Rayman: Raving Rabbids

Rayman je na pikniku so svojimi dobrými kamarátmi globoxxami (vyzerajú ako žaby zmutované s bábätkami) a naraz vtrhnú do mierumilovného lesíka králici a Raymana spolu s globoxxmi unesú do svojho pochabého a bláznivého sveta, kde usporadúvajú obdobu gladiátorských hier. Rayman je uvrhnutý do arény, aby v rôznych disciplínách dokázal svoju odvahu a vybojoval si opäť slobodu.

Výrobca: Ubisoft
Vydávateľ: Ubisoft
Zem výroby: Francúzsko/Bulharsko
Typ hry: arkáda
Požiadavky: CPU 2,5 GHz, 512 MB RAM, GeForce 4 + 128 MB

Toľko o príbehu Rayman: Raving Rabbits (RRR), už nič viac neočakávajte. Rayman tentokrát nie je klasická akčná arkáda ako tomu bolo v predchádzajúcich dieloch, ale otec celej série Michael Ancel (ktorého poznáte aj vďaka Beyond Good & Evil alebo King Kong) sa rozhodol z RRR urobiť sériu minihier. Tak Rayman len plní minihry v aréne a toť vše. Samozrejme, že minihier nie je málo, ale to celých 70, tak sa dozaista nebudete nudiť a dostatočne zábavných a rôznorodých. Zo začiatku králiky Raymana doslova nenávidia, hulákajú na neho a škaredo ukazujú, no postupne ako spĺňa rôzne úlohy králiky ho začínajú mať radi, nosia mu ruže, kričia jeho meno s úsmevom na šialených králičích perách… Rayman je uväznený v cele, ktorú mu tiež králiky vylepšujú, postupne mu dávajú nádherné postele, kvalitné splachovacie zariadenia či hi-fi veže, strážca vo väzení sa tiež správa rozdielne, najskôr Raymana nešetrne hádže, no potom ho sprevádza ako kráľa.
Hlavnou postavou celej hry nie je prekvapivo Rayman, ale práve tie bláznivé králiky. Už len samotným výzorom pôsobia vtipne a keď sa do toho pridá aj ich neutíchajúci psychopatický rev kútiky úst sa roztiahnu do úsmevu. Králiky majú silnú tendenciu sami seba fyzicky týrať, čo dokazujú aj minihry typu – udri králika do hlavy v časovom limite ako často dokážeš, či utop králičích potápačov v mrkvovej šťave.

Minihry sú rôzneho typu, niektoré sú akčne zamerané, ďaľšie potrápia vašu presnosť a rýchle reakcie, iné sú logické a pri posledných musíte dávať pozor a postrehnú malé detaily. Tak napríklad je tu minihra, kde králičí zbor spieva nejakú pieseň a jeden z nich ju naschvál kazí, tak vy musíte ako Rayman hľadať vinníka a následne ho riadne sfackovať. Výborná minihra je doviesť guličku z jedného konca labyrintu zajačieho mozgu do druhého v istom časovom limite alebo rýchlostné strihanie oviec je tiež zábavou.
Špeciálnym typom minihry je tanec. Králici sú zbláznení do tanca a v sérii piatich minihier je vždy jedna o tancovaní. Trsá sa na rôzne štýly ako rock, disco, reggae (či ako sa to píše), hip-hop, latino a melódie sú veľmi chytľavé a známe. Príjemne ma prekvapilo, keď som hneď prvýkrát na tanečnom parkete začul Pump It od Black Eyed Peas. Tancovanie prebieha v tom duchu, že hráč musí v správnom momente stlačiť ľavé či pravé tlačidlo myši, podľa toho, ako zajačiky skáču z pódia. Postupne sa samozrejme tempo zvyšuje a je to čoraz ťažšie.

Ja osobne som sa najviac tešil na akčnú minihru podobnú House of Dead. Rayman sa automaticky pohybuje dopredu a hráč len mieri a strieľa králikov, ktorí sa mu postavia do cesty. A nestrieľa ich obyčajnou dvojhlavňovou brokovnicou či samopalom MG-41, ale pravým a nefalšovaným zvonom do hajzľa. Viete taká tá gumenná vec, ktorú používate pri upchatí sociálneho zariadenia. Lokality, ktoré navštívite ako neohrozený králičí strelec sú hororové cintoríny, pláž, podzemná základňa no aj tak najlepšie zo všetkého je bezpochyby mestečko v štýle divokého západu, kde zajačiky chodia oblečení ako kovboji a indiáni. Na konci každej takejto úrovne čaká silný robotický králiko-boss, ktorého jedinou zbraňou a zároveň aj jedinou slabinou sú super silné rakety, ktoré musíte odpáliť naspäť k nemu, jedine tak je ho možné zničiť. Autori sa pekne vyriadili na rôznych typoch protivníkov v týchto minihrách, sú tu obrnení králici, ktorí sú síce pomalí, ale za to odolní. Splinter Cell králici majú noctovizor a ako ich duchovní predchodca sú rýchli a mrštní. Potom sú tu aj ninja králici na pogo tyčiach, spomínaní kovboji, samovražední atentátnici či robotnícky králici so zbíjačkou.
Niektoré minihry sú zas príliš zložité a podľa môjho názoru sa ani nedajú kompletne dokončiť. Zatváranie záchodov čo najrýchlejšie ako sa dá či prechod s prasačou hlavou k jeho maminke – na tieto minihry sa ľudia sťažujú, že sú obtiažne, ale mne sa zdali splniť v poriadku. Horšie je to u králika, ktorého máte odpáliť čo najďalej, to sa deje super rýchlym pohybom myši hore dolu… akokoľvek rýchlo som myšou trel nepodarilo sa mi to ani raz a po dvoch kŕčoch, nových baterkách a tonou nadávok sú túto minihru vzdal. Tiež sa mi zdalo nezmyselné skladanie zajačej postavičky z kartónu naslepo. Hráč musí uložiť kúsky v správnom poradí na podložku, ktorú nevidí a musí z toho nakoniec vyjsť čo najpresnejšia kópia. Uhol aj umiestnenie všetkých vecí som mal nad 95% úspešnosti, no aj tak ma hra nepustila ďalej, neviem či musím mať v mozgu foťák, aby som to dokázal, no nahnevalo ma to riadne.

Poslednou pokazenou minihrou je slepá baba. Králika musíte navigovať cez pole plné nástrah, aby si čo najviac ublížil. Po vypršaní časového limitu na neho spadne železná záťaž v hodnote 50 000 ton. Cieľom hráča je získať aspoň 51 000 bodov, nahratie 1 000 bodov v tejto hre nie je problém a dala by sa teda zvládnuť v pohode, ak by za záťaž hráč dostal tiež 50 000 bodov, bohužiaľ dostane len 40 000, neviem či to je bug, alebo to tak má byť, no mne sa ani túto minihru nepodarilo splniť.
Spracovanie je typicky raymanovské (ak také slovo vôbec existuje), grafika neurazí, je taká bláznivá ako aj králici. Hudba je skvelá, takisto ako psychopatické králičie ziapanie a iné prapodivné vresky. Keďže je hra primárne určená na Wii ovládanie nie je úplne ideálne, no dá sa na to využiť buď myš, klávesnica alebo gamepad. Ten posledný doma nemám a klávesnica sa mi zdala kostrbatá a nepraktická, tak som používal výhradne myš a postupne som si naň zvykol a ovládal som to pomaly tak dobre ako s Wiimotom či nundžakom.
RRR je sériou 70 minihier. Niwktoré sa pre technické chyby nedajú dobre hrať, no hráč sa aj tak bude vracať len k tým, pri ktorých sa zábava a tých je stále dostatočné množstvo. Plus blázniví králici rozšíria zážitok z hrania o jeden veľký úsmev. Michael Ancel vkročil do vôd neprebádaných a vytiahol odtiaľ menší klenot.

námet a spracovanie – Rayman vs. milión zajačikov
úplne úchylne psychopatickí králici
množstvo minihier, strieľanie na divokom západe