Marvel: Ultimate Alliance

Superhrdinovia a hlavne tí od Marvela boli vždy mojou srdcovou záležitosťou. Komixy to je moje. Viete si predstaviť moju radosť, keď som hral X-men 2: Rise of Apocalypse od Raven Software, kde som mal možnosť vyskúšať si všetkých X-menov. To bolo niečo! Ale tentokrát si Raveni zobrali všetkých, panebože všetkých (!) hrdinov z Marvela a zakomponovali ich do jednej cool hry.

Výrobca: Raven Software
Vydávateľ: Activision
Zem výroby: USA
Typ hry: akčná mlátička
Požiadavky: CPU 2 GHz, 1 GB RAM, 128 MB GFX

V komixoch je samozrejmosťou, že sa taký Spiderman stretne s DareDevilom alebo Wolverine sa pobije s Hulkom, bohužiaľ vo filmoch vidíme vždy len osamelého hrdinu. MUA pokračuje v tradícii komixov a dokopy budete mať možnosť zahrať si za viac ako dvadsať hrdinov a k tomu stretnete mnoho iných NPC hrdinov či odporných zloduchov. Každý fanúšik komixov zbystruje pozornosť, lebo sa stretne s viac ako 120 postavami z komixov Marvelu.
V nádhernej ukážke na začiatku hry (tých je v hre ešte asi 6 podobných a každá z nich si dovoľujem povedať dosahuje kvalít filmečkov z Blizzardu) je základňa S.H.I.E.L.D. pod útokom najväčšieho zlosyna sveta Dr. Dooma. Nielenže tento plechový doktor je hlavným nepriateľom Fantastickej Štvorky (pozrite si film, aby ste vedeli o koho sa jedná), no spojil sa so všetkými zloduchmi sveta a vytvorili organizáciu nazvanú Masters of Evil. Doomov jediný skromný cieľ je ovládnuť celý vesmír a získať silu bohov. A pretože správny hrdina nemôže len tak nečinne prihliadať ako jeho domovská planéta je ničená týpkom v železnej maske, Nick Fury (veliteľ S.H.I.E.L.D.u) povoláva na základňu tým hrdinov, aby odrazil útok Doomových poskokov. Večne sarkastický Spider-man, božský Thor priamo z Valhaly, patriotistický Kapitán Amerika a drsný Wolverine vyrážajú a v mžiku oka likvidujú absolútne všetko nepriateľské v dohľade.

MUA je obyčajnou mlátičkou s toľkými prísadami, príchuťami a koreninami, že výsledný produkt je šťavnatejší, než poriadny steak. Postavy medzi sebou vedú siahodlhé dialógy, v ktorých sa hráč dozvie mnoho udalostí zo sveta komixov, o ktorých by ani netušil. BullsEye a Electra nájdu spoločnú tému v tom, ako ju BullsEye kedysi zabil, Kapitán Amerika a Winter Soldier zaspomínajú na boje proti sebe a Spider-man si urobí srandu zo svojho známeho protivníka Misteria (to je ten čo nosí na hlave akvárium).
Základný štvorčlenný tým si môžete kedykoľvek počas hry meniť a vytvárať rôzne kombinácie, ktoré pridávajú hrdinom bonusy. Napríklad si zložiť celú Fantastickú Štvorku, úderný tým S.H.I.E.L.D.u, alebo si ho zostaviť zo samých mutantov. Postupne prechádzaním hrou si odomykáte nových a nových hrdinov, až sa dostanete k finálnej zostave, z ktorej si je ozaj čo vyberať. Predstavím vám moju obľúbenú zostavu – Spider-man. Ten nemohol nikdy chýbať, lebo chlapík, ktorý vystreľuje pavučiny a po nich sa húpe ako Tarzan na lianách je jednoducho úžasný. Má vždy super vtipné hlášky. Jeho sila spočíva v akrobatických úderoch a kopoch a trikov s pavučinou, ako priatiahnutie nepriateľa, jeho roztočenie a následné odhodenie, malé pavučinové bomby, prilepiť nepriateľa pavučinou k zemi a jeho špeciálny útok spočíva vo výskoku do vzduchu a následnom uväznení všetkých protivníkov v dohľadu do pavučinového väzenia, kde ho už ľahko zvyšok hrdinov dobije. Druhým v parte bol Iron Man/Tony Stark. Tento extravagantný miliardár si vyrobil železný oblek, v ktorom je prakticky neporaziteľný a bojuje proti zlu (a chystá aj film na ktorý sa moc teším). Medzi jeho zbrane patria železné päste, rôzne druhy laserov a rakiet, ktoré vystreľuje zo svojho obleku a jeho špeciálnym útokom je bombardovanie všetkého v okolí smrteľnými výbušninami. Ako správny drsňák som mal vždy po ruke Wolverine, lebo to je neskutočný borec a jeho regenerácia a dlhé adamantiové pazúry z neho robili vraždiacu mašinu. Zdravie sa mu stále pomaly dopĺňa a jeho útoky sú spojené s využívaním pazúrov, čo zaručuje poriadny masaker. Špeci útok je Feral Rage – seknutie pazúrmi vytvárajúc silnú tlakovú a sonickú vlnu. Posledným by bol Hulk, ale keďže ten je tu len ako NPC postava zvolil som si Mr. Fantastica, pretože kopnúť nepriateľa, ktorý je sto metrov pred vami predĺženou nohou má v sebe určitú dávku elegancie. Samozrejme okrem nich si môžete zvoliť plno iných Marveláckych hrdinov ako Ghost Rider, Iceman, Blade, Deadpool, Colossus, Thing, Human Torch, Invisible Woman, DareDevil, Black Panther, Elektra, Storm alebo Silver Surfer.

MUA je jedna zbesilá akcia. Všetko vidíte z izometrického pohľadu a jednu zo štyroch postáv ovládate priamo. A začína sa mlátenie, proste nabehnete medzi nepriateľov a mačkáte klávesy pre útok a špeciálne schopnosti a nakoniec umlátite všetko v okolí. Ostatné postavy, ktoré neovládate utekajú za vami a viac než dostatočne vám v úsilí všetkých vymlátiť pomáhajú. Medzi postavami si môžete v sekunde prepínať a vyskúšať si hru za inú postavu, ak vás tá, za ktorú hráte prestane nudiť. Akcia je pekne dynamická a doslova každú sekundu sa niečo deje, príbeh sa mení, niekto zradí a keď sa už zdá, že sa všetko ukľudnilo objaví sa super boss ako Kraken, Loki alebo Scorpion.
Vaši hrdinovia sa postupne cez hru stále zlepšujú, dostávajú nové vybavenie a skúsenosti, za ktoré im môžete vylepšovať ich schopnosti, tak perfektná komixová akcia je okorenená aj RPG prvkami. Každý superhrdina má v konečnej fázy asi osem špeciálnych schopností, no ich používanie je komplikované. Človek musí byť chobotnica, aby mal ruky naraz na toľkých klávesoch a ešte stihol v zbesilej akcii používať plno super schopností. Výsledne som nakoniec používal len jednu dve schopnosti, ktoré sa mi zapáčili a zapamätal som si, ktorými klávesami sa spúšťajú. Stačilo to, aj tak som každému nakopal prdel.

Hrá sa to úžasne a tak to aj vyzerá. Spomínam si, že X-men Legends 2: Rise of Apocalypse vyzerala až príliš komixovo a kreslene. Toho sa Raveni vyvarovali a MUA je presným zárezom medzi komixový look a výbornú grafiku. Pri súbojoch sa všetko prostredie rozbíja na márne kúsky, lasery strieľajú na všetky strany, Iron Man vystreľuje rakety, tie vybuchujú a tlakové vlny odhadzujú nepriateľov, DareDevil sa oháňa svojou palicou a Storm na bojisko metá blesky… Toto všetko sa deje v priebehu jednej sekundy, tak si dokážete predstaviť ako lákavo, pekne a dynamicky vyzerá výsledný produkt.
MUA sa tvári ako obyčajná mlátička, no neustále sa niečo deje a päť dlhých aktov celej hry vám zaberie slušných 14 hodín hracieho času. Ani na sekundu sa nudiť nebudete. Tým hrdinov môžete meniť podľa vašej vôle a schopnosti hrdinov sú natoľko rozdielne, že hranie s každým z nich je úplne iný zážitok. V momente keď sa začnete nudiť pošle vás Nick Fury do pekelnej dimenzie, kde zachránite Ghost Ridera a porazíte satanistického Mephista, alebo sa pozriete do Atlantídy a zistíte prečo sa jej obyvatelia zbláznili, navštívite bláznivý Murdeland, pôjdete zachrániť Nightcrawlera alebo sa utkáte v súboji s gigantickým požieračom planét Galactusom.

Myslím, že ak existuje komixová hra, ktorú možno odporučiť akémukoľvek fanúšikovi komixov, je to práve Marvel: Ultimate Alliance. Žmýka licenciu až na kosť, všetky postavy nahovorili herci, ktorí ich dabujú v kreslených seriálov a za každého hrdinu sa hrá iným štýlom, takže o zábavu je postarané na dlhé hodiny. Akcia je dynamická, každú sekundu sa niečo deje a hru hráte štýlom – Ešte jeden level a idem spať, mami. MUA je cool, mňa ako fanúšika komixov a Marveláckych superhrdinov hrozne bavila a nepochybujem, že bude aj vás.

Spider-man, Wolverine, Iron Man a Fantastic Four sa konečne spojili
všetky postavy z Marvel vesmíru v jednej hre
dynamická a neutíchajúca mlátička