Need for speed: Hot Pursuit

Poviem vám, že viac ako na napísanie tejto recenzie som sa vo svojom voľne tešil na zahriatie si tejto hry. Nejako zámerne som odkladal spísanie svojich hodnotení, než si to viac zahrám. A než začnem písať čokoľvek, musím napísať pár viet, ktoré neskôr rozviniem. Dobre sa to hrá, z hry mám dobrý pocit, môže za to návrat k starému štýlu bez príbehu, je tu polícia aj druhá odvrátená strana a prekrásne okolie s úžasnou grafikou.

Dobre sa to hrá, máte z toho dobrý pocit a toto NFS skrátka nesmie u vás chýbať, ak ste posledné vydania ignorovali.

Tých pár viet možno vyznelo ako prechválená chvála, no pre mňa je toto NFS zatiaľ najlepšie. (veľkí znalci nech si zatiaľ odkašlú to, čo im zabehlo.) Prečo vlastne? Je jasné, že ak chýba možnosť tuningovať vozidlá a upravovať ich, že by to mohlo znamenať ukrátenie hry. Nie, tentoraz je hra pre každého, aj pre tých, čo ich nebaví rozmýšľať príliš nad stavbou. NFS Hot Pursuit síce nerozvíja umelecké cítenie hráčov tak, ako hry obsahujúce Autosculpt

Nuž ale i tak to v hre nechýba. Čo v hre chýba, to je príbeh. Na šťastie. Hra bez príbehu, ktorá stavia len na nejakom hodnotení a gradácii svojho stupňa úrovne, či funkcie v polícií… to je to, čo sme potrebovali viac ako príbeh. Doteraz sa kládol dôraz aj na obsadenie, ženské a nejeden fansite sa išiel poondiť, keď zistil, kto bude dievča nového NFS. Toto NFS nepotrebovalo herecké obsadenia, žiadne tváre, dalo si záležať na originalite luxusných, športových alebo klasických vozidiel, ich charakteristických vlastností a vôbec spôsobu jazdy. Odosobnila sa hra od všetkého, čo sa z nej snažilo spraviť inú ako pretekársku hru, žiadne modelárstvo, žiadna RPG, či story. Ste vo svete, kde sú skrátka autá a nádherná graficky spracovaná krajina.

Pozor! S rozdielom, že buď ste na strane jednej, alebo druhej. Obe sú pritom zábavné a ja osobne napríklad si rád zahrám aj za políciu aj za druhú stranu kedykoľvek rád. Trochu prekvapivé pre hráčov môže byť, že hneď prvé výhry v pretekoch pridávajú odmeny, drahé krásne vozy. Začínate rozmýšľať, že kto vám tie autá dal, a za čo vlastne, že ich je toľko v takej hodnote a zrazu ich máte v garáži, keď vám dôjde, že tu nejde o to, že by auto niekto dal, ale skrátka ste ho dostal. Berte kým dávajú a jazdite na drahých strojoch. Za stranu pretekárov aj za stranu polície.

Vynálezy
V hre sú novinkou policajné ostatné pásy (v Most Wanted v slovenčine schválne skrátené ako „ježko“) a staro-novinkou policajné zátarasy. Tu ale príliš nenarážajte na konkrétne miesto. Policajta síce môžete vyradiť, ale rovnako tak aj seba vážne poškodiť. Detaily poškodeného vozidla, oškretého laku sú naozaj takmer reálne. Kým napríklad v GTA VC ste mohli buchnúť autom do auta a mohlo mať preliačeninu na celkom inom mieste a rovnakého tvaru ako to auto, čo ste páčidlom pred chvíľou rozbíjali na parkovisku, tu máte každý škrabanec na aute autentický. Nikdy ale nebudete mať čas obzerať sa po doškrabanom a zničenom aute, lebo vám uteká čas. Aby osm sa vrátil k vynálezom, pokiaľ ste polišom, sú vaše. Pokiaľ ale ste na druhej strane, vynálezy sú skôr proti vám. Že vám nejaký radar hlási políciu, to už nie je taký vynález ako keď vám policajt pred vami pod kolesá zhodí mechanizmus vystrieľajúci ostne proti pneumatikám. Vy ako policajt si môžete privolať na pomoc policajné zátarasy pripravené z vozidiel ktoré sa akože držia ďaleko pred vami.

Hranie, misie, postup:
Online hra je iná než kariéra. Kariéru hráte offline, online zas ako inak, online. Kariéru si môžete kedykoľvek dohrať, rozohrať. Máte náhľad na mapku pobrežnej oblasti v ktorej sa po spĺňaní misii objavujú ďalšie, v ktorých môžete pretekať alebo prekonávať vlastný rekord. Body dostávate za všetko. Hodnotenie za jazdu v konkrétnych kolách sú bodované medailami. Polícia aj pretekári majú svoje vlastné ikonky a je na vás, čo si vyberiete. Poradie, aj typ misie je na vás. Odmien máte bohato veľa. Ako policajt sa vylepšujete v hodnosti ale aj vozidlom. Ako pretekár v úrovni hľadanosti a v bodoch. Nie každé získané vozidlo sa hodí na všetky misie. Výber správneho vozidla máte pred každou misiu umožnený a označený. Farbu auta si vyberáte takmer pred každým kolom. Misie zväčša začínajú tak, ako začínala prvá misia s modro-strieborným BMW v Most Wanted. Pamätáte sa ešte? Priamo v misii v naháňačke s políciou za chvostom. Tu viacero misií začínate priamo za behu. Najmä tie policajné misie, kde máte za úlohu vytlačiť a celkom poškodiť druhé vozidlo. Občas sa to podarí trikom a využitím chyby (chyby druhých sa tu dajú naozaj krásne využívať, rovnako tak ako všetci ostatní radi využijú chybu vašu) vyradíte vozidlo v momente, inokedy sa dosť natrápite lebo nevyužijete šancu. Nechýbajú bočné uličky a skratky. Len pozor. Tieto skratky nie sú vždy jasné a kratšie. Niekedy môžu byť cestami, ktoré nie sú príliš prehľadné, a občas aj mapka nepomôže v ich orientácii. Presne tak, ako keby ste vyleteli v skutočnosti vedľa cesty a snažili sa nájsť si cestu niekde, kde cesta nie je.

Online hra
Online hra vás pripája na server cez vaše údaje, ktoré zadávate priamo v hre a nie je nutné sa niečím iným prihlasovať, alebo vypínať hru, ktorá si zapne niečo iné ako pri niektorých iných hrách. Priamo cez hru vstupujete do sveta online, ktorý je naozaj bohatý a odskúšal som ho len takú hodinku. Rozmýšľam, že pre online rozhranie sa hodí samostatná recenzia, predsa len, ide o iné hranie. Samozrejme lepšie, pretože ste v live svete pohybujete medzi reálnymi hráčmi a ich chyby môžu byť vašou výhodou a ich výhody vašou prehrou. Čisto ľudský faktor, žiadna automatika virtuálneho protihráča. Ale pozor, nenarážam na nič, čo by napovedalo hlúposť virtuálnych spoluhráčov v hre kariéry. Tí sú dosť inteligentní. Samým nenapadne tak často využívať skratky ako vám, no pokiaľ si otlčiete prednú kapotu vy a prerazíte cestu, občas môžete inšpirovať toho za vami.

Grafika a okolie
Grafika je úžasná. Zasadenie hry je do krajiny pobrežnej, kamenistej aj púštnej. Niektoré časti Vám budú pripomínať NFS Shift, ale najmä to pôvodné Hot Pursuit, z časti aj Most Wanted… to práve vo chvíľach, keď vás naháňa húkajúci čiernobiely poliš. Výborné efekty počasia dotvárajú pocit z hry, mokrá vozovka je vnímateľná hráčom, gumy na ceste držia inak. Prach, voda, nerovnosti na cestách ale aj vlastnosti vyjazdených koľají na offroad cestách, tak ako hlása jeden tip pri začínaní konkrétnej misie. Tipov uvidíte samozrejme viac, nezostáva to len pri jednom.

Detaily a hra svetla (môj obľúbený pojem, viem) sú úžasné. Čo je potešujúce, hra stíha krásne zobrazovať okolie aj na mojom počítači, kde mi Undercover občas trhlo. A to sme o niekoľko rokov v hernom vývoji neskôr. Môže však ísť o náhodu. Keďže ale práve NFS HP som si chcel zahrať, o to viac sa dobre hralo bez jediného seknutia v hladkej plynulej rýchlej jazde.

Ovládanie
Stačila klávesnica. Nie však šípka v pred je prednastaveným akcelerátorom, ale tlačidlo A na druhej strane klávesnice. Shift je nitrom a šípky vľavo a vpravo sú volantom. Stlačením šípky vpred akurát zasvietite predné svetlé vozidlu. V noci sa veru ide celkom inak so zapnutými svetlami po krajine osvetlenej len mesiacom a pri ceste postavenými svetelnými stožiarmi. Ovládanie je možné si kedykoľvek zmeniť. Pre niekoho môže byť malou komplikáciou si zvykať aj na nové vylepšenia v podobe vynálezov. Tie sa ovládajú cez numerické čísla, ktoré sú prístupné od šípok na dosah. Netreba sa ľakať, alebo si prestavte podľa seba. Ak ale patríte medzi tých, čo dôverujú rozhodnutiu vývojárov a podriaďujete sa prednastaveniam, aspoň už viete niečo viac.

Nuž, nemôžem inak hodnotiť ako nasledovne:
Pretekársky žáner hier: 10/10
Celkovo ako hra: 9,5/10

Dôvod hodnotenia je jednoduchý. Hra zabavila a stále baví. Prináša akciu, výbornú grafiku a konečne misie za misiou. Žiaden príbeh. Žiadne zdržiavanie. Chýba síce určitá sloboda a hľadanie misii za behu, ale tá je zbytočná ak chce hráč stále pretekať. Môžete sa vydať na prechádzku mestom vo voľnej jazde keď sa vám zachce, alebo si zahrať kvalitnú online hru. Nechcem hru prechváliť, ale nedá sa mi inak, ak ma konečne niečo naozaj baví a pobaví. Need for speed Hot Pursuit vychádza s bohatým vozovým parkom luxusných aut BMW, Nissan, Mazda, Ford, Alfa Romeo, Subaru, Maserati a je toho ďaleko viac. Hra má lokalizáciu českú, nemeckú anglickú, zatiaľ chýba slovenská, ktorá možno časom pribudne. Momentálne sa stále pripravuje preklad na NFS Shift a akákoľvek prekladateľská pomoc je vítaná, rovnako tak ako testér prekladu.

PS: čo by ste povedali na súťaž o jednu takúto hru? Ste za?