Gothic 1

Kto by nepoznal známu kultovú RPG hru Gothic. Séria Gothic má množstvo fanúšikov, pre ktorých sa stala srdcovkou. Hoci od vydania prvého dielu ubehlo už pekných deväť rokov, tento titul má svoje miesto v hernom svete, čoho dôkazom je vývoj pokračovania Gothic 4: Arcania. Mala som možnosť zahrať si českú verziu prvého dielu, čo mi značne pomohlo v pochopení celej situácie. V tejto recenzii sa vám pokúsim priblížiť svet Gothic a zároveň pripájam svoje skromné dojmy.

Výrobca: Piranha Bytes
Distribútor: Xicat Interactive, CD Projekt
Dátum vydania v Nemecku: marec 2001
Žáner: RPG
PEGI rating: 12+

Stredoveký príbeh hry Gothic sa odohráva vo fiktívnom kráľovstve, ktoré jedného pekného dňa obkľúči nepriateľská armáda Orkov a začne sa najväčšie rabovanie v celej histórii kráľovstva. Napriek tomu, že bojovníci a rytieri obraňujú svoju vlasť s vervou, nedarí sa im vlnu nepriateľov zastaviť a zásoby sa tiež pomaly, ale isto míňajú.

V núdzi skrsne kráľovi v jeho múdrej hlave výborný nápad! Vydá príkaz, aby boli väzni kráľovstva nahnaní do baní, kde majú ťažiť potrebnú rudu zvláštnych, ale výborných vlastností. Keďže väzni mávajú tendenciu sa búriť, kráľ nariadi mágom, aby nad baňami vytvorili ochrannú bariéru, ktorá síce dovolí ľudom vojsť dnu, ale von nie. Mágom sa však celé kúzlo vymkne spod kontroly a bariéra sa rozprestrie nad celým údolím, niekoľkonásobne väčším ako samotné bane.

Otroci okamžite zbadajú svoju šancu a v celom údolí nastáva prevrat. Bojujú s kráľom jeho vlastnou zbraňou a ten je nútení dodať kopáčom všetko čo si zažiadajú. Taká je cena rudy, ktorú kráľovstvo neodvratne potrebuje.

Kto je najlepšia partia?
Váš príbeh sa začína, keď sa vžijete do kože trestanca vhodeného do neznámeho sveta Kolónie, ako sa teraz údolie nazýva. Predtým ako zletíte zo skaly do jazera, jeden z vojakov vám dáva za úlohu odovzdať list, ktorý je adresovaný jednému z mágov v Starom Tábore.

Po chvíli hrania zistíte, že Kolónia ja dosť rozľahlé miesto a preskúmavanie celej oblasti vám zaberie pekných pár hodín hrania. Vaša postava je zo začiatku slabá a jej prežitie bude závisieť od iných obyvateľov údolia. Ochranu môžete získať v troch rôznych táboroch: Starý Tábor, Nový Tábor a Bratstvo vyznávačov Spáča. Každý tábor má iné výhody a iné pravidlá. Starý Tábor má pod palcom Gomez. Tábor má dostatok zásob, pretože ako jediný spolupracuje s okolitým svetom za bariérou a obchoduje s rudou. Nový Tábor sa dal na samostatnú dráhu. Rudu využíva pre vlastné účely, pretože verí, že ich mágovia s jej pomocou prelomia bariéru. Bratstvo vyznávačov Spáča sa uchýlilo do bažín, kde sa modlí k svojmu bohovi, aby ich oslobodil zo zajatia.

Hra sa hemží množstvom NPC postáv, s ktorými budete môcť rozprávať. Dialógy prebiehajú dnes dobre známymi vetvenými rozhovormi. Vám stačí vybrať odpoveď a postava ju povie, čo však niekedy býva dosť zdĺhavé pri dlhších rozhovoroch. Dabing postavy je obstojný i keď frázy niekedy nezapadajú do celého diania. NPC postavy môžete voľne oslovovať, záleží na situácií a questoch, akú informáciu sa od nich dozviete. Mnohí aktéri hry sú dôležití pre váš postup, takže sa oplatí byť k nim slušný aspoň zo začiatku, kým si u nich získate rešpekt.

Ruda + skúsenosti = rešpekt
A ako si ten potrebný rešpekt získať? Plnením questov a vylepšovaním schopností vášho hlavného hrdinu. Tieto dva aspekty sa ovplyvňujú, pretože ak chcete plniť rôzne úlohy, sú na to potrebné aj isté zručnosti. Skilly potrebné na prežitie v Kolónii, napríklad kradnutie, bojovanie, zakrádanie sa…, sa nedokážete naučiť sami, ale potrebujete sa obrátiť na špecializované NPC postavy. Všetko však niečo stojí, preto musíte mať poruke dostatok rudy a skúsenostných bodov.

Body získavate pri plnení questov. Vo svete Gothic existuje nespočetné množstvo úloh, či už hlavných – dôležitých pre váš progres v hre – alebo vedľajších, na prilepšenie. Questy získavate v jednotlivých táboroch. Pri ich plnení stretnete množstvo postáv s ktorými bude nutné sa porozprávať. Môžete sa stretnúť s úlohami, keď budete musieť niečo kúpiť, predať, doručiť alebo nájsť nejakú osobu.

Napríklad: Dve NPC postavy v Starom Tábore vám dajú za úlohu nájsť strateného strážcu Neka. Nekovo telo nájdete ležať pri troch krtopotkanoch, ktorý ho zrejme zobrali do parády. Aby ste dokázali jeho smrť, musíte mu vziať jeho amulet a ukázať ho postavám, ktoré vám zadali túto úlohu. Pri niektorých questoch budete mať dokonca viacero možností ako ich splniť. Ak budete plniť aj postranné úlohy, tak sa dlhá hracia doba ešte vyšplhá do nebeských výšin.

Ďalší prísun skúsenostných bodov si samozrejme zaistíte aj bojovaním. V divočine sa pohybujú rôzne príšery, ktorých zabitie vám na konto pridá zopár bodov a do kapsy nejakú tú korisť. Na začiatku sa však na takéto potulky radšej nevydávajte, pretože vás môže stretnúť rýchla smrť. Hru som si ukladala často, pretože nikdy neviete, aký kus hry prejdete, keď sa na vás znenazdajky vyrúti vlk, ktorý vás zabije jedným kusnutím. Ak bojujete s človekom, nemusí hneď nastať smrť, pretože vás môžu iba omráčiť. Príšeri takéto zábrany nemajú!

Bojovník či mág?
Postavu si môžete prispôsobiť svojmu štýlu hrania. Máte na výber medzi dvoma typmi postáv a to bojovník a mág. Bojovník dokáže nosiť brnenie a výzbroj. Vašou zbraňou sa môže stať jednoručný alebo obojručný meč a na diaľku sú vám k dispozícií luky a kuše. Ako mág sa môžete naučiť rôzne kúzla. Mág zvyšuje svoje úrovne vďaka kruhom. Môžete sa učiť v Kruhu vody, ktorý sa zameriava na atmosférické kúzla napr. zamrazenie, alebo v Kruhu Ohňa. Bratstvo vyznávačov Spáča sa špecializuje na mentálnu energiu napr. strach, spánok atď. Nie ste však obmedzení iba na boj kúzlami. Môžete sa naučiť ovládať aj obyčajné zbrane, ale načo sa namáhať, keď máte v rukách neobmedzenú silu?

Ovládanie, to je trápenie
Pohyb v hre je relatívne jednoduchý, ale interakcia s predmetmi, či postavami vám dá zo začiatku veľa práce. Zdvihnutie, otvorenie predmetov alebo rozprávanie či bojovanie s inými postavami sa prevádza kombináciou kláves. Problém je, že v nastaveniach hry tieto kombinácie uvedené nie sú, a preto bude zo začiatku potrebné nahliadnuť do manuálu. Napriek tomu si ovládanie po nejakom čase osvojíte a zložitosť si nebudete všímať.

V bojovom systéme som sa bohužiaľ veľakrát stretla s ťažkosťami. Prvou je že pri bojovaní je potrebné kombináciu kláves opakovať, čo býva namáhavé a ťažkopádne, najmä keď chcete svojho protivníka rýchlo poraziť. Pri jednom priateľovi je systém pomerne jednoduchý, keďže útok na vás je priamy. Ak však na vás zaútočí väčšia skupina (s čím sa stretnete nespočetne krát), musíte dávať pozor na útoky zo všetkých strán. Keďže hra nedisponuje citlivým ovládacím systémom, takéto strety robia väčšie problémy, ako by sme si priali.

Gothic ešte nepatrí do „starého železa“
Keďže hra je staršieho dáta, je komplikované ohodnotiť ju objektívne. Predsa len za tých deväť rokov sa grafické spracovanie hier neuveriteľne zmenilo. No z vlastných skúseností môžem povedať, že hra je spracovaná verne svojmu roku „narodenia“. Nemecký vývojári vo svojej dobe odviedli veľmi dobrú prácu. Oceňujem najmä striedanie dňa a noci a spôsob, akým na tento fakt reaguje nie len vaša postava (môžete ju uložiť spať), ale aj ostatní obyvatelia tábora. Prechod medzi dňom a nocou je spracovaný verne a najmä večer vyniknú svetelné efekty ochrannej magickej zábrany. Za zmienku stojí aj zmena počasia, ktorá ozvláštňuje vaše putovanie.

Zvukové efekty v Gothic sú najvernejšie najmä v otvorených priestranstvách, bažinách a lesoch. Zvukový podmaz by som však ohodnotila horšie, pretože repertoár symfonickej hudby nie je až taký pestrý a mnohokrát je hudba taká tlmená, že si vôbec neuvedomujete jej prítomnosť. Absenciu rôznorodosti hudby sa však dá odôvodniť množstvom nahovorených replík, a to nie len v prípade vašej postavy. Postavy v mestách majú vlastný život a rozprávajú sa medzi sebou alebo vás dokonca sami oslovia. V dabingu sa však nájde aj nedostatok, ktorý mne osobne prekážal a to, že málo hercov dabovalo veľký počet postáv. Takže ak sa napríklad zhovárate s viacerými kopáčmi, počujete stále ten istý hlas.

Ak sa prenesieme cez všetky nedostatky hry oceníme určite jej silné stránky. Ak ste fanúšikmi RPG žánru a nemali ste možnosť zahrať si Gothic, určite nebudete ľutovať takto strávený čas. Je faktom, že hra nemá šancu konkurovať dnešným graficky prepracovaným titulom, ale pre vlastníkov starších počítačov, ktorý majú voľný čas, je to skvelá a nenáročná oddychovka. Zaujímavý príbeh a možnosti hry vás vtiahnu do stredovekého sveta Gothicu a možno vás navnadí na ďalšie pokračovania.

+ zaujímavý príbeh
+ veľký herný svet
+ striedanie dňa a noci