Mass Effect 2

Na orbite je neznámou silnou civilizáciou napadnutá loď Normandy. V jej troskách sa pohybuje váš hrdina, ale pri nehode príde o kyslík a gravitácia neďalekej planéty si jej pomaly nehybné telo stále viac približuje. Po nejakom čase nájdu jej mŕtve telo a oživia pomocou projektu Lazarus, samotným Cerebrom opäť vrátia medzi ľudí. Len jej úplné zotavenie musí náhle prísť o niečo skôr, než bol plánovaný termín, pretože miesto znovuzrodenia je pod útokom.

Príbeh možno ako z filmu, nuž pri hraní Mass Effect 2 ten filmový zážitok naozaj pocítite.

Očakávaná a na rôznych miestach vychvaľovaná Mass Effect 2 sa dostáva aj ku mne. Zámerne som o hre pred hraním nevedel viac než len to, že je pokračovaním úspešnej Mass Effect, ktorá sa ku mne však nedostala. Inštalácia sa podobá na extrakciu veľkého archívu, na modernejšom počítači zaberie niečo okolo 7 minút, aj keď pre veľký prenos dát skôr závisí od rýchlosti disku. Už spustenie hry cez ikonu ponúka štartovné okno, ktoré nespúšťa priamo celú hru. To je vlastne malým plusom pre nepozorných, čo občas nechtiac niečo zapnú. Predsa len štartovné okno nespúšťa celú hru. Na jej hranie je nutné pripojenie na internet pre sprístupnenie online služieb. Nedá mi hneď v úvode upozorniť na ďalšie malé plusy, že hru je možné kedykoľvek minimalizovať celú pomocou mojej obľúbenej skratky CTRL + ESC. Hneď v úvode ponúka možnosti výberu pohlavia hlavnej postavy a môžete začať byť súčasťou zaujímavého príbehu odohrávajúceho sa na rôznych miestach galaktického prostredia.

Hrateľnosť
Po pravde osobne nemám dobré skúsenosti s hraním hier s postavou viditeľnou celou a z boku. Nejakým zázrakom teda sa podarilo BioWare vytvoriť (dovolím si teraz povedať, že) skvost, kde je ovládanie jednoduché a hráčsky pocit jedinečný už pri bežnom hraní, pohybe, behu… Vopred si uvedomujem, že by bola hlúposť písať o príbehu, ktorý je kľúčový a dotvára dojem akoby ste boli súčasťou nejakého sci-fi filmu. Aj po dohratí možno niekto z vás bude mať ten pocit, že videl nejaký film, čítal lákavú knihu alebo na vlastnej koži zažil dianie na Omege, či na svojom člne. Pocit z hry som mal skrátka jedinečný. Atmosféru dotvárajúce detaily ako zmena okolia a blízkosti náhľadu postavy pri behu, blur efekt v okolí, trasenie obrazu podľa stúpania utekajúcej postavy. Množstvo hladkých pohybov pri schovávaní sa za steny a streľba na nepriateľa z poza krytu. Našli by sme mnoho detailov, ktoré možno pripomínajú iné hry, ale čo už dnes nie je podobné na iné, že? Práca s myšou a WASD je jednoduchá. Pri ovládaní celkom postačí medzerník, ktorým sa berie, potvrdzuje, otvára aj prijíma. Shift pritom umožňuje pozastaviť hru počas výberu zbraní. Nie ste na všetko sám. Máte pri sebe ľudí, vyberať môžete z ľudí, ktorých pod sebou máte a v danej misii chcete. Rovnako ako sebe, aj im môžete prideľovať vylepšenia vlastností, sily, moci, zbraní, pokiaľ samozrejme na to je dostatočný kredit.
Podľa informácií o prvom diely poznám postavy a s niektorými z nich sa stretnete aj práve v MASS EFFECT 2. Nie so všetkými, no ak ste mali medzi jednotkou a dvojkou nejakú časovú pauzu, aj pocit pri hraní bude o niečo lepší z takéhoto stretnutia, ako sa mi priznal hráč Palo po hraní Mass Effect 2. Našiel som viacero názorov na to, že jednotka znamenala väčšiu „revolúciu“ ako dvojka. Naozaj nemôžem posúdiť, z nejakého dôvodu začínam práve dvojkou. Budete si však musieť zostaviť vlastný team a vybojovať si niekoľkých z minulých postáv do svojich súčasných radov. Nie každý je však s vami pôjde a nie každý zas len tak zadarmo. Čaká na vás viacero rás, postáv, celkom nových osobností a samozrejme Tajomný, s ktorým sa nikto nikdy zrejme nestretol (je to síce hlúposť, veď sa musel nejako narodiť, niekto ho musel kŕmiť, ale hovorí sa to tak) a riadi všetko, ako aj ostatnými civilizáciami nenávidené Cerebro.
Väčšinu hry tvorí skladanie svojej posádky, získavanie ľudí, boje s nimi a až keď bude váš team ako tak zostavený, začína boj proti nepriateľovi. Nedá sa povedať v žiadnom prípade, že by získavanie bolo slabé a až po dlhšom hraní začína akcia. Akcia je neustále. Aj počas zostavovania teamu je nutné rozmýšľať, riešiť úlohy, takže nemožno hovoriť o dvoch častiach hry a o rôznych kvalitách. Vyrovnávajú sa. A samozrejme k záveru prirodzene stupňujú tak ako to má byť.
Posádka je mojej postave úplne oddaná. Môžem byť na nich tvrdý a hrať namysleného, môžem sa ale starať aj o to, ako sa im darí. Všetko tvoria dialógy, ktoré zas nebudia dojem stratenosti v množstve textu. Nejde o veľké množstvo textu a pokiaľ sa vám nechce čítať, zobrazenie takého textu si skrátka preskočíte kliknutím, prípadne medzerníkom.

Grafika
Neviem či je to len tým, že mám novší notebook, alebo len dlhou absenciou aktívneho hrania, nuž ale táto hra je graficky úžasná. Postavy a ich tváre, mimika prekonávajú akékoľvek hry z minula, doterajšieho hrania ale aj očakávania z hry. Tváre žien a mužov, možno nie vytvorené podľa nejakého ľudského vzoru, no úžasne prepracované detaily… o niečo lepší pocit pri hraní. Načítavacie obrazovky sú graficky príjemne ladené. Pripomínali technické nákresy s ukazovateľmi stavom, termovíziou, či niečo v tomto štýle. Načítavanie pritom nie je nijak priveľmi pomalé. Hra pracuje celkom rýchlo. Len obrazovka oznámenia, že misia zlyhala, alebo že ste mŕtvy vyznie dosť staromódne, krvavé žily po krajnej strane deathscreenu pripomínajú niečím staršie hry.

Hra obsahuje české titulky. Pri predstave, že aj skúsenému znalcovi angličtiny môže robiť problém pochopiť vždy všetok text správne, môže sa stať, že sa rozhodnete inak, ako by ste chceli. Na vašich rozhodnutiach a odpovediach často závisí ďalšia reakcia postáv. Môžete byť flegmatik, alebo mať priveľa otázok. Môžete byť povahovo rôzni, a k tomu pomáha aj český preklad. Slovenský preklad nebude v plánoch a bol by po pravde aj zbytočný. Aj pre náročnosť ale aj pre veľkú rozsiahlosť všetkých textov hry. Ich správny preklad dal nepochybne zabrať, no vy ako hráč máte jedinú starosť, reagovať takým spôsobom, akým sa chcete v hre uberať.

Filmové sekvencie prebiehajú často. V priebehu misie, pred jej začiatkom, občas aj v závere. Dodávajú celému hernému príbehu naozaj filmový dojem. Často film nahradzuje určité akcie a úkony, ktoré v hre asi ťažko vyznejú hrateľne presne tak, ako by si to žiadal príbeh. Preto je celkom dobré riešenie prostredníctvom filmu. Hry bude i tak dostatok. Pri úžasnej grafike, akou oplýva Mass Effect 2 nemá byť prečo prelínanie hrania videami nenávidené. Niekedy slúži aj na odpočinok rúk, najmä pokiaľ ide o naozaj krvavý boj.

Vylepšenia
Na vylepšenia existuje viacero spôsobov. Medzi nimi je napríklad vývoj vylepšení lode a zbraní u samotného doktora, ktorý ponúkne Shepardovej/Shepardovi tieto vylepšenia s tým, že budú niečo zo surovín stáť. Suroviny pritom je možné získať, alebo nájsť na bojovom poli, či len tak niekde, akoby nikomu neskôr nemuseli ani chýbať. Počas hry je možné často naraziť na panely, kde je nutné hackovanie a spojenie elektrických obvovod. Zručnosť v oboch získate ľahko, nutné je však sledovať text, čo vlastne od vás hra chce a hravo pochopíte, že ide o jednoduché úlohy, ktoré vám môžu priniesť ovocie, otvoriť dvere do skrytej miestnosti, alebo uvoľniť cestu za bodmi navyše. Všetky predmety, čipy, skúsenosti a suroviny sa takmer vždy dajú zúžitkovať. Následné vylepšenia sa potom netýkajú len vás a lode, ale aj spoločníkov. Teamové body po misii určia koľko a v akej hodnote môžete ďalej venovať na vylepšenie konkrétnej schopnosti konkrétnej osoby. Môžete sa zamerať len na vás a ostatných nechať viac menej na okraji, ale treba si uvedomiť že občas vám práve oni kryjú zadok a preto by sa im malo ujsť nejaké to +.

Dodatočné misie
Občas sa vám podarí pri bežnom prechádzaní hrou naraziť na niečo, čo zdanlivo patrí do dejovej línie a predsa nie. Necháte sa priotráviť drinkom v bare, alebo sa zapletiete do nejakého sporu, zdá sa vám že to patrí do príbehu a ide pritom o dodatočnú misiu. Napríklad pri hľadaní cesty na Citadele môžete naraziť na obvinenie z krádeže. Môžete tak sám vyšetriť, že v skutočnosti nikto nikomu nič neukradol, ale len vďaka predsudkom zábudlivec obvinil z krádeže jednu tuláčku. Na rôzne veľa úloh môžete naraziť na rôznych miestach galaxie.
Je plusom tiež, že nejde celkom o jednu chodbu vždy s jednými dverami. Je viacero ciest a aj viacero možných vstupov na dané miesto, aj keby šlo len o voľné priestranstvo. Viacero postáv sa dá osloviť, pozhovárať a riešiť. Pokiaľ sa nechcete zdržiavať, netreba sa nič pýtať, no ukrátení môžete byť o dôležité fakty a informácie dôležité pre prechod hry. Niekoľkých z nich však samozrejme vynechať nemožno a výber vašej odpovede môže meniť reakcie. Rozhodnúť sa môžete pre rôzne odpovede a k tomu príde aj adekvátna reakcia. Môžete sa rozhodovať či áno, alebo nie. A s najväčšou pravdepodobnosťou sa podľa toho odvíja aj ďalší priebeh.

V priebehu dvoch dní hrania ste schopní hru prejsť po príbehovej línií. Ak si však hodláte naozaj hranie užiť, sledujte misie naokolo. Sledujte ľudí a keď sa pustíte do rozhovoru s viacerými postavami, ktoré ste doteraz prehliadali, pochopíte ešte viac z príbehu, histórie planét, vzťahov medzi postavami a hra bude mať pri druhom hraní opäť o niečo lepší rozmer. Je tiež zábavné sledovať, ako rozdielna hra môže byť pokiaľ ju už poznáte a namiesto ženy si v úvode vyberiete muža, pustíte sa do rozhovoru aj s takými ľuďmi, ktorých ste prehliadali a objavíte pritom ďalšie a ďalšie zdroje surovín.

HODNOTENIA

Plusy +
– ak investovať dnes do nejakej hry, tak určite do Mass Effect 2 pre jeho možnosti, pre grafiku, pre úžasnú hrateľnosť a rôzne iné kvality…
– rýchle načítavanie, práca s hrou, ukladanie
– dodatočné misie obohacujú samotnú hru
– prostredie plné fantázie
– možnosť rozhodovať viac než inokedy, vyberať odpovede, ale aj preskakovať dlhé vety
– dlhé hranie, dostatok priestoru na vybláznenie
– možnosti získavať obsah a predmety, ktoré nie sú celkom nevyhnutné pre splnenie misie, ale môžu veľmi prilepšiť.
– Úžasné hladké pohyby, nie len postáv, strojov, sveta ale aj ponuky a hry celej.

Mínusy –
– chýba mi upozornenie, že som blbý a zanedbávam misiu. Stalo sa, že som bezducho behal po lodi a nevedel, čo ďalej. Nepočúval som totiž pred tým priveľmi to, kam by som mal najbližšie zamieriť. Možno ak by nejaký ten verný navigátor alebo doktor pripomenuli, čo robiť, možno by to len pomohlo hre k absolútnej dokonalosti aj pre tupého hráča, ako som občas ja. Po pravde však stačí v krajnom prípade pozrieť na mapu galaxie na mostíku a vyberať medzi hviezdami miesto, kam by asi mali viesť vaše kroky.
– Death screen mi tu trochu nesedí, vyznieva ako staré žľaby na novej streche domu.

A celkom
Prepáčte ak nesúhlasíte, ale celkové hodnotenie u mňa – 99 %