Sam & Max: Season Two

Druhá sezóna prvej úspešnej epizodickej hry má päť častí. V tejto extra recenzií sa pozrieme postupne na jednotlivé časti, zhodnotím ich každú zvlášť a potom celkovo kompletnú sériu. Najskôr krátka recenzia na prvú časť Ice Station Santa, potom Moai Better Blues, Night of Raving Dead, Charriots of the Dogs a nakoniec What’s New Beelzebub?

Výrobca: Telltale Games
Vydavateľ: Gametap
Zem výroby: USA
Typ hry: point&click adventúra
Požiadavky: 1,5 GHz CPU, 256 MB RAM, 64 MB GFX, 1,5 GB free space

Sam & Max sú pre mňa ikonou dvojice najvtipnejších herných adventúrnych hrdinov všetkých čias. Prvá séria bola prvou epizodickou hrou, ktorú som mal tú česť hrať a i keď kvalita jednotlivých dielov stúpala a klesala vynikajúco som sa pri nich bavil a keď som sa dozvedel, že sa chystá druhá séria nevedel som sa dočkať. Počkal som si kým nebudem mať všetky diely a následne som začal hrať nové dobrodružstvo vtipne sadistických detektívov. Prvý prípad v druhej sezóne mal názov:

Ice Station Santa
Sam a prezident Max (vo štvrtej epizóde sa stal Max prezidentom USA) sedia vo svojej kancelárii po úspešne vyriešenom prípade na Mesiaci. Potom ako porazili Hugh Blissa (teraz to už môžem povedať kto bol úhlavný nepriateľ celej prvej série) nemajú do čoho pichnúť a okrem toho, že Max vyhlásil vojnu niekoľkým krajín je to hrozná nuda. Znenazdajky sa celá kancelárie otrasie v základoch, pretože na ňu útočí obrovský robot Maintrom, ktorý má jediný cieľ – zabiť Sama a Maxa! Po rýchlej likvidácii robota sa detektívi dozvedajú hroznú správu, Maintroma na nich poslal dosiaľ ich najmocnejší, bájny, mytologický protivník, Santa Claus. Ihneď sa vydávajú na Severný pól, kde okrem starých známych Soda Poppers natrafia na Santových elfov, ktorí im povedia, že Santa sa zbláznil a strieľa po každom z poloautomatickej pušky, čo hneď Santa predvedie a rozstrieľa polovicu svojej dielne. Je na Samovi a Maxovi aby zlikvidovali Santu a zachránili tak Vianoce.
Príbeh druhej série sa solídne rozbieha a začiatok s robotom je celkom akčný a prekvapivý ako aj následný vývin deja. Ice Station Santa je o dosť lepšia ako väčšina dielov prvej série, čo sa odráža na nových lokáciach a nových postavách. Problémom je, že sa v mnohých ohľadoch podobá na prvú sériu a recykluje väčšinu lokácii i postáv. Takto by som si predstavoval siedmy diel prvej série, síce o trochu lepší ale nedosahuje kvalít Abe Lincoln Must Die!

Kvalita humoru zostala na rovnakej (t.j. sakra vysokej) úrovni a nebojím sa označiť sériu Sam & Max za to najvtipnejšie čo som na počítači hral. Vianočná tématika dáva priestor pre sadistický Maxov humor, ktorý dostáva nových rozmerov a decimuje sviatky pokoja a mieru ako mravenčiar termitisko. Momentov, ktoré vám vykúzlia na tvári škodoradostný úsmev je neúrekom a nájde sa aj mnoho takých, ktoré vás donútia neveriacky sa pozerať na obrazovku a cez smiech si hovoriť – To snáď nemyslia vážne? Asi nemyslia, ale je to hrozne vtipné.
Adventúrne úlohy v Sam & Max nikdy neboli výrazne komplikované a nemusíte kombinovať tisíc predmetov z inventára, robiť otravný pixelhunting ani riešiť nelogické hlavolamy. V inventári budete mať len zopár vecí a ich použitie je vcelku jednoduché a riešenie hádaniek spočíva len v použití nejakých predmetov, cez zábavné rozhovory alebo formou minihry. Opäť sa vracia klasická minihra keď musíte s autom po ulici zrážať určité premety (tentokrát to Umuč-Ma-Elmo ) Jednoduchosť vyústi v krátku časovú dobu, ktorá sa pohybuje okolo troch hodín, čo nie je nič svetoborné, ale z prechádzajúcich epizód sme si zvykli.

Okrem starých známych ako je Jimmy Two-Teeth, Soda Poppers, Bosco, C.O.P.S.,Sybil a Lincoln stretneme i nové postavičky. V susedstve kde bývajú Sam a Max opäť otvorila svoju reštauráciu Stinky, čo je zelenovlasá slečná, ktorá vôbec nevie variť, jej jedlá pozostávajú väčšinou z kameňa a podozrievam ju, že zavraždila svojho dedka, ktorému predtým reštaurácia patrila a Max si myslí to isté ako niekoľkokrát vtipne podotkne. Bosco sa už neprezlieka na nikoho, lebo potom ako mu v minulých dieloch doniesli Sam a Max polovicu peňazí sveta si mohol postaviť dokonalý úkryt aby sa skryl pred N-I-M-I. Vzťah Sybil a Lincolna prekvitá. Počítače C.O.P.S. si zriadili autodielňu Pimp My Car a narazíte aj na známeho kolegu detektíva Flinta Papera, ktorý situácie rieši výhradne s násilím a s poriadnym kvérom v ruke. Samozrejme stretneme Santu a jeho infantilných elfov.
Lokácie recyklujú pôvodne susedstvo, plus pridávajú Stinkynu reštauráciu a Severný pól, kde sa budete môcť poprechádzať po Santovej dielni a popozerať si ako prebieha výroba väčšinou vražedných hračiek pre deti. Severný pól je veľmi pekný so všetkým tým snehom, ostnatými drátmi, lasermi a stromčekmi, ale od sezóny som čakal trošku viac nového prostredia. Grafika je tradične roztomile skvelá s možnosťou nastaviť si ešte vyššie rozlíšenie ako v prvej sezóne, čo ešte viac zlepšuje zážitok z hry.
Ice Station Santa je solídnym pilotným dielom novej série Sama a Maxa, ktorý opäť prináša kvalitný humor, ktorý je skutočne vtipný (a nie trápne vtipný). Vylepšená grafika a stále profesionálny dabing zaručujú kvalitný audiovizuálny zážitok. Nová epizóda kombinuje staré známe postavy s novými, ale má málo nových lokácii a prostredia. Stále sa však priveľmi podobá na predošlú sériu a čakal som, že prinesie viac novoty.
VERDIKT: 7,5/10

Moai Better Blues
Detektívi (Max hovorí, že je to synonymum k Muži s veľkými zbraňami) Sam a Max sa vracajú zo Severného pólu a namiesto zaslúženého odpočinku im hneď pred kanceláriou vznikne nový zapeklitý prípad. Bermudský trojuholník naháňa Sybil a následne ju spolu s Lincolnom vcucne do svojho vnútra. Naši dvaja hrdinovia neváhajú ani sekundy a skočia za nimi do útrob zlovestného bermudského trojuholníka. Ten ich vyvrhne na krásnej slnečnej pláži Veľkonočných ostrovov. Sybil a Lincoln si prostredie zamilovali a urobili si tu romantický piknik, tak oni už pomoc Sama a Maxa nepotrebujú. Kto však áno, to sú Moai hlavy (tie veľké čierne kusy skaly vytesané do podoby tvárí na Veľkonočnom ostrove), prosia dvojicu detektívov aby ich zachránili pred hnevom sopečného boha, ktorý sa hodlá zaplaviť celý ostrov lávou. Ďalší prípad pre Freelance Police!
Zmena prostredia z chladného Severného pólu na tropickú pláž Veľkonočných ostrovov na mňa na prvý pohľad zapôsobila a zasnil som sa, aké by to bolo teraz v zime si vylihovať na pláži a popíjať kokteily s dáždničkom. Opäť sa budeme pohybovať i priestoroch susedstva koncelárie detektívov – v Boscovom obchode a Stinkynej reštaurácii, no väčšinu času strávime pod tropickým slnkom. Kombinácie žltého piesku, zelených paliem a priehľadne modrého mora pôsobí ako balzam na dušu a zdvíha hodnotenie druhej epizódy veľmi vysoko.

Grafika, dabing ani adventúrne úlohy sa v žiadnej z epizód výrazne nemenia a preto ich nebudem spomínať vôbec alebo len okrajovo a zameriam sa na to podstatné, vývoj príbehu, nové postavy a lokácie.
Medzi nové postavy patria samozrejme tri hovoriace Moai hlavy, každá z inou elementálnou schopnosťou, ktoré vás prosia o záchranu, aby mohli ďalších nudných tisíc rokov byť zahrabané v zemi a čumieť do prázdna, nádherná existencia, rozmýšľam či by som radšej nechcel aby ma pohltila láva. Stretneme tu päticu postáv z americkej histórie, ktoré sa stratili a doteraz nik poriadne nevie čo sa s nimi presne stalo. Tak teraz to viete, vcucol ich bermudský trojuholník a dostali sa na Veľkonočný ostrov. Sú to Jimmy Hoffa, Glen Miller, D.B. Cooper, Charles Linberg a Amélia Earhartová. Problémom je, že všetci príliš slopali vodu z Fontány Mladosti , tak teraz vyzerajú ako jednoročné batoľatá. Max si zamiluje Jimmyho Hoffu pre jeho veľkú zbraň a agresívnosť, také buťuli buťuli bábatenko si chce zobrať domov. A nesmiem zabudnúť na národ vodných šimpanzo-koníkov, ktorí žijú pod vodou a uctievajú nohy. Veľké kamenné nohy. Áno všetky nové postavy sú bláznivé a neuveriteľné, no to je celý svet Sama a Maxa. Rád by som vám prezradil i kto je záverečný boss tejto epizódy, je to skutočne zábavné prekvapenie, napoviem, že ste ho mohli vidieť v každom diely minulej sezóny a nikto ani len netušil že je pure evil.
Moai Better Blues exceluje v oblasti nových postáv a lokácii – Veľkonočný ostrov je atraktívne prostredie a hlavy Moai či bábätká/historické zmiznuté postavy sú obrat, ktorý som od druhej sezóny očakával a dostalo sa mi ho v druhej epizóde. Hracia doba je o polhodinku dlhšia ako v predošlej epizóde a hlavne vďaka nevyčerpateľnému humoru dvojice detektívov sa budete opäť skvele baviť.
VERDIKT: 8,5/10

Night of Raving Dead
Max už nie je len prezidentom, ale i najvyšším kňazom vodných šimpanzo-koníkov a má teda politickú i duchovnú moc. Pri páchaní jednej svätokrádeže vyruší Sama a Maxa telefón od komisára, ktorý poverí detektívov novým prípadom. Zombie! Po celom svete sa rozšírili zombíci, vyjedajú mozgy, odpadávajú im kusy tela a nie sú dostatočne oblečení, čo poburuje verejnosť. Sú to opäť Sam a Max, ktorí musia zistiť odkiaľ zombie prišli a zastaviť ich nekonečné zástupy kým nezaplavia svet. Pátranie ich vedie na starodávny hrad v Nemecku (dverníka im robí agent Superball) patriaci upírovi Jurgenovi. Jurgen je odporný druh upíra, ten najhorší akého si viete predstaviť, jeho módu určuje americké televízne vysielanie, na oboch bradavkách má piercieng a odporný Emo účes, nájdem veľa dôvodov prečo ho okamžite zabiť a fakt, že je upír a ovláda armádu zombie je jeden z najmenej podstatných.
Slnečný diel na Veľkonočnom ostrove je úplným opakom tretieho dielu druhej sezóny. Night of Raving Dead je hororovo temný a trošku strašidelný. Prostredie Jurgenovho zámku je niečím úplne novým v sérii a práve takéto dôrazné striedanie prostredia je skvelý krok od vývojárov v Telltale. Ponúkať hráčom stále niečo nové, odlišné od toho predošlé a k tomu primixovať niečo dôverne známe a pridať starých známych, ktorých sme už dlho nevideli. Taký pocit som mal, keď som musel pre Jurgena natočiť nový diel Midtown Cowboys (komediálny seriál z druhej epizódy prvej série) a pozrel som sa na starý dobrý set.

Obtiažnosť hádaniek v tomto diely stúpla o stupienok vyššie a hráč musí kombinovať klávesy na DJ pulte či vybrať správne predmety na oživenie monštra, čo oceňujem až príliš jednoduchých predchádzajúcich dieloch a tým sa tiež predlžuje hrateľnosť na štyri a pol hodinky. Myslím, že každou epizódou sa jej hrateľnosť predlžuje. Hlavný problém epizód je v tom, že si príliš krátke a prehráte sa nimi za jedno popoludnie, čo sa očividne Telltale snažia napraviť.
Rozvinutie príbehu jednotlivých postáv a pridávanie nových a znovuobjavenie starých je pre mňa okrem príbehu a humoru hlavným lákadlom. Night of Raving Dead ma potešil, že predstavil staré postavy, ktoré som si tam obľúbil. Potom čo sa Sybil rozišla s Lincolnom hľadá pre seba nového nápadníka a uchádzajú sa o ňu Harry Moleman (šéf hračkárskej mafie z predošlej série), Mr. Featherly (úspešný slepačí herec Philo Pennyworth, ktorý si nechal zmeniť meno na svoje umelecké) a tiež agent Superball (ten chlap je snáď všade a stráži každé dôležitejšie dvere). Superball taktiež pracuje pre Jurgena, čo je trochu zvláštne, pretože stále ho zamestnáva i vláda USA (žeby narážka, že vláda USA sú vyciciavačskí upíri?). Pri návšteve štúdia opäť stretneme režisérku, ktorej ako vždy ide len o peniaze. Flint Paper pracuje tiež na prípade so zombiami, ale jeho riešenie je jednoduchšie – strieľať a strieľať (to je Maxov mokrý sen). Nové postavy sú samozrejme zombie, ktorých je všade dosť, potulujú sa po uliciach, tancujú na Jurgenovej diskotéke, papajú mozgy… Predstaví sa vám samozrejme Jurgen, ktorý je pre mňa osobou odporný, ale má geniálny nemecký prízvuk a taktiež oživíme Jurgenovo monštrum (variácia na Frankensteina).
Tretí trochu hororový diel má o pol bodíka menej len preto, že nie je taký krásne tropický ako Moai Better Blues, no udržuje vysoko nasadené tempo série a príbeh a jednotlivé postavy posúva opäť ďalej. Postava Jurgena tiahne minimálne polovicu nového dielu dopredu, k tomu pridáva totálne prekvapivý zvrat – viac neprezradím ako to, že obom hrdinom sa stane niečo hrozné.

VERDIKT: 8,0/10

Chariots of the Dogs
Flint Paper na konci tretej epizódy oznámil psovi v obleku a nahej králičej bytosti, že Bosco zmizol z povrchu zemského a teda prvou úlohou detektívov je vypátrať kam Bosco zmizol, či ho niekto uniesol a ak tak prečo. Tajomný trailer vás pripraví na to najhoršie, pozrite si ho… a áno, už tušíte, že toto nebude len tak obyčajný únos a Sam a Max sa k tomu hneď dopátrajú – Bosca uniesli O-N-I! A Sama a Maxa tiež. Detektívi sa ocitá na lietajúcom tanieri, kde objavia Bosca, ktorý už nie je úplne sám sebou. Je to krava s Boscovou hlavou, tu sa deje niečo veľmi nekalé, pomyslel som si a určite sa nejedná len o nechutnú zoofiliu páchanú na kravskom Boscovi. Objavujem výťah, ktorý vedie do….Budúcnosti!
Výťah je vlastne zariadenie na cestovanie časom, čím získava nová epizóda štvrtý rozmer. Už nebudeme pobehovať po susedstve, ale navštívime šesť časových období a pomocou cestovania v čase, úpravy časových paradoxov a zabraňovaniu Boscovej mamy aby sa zamilovala do Maxa budeme riešiť nové hádanky. Možno to znie komplikovane a ono sa to zo začiatku aj trošku tak javí, no časové obdobia, do ktorých sa dostanete výťahom sú vlastne len ďalšie lokácie a nemusíte sa moc báť časových paradoxov. Vďaka cestovaniu v čase sa mnohé dozvieme o minulosti nielen Sama a Maxa, ale i Bosca, Stinkyho či bývalého prezidenta. Dokonca sa Sam a Max stretnú trikrát so samými sebou v minulosti prítomnosti i budúcnosti a zistíme také zvláštnosti ako že Sam v maličkosti vybudoval Bluster Blaster. A keď sa všetko bude zdať normálne zjavia sa O-N-I a hráč od smiechu nebude vedieť kde mu hlava stojí.
Cestovaním časom sa nedostaneme do žiadnych nových prostredí, navštívime len tie staré, časom pozmenené. Oválnu pracovňu (predtým ako ju Max poškvrnil svojou prezidentskou krutovládou), Stinkyho reštauráciu, Boscov obchod a samozrejme kanceláriu Sama a Maxa. Potešilo ma, že mi Telltale konečne ukázali čo za zbrane skrýva Bosco na svojom záchode, loď I-C-H sa skladá z prakticky dvoch obrazoviek a nijako ma neohúrili, Veľkonočný ostrov a hrad v Stuttgarde z minulých epizód boli lepší.
V tejto epizóde výnimočne nebudú Lincoln ani Sybil, no Bosca si užijete do sýtosti. Zo starých známych sa objaví Mr. Featherly, na začiatku Flint Paper a takisto sa tu mihnú tri hlavy Moai z druhej epizódy. A pozor, všetci fanúšikovia agenta Superballa, pripravte si notesy na autogramy, pretože Superball nikdy nebol takým rozšíreným druhom ako vo štvrtej epizóde a musím priznať, že som si ho celkom obľúbil. Z nových postáv sa konečne zoznámime s Boscovou mamou, ktorá je pravá feministka a nepotrebuje chlapa na to aby mala dieťa, vyrobila si prístup na výrobu detí (vidno prečo je Bosco taký blázon keď je zo skúmavky) no potom sa zamiluje do Maxa v minulosti čím ohrozí Boscov život v prítomnosti. Uvidíme i starého Stinkyho, ktorý ešte žije a je nevrlý ako vždy (potom zomrel a po jeho smrti po ňom prebrala reštauráciu jeho vnučka Stinky) a takisto sa konečne zoznámime s triom Mexičanov, ktorí sa zjavia vždy keď niekto povie Narodeniny! a spustia svoju pieseň.

Cestovaním v čase, Boscom v kravskej podobe a odhalením identity N-I-C-H si ma štvrtá epizóda jednoznačne získala. Dialógy s rôznymi časovými podobami Sama a Maxa sú neskutočne zábavné a nové postavy opäť odhalujú mnohé veci, ktoré som vždy (ne)chcel vedieť. Zamrzela ma recyklácia starých lokácia, i keď sa časom trochu zmenili, ale zmeny sú to vskutku drobné. Bavil som sa ale rovnako dobre ako pri tretej epizóde, tak siahnem aj po rovnakom hodnotení.
VERDIKT: 8,0/10

What’s New, Beelzebub?

Boscova duša šla do bermudským trojuholníkom do pekla a čo by to boli Sam a Max za kamaráti keby sa nevydali za ňou a nepokúsili sa Bosca pritom zachrániť a aj haldu iných ľudí, ktorí sa tam kvôli týmto detektívom dostali. Peklo je jasným vyvrcholením celej druhej série a môžem vám len povedať, že táto epizóda potvrdila pravidlo, že to najlepšie na koniec. Najskôr bude treba získať mincu na zaplatenie vlaku do pekla. Až tu som si uvedomil aké sú Sam a Max hrozné svine, pretože v minulej epizóde náhodou zabili Boscovu mamu a teraz jej ešte aj ukradnú mincu, jedinú cestu do posmrtného života, za akých parchantov to ja celý čas hrám? Po príchode do pekla zisťujú Sam a Max, že získať audienciu u Satana nie je vôbec jednoduché a aby zaujali jeho pozornosť musia obrátiť celé peklo hore nohami – vypustiť na slobodu čo najviac duší.
Posledná epizóde je skutočne fenomenálna a nechcem prezrádzať príliš veľa aby ste si ju užili do sýtosti, počet nových lokácii sa ztrojnásobil, peklo je rozsiahle a každá duša, ktorú musíte oslobodiť má vlastné súkromné peklo a prostredie je tak pekelne príťažlivé, lebky, horiace oči, pekelné plamene za oknami ešte pekelnejšej kancelárie pekla, ktorá je desivá už len tým aká je sterilná a obyčajná. Sam a Max poslali do pekla toľko duší, že im dal Satan dokonca vystavať sochy, pamätník, udelil im diplom a v pekle majú vlastnú sekciu, kde je niekoľko stoviek spisov a úbožiakov, sú to proste skvelí, vtipní antihrdinovia.

Jedinou novou postavou je Satan, ktorý je fenomenálny. Má malé nožičky, obrovské rohy a pekelnú znalosť byrokracie a managementu, no počuli ste niekedy o strašnejšej kombinácii? Comeback hlásia všetky postavy z minulých epizód a dokonca aj mnoho postáv z prvej série. Sybil a Lincoln už pripravujú svadbu a Jurgenovo monštrum tancuje ako striptér na Lincolnovej rozlúčke so slobodou, Bosco sa stretne so svojou mamou a Stinky so Stinky (dedko s vnučkou), zabijete syna Jimmyho Two-Teetha, Timmyho, C.O.P.S. skončili s pimp my car a začali provozovať nemocnicu pre krysy, je tu Santa, Mr. Featherly, elf, Flint Paper, všetky postavičky, ktoré ste kedy milovali nájdete v poslednej epizóde a strihnú si svoje role. Osadenstvo pekla je plné vašich bývalých nepriateľov, upír Jurgen robí na recepcii, Harry Moleman je smrť, Brady Culture je konečne rád, že mu niekto zveril dôležitú prácu, démon čo posadol Santu v kľude papká zmrzlinu, vaša zlotrilá rybička Mr. Spatula pláve v akvárku a arcinepriateľ prvej sezóny Hugh Bliss vypípava nadávky ako „píp“ „píp“ „píp“ a sakra aj s ním, aj mňa už vypípal.
What’s New Beezlebub je podľa mňa najlepšou epizódou v prvej i druhej sezóne Sama a Maxa, je to pekelná zábava. Je k nej potreba znalosť predchádzajúcich dielov a budete sa kráľovsky baviť, za to vám ručím. Nejdem prezrádzať prekvapivý koniec a bude vám musieť stačiť hodnotenie:

VERDIKT: 9,5/10
Druhá sezóna Sama a Maxa je šialene vtipná a zábavná adventúra v roztomilej grafike s nezabudnuteľnými postavami a tou najlepšou dvojicou detektívov na svete.
Plusy: každá jedna epizóda je super