Imperium Romanum

V krátkom časovom období sa i dostala do rúk druhá stratégia (po Tropicu 3) od bulharského týmu, kde pre zmenu sa stávam rímskym senátorom a staviam kolónie Ríma v období staroveku. Rímska ríša bola predsa jedna z najsilnejších mocností a Rím bol najväčšie mesto na svete (a počtom obyvateľov ho predčil až Londýn v 19. Stor.), tak prečo by som si aj ja nepostavil svoj súkromný Rím.Výrobca: Haemimont Games
Vydavateľ: Kalypso Media
Zem výroby: Bulharsko
Typ hry: budovateľská stratégia
Požiadavky: 2,2 GHz, 1 GB RAM, 256 MB GFX
Web: www.imperium-game.comMusím sa priznať, že zakladateľa žánru budovateľských historických stratégii – Caesara som nikdy a ani jeho odnože ako Pharaoh alebo Zeus. Jediná hra, ktorá sa mi dostala do rúk bola Glory of the Roman Empire a Imperium Romanum urobil ten istý tým a má to byť akési pokračovanie GotRE. IR prekvapí už v menu, kde sa vám otvorí mnoho možností a módov ako hru hrať. Začiatočníci iste siahnu po tutoriále, kde sa im vysvetlia základné princípy hry. Potom je tu možnosť voľnej hry, kde dostanete jeden región (Alexandria, Hadrianopolis, Janov…) a voľne staviate prekvitajúcu Rímsku kolóniu. Rím vás ako už názov napovedá (či skôr priamo kričí) do najväčšieho mesta Ríše, ktoré je obrovské a budete sa musieť vysporiadať s jeho špecifickými problémami a ukojiť túžby jeho nenásytných obyvateľov po luxuse, otrokoch a ženách.
Posledným módom a pre mňa najpríťažlivejším boli scenáre. V 15 misiách z rôznych kútov impéria vám bude senát udeľovať rôzne úlohy ako je dobyť barbarské osady, postaviť ťažobnú kolóniu, luxusnú štvrť, množstvo chrámov, zabezpečiť obchod a mnohé iné. Kým v starej hre bol na každej mape jeden cieľ a záležalo už na vašej šikovnosti a kreativite ako ho dosiahnuť, IR hráčovi postupne udeľuje niekoľko úloh a až keď tie splní odomknú sa mu nové. Potešilo ma, že niektoré úlohy sa dali jednoducho zrušiť (akési voliteľné questy), síce by mi dali peniaze či suroviny navyše, ale nie vždy sa oplatilo nimi zaoberať.Je načase ísť s pravdou von. Hneď ako som IR zapol a dostal možnosť postaviť prvé domčeky neveriacky som pozeral čo sa deje na obrazovke. Toto je Glory of the Roman Empire! Ikonky sú tie isté, budovy vyzerá úplne tak isto, všetky chrámy, farmy, obchody, stanice, oltáre, tie budovy sú úplne rovnaké ako v minulej hre. Niekto by mohol povedať načo meniť systém, keď sa ukázal už v minulosti ako efektívny? Ale predávať to za cenu plnej hry, dámy a páni? A ešte nikto nemá ani tú drzosť označiť to ako datadisk?
Zmeny oproti GotRE sú minimálne. Už spomínaný systém úloh, pribudla budova, kde môžete trénovať jazdectvo a Circus Maximus. Wow, dve nové budovy, niekto sa musel riadne trápiť, kým vymyslel tak komplikovaný nový systém (sarkazmus). A peniaze, teraz na stavbu každej druhej budovy potrebujete dosť veľký obnos peňazí a aj keď budete mať surovín viac ako na Dyonízových hodoch nebudete môcť postaviť nové budovy, lebo chýbajú dináre a jediným rozumných spôsobom ako ich dostať je obchod. Zistíte si teda, čo sa predáva najdrahšie, potom tú suroviny treba začať ťažiť či pestovať vo veľkom a nechať ju exportovať za hranice, to je asi jediný spôsob ako si zaručiť relatívne plnú mestskú pokladnicu. Síce môžete zdaniť obyvateľov, ale tí majú tendenciu skĺzavať k chudobe častejšie než vy, tak od nich príliš nečakajte.

Graficky si hra samozrejme trošku polepšila, to by už bola vážne drzosť predávať t i v tej istej grafike, no engine zostal zochovalý, vylepšili sa nejaké tie drobné detaily, obraz je teraz ostrejší a ide zazoomovať ešte bližšie. Novinkou sú aj zmeny počasia, rozprší sa, príde búrka, hromy blesky, ale celé je to len na efekt a vôbec to neovplyvňuje herné prostredie. Aj keď zaprší vína sa rodí rovnako ako posledné tri roky sucha a pokiaľ je v scenári hry, že búrka vám zničí rybárske chaty proste sa zrazu zničia počas nádherného slnečného dňa.
Nemôžem vyslovene povedať, že som sa pri hraní IR nebavil. Hrateľnosť je rovnako dobrá ako v predchádzajúcom diely, čo je zároveň problém lebo je až na minimálne výnimky tá istá. Neprináša absolútne nič nové do žánru a do série rímskych budovateľských stratégii, no ak máte podobný typ hry radi a neprišli ste do kontaktu s predchádzajúcou hrou Glory of the Roman Empire kľudne si pripočítajte k hodnoteniu o jeden bodík navyše. Imperium Romanum vám vydrží na dlhé hodiny a zakaždým je zábava s relax sledovať vašu kolóniu ako sa rozrastá, stavajú sa prvé domčeky, farmy pekárne, krčmy, honosné chrámy na slávu božstiev sa týčia k nebesiam, do mesta prichádzajú bohatí občania, vylepšujú si domy na luxusné vily a človek sa ani nenadeje a má tu kolóniu s viac ako 1 000 obyvateľmi. Určité kúzlo v sebe IR skrýva.

megalomanské stavby ako Koloseum a Cirkus Maximus
mnoho herných módov, dlhá hracia doba
rozrastajúce sa mesto hýriace životom