Medal of Honor: Airborne (Hracho Martin)

Séria Medal of Honor vznikla vďaka Stevenovi Spielbergovi, ktorý založil štúdio Dreamworks. Jedným z prvých titulov bol slávny Neverhood a v roku 1999 vyšiel len pre Playstation prvý Medal of Honor. V roku 2002 vyšiel prví Medal of Honor pre PC s podtitulom Allied Assault a hráči tento diel pokladajú za najúspešnejší(Dreamwokrs patril už Electronics Arts)…

…PC verzia sa dobre predávala aj po vydaní dvoch datadiskov a tak niet divu že sme sa dočkali pokračovania. Pacific Assault, ktorý sklamal väčšinu hráčov (mňa nadchol). PC verzia po PA sa trochu odmlčala a začali vychádzať konzolové tituly čo bolo pre majiteľov PC menšie sklamanie. V roku 2006 Eletronics Arts oznámila ďalšie pokračovanie MOH s názvom Airborne pre next generation konzoly a na šťastie nebola opomenutá ani platforma PC.

Opäť 2. svetová vojna
Hier z druhej svetovej vojny tu už bolo mnoho a Infinity Ward sa už rozhodlo, že štvrtý diel Call of Duty zasvätí do súčasnosti. Správna voľba ak autorov nenapadá nejaký dobrý nápad, ktorý by mohli do obdobia 2. svetovej vojny vsunúť. Za to Electronics Arts s novým dielom Medal of Honor sú stále verný histórií. A prečo nie, keď pre nás prichystali zaujímavé zmeny. Podarilo sa?

Letíme a padáme
Hlavnou postavou hry je Boyd Travers člen 82. výsadkárskej divízie americkej armády, ktorý na rozdiel od hrdinu z Pacific Assault Tommyho Conlina nepovie ani slovo(na konci misie prehovorí zhodnotenie operácie- aspoň to) tak som sa s postavou slabo stotožnil a tak sa žiadna dejová dráma nekoná. Aspoň spolubojovníci v hre na vás pokrikujú, ale nejaké slovo od Traversa by určite neuškodilo. Už úvodní tréning dokazuje, že na nás čaká niečo čo sme v žiadnej hre ešte nevideli. Ako som už spomínal sme členom výsadkárskej divízie a veľkú rolu v tejto hre hrá slovo „výsadkár“. Tí čo ovládajú trochu dejiny 2. svetovej tak im je zrejme jasné, že misia nezačne na zemi, ale zo vzduchu. Na začiatku každej misie budete sedieť v lietadle a uvidíte vystrašených spolubojovníkov a tušíte, že dole na vás nič dobré nečaká a keď sa vás snaží povzbudiť kolega vtipom tak vzápätí schytá guľku od snipera tak vám nie je do smiechu i keď vám sa nemôže nič stať, lebo všetky udalosti sú predom určené nascriptované sú príjemným spestrením. Po zásahu lietadla sa radšej všetci rozhodnú všetci pre zoskok a nevzdáva to ani zasiahnutý kolega, ktorý aj napriek tomu že krváca vyskočí z lietadla tak ako aj Travers. Pod sebou vidíte peklo a viete, že už nie je cesty späť tak treba vybrať vhodné miesto na pristátie. Áno toto nie je úvodná sekvencia misie, po vystúpení z lietadla máte svoj let padákom pod svojou kontrolou a záleží len a len na vás kde pristanete. Tu zbadáte hneď prvú zmenu v hrateľnosti- absolútna sloboda konania, je tu revolúcia ako nám vraveli celú dobu (aj na E3 2007) Electronics Arts?

V zelenej zóne je bezpečne!
Zoskok trvá zhruba 10-15 sekúnd a počas toho vidíte svoje nohy, hrudník a aj keď vás trafia tak sa nemáte čoho báť lebo počas letu ste nesmrteľní. Ale už dopadnete na zem už vám hrozí smrť tak je veľmi dôležité pristáť na bezpečnom mieste, lebo môžete pristáť blízko Nemcov a kým odopnete padák a zoberiete do ruky zbraň tak okolo vás už môžu byť piaty protivníci, ktorí vás neprišli privítať, ale poslať do pekla. Misie sú rozsiahlejšie čo spoznáte už zo vzduchu a naozaj sa dá pristáť kde koľvek(na streche, zemi, na nepriateľovi). Je to neuveriteľne jednoduché a zábavné stačí si vybrať. Bezpečné miesta už uvidíte v briefringoch pred misiou, ktoré sú označené zeleným svetlom, kde je na 95% bezpečne. Zachrániť život vám môže aj jemný pád, lebo ak nespomalíte tak vás čaká bolestivý pád a kým vytiahnete zbraň môže byť neskoro tak je vhodné pribrzdiť pád(medzerníkom) a Travers dá vyššie nohy a tak pristane rovno na nohách a do troch sekúnd má v ruke zbraň. Zoskok je vychytaný do posledného detailu a to Airborne už nikto nevezme, ale na jeden fakt musím upozorniť. Producent hry Parick Gillmore v každom rozhovore vravel, že po každom zoskoku bude hra iná a aj po desiatom dopade sa máme dočkať iného zážitku lebo nepriateľ sa bude prispôsobovať nášmu pristátiu. To ale nie je pravda. Ako u lineárnych streľačkách (napr. COD 2) je aj v MOH:A všetko pripravené. Nepochopte ma zle, lebo hra prináša nejakú tú maličkú revolúciu, lebo si štart vyberáme sami a môžeme sa sami rozhodnúť, ktorú úlohu splníme skôr a to je všetko. Úlohy budú rovnaké a postup tiež, ale bude to určite zábavnejšie než v bežnej lineárnej hre.

Zábavná si aj tak…
Hra je zábavná aj napriek nesplnenému sľubu. Misií je dokopy sedem(tréningová trvá takých 5 minút) a jedna vám zaberie približne hodinu(a pól) tak sa zrejme každý pousmeje na krátkosti hry(6-8 hodín). Takú krátku hernú dobu si určite nikto nepredstavoval, ale verte mi že každú sekundu si budete užívať až do konca. Svoju krvavú cestu začnete v roku 1943 na Sicílií (Operácia Husky), potom sa presuniete do Itálie, kde si zabojujete v ruinách(Operácia Avalanche). Potom už začne tvrdší boj v Normandii v Deň D(Operácia Neptune), kde budete vysadený za nepriateľskými líniami, ešte pred samotným výsadkom, aby ste uľahčili život svojím spolubojovníkom. V Holandsku (Operácia Market Garden) bude vašou úlohou zaistiť mesto a napokon dôležitý most, ktorý by Nemci radšej vyhodili do vzduchu než by ste ho mali obsadiť(o priebehu misie nižšie) a napokon sa pozriete do Nemecka(Operácia Varsity), kde sa zúčastníte najväčšieho výsadku v dejinách. No a napokon finálni boj sa odohrá vo veži z protilietadlovou obranou Flakturm a verte mi že si túto misiu naozaj poriadne užijete, čo som rád, lebo v Call of Duty 2 som bol sklamaný zo slabého posledného súboja.

Obmedzená sloboda
Každý vojak ma kompas, ktorý mu ukazuje kade a kam. Ten, ktorý má však hlavní hrdina je špeciálni. Ukazuje nielen polohy cieľov, ale polohu kolegov a prekvapujúco aj nepriateľov. Ako skončíte už na pevnej zemi tak hneď viete kam sa máte vydať a kde je nebezpečne. Najlepším príkladom je misia v Holandsku, kde je premárnim cieľom zabezpečiť strategický most. Kým sa, ale dostanete k mostu je potrebné zabezpečiť Centrum mesta a zničiť všetku ťažkú techniku. Tu si človek začne uvedomovať, že hra má svoje mechanizmy, tzv. skripty, ktoré hráča nepustia, kde to nie je potrebné, napr. hneď na most. Skripty v tejto sérií nezmizli až tak celkom tak nelinearita hry nie je taká akú sme očakávali. Približne prvých 5 úloh v Operácií Market Garden môžete splniť v ľubovoľnom poradí čo beriem všetkými desiatimi, ale potom ma hra viedla pevne za ruku, čo hre nevyčítam. Skripty sú súčasťou každej hry a tak je to aj v Airborne. Po zabezpečení Centra mesta(stále hovoríme o Market Garden) sa spustí krátka cutscéna, v ktorej príde na sćenu tank. Bohužiaľ poraní jedného spojenca, ktorému príde na pomoc kolega, ktorého okamžite usmrtí guľka z tanku a tak kolega spadne ešte na živého spojenca a nemecký tank bez ľútosti prejde cez spolubojovníkov. Áno je to udalosť, ktorej nemôžete zabrániť, ale keď sa na to pozeráte tak si myslíte, že sa pozeráte na film. Po zlikvidovaní tanku je na potrebné zabezpečiť most a spojenecké tanky sú k ničomu, lebo ho zničili Nemci s bazukami. Obrana mostu je na hráčovi samotnom a tak je potrebné sa bezpečne kryť a zlikvidovať odpor a poslať tank do šrotu. Holandsko je vaše!

Z M1 Garand mám granátomet
Zbraní z 2.svetovej sme už videli dosť a toho sú si vedomí aj ľudia z EA. Preto zaviedli systém vylepšovania(upgrade) zbraní. Prešli do sci-fi ? Vývojári tento systém obhajujú tým, že aj v skutočnej vojne neboli všetky zbrane rovnaké- vojaci si ich sami zlepšovali vylepšeniami. Možno výhovorka, možno nie, ale ja to osobne pokladám sa skvelý nápad. Systém vylepšovania prebieha dynamicky a vylepšujete si tú zbraň, ktorou ničíte odpor.Samozrejme za headshot sa dočkáte upgradu skôr než sa ranu do hrudníka. Ako sa vám zbraň vylepší tak sa hra spomalí a vylepší sa. Medzi najčastejšie upgrady patrí väčší zásobník a zlepšenia presnosti zbrane. Zbrane sa dajú vylepšiť trikrát a pri treťom vylepšení získate naozaj zničujúcu zbraň. Čo tak si pripevniť na M1 Garand granáty, alebo na brokovnicu bajonet ? Prečo nie. Dokonca sa dá vylepšiť aj zbraň, z ktorej sa môže stať automat a budete úspešne hádzať granáty tak unesiete viac granátov.

Ako to dopadlo s tou AI ?
Autori ohlasovali prepracovanú umelú inteligenciu pomocou technológie Affordance engin. No podľa želania autorov to na 100% nevyšlo. Protivníci sa kryjú za najbližším krytom a niekedy naslepo vystrelia, ale to úspešne porazenie rozhodne nestačí. Niekedy sa protivník zasekne o nejakú prekážku a tak je vám vydaný na milosť. Vaši spolubojovníci sú na tom podobne. Ich najčastejšou činnosťou je krytie, ale v niektorých situáciách vám dokážu zachrániť život. Napríklad som vletel zo vzduchu medzi nebezpečnú oblasť a dostával som na frak, ale našťastie dobehol kolega, ktorý ho udrel a zostal som na žive. Medal of Honor je arkádová záležitosť, ale podľa môjho názoru to už nie je taká arkáda ako predošlé diely, Rambo štýlom sa hra prejsť nedá. S taktickejšieho postupu má každý lepší pocit, než z nabehnutia medzi nepriateľov a vyzabíjania ich. Hádžu aj dosť často granáty a keď ste blízko pri nich tak ich môžete odkopnúť a vrátiť tak majiteľovi. Na vyššej obtiažnosti sa naozaj zapotíte. Musím, ale uznať, že optimalizácia AI nebola určite ľahká z dôvodu väčšej slobody a možnosti si vybrať čo urobiť skôr. Celkový výsledok AI je uspokojivý a samozrejme počítajte s tým, že vy vediete vojsko, vy pripevňujete výbušniny na guľomety, vy ničíte komunikáciu. Ale pozrite sa na to z iného uhlu pohľadu. Čo by ste potom robili vy, keby vedeli pripevňovať výbušniny, boli by ste vlastne nanič. Hra sa ukladá automaticky po splnení nejakej úlohy a potešujúce je to, že čo ste dobili je navždy vaše a po smrti a následnom oživení vás nebudú obťažovať nepriatelia, ktorých ste zlikvidovali. Hra si nepomáha respawnom protivníkov a tak môžete v pokoji pokračovať ďalej čo a toto riešenie môžem len pochváliť. Dopĺňanie energie je podobné ako v Chronicles of Riddick. Každý zo štyroch dielov sa automaticky doplní sám, ale len vtedy keď ste neprišli o celú časť dielu, inak musíte nájsť lekárničku. Airborne nie je žiadnou rambo hurá akciu akciou ako som už spomínal.

Máš strach ja to na tebe vidím
Technológia Unreal Engine 3 má svoje kvality o čom nás presvedčili ľudia z Epicu(Gears of War) a tak sa nie je čomu čudovať, že Airborne vyzerá skvelo. Najviac na mňa zapôsobili modely postáv, presnejšie ich mimika z ktorej poznáte ako sa práve cítia. Ich pohyby sú vierohodné a z diaľky viete či ide o spojenca alebo nepriateľa(to viete už z kompasu). Správny vizuálni dojem vytvárajú HDR efekty. Keď vás trafia tak sa obrazovka zafarbí do červena, alebo zo sivie. Moc pekne vyzerá pohľad z ďalekohľadu Sniperky- pri zoomovaní hneď nemôžete vystreliť, lebo musíte počkať kým je obraz ostrejší a presní zásah tiež poteší. Dynamické tiene a výbuchy vyzerajú realisticky. Prostredie vyzerá presne ako v období vojny a tak si užijete designérske hody. Každá miestnosť, strecha vyzerá inak a taktika je tým pádom vždy iná. Od interaktivity nečakajte veľa, ale nejakú si užijete ako napr. výbuch tanku, budovy. Naopak zasa keď tank vpáli na budovu tak to s ňou nič nespraví, ale Engin mal už veľa činností na starosti, jedine že by ubrali z kvality textúr a to samozrejme nechceme. Hru som hral na AMD 3200+ 2 GB Ram a Geforce 7600 a hra mi šla svižne(len na začiatku v lietadle posekávala) na plných detailoch v rozlíšení 1024×768. Čo sa týka optimalizácie tak tá dopadla veľmi zle. Grafické karty typu Geforce 6800XT, 6800LE, 7100GS, 7200GS, 7200LE, 7300GS, 7300GT nie sú podporované a dokonca ani režimy NVIDIA SLI a ATI Crossfire nie sú v hre podporované. Nechápem vývojárov prečo sa s tým nepohrali. Za to na zvukoch si dali záležať, lebo EA nahrávala zvuky zbraní a dabing patrí k svetlej stránke ako aj české titulky v hre. Hudbu zložil úspešný filmový skladateľ Michael Giacchino a kto hral predošlé diely tak vie, že hudba stojí za to a tak je to aj v Airborne.

Multiplayer na dlhé časy
Od multiplayeru sme čakali veľa, ale malého sklamania som sa dočkal. Na mape si zahrajú najviac 12 hráči, čo je dobre, ale ak si myslia vývojári, že tri multiplayerové módy stačia tak sa šeredne mýlia. Prvým je Team Deathmatch, kde začínate na zemi a bojujete. Druhým je Team Dietchmatch Airborne, ktorý sa líši od prvého tým, že začínate v lietadle, čo je rozhodne fajn a keď vás trafia počas letu tak strácate život na rozdiel od singleplayeru. A do tretice tu je Objecite Airborne, kde musíte získať a udržať tri vlajky. Kde je ten sľúbený Coop-multiplayer ? Zasa nikde, ale čo už. Je to škoda, lebo inak má multiplayer veľký potenciál- mapy sú dostatočne veľké, so spojencami začínate zhora a vždy využijete inú taktiku. Rozhodne, ale veľa hráčov prestane hrať multiplayer v Call of Duty 2 a začne hrať multiplayer v Airborne a to pekne dlho. Nejaké nové mapy a módy by, ale nezaškodili.

Call of Duty na kolenách
Čo dodať na záver ? Problémom hry je, že sme čakali veľa. EA hovorila o revolúcií a nekonečnej kampani čo som bral opatrne, ale čakal som veľa. Dostali sme strieľačku,(s next genovou grafikou) ktorá už je menej lineárna a zoskok padákom máme pod kontrolou. Čo bolo veľmi očakávanou novinkou a to sa podarilo na výbornú ako aj upgrade zbraní a zaujímavé úlohy. Veľkú rolu v hre hra neuveriteľná atmosféra a hudba a hru zachraňuje aj multiplayer, ktorý ale mohol byť o stupeň lepší. Škoda tak krátkej hernej doby a žiadnej optimalizácie u starších grafických kartách(pritom podporujúcich Pixel Shaderi 3.0). Hrateľnosť u tohto dielu je ale podmanivá napriek nedostatkom, ktoré hra má, ale hier o 2. svetovej vojne nikdy nie je dosť a veľa ľudí sa baví na takýchto hrách a Airborne ponúka veci, ktoré ešte žiadna hra tak zoskakujte. Pracuje sa aj na 6 dielnom seriáli s názvom Pathfinders, ktorý bude bežať na Engine Unreal 3 a EA ho má pod dohľadom.

+

Detailná grafika, menej lineárne, neuveriteľná atmosféra, zoskoky s padákom, upgrade zbraní, zvuky a hudba, hrateľnosť, súboje

krátka herná doba, coop v multiplayery chýba (inak má veľký potenciál), na optimalizáciu sa zabudlo (kašlalo)