Gran Turismo 5 Prologue (Fruitik)

Priznám sa, že som z tých nedočkavcov, ktorí musia svoje herné modly mať hneď v deň vydania. Rovnako to bolo aj s hrou Gran Tourismo 5 Prologue – vrcholom grafiky na Playstatione. Keď som ju držal v rukách veril som, že cena nízka cena PS3 hry nebude napovedať o slabom obsahu.

Vedel som, že to nebude nič svetaborné, čo sa týka hrateľnosti (po skúsenosti s Gt 4 Prologue) ale tešil som sa hlavne na grafiku… a ľudia zoskupení v Polyphony Digital opäť nesklamali.
Úvodné video ma najprv trochu sklamalo – namašrtený nádhernými trailermi som čakal niečo v zmysle úvodného videa z GT 4 – Ford GT jednoducho vyrážal dych a chytal za srdce. V Prologue nič také nečakajte. A už sme v hlavnom menu. Ikony uložene vo vodorovnom rade prekvapia jednoduchosťou usporiadania. Ako prvá je ikona Noviniek ( News ) – tu sa zobrazujú správy viažuce sa k aktuálnemu postupu a dianí v hre. Takisto sa tam objavujú správy o upgradoch hry a dopĺňaní videí v televízii GT.

Ako druhá zľava je ikona prevratnej novinky v sérii – Gran Turismo televízie GT TV – Sú na nej videoklipy súvisiace s najväačšími hviezdami spomedzi áut v hre. Video s testovaním nového Nissanu GT-R je jednoducho fascinujúce a po ťažko vyhranom preteku padne ako balzam. Videá sa sťahujú automaticky, na nové video v ponuke upozorní samotná ikona.Mám silné podozrenie, že pribúdanie videí v GTTV pribúda v závisloti na postupe v hre.

Ďalšou ikonou je multiplayer – Online. Zúčastniť sa môžete 5 sérií závodov v závislosti od svojho postupu v singleplayeri. 7 okruhov pre začiatočníkov (tých, ktorí prešli CLASS C v singleplayeri), 7 okruhov pre pokročilých s prejdenou triedou B a 7 okruhov pre expetom so zdolaným stupňom C. Dalej je tu 14 rôznych časových okruhov rozdelených podla výkonu do dvoch tried. Osobne ma dosť sklamala nemožnosť vytvárať si vlastné závody s obmedzenou účasťou ako to je napríklad v Motostorme. Veľmi často sa stáva, že polovica štartového poľa ( 16 áut ) sú väčšinou zaostalí dementi, ktorím ide predovšetkým o to čo najefektnejšie do Vás búrať. A to dokáže byť dosť frustrujúce, keď sa na Vás po námáhavom predbehnutí celého štartového poľa v opačnom smere rúti akýsi debil a zničí celé Vaše úsilie.

Ranking – každé auto má v sieti vlastnú štatistiku 100 najlepších časov dosiahnutých v online hraní.a to na každom okruhu. Znamená to, že ak v závodoch na sieti dosiahnete s určitým autom na určitom okruhu stý alebo lepší absolútny čas, určite sa v tejto štatistike nájdete. Rozdiely sú na niektorých okruhoch skutočne minimálne. V jednej dvadsiatke často býva odstup iba 5 desatín sekundy.

V ponuke Arcade si na závodenie môžete vybrať zo šiestich okruhov ( HIGH SPEEDWAY, SUPERSPEEDWAY – DAYTONA, FUJI SPEEDWAY, EIGER NORDWAND, stará známa SUZUKA CIRCUIT a LONDON ) a z 3 druhov závodenie – štandardný závod na počet kôl, časový závod (TRIAL) a driftový závod, v ktorom sa hodnotí dĺžka a kvalita driftu ( šmyku ). Pri okruhu Superspeedway je driftový závod nemožný.
Možnosť 2PBattle ukrýva štadarné závodenie dvoch hráčov na jednom Playstatione. Obrazovka je ako vždy vodorovne rozdelená – vrchná je pre hráča 1 a dolná pre hráča 2. Keďže ja som hral túto hru na širokouhlej Tv obrazovka rozdelená na dve zobrazeniu moc nepridá a hrať placaté Gran Turismo teda určite nie je mojím snom. 🙂

Najzaujímavejšou a najzábavnejšou možnosťou je Events. Ponuka závodov je rozdelená na 3 triedy – začiatočníci ( CLASS C ), pokročilý ( CLASS B ) a experti ( CLASS A ). V každej triede sú dve série závodov s určitou kategóriu automobilov, plus nejaká časovka s konkrétnym autom a nakoniec určitá úloha s konkrétnym autom ( napríklad predbehnúť za jedno kolo určitý počet áut ). V závode štartuje 16 automobilov a čím ťažšia trieda, tým ste odsúvaný ďalej v štartovom poli, pokiaľ samozrejme nejazdíte kvalifikáciu – triea C – 6 miesto na štarte, trieda B – 12. miesto a trieda A – posledné 16.miesto. Peňažná odmena vo forme kreditov takisto rastie s náročnosťou triedy. Za každé skopmletizovanie série je ako odmena nejaký automobil ( samozrejme, že niečo kvalitné ). Kvôli tomu predsa Gran Turismo hráme, no nie?
Ponuka Garage skrýva zbierku Vašich áut vrátane tých vyhraných. Opäť mi chýba štatistika viažuca sa k jednotlvým autám. Možnosti Garáže ma osobne najviac sklamali, čakal som niečo viac ako v redošlom diele. V podstate si tu iba auto zameníte prípadne predáte. Tu stojí za zmienku, že ani jedno autto, ktoré vyhráte, predať nemôžete, tým pádom zarobiť na predaji auta je nemožné. Môžete predať iba tie, ktoré ste si kúpili a aj to iba za štvrtinu.
Logicky prvou ikonou kam vojdete je Dealership. K dispozícii máte 30.000 kreditov a za ne si vyberáte prvé auto. Osobne radím Mazda RX8 – je rýchle, má vysoký výkon a je cenovo dostupné. Kredity sa spočiatku zbierajú dosť namáhavo, preto je pre ušetrenie času výber prvého auta dobré skutočne zvážiť. A teraz k samotným značkám. Na to, že táto hra je „iba Prolog“ obsahuje obdivuhodnú dávku áut – 71 rôznych tátošov od malého Suzuki Cappucino po skvost na 4 kolesách – Ferrari 430 ´06. Áno – prvýkrát sa tvorcovia hry dohodli na licencii s modlou športových automobilov značkou Ferrari. Zo podstatných svetových výrobcou automobilov tak sérii GT chýba snáď len Maserati a Porsche ( avšak túto značku suplovala v minulom diele ich dvorná upravárenská firma RUF ). Každý výrobca má zväčša v ponuke 2 automobily, japonské značky viac.U kazdého predajcu je aj závod, ktorého sa dá zúčastniť iba s jedným konkrétnym autom, ale nemožnosť tunnigu robí z týchto závodov asi najťažšie preteky v hre kvôli absolútnej zhodnosti všetkých áut na štartovom gride.

Tým pádom ponuka hry kočí ak nerátame možnosti Reply ( možnosť prehrávať si uložené závody ), Options ( ničím neobvyklé nastavenia ), Manual ( čo je v podstate pomocník, ktorý bežní hráči nikdy nepoužijú ) a Save ( uloženie hry, ktoré je zbytočné, ak si nastavíte automatické uloženie hry )

Ak mám zhodnotiť celkový dojem z ochutnávky plnohodnotného Gran Turisma, urobím to z pohľadu štandardného hráča, ktorý nie žiadnym automechanikom, z pohľadu hráča, pre ktorého je nastavenie motora a aerodynamiky španielskou dedinou, hráča, pre ktorého bolo najväčšou zábavou jazdiť a vyhrávať vďaka tomu, že si zvolí správne auto na správny závod kúpi mu to najlepšie čo sa dá a takto mu hra prepáči aj jazdecké chyby. Práve zameranie na takéhoto hráča hre chýba. Nemožnosť tunningu núti hráča dôkladne rozmýšlať nad kúpou auta na konkrétny závod, hľadať to najvýkonnejšie možné auto, aby uspel. V multiplayeri chýba možnosť vyvárať preteky a nízke odmeny vzhľadom na náročnosť týchto závodv. Okrem toho hráči, s ktorími pretekáte sa následne neobjavia v player liste v manu Playstationu a tým pádom si nemôžete takto nájsť priateľa. Už spomínané značkové závody spravidla s iba jedným druhom áut sú takisto nesmierne frustrujúce. Preto sa asi veľmi často bude stávať, že hráč hru odloží po dokončení všetkých troch tried. Ak však bude rozdiel medzi Prológom a plnohodnotnou hrou rovnaký ako to bolo v prípade Prologue 4 a GT 4, tak som presvedčený, že ran Torismo 5 bude najlepšou závodnou všetkých čias aká uzrela svetlo sveta. Veď pri Gran Turisme 4 to platilo tiež.

– Richard Maďar alias Fruitík