Red Faction: Armageddon (Eruantien)

Ľudstvo už dlhú dobu rozmýšľa nad tým, čo sa bude diať, keď vyťažíme dostupné nerastné suroviny, ktoré ponúka naša matička Zem. Prevažne množstvo filmov ponúka alternatívu v blízkej budúcnosti, kedy sa postupne poberieme na ďalšie planéty a požijeme si tam pár tisíc rokov a nakoniec pôjdeme ďalej a ďalej.
Žáner: akčná strieľačka z pohľadu tretej osoby
Platformy: PC, Xbox360, PS3
Výrobca: Volition
Vydavateľ: THQ
Dátum vydania v EU: 3. Jún 2011
PEGI rating: 18+ (pre dospelých)
Minimálne požiadavky:OS Windows XP, procesor Intel Core 2 Duo 2.0GHz, 2GB RAM, VGA 320 MBSéria Red Faction je tu už s nami nejakú tú dobu a v hernom spracovaní práve ona hovorí o presune na planétu Mars, kde sa snaží ľudstvo adaptovať na podmienky tejto planéty a to aj za pomoci Terraformeru, prístroja, ktorý má simulovať vhodné podmienky na život podobné práve Zemi. Jednotlivými hrami tejto série sme mali možnosť zažiť niekoľko konfliktov, ktoré sprevádzali toto osídľovanie no a teraz tu máme najnovší prírastok, Armageddon, v ktorom sa dostaneme do kože Dariusa Masona, vnuka Aleca Masona z Red Faction: Guerilla.Zatiaľ čo v Guerille ste oslobodzovali planétu a kolónie od skupiny EDF(Earth Defence Force-nenechajte sa zmiasť názvom tejto frakcie. Stali sa z nich skutoční hajzlíci), v Armageddone sa dostaneme do konfliktu s kultistickou organizáciou pod vedením záporáka Adama Halea, ktorých cieľom je zničiť práve spomínaný Terraformer. Darius Mason, čoby člen Red Faction, ochrancov kolónii na Marse, sa dostáva do akcie, v ktorej majú spoločne so svojimi kolegami zničiť Halea, čo sa však vďaka ľsti šéfa kultistov nepodarí a tak je Terrraformer zničený a ľudia sa musia uchýliť k životu v podzemí, kde sa vykonávajú rôzne výkopové práce. Po niekoľkých rokoch sa Mason dostáva do pozície žoldáka a pre istú skupinu má za úlohu vykopať artefakt. Pri týchto prácach však uvoľní nespútanú silu, ktorá k životu preberie domáce obyvateľstvo a zároveň zistí, že skupina, ktorá ho najala je práve Hale a jeho banda.Príbeh hry je ako taký posunutý oproti Guerille ďaleko dopredu a nechýbajú rôzne zvraty, ktoré hráča nenechajú hru len tak po niekoľkých prejdených misiach spať a musí ísť jednoducho ďalej. Už to nie je len o ničení objektov a vlastne všetkého naokolo. Samozejme, spúšť môžete narobiť hocikde, čím si otvoríte niekedy novú cestu do prostredia, prípadne nájdete nejaké tie tajné miesta s muníciou alebo miestnym platidlom, nanoenergiou, ale niekedy práve táto výsada, ktorá bola niečim viac pre sériu Red Faction ustupuje oproti príbehu do úzadia. Dokonca okúsite aj trpkú príchuť víťazstva v podobe straty. Celá hra sa toči viac menej okolo 4 postáv. Samotného Dariusa; kolegu z RF, Franka Wintersa; Dariusovej priateľky, Kary a samotného Halea. Nie je to veľa, ale bohate to stačí, nakoľko okolité postavy dodávajú atmosfére ešte väčší šmrnc a Darius okúsi aké je to byť lovcom, ale aj byť lovený. Pokiaľ by sme mali medzi postavy zaradiť aj AI, tak to nesmiem zabudnúť spomenúť S.A.M, ktorá je Dariusovou skvelou opatrovníčkou pri cestách podzemím a častokrát mu zachráni život a niektoré jej sarkastické poznámky ma vyslovene pobavili.

Už pri prvých stretávkach s nepriateľmi si budete musieť zvyknúť na slovné spojenie „Hostiles detected.“, ktoré neveští nič dobrého a buď budete vo vonkajších priestoroch očakávať kultistov alebo v temných jaskyniach, niekedy pripomínajúcich zábery z Dead Space (zvlášť pri temných opusteých základniach v podzemí) stretnete domorodé obyvateľstvo v podobe chrobákov, ktorí by v niektorých prípadoch (hlavne pri tých zo začiatku) vypadli z oka tým zo Starship Troopers. Nepriatelia sú skutočne rôznorodí a autorom hlavne pri vytváraní tých silnejších nepriateľov nechýbala kreativita. Vo veľkých množstvách na vás budú útočiť hlavne malé, ale veľmi rýchle potvorky, ktoré je niekedy veľmi ťažké zameriať(vďaka za toľko nenávidený autoaim, ktorý sa proti týmto potvorkám náramne hodil, aj keď ním inokedy opovrhujem :)). Neskôr stretnete o poznanie väčších grázlov, ktorí budú po vás strieľať ostne. Cez rôznych chrobáčich raketometčíkov, plazmometov až po dosť náročných Behemothov, ktorí už sú fakt tuhým orieškom a budete mať čo robiť hlavne keď sa na vás rozbehnú dve takéto hovädá. Chrobáky majú k dispozícii aj niekoľko „budov“ a to (pracovné názvy :)) „obrňovač“, ktorý niekoľkonásobne vylepší ich brnenie a taktiež veľkým problémom pri väčších množstvách môžu byť vajíčka, z ktorých sa jednotliví nepriatelia liahnu. Kultisti ako takí problémy nerobia a stačí na nich pár dobre mierených rán z rýchlopalnej pušky.

Tým sa dostávame k arzenálu. Ten je pestrý podobne ako nepriatelia a tvorí ho spolu cez 20 zbraní. Od rôznych pištolí, cez spomínanú útočnú pušku, raketomety, rôzne plazmomety a taktiež nechýba sniperka. Vítaným pomocníkom je aj tzv. Maul (kladivo), ktoré sprevádza hlavných hrdinov hernej série po celú dobu. Hlavne vďaka nemu je možné roztrieštiť okolie na márne kúsky a z peknej 10 metrovej veže môže byť razom hromada plechu. Tak ako sa dá takmer všetko zničiť, tak sa dá aj takmer všetko (okrem úlohových budov) opäť zrekonštruovať vďaka Nano-Forge, čo je taká srandovná vecička umiestnená na ľavej ruke Dariusa. Vďaka nej pomocou nanotechnológie postavíte opäť zničené schody, generátory a podobne. Vďaka tejto vecičke však budete počas hry odomykať niekoľko ďalších funkcii a to Impact (niečo ako push v Star Wars), Shockwave, ktorá vymrští nepriateľov do vzduchu a na chvíľu ich omráči. Ďalej je to Shell, čo je štít, ktorý zastaví nepriateľské projektily a Berserk, vďaka ktorému sa dostanete do agresívneho režimu, kedy je vaše poškodenie proti nepriateľom zvýšené a taktiež máte neobmedzené množstvo maximálnej munície (prebijať musíte stále) a strieľate rýchlejšie.

Okrem singleplayeru hra obsahuje aj dva režimy, ktoré môžete hrať buď osamote alebo s pomocou ďalších troch hráčov. Ide o režimy Infestation (survival režim), kde bojujete proti vlnám nepriateľov a bránite nejakú budovu. Druhým režimom je Ruin (totálna deštrukcia), kde zase máte za úlohu pohrať sa s hlavným prvkom série a to kompletným ničením všetkého, čo vám stojí v ceste. Celkovo nejaký multiplayer však v hre absentuje, čo je trochu škoda, nakoľko samotný singláč máte prejdený za necelých 7-8 hodín, čo nie je zrovna veľa a dva prídavné režimy toho veľa neponúkajú.

Hra je poháňaná na engine GeoMod2, ktorý práve dodáva možnosť deštrukcie. Samotná grafika nie je ničím prevratným a od predošlého dielu síce prešla zmenami k lepšiemu, ale nebolo ich veľa. Po zvukovej stránke je na tom hra oveľa lepšie. Dabing postáv je zvládnutý na jedničku s hviezdičkou a podobne sú na tom aj zvuky prostredia, ktoré budujú atmosféru od základov. Optimalizácia je na tom taktiež skvele a ak budem úprimný, na mojej relatívne starej šunke hra bežala na vysokých detailoch v relatívne vysokom framerate, z čoho som bol nadmieru prekvapený, nakoľko taký Bulletstorm som mal problém rozbehať.

Plus:
-príbeh
-dabing postáv
-atmosféra
-deštrukcia prostredia
-rozmanitosť arzenálu a nepriateľov

Mínus:
-absentujúci multiplayer
-linearita
-krátka hracia doba

Celkové hodnotenie: 80%
Celkovo hra pôsobí príjemne. Oproti Guerille prešla určitými zmenami, no a niektoré viedli k lepšiemu a niektoré k horšiemu (lineárne prostredia). Príbeh bol posunutý ďaleko vpred a za to môžem dať tejto hre jedine plus. Škoda, že Armageddon nepriniesol očakávané zisky a tak je toto posledný diel tejto série, čo je škoda.