľa ukazovala cez nešťastne priechodné úseky ciest pre kamión. Možno to bol zámer, no cesta sa mi poriadne predĺžila.
  • Občas je umelá inteligencia, druhí vodiči, neústupčiví. Pri vašom cúvaní sú schopní vás zablokovať a trvať na tom, že sa nepohnú a neuvoľnia cestu. Vie to byť zábavné… aj „zábavné“. Hlavne, keď ohýbajú plechy na vašom kamióne.

Výborná hra pre chlapa. Pokiaľ po nej siahne dievča, o to lepšie. Ideálny hráč je akákoľvek generácia s trpezlivosťou a časom. Každý, čo túži po hre, ktorá sa dá hrať aj niekoľko rokov v kuse, prípadne len niekoľko dní na odreagovanie, sivie prísť na svoje. Je to iný rozmer všetkých hier s autíčkami a rozšírenie celého rozsiahleho európskeho cestného sveta o Francúzsko pridalo krásnu zelenú krajinu s vinicami, energetikou, potravinárskymi podnikmi, aj ďalším odvetvím. Pohybujete sa vďaka hre v zaujímavom neznámom svete bežne neznámej a predsa rozšírenej profesie.