Runaway 2: The Dream of the Turtle

Je tomu už pár rokov, čo sme po boku Briana a Giny porazili mafiánov, zinkasovali pekné peniaze a odobrali sa na zaslúženú dovolenku na Havaj v prekrásnej kreslenej adventúre Runaway. Po štyroch rokoch tvrdej a poctivej práce španielske štúdio Pendulo konečne prináša pokračovanie tohto nezabudnuteľného dobrodružstva.

Výrobca: Pendulo Studios
Vydávateľ: Focus Home Interactive
Zem výroby: Španielsko
Typ hry: adventúra
Požiadavky: CPU 1 GHz, 256 MB RAM, 64 MB GFX

Poznáte to. Koktail s dáždničkom, horúce tropické slnko, piesočná pláž na okraji tropického ostrova plného paliem, kokosov a polonahých žien. Určite to je sen nejedného, len tak sa vyvaľovať na pláži a uchlipkávať si kokteil z daikiri, tequilly, bacardi či akéhokoľvek značkového alkoholu. Brianovi Bascovi sa tento sen splnil. S miliónmi, ktoré ukradol mafiánom, ktorí ich ukradli… si mohol tento luxus dovoliť a naviac ako bonus má po svojom boku prekrásnu Ginu. Čo viac si môže človek priať? A práve v tom najlepšom prichádza prekvapivo to najnečakanejšie zauzlenie a Brian je až po uši v novom probléme.
Všetko by bolo v úplnom poriadku, ak by Gina nedostala ten bláznivý nápad preletieť sa nad ostrovmi, aby sme si užili nádherný výhľad. Neviem kde zohnala tú cestovnú kanceláriu, ale hanbil by som sa za ňu aj v Uzbekistane. Lietadlo vyzeralo, že ho naposledy pri svojom poslednom lete používal Štefánik a pilot, starý Otto si musel pamätať ešte potopenie Titanicu. Hoci som Ginu odhováral, je tvrdohlavá ako baran a nakoniec sme sa vyhliadkový let podujali. Samozrejme ako som predpokladal všetko sa pokazilo, lietadlo a i Ottove srdce, dostal infarkt. Na palube bol len jeden padák, dal som ho Gine a doslova ju vyhodil z lietadla. V posledných sekundách pred pádom som zaregistroval, že Gina spadla do veľkého jazera na ostrove. Ako zázrakom sa mi podarilo prežiť pád, rozhodol som sa, že sa čo najskôr dostanem z neprebádanej džungle a nájdem Ginu. Znie to jednoducho, ale ťažšie sa to urobí.

Prvá kapitola hry je taká zahrievacia. Brian sa dostane zo spletitej džungle a vyberie sa k jazeru pohľadať Ginu, aby v pokoji odišli domov. Lenže okolo jazera je vojenská základňa plná po zuby ozbrojených patriotov a tamojší plukovník Brianovi neverí ani nos medzi očami. Tvrdí, že tu žiadna žena nepristála, no Brian má podozrenie, že tu niečo smrdí. Ostrov nie je taký prázdny ako sa zdalo a okrem nepriateľsky naladených vojakov i tu Brian nájde aj dobrých priateľov a neskorších spojencov v neľahkom boji proti presile. Nechcem vám veľa prezrádzať z príbehu, lebo ten je jednoducho dokonalý a hlavne od tretej kapitoly hry vám nedá ani na sekundu vydýchnuť.
Stalo sa vám niekedy, že vás určitá hra tak chytila za srdce, že ste si okamžite museli stiahnuť soundtrack, wallpapery na plochu, nad posteľ ste si vylepili jej plagát a do icq statusu dali nejakú výbornú myšlienku z tej hry? Že ste počas hrania cítili s postavami a ak umrela vaša obľúbená, tak sa vám do očí nahrnuli slzy? Zaujímavé, že mne sa to stáva len pri hraní adventúr. Prvé náznaky som pocítil pri hraní Fahrenheita, a naplno vo mne tieto emócie prepukli počas hrania Dreamfallu. Musím pripomenúť, že tá hra bola absolútne jedinečná a pre mňa najdojímavejšia a najmilovanejšia adventúra. Podobne som sa cítil pri hraní Runaway 2. Zatiaľ čo jednotka sa nevymykala z konceptu klasických adventúrnych príbehov, dvojka už dosahuje takých výšin ako Broken Sword, je neskutočne premyslená, napínavá a zároveň vtipná.

Prvé čo vám udrie do očí je doslova nádherná kreslená grafika. Niet divu, prečo vývoj hry trval štyri roky, každá postava, každý strom, každučká lokácia je ručne kreslená a rozanimovaná. K týmto prekrásnym scenériam si pripočítajte dve hodiny kvalitných animácii a získate jeden z prvých interaktívnych filmov, ktorý je radosť pozerať/hrať. V dnešnej dobe technológii bloom, blur, antialiasingu a podobných sránd sa takáto grafika nevidí skoro vôbec, pripomína staré klasiky (a šiesta kapitola doslova vzdáva hold legendárnemu Monkey Islandu).
Ovládanie je klasicky adventúrne, tak si vystačíte iba s myškou a jej dvoma tlačidlami. Jedným veci skúmate, druhým používate/beriete. Naštastie tu existuje aj rýchle opustenie lokácie dvojklikom, aspoň netreba dlho čakať, kým sa Brian doplazí na kraj obrazovky. Práca s inventárom je pohodlná pokiaľ pracujete iba v ňom, ak chcete vec vybrať z inventára a následne použiť na niečo na obrazovke, čaká vás dosť otravné ťahanie myšou, no nepovažujem to, za veľký problém.

Rovnako tradične dobré ako grafika sú postavy. Stretnete sa so starými známymi ako Sushi, Saturn či starý zhulenec Rutgar a i Joshuom, ktorého v prvom dieli uniesli mimozemšťania. Vďaka 4 rokom technológii prešli zmenou ku krajšiemu vzhľadu. Nové postavy sú rovnako dobré ako tie staré a možno ešte lepšie. Každá z postáv má vlastný charakter a minulosť, takisto ako aj štýl reči. Dialógy s nimi sú často zábavné a hlavne dlhé, tak sa nebudete nudiť a dozviete sa množstvo podstatných i úplne irelevantných, no za to vtipných informácii.
Mám pre vás aj zlú a tou je že dva najpodstatnejšie problémy prvého dielu zostali zachované (ktovie či preto, aby sa zavedená značka nezmýlila s iným produktom a práve týmito chybami chceli urobiť Runaway jedinečnou, no ja by som sa zaobišiel bez nich). Za prvé je tu otravný pixelhunting. Na obrazovke je vždy kopec interaktívnych predmetov, až sa hráč v tej spleti stráca a najpodstatnejší je väčšinou ten najmenší. Býva buď ukrytý veľmi zákerne, aby ho nepozorné ľudské oko nevidelo, alebo je hneď vedľa druhého predmetu, na ktorý hráč stále kliká a ani za boha nemôže prísť na to, prečo to nejde. Najviac sa mi páčila v tomto spracovaní Tunguzska, kde sa za pomoci jedného tlačítka vysvietili všetky aktívne predmety a hráč nemusel lupou skúmať každú časť obrazovky. Druhou chybou sú často absolútne nelogické kombinácie predmetov(čo by bolo ešte v poriadku, lebo sme na to zvyknutí) spolu s potrebným odôvodnením akcie hlavnému hrdinovi. Brian jednoducho niečo neurobí, kým ho hráč nepresvedčí, že to inak nejde.

A to by o chybách stačilo. Nenašiel som tam iné, okrem samotného konca, ktorý je až nechutne otvorený, nedáva žiadne odpovede, len predhadzuje nové otázky. Dokonca sa ani nedozvieme, prečo je podtitul hry vlastne Sen Korytnačky. V sérii Sam & Max mám otvorený koniec rád, lebo viem, že ďalšia epizóda príde opäť za mesiac, ale nechcem čakať na Runaway 3 ďalšie štyri roky a to hlavne preto, že ten príbeh a atmosféra bola taká vynikajúca, že bažím po novej dávke svojej drogy.
Záverom by som chcel utvrdiť všetkých adventúrne pozitívnych hráčov, že Runaway je to na čo čakali, je to zásah priamo do čierneho a po dlhú dobu 25 hodín hracieho času sa budete baviť a prežívať príbeh s postavami, ktoré začnete milovať. Georgovi a Nico z Broken Swordu sa začína formovať viac ako dôstojný súper v podobe Briana a Giny. Ešte tak zapracovať do hry druhú hrateľnú postavu Pendulo a bude to hit, ja osobne chcem Ginu alebo pomäteného Joshuu. Nechajte sa zlákať nádhernou kreslenou grafikou a pripravte sa na výlet do malebných trópov.

ručne kreslená grafika + 2 hodiny animácii
známe obľúbené postavy a kopa nových
dejová zápletka je originálna a dychberúca