Paraworld

Každý sme v mladosti dozaista mali radi dinosaury. Majestátne plazy s veľkosťou 20 až 30 metrov vzbudzujú rešpekt doteraz a skvelým motívom jednak pre detské hračky, ale i pre filmy (ako Jurský Park…). Zaujímavé, že v hernom priemysle sa nevyužívajú naplno, ak teda nerátame Turoka a dinov, ktorých strieľala Lara Croft sa na nich zabúda. Nemecké štúdio oprášilo concept Warcraftu 3 a nalepilo naň kopu prehistorických jašterov.

Výrobca: SEK
Vydávateľ: Sunflowers
Typ hry: realtime stratégia
Požiadavky: CPU 1,6 GHz, 512 MB RAM, GFX 128 MB

Traja vedci/dobrodruhovia rozprávajú istému miliardárovi ako objavili anomálie v atmosfére, geológii…, čo jasne odkazuje na výskyt určitých prehistorických druhov v terajšej dobe. Miliardár súhlasí, že vedcom poskytne finančné zázemie a necháva ich súkromným lietadlom previezť na stratené ostrovy, kde sa tieto anomálie vyskytujú. Lietadlo vyhadzuje Stinu, Colea a Bélu (áno má maďarský prízvuk, nielen meno) na neznámy ostrov, kde sa bijú severské kmene na mamutoch. Nevyzerá, že by táto skutočnosť hrdinov prekvapila, tak im bez mihnutia oka pomáhajú a absolvujú tutoriál. Prídu na to, že tento miliardár vie o existencii dinov a ich tu vyslal, aby sa ich zbavil (teda nikto iný nebude vedieť o Paraworlde). Takže traja vedci sa prebíjajú misiami, aby našli cestu domov a porazili miliardára. Doteraz som nepochopil, prečo ich tento pracháč hneď nezastrelil, ale dal im takúto možnosť zvrhnúť celé jeho prehistorické impérium.
Paraworld je ako každá druhá realtime stratégia. Zakladá si na výstavbe základne, ťažbe surovín – drevo, kameň, jedlo, budovaním armády a následným zdecimovaním súpera početnou prevahou. Toto všetko by bolo na absolútne priemerné hodnotenie, kebyže jednotky, ktoré bojujú vo vašej armáde nie sú dinosaury a iné dávno vyhynuté zvery.

Prvý národ, ktorý sa hráčovi dostane pod velenie sú Severania. Ich jednotky sú typickí vikingovia. Majú silných bojovníkov a zameriavajú sa na ťažké brnenie a tvrdú útočnú povahu. Jazdia na obrých soboch a osedlávajú nadpriemerné diviaky. Srstnaté nosorožce sa môžu vybaviť transportom jednotiek či veľkou balistou. Kentrosaury sú taká jednotka na všetko, ničím nevynikajú, ale nie sú ani príliš slabé v iných oblastiach a nakoniec mamuty sú tým nasilnejším, čo severania chovajú na svojich bojových farmách a mamuty budú tvoriť časť vašej armády, na ktorej si nepriatelia vylámu zuby. Zber surovín a stavba za Severanov je vybalancovaná a ničoho nepotrebujú príliš veľa, preto hra za nich je najlepšia pre nováčikov.
Presunieme sa do teplejších oblastí, kde vládnu Dustmeni. Kočovné kmene, deti púšte. Ich jednotky sú brutálne silné a odolné, tým pádom aj drahé. Už len mená ako brachiosaurus, stegosaurus a ankylosaurus dávajú tušiť, že sila týchto nomádov je obrovská. Potom majú ešte alosaury, neskutočne veľké predátori a ich legendárnou jednotkou (zaberá štvrť obrazovky, stojí tisíce surovín a na jej zničenie je treba obrovskú armádu) je Tyranosaurus Rex. Vďaka tomu, že sú dustmeni kočovný národ, môžu rýchlo celé svoje mestá zložiť ako stany a presunúť sa na iné miesto, kde sú suroviny.

Posledným národom je Dragon Clan, silne inšpirovaný východnými kúlturami ako Čína a Japonsko, čomu svedčia aj ich samurajovia a plameňometné stroje. Ich prehistorické jednotky sú priemerne silné, ale zato rýchle a hodia sa pomalé ostreľovanie nepriateľa. Majú obojživelné barionyxy, parasaurolophy s primontovaným guľometom na chrbte, saltasaury, ktoré slúžia ako obrnený transportér pre množstvo lučistníkov a ich legendírna jednotka je Seismosaurus. Tento modrý jašter má na tele pripevnené guľomety a raketomet. Stačia dva a okolo nich pár slabších jednotiek na obranu a z diaľky ste schopný zničiť celú súperovu základňu.
V priebehu kampane, ktorá obsahuje šestnásť misii (zaberú vám tak 20 hodín hracieho času) sa stretnete aj so štvrtou stranou konfliktu, za ktorú bohužiaľ nie je možné hrať. Ak by to šlo, hra by sa stala nepomerne jednoduchou, lebo štvrtá strana SEAs má najsilnejšie obranné stavby a ničivé delá. Ich jednotky sú každá štyrikrát silnejšia ako priemerná jednotka iných frakcii. Majú triceratopsy a odolných bojových mechov. Hra proti nim je výrazne obtiažnejšia ako proti hociktorej z ostatných frakcii.

Paraworld sa tvári, že stavia na príbehu, čo je pravda iba z polovice. Postupne sa hra sama do seba zamotáva a v skutočnosti odhálite plytký príbeh, kde len hrdinovia chodia z ostrova na ostrov a nakoniec zlikvidujú hlavného bossáka a jeho poskokov. Cestou príbehom naberáte nových hrdinov, tak okrem prvých troch sa k vám pridajú druid, vedec Nikolaj, dobrodružka Ada a nakoniec prírodovedec Walker. Každý z hrdinov má niekoľko schopností, ktoré napomáhajú v boji, ale odomykajú sa len vtedy, ak hrdinu povýšite na vyšší level.
Ako sa povyšuje hrdina? Stačí pretiahnuť jeho ikonku na vyššiu pozíciu v ukazovateľovi jednotiek. Nielen hrdinovia idú povýšiť, ale aj všetky ostatné jednotky. Pri povýšení dostanú viac brnenia, životu a útoku. Pre prvý level je voľných 25 políčiek, 2. level už len 15, 3. má 8, štvrtý 3 a nakoniec na piaty sa dá povýšiť len jedna jednotka. Takto je stanovený populačný limit na 52 jednotiek, čo je v niektorých chvíľach až príliš málo. Bitky sú napriek tomu veľkolepé, aj keď ide väčšinou o taktiku – pošli na súpera všetko čo máš a silnejší vyhrá. Povyšovať jednotky môžete len ak máte dostatok lebiek, ktoré získavate zabíjaním nepriateľov. Taktiež si musíte dobre premyslieť, ktorú jednotku kam povýšite, lebo ak na štvrtom leveli budete mať všetky políčka plné tak vám nepôjde vyrobiť Tyranosaurus Rex, ktorý sa dá vyrobiť len od štvrtého levelu. V tom prípade vám neostáva nič iné ako druhú jednotku obetovať.
Hrdinom sa na treťom leveli odomykajú špeciálne schopnosti. Cole má super silnú brokovnicu, Béla vystrelí sniper strelu z luku, Stina uspí cieľového dina, drudi lieči okolité jednotky a Nikolaj opravuje mechanické jednotky v okolí. Ak povýšite hrdinu na ešte vyššiu úroveň dostane sa vám bonusu vyrábať nové jednotky či budovy. Povýšením Colea získate ťažkých obrnencov pre všetky národy a ak povýšite Walker tak sa vám odomknú zaujímavé pasce, ktoré značne zredukujú počet nepriateľov útočiacich na vaše hradby.

Na Parawolde je vidno typickú nemeckú grafiku, hlavne prekrásne pestré prostredie, ktoré sa neustále strieda. V jednej misii budete bojovať na zasnežených pláňach, na čo sa následne presuniete do tropického pralesa. Animácie postáv a hlavne dinosaurov sú na vysokej úrovni a pri bojoch je rozhodne sa na čo pozerať. Paraworld vyzerá pekne aj pri znížených detailoch, ale ak vlastníte trošku silnejšie železo (nemusí sa jednať o next gen mašinu) užijete si paralérny svet do sýtosti. Nemôžem si sťažovať ani na hudobný doprovod a dabing postáv, ktorý nie je vynikajúci, ale poteší.
Zo šedého priemeru realtime stratégii vytrháva Paraworld zaujímavý námet, pekne rozanimované jednotky a systém povyšovania jednotiek, vďaka ktorému máte perfektný prehľad, čo ktorá jednotka robí. Ak sa dokážete preniesť, že Paraworld stojí na tých istých základoch ako Warcraft 3 a hrdinovia idú v tomto prípade značne do úzadia, tak vás poteší množstvo dinosaurov a solídna hracia doba.

prehistorické jaštery sa vracajú
tri národy a odlišný systém hrania za nich
pestrá grafika a animácie postáv