Gears of War

Pred rokom vyšla na Xbox 360 očakáva hra od Epicu s názvom Gears of War a mi PC-čkári sme len potichu konzolistom závideli. Po sláve hry na Xboxe 360 sa začali objavovať dohady o verzií pre PC a dokonca sa objavil aj obal PC verzie, ale Epic nič oficiálne nepotvrdil. Po pár mesiacoch sa objavila správa, že Gears of War by bežal aj na PC len je nutné poriadne zoptimalizovať Unreal Engin pre platformu PC…

…a tak sme konečne mali pokojnejšie noci po tomto vyhlásený, ale že sa dočkáme oficiálneho prehlásenia PC verzie Gears of War tak to sme nečakali. Všetci sme začali jasať radosťou a aby toho nebolo málo tak PC verzia obsahuje novú kapitolu, nové multiplayerové módy a Unreal editor. Crysis je už takisto vonku a tak ste určite zvedaví ako v tvrdej konkurencií obstála PC verzia Gears of War s novým obsahom.
Vývojár: EPIC
Vydavateľ: Microsoft Game Studios
Platforma: PC
Žáner: 3D akcia
Vydanie hry: 6.11.2007 (CZ verzia: 6.12.2007)
Oficiálny web
Autor recenzie: Martas
Je na čase vojnu ukončiť raz a navždy
Hlavným hrdinom hry je bývalý vojak Marcus Fénix, ktorý hnije v celý už dosť dlhú dobu za zradu, pretože nechcel plniť zlé úlohy tak ho zavreli. Hra začína v Marcusovej cele, z ktorej vás zrazu zachráni Dominick a už počas hrania je vám jasné, že niečo nie je v poriadku. Príbeh sa odohráva na planéte Sera a ako po prvých minútach zistíte, že ľudská civilizácia akoby vymrela a prežilo len pár bezdomovcov a pár vojakov prezívaných Gears. Vlastne sú to obyčajní bojovníci pretože všetci skutoční vojaci už v oji padli. Družstvo Delta v ktorej je aj Marcus sú poslednou nádejou na ukončenie vojny s nemilosrdnými Locustmi. Rasa Locust dlhú dobu žili teoreticky pod nohami ľudí v podzemných tuneloch a je ich toľko, že keď sa vynoria zo zeme dokážu vyvraždiť celé ľudstvo behom pár hodín. Nie je jednoduché bojovať s protivníkom, ktorý sa nečakané objaví z každej strany a Locusti sú niečo ako mutanti a ich telo vydrží viac guliek a keď majú k dispozícií vraždiacich mega pavúkov či obrovského Brumaka tak je minimálna šanca na prežitie. Silnou štránkov hry je že do hry vstupujete 14 dní po Dni E(vtedy sa Locustovia vynorili) a za ten čas konečne pár vedcov má plán ako pomocou výbušnej nálože zničiť jadro nepriateľských tunelov a ukončiť vojnu raz a navždy, ale je potrebné aby niekto vstúpil do tunelov a zmapoval terén, aby bola nálož na správnom mieste. Áno máte pravdu tým niekým ste vy a vás tým, do ktorého patrí Dominick a Braid, ktorý je zo začiatku dosť protivní, ale bezpochyby som si najviac obľúbil černocha Cola, ktorý rozosmeje človeka za každej situácie. Kým sa, ale dostanete kam treba tak mi verte, že prejdete peklom či už zúrivé boje na ulici, v labyrinte a aj v území vašich nepriateľov. Celá hra obsahuje spolu päť aktov a PC verzia prináša ešte niečo na viac(popísane nižšie). Gears of War je third person akciou a tak sa nemýlite ak si myslíte, že v hre sa len strieľa, ale každý akt hry je iní a tým pádom sa zmení aj vaša taktika a atmosféra naberá na obrátkach a po každom boji si budete stále klásť otázku či zvíťazíte alebo nie. Všetko ešte pekne dokresľujú vynikajúce cit scény medzi hraním z ktorých neodtrhnete oči ani na sekundu, respektíve ani nemrknete a budete žasnúť nad skvelou kamerou a strihom.

Rambo štýl ?…. ale kdeže
Hratelnosť nie je spracovaná v Rambo štýle, ale naopak sa musíte neustále kryť za prekážkami všetkého druhu. Vždy totiž bojujete v presile a tak vám hra nedá vydýchnuť. Markus sa dokáže uhýbať do všetkých strán a samozrejme preskakovať menšie prekážky a verte mi že aj streľba z krytu naslepo vám dokáže pomôcť. Čoho som sa obával(ešte pred vydaním konzolovej verzie), že bude kamera niekedy zbytočne zmätkovať, ale našťastie tomu tak nie je. Väčšina FPS hier na PC je totižto z pohľadu prvej osoby ale Gears of War z tretej osoby. Kamera sa vždy pekne prispôsobí a nikdy počas hrania sa mi nestalo, že by som padol kvôli kamere alebo zlému ovládaniu. Celú dobu hry budete vyprázdňovať vaše zásobníky a hľadať si vhodný kryt. Rozhodne neodporúčam nabehnúť medzi protivníkov lebo stačia ak tri rany a padnete k zemi a môže sa stať že na vás použijú motorovú pílu, ktorú som si mimochodom ja zamiloval, keď som rozkrajoval protivníkov. Ešte pred tým než vstúpite do nejakej miestnosti vám odporúčam si ju opatrne prezrieť(vykuknúť za roh) a až potom do nej vkročiť a využiť správnu taktiku.
Prestrelky sú naozaj adrenalínové a pritom robíte neustále to isté dokola. Toho si boli vývojári dobre vedomí a preto v ďalšom akte nastane tma a keď nemáte pri sebe nejaký zdroj svetla tak vás zničia krvilačný kryli behom sekundy. Cestu si našťastie budete osvetľovať roztrelovaním nádob s plynom, ale neustále budete mať obavy zo smrti. Aby toho nebolo málo tak niektoré nádoby s plynom sú na horších miestach a tak majú vaši protivníci väčšiu výhodu a tým pádom sa musíte neustále kryť a hľadať osvetlené miesto. Jednu úroveň absolvujete aj v obrnenom transportéri, ale kým sa naplní benzínom tak budete musieť benzínovú stanicu brániť a keď strelíte do nádob s plynom pri benzínke tak celá časť exploduje a tak musíte rýchlo a pritom správne takticky konať lebo Locust Boomer má raketomet. Potom už konečne ovládate vozidlo, ale počas cesty vás budú ohrozovať tí hnusní lietajúci kryli a tak budete musieť nielen ovládať vozidlo, ale aj páliť po nich svetlo.

Zo začiatku som mal s touto úrovňou do cela problém lebo som nestíhal robiť všetky funkcie a tak už som začal nadávať ako to vývojári mohli dopustiť a keď padnete ide celú úroveň znovu, ale nakoniec si na to zvyknete, ale myslím že by prospelo keby sme si mohli ešte pred tým vybrať či chceme ovládať vozidlo ale páliť do krylov svetlo. Keď už som trochu pri kritike tak nesmiem opomenúť niektoré chceckpointy, ktorých je niekedy priveľa a niekedy príliš málo. Zo začiatku mi nevadilo si zopakovať niektorý skvelý úsek trikrát, ale keď niekedy padnete kvôli kolegovi tak vás to naštve. Keď napumpujú do vašich kolegov Locusti pár guliek tak bezvládne ležia na zemi a čakajú na injekciu od vás a pokračujú ako by sa nechumelilo, ale aby ste to nemali jednoduché tak pre vás nikto nemá zázračnú injekciu a tak musíte po vzore Call of Duty zostať v pokoji a môžete sa opäť pohnúť vpred. Čo sa týka umelej inteligencie tak je uspokojivá. Spočiatku proti vám pôjdu základni Drony a potom aj Boomery a slabý Wretchy, ktorých najlepšou schopnosťou je liezť po stenách. Locusti na vás nikdy samo vražedne nenabehnú a rovnako ako vy sa budú kryť za prekážkami a keď budú vidieť že majú šancu vás obísť a dostať vás tak to urobia. Niekedy sa vám môže stať, že sa kryjú za rovnakým krytom ako vy len z druhej strany a neváhajú a preskočia ho a tak si budete musieť dávať veľký pozor. Každý protivník má aj svoje slabé miesto a u slabších Locustov sú to nohy a stačí presná strela a bezvládne sú na kolenách a pre vaše potešenie môžete prísť k nim a doraziť ich. Narazíte aj na pár druhov boosov do ktorých nemôžete strieľať kade ľahšie ale treba nájsť ich achillovu pätu. Taký menším bossom je Berserker, ktorého moje zbrane ešte viac naštvali lebo na neho neplatia a má útok ako býk a prerazí aj stenu. Na neho platí len špeciálne zariadenie, ktoré na určenú časť vyšle laserovú sprchu a je na zemi, ale čo ak niekedy nie je táto vec k dispozícií ? Odpoveď je jednoduchá využite jeho nešikovnosť, ale nebudem vás prezrádzať viac, aby som vás nepripravil o zábavu. Okrem tohto lasera máte obyčajnú pištoľ a pár samopalov a granáty a tiež zbrane od protivníkov ako luk. Ja som najviac využíval samopal z motorovou pílou a sniperku a nevadil mi malý výber zbraní hlavne že to páli a tečie krv.
Nová singleplayerová kapitola
Na konci štvrtého aktu som bránil dom Marcusovho otca a na konci ma začal prenasledovať Brumak a už som vedel, že sa blíži niečo čo na konzolovej verzii nebolo. Nová kapitola v PC verzii je prístupná hneď z menu asi kvôli hráčom čo prešli hru na Xboxe 360 a chceli ísť rovno na nový obsah, ale to je už v podstate jedno. Cieľom v tejto kapitole je sa dostať na vlakové nádražie, ale zasekne sa most, ktorý je bohužiaľ vysunutí hore a nechce sa dať dole a tak musíte nahodiť prúd a naštartovať stavbu. Tento prísun PC verziu predlžuje skoro o necelé tri hodiny a nezhoršuje hranie. Počas celej kapitoly budete pred Brumakom utekať a o skvelé skriptované scény nebude núdze. Je jasné, že sa s ním na konci stretnete zočí voči, aby sa na túto kapitolu len tak nezabudlo a aby konzolácií závideli. Všetko je predom pripravené tak, že keby 30 metrový Brumak nepadol tak sa nebude dať dole most. Súboj s ním je naozaj mäso a opäť budete musieť nájsť Brumakove slabé miesto. Nenadávajte, že som vám prezradil, že s ním budete bojovať už z E3 2007 to bolo jasné.

Klávesnica + myš = geniálne ovládanie
To mi práve pripomína katastrofálne ovládanie na PC porte Resident Evil 4, kde sa hra ovládala len na klávesnici a bolo to hotové peklo. Epic sľuboval už pred vydaním, že ovládanie budeme zakomponované na klávesnicu a myš, ale určité obavy som z toho mal lebo hra bola vytvorená na mieru gamepadu. No chvalabohu Epic hru prispôsobil tak, aby sa hrala geniálne aj na klávesnici a myši. Krytie funguje pomocou medzerníku. Ak ste pri prekážke a stlačíte medzerník tak sa Markus sková za prekážku a pomocou pravého tlačidla myši z krytu vykukujete a ľavým tlačidlom pálite. Opätovným stlačením medzerníku odídete od krytu a využijete ho na iné činnosti ako šprint či odskok do všetkých strán. Zbraň prebíjate klávesov R a ak chcete rýchlejšie prebitie zbrane tak R stlačte až bude na Hude biela čiara lebo inak budete prebíjať o 5 sekúnd viac a Markus začne hovoriť vulgarizmy. Zbrane si vyberáte stredným tlačidlom na myši a klávesov G udeľujete rozkazy. A ak niečo niekomu vadí tak mu nič nebraní použiť gamepad.
Unreal Engine 3.0 forever
Hra vyzerá neskutočne dobre a podľa vývojárov ešte lepšie než na konzolovej verzii lebo engin trochu upravili a zoptimalizovali. Tento engin má v sebe veľa next-gen vlastností. Myslím, že Gears of War vyzerá nádherne ako Crysis aj keď nie až tak celkom. Všetky tie pixel shaderi, HDR efekty, dynamické tiene sú nádherné. Budovy či chrámy zapôsobia na človeka realistickým dojmom, ale vynachváliť musím asi najostrejšie textúry a reálne modely postáv. Každý objekt človeka uchváti iným dojmom a iné grafické hody si užijete v tme a na slnku. Nikdy asi nezabudnem ako som sa v nočnej misií pozeral na blesky a ako krásne tečú kvapky vody zo striech či stien to je niečo čo musíte vidieť. Modely postáv sú zrejme lepšie než textúry. Máte na sebe obrnený oblek a mimika taktiež patrí k paráde.

Hrdinovia majú neustále ten správny drsný výraz, ale aj oni sú len ľudia a majú svoje osobné problémy. Keď som recenzoval S.T.A.L.K.E.RA. tak som ho prehlásil za hru s najlepším designom aký je v hrách k videniu a neustále doň patrí, ale ani Gears of War sa nemá čím hanbiť. Celá hra je lineárna ako remeň, ale výborne variabilná. Temné prostredie strieda konečne nádejné slnečné svetlo a exteriéry striedajú interiéry a kto plače nad linearitou tak nech nezúfa lebo minimálne sedem krát bude mať možnosť výberu či ísť vľavo alebo vpravo. Gears of War, ale nie je hra so slobodou konania, ale hra so skvelou adrenalínovou akciou. Čo sa týka interaktivity prostredia tak môžem prehlásiť za dobrú. Ono totiž kamenný kryt nijak neprestrelíte, ale drevený nábytok áno tak nie nad čím plakať. Občas sa síce nájdu situácie, kedy nejaká potvora búcha do stien a nič sa nedeje, ale počas boja si to málokedy všimnete a snáď nechcete, aby na vás niečo spadlo. Je neuveriteľné, že v záporoch sa neobjavil názov krvavo HW náročné, lebo sú na dnešnú dobu veľmi slušné. Epic chcel, aby hru sprostredkovali do čo najväčšej miery a tak sa nekoná peklo ako pri Halo 2, kde bolo nutné mať Windows Vista lebo pri Gears of War si vystačíte aj zo starším XP. Aby ste si hru zahrali tak vám bude stačiť AMD Athlon s 2.0 GHZ(Intel s 2.4 GHZ), 1 GB Ram, grafická karta Geforce 6600 alebo ATI X700 a zvuková karta. Veľa hráčov sa sťažuje na príliš dlhú inštaláciu hry, ale kto si počká ten sa dočká a 30 GB voľného miesta na HDD nie je žiaden problém. V móde DX 10 som hru videl len vo videách, ale v DX 9 sa nejedná o žiadnu slabotu. Nezabudnite rozhodne vyskúšať aj Unreal Editor, ktorý sa vám tiež nainštaluje a tak môžete začať tvoriť vlastné mapy. Pre vývojárov je okrem kvalitnej grafickej stránky dôležitá aj zvuková stránka, ktorá nemá seba menšej chyby. Neustále sa niečo deje, počujete hrôzostrašné zvuky. Dabing postáv je samozrejme na úrovni. Čo sa týka hudobnej stránky tak s tou sa dlho nemazlilo a niektoré melódie majú len 30-40 sekúnd a atmosféra stúpne o pár percent.

Nové mapy a aj módy
Okrem singleplayerú rozhodne okúste aj multiplayer, ktorý vás možno chytí ešte viac než single. Nájdete všetky mapy z Xboxovej verzie a tri nové. Ďalej je tu aj nový mód King of the Hill, kde bojujete o územie a je tu aj klasický Deatmatch. Rozhodne najväčším plusom je podpora co-op režimu, v ktorom s kamarátom prejdete celú príbehovú kampaň.

Dobojované
Pamätáte si na iné konzolové porty, ktoré prešli na PC ? Isteže a najlepším príkladom je hit Halo. Na Xboxu to bola skvelá strielačka no na PC menej a všetko nefungovalo tak ako malo, ale teraz tu máme hru, kde všetko funguje dobre a možno aj lepšie než na konzoly a Gears of War nie je jedinou hrou. Aj keď máte za sebou konzolovú verziu tak skúste PC verziu už len kvôli rozšírenému singleplayeru, multiplayeru a Unreal Editoru…. určite to stojí za to a takú skvelú akciu len tak ľahko nenájdete. Už môžem povedať len jedno „Chceme Gears of War 2“ a aj na PC.

– napínavý príbeh a neskutočne dobrá atmosféra
– grafická stránka (design máp)
– multiplayer (Co-op režim)