WARGAME: Red Dragon

Dnes sa na nedostatok RTS hier naozaj nemôžeme sťažovať. Jedny sú jednoduchšie, druhé náročnejšie. Ale všetky majú spoločné základy: postavte Veliteľstvo, Továreň na vozidlá, vyrobte 100 tankov a zničte nepriateľskú základňu. Ale čo ak to všetko už poznáte? Čo ak vás už nebaví opakovať rovnaký postup v každom kole a tajne túžite po nádychu reality? A tu prichádza na rad séria WARGAME.

Názov: WARGAME: Red Dragon
Vývoj:
Eugen Systems
Vydavateľ: Focus Home Interactive
Distribúcia v SR/ČR: COMGAD
Žáner: Stratégia
Dátum vydania: 14.04.2014
Minimálne PC požiadavky: Windows XP SP3/Vista SP2/Win 7/Win 8 ; AMD/INTEL DUAL-CORE 2.5 GHZ ; 2048 MB RAM ; 256 MB 100% DIRECTX 9 a SHADERS 3.0 kompatibilná ATI RADEON X1800 GTO/NVIDIA GEFORCE 7600 GT/INTEL HD 3000 alebo lepšia ; 20 GB miesta na hard disku, zvuková karta kompatibilná s DirectX 9, pripojenie na internet (pre hru viac hráčov)
Jazyk: Angličtina

Hneď na úvod sa musím priznať, že WARGAME: Red Dragon bola moja prvá hra z WARGAME série, ktorú som kedy hral. A o to viac som zostal prekvapený jej štýlom, hrateľnosťou a celkovo hrou ako takou. Už prvá misia v hre jedného hráča mi dala pocítiť, že toto nie je obyčajná stratégia, na aké som zvyknutý. A tak isto mi ukázala, že moje veliteľské schopnosti časom zhrdzaveli. Ale poďme pekne od začiatku.

wargame-red-dragon-screen-01

Preskočiť tutoriál? Žiadne také, bažant!

Náročnosť tejto hry je jej veľkou devízou, a zároveň nevýhodou pre nedočkavcov. Základný výcvikový tutoriál má niekoľko častí a pokiaľ ste nikdy žiadny diel WARGAME nehrali, nemáte inú možnosť ako prejsť si všetky poučky.

Na dnešnú dobu nezvyklý textový tutoriál obsahuje množstvo informácií o hre. Ako si vytvoriť armádu, ako funguje jej nasadzovanie v boji, systém morálky a zásobovania… ale je toho veľa. Bohužiaľ, preskočiť tutoriál sa nevypláca a viem to z vlastnej skúsenosti:

Po tom, ako som sa po pol hodine čítania prehrýzol polovicou tejto biblie, rozhodol som sa začať konečne hrať a zvyšok zistiť počas misie. Rozmiestniť jednotky na mape nebol problém, dokonca sa mi podarilo poskladať armádu, ktorá mala obraňovať napadnuté územie. Ale po tom, ako som spustil bojovú časť hry, v priebehu minúty bolo po všetkom. Moja armáda bola zničená skôr, než som vôbec zistil ako sa ovládajú jednotky. Pretože v tejto hre nepriateľ nečaká, kým sa naňho pripravíte. Vo WARGAME: Red Dragon skrátka príde a zničí vás.

Priznám sa, že až po prečítaní všetkých tutoriálových textov a po tom, ako som si pozrel pár videí na YouTube – až potom som naozaj pochopil ako sa táto hra hrá. A odrazu z nezvládnuteľnej prvej misie sa stala hračka pre deti. A toto je asi jediné mínus celej hry. Chvíľu trvá, kým ju človek dostane do krvi.

Každá jednotka má svoj čas a svoje miesto

Zabudnite na to, že jednotka X je najsilnejšia v celej hre a keď ich postavíte určitý počet, rozdrvíte akéhokoľvek nepriateľa. Pretože tak ako v skutočnosti – na každú zbraň existuje obrana alebo protiútok. Ničia vám pechotu plameňometčíci? Nasaďte tanky. Otravujú vás vrtuľníky? Raketometmi a guľometmi do nich! Alebo pohodlne zničte blížiacu sa armádu ďalekonosnými delami (ktoré naopak veľmi rýchlo zneškodní jedna dobre vycvičená letka stíhačiek).

A jednotiek máte na výber nespočetne! Od základných pešiakov, cez rozmanitý vozový park (zahŕňajúci lietadlá a lode) až po zásobovanie – môžete si poskladať svoju armádu snov a zabezpečiť si tak výhru v každom kole. Za predpokladu, že váš nepriateľ nepostavil jednotky, ktorými vás dokonale kontruje.

Štúdium jednotiek prináša svoje ovocie prakticky ihneď, pretože je ohromne detailné. Poskytuje všetky potrebné informácie – bojovnosť, sila, rýchlosť, typ zbrane, výdrž, stav morálky… naozaj – tak detailne spracované informácie som ešte nevidel v nijakej hre. A sú to práve tieto detaily, ktoré odlišujú dobrých WARGAME: Red Dragon hráčov od tých najlepších. Hovorové „poznaj svojho nepriateľa“ tu naberá celkom iný rozmer.

A nedá mi nespomenúť systém morálky, ktorý funguje aj v iných RTS hrách, tak ako v reálnom svete. Čím viac vyhrávate, tým sú vaše jednotky bojovnejšie a v boji sú poslušné a vyrovnané. Ak však utrpia veľké straty alebo dokonca prehráte boj, budete mať čo robiť, aby ste znovunastolili poriadok.

wargame-red-dragon-screen-03

Do útoku!

Povedzme si niečo o aktívnej časti boja. Na začiatku si rozmiestnite jednotky do rôznych oblastí mapy, aby boli chránené pred nepriateľskými útokmi. Systém je podobný stolnej hre RISK! A často ho adoptujú aj iné strategické hry (napr. Rise of Nations, Total War séria, Knights of Honour, atď.) Pred začiatkom boja si v rámci kola môžete privolať do oblasti rezervné jednotky ich umiestnením na mapu – alebo premiestnením z jednej oblasti do druhej (musia byť, samozrejme, pri sebe). Keď ste s rozmiestnením spokojní, ukončíte kolo. A ak ste v ňom na niekoho zaútočili (alebo niekto zaútočil na vás), nasleduje boj.

Boj viete vyriešiť aj prostredníctvom „auto-resolve“, čo je funkcia, kde počítač porovná jednotlivé armády, a na základe algoritmu, pravdepodobnosti a sily jednotlivých oponentov, vyhodnotí kto je víťaz, kto porazený a ktoré jednotky boj neprežili. Je to vhodný doplnok pre prípad, že s veľmi silnou armádou útočíte na veľmi chabo bránenú oblasť. Šetrí vám čas.

Ale nemenej zábavné je rozdrviť nepriateľa v skutočnom boji! Na začiatku boja máte niekoľko bodov, ktoré využijete na nasadenie jednotiek do boja. Úvodný počet nie je veľký, preto treba dobre premyslieť, ktoré jednotky použijete hneď na úvod a kde ich umiestnite (Ďalšie body získavate automaticky každých niekoľko sekúnd a aj ničením nepriateľskej armády.).

Oplatí sa využívať terén – ukryť delá do lesa alebo poslať pechotu do budovy, z ktorej môžu pohodlne páliť po všetkom, čo sa pohne. Obsadzovanie mostov je v niektorých kolách dokonca nevyhnutné pre výhru.

A to som ešte nespomenul reálny dosah zbraní! Už v mojom prvom boji som pocítil silu ďalekonosných diel, ktoré zničili polovicu tankov z opačnej strany rieky, z bezpečnej vzdialenosti. A ak ešte stále niekto má v hlave fantastické predstavy o tom, ako čata samopalníkov rozstrieľa nepriateľský tank na franforce – tak na to môže rovno zabudnúť. WARGAME: Red Dragon nie je klasický Command & Conquer. Tu naozaj musíte rozmýšľať.

Pauza? V reálnom boji pauza neexistuje!

A preto neexistuje ani tu. Je nemožné hru úplne zastaviť, v kľude sa rozhliadnuť po okolí a povedať si aký bude váš ďalší krok. Ale v rámci férovosti je možné spomaliť plynutie času natoľko, aby ste mali aspoň trochu priestoru sa nadýchnuť a niečo so svojou situáciou urobiť.

Čo mi spočiatku prišlo ako nefér krok, teraz považujem za ďalšie veľké plus. Hra WARGAME: Red Dragon je reálna simulácia vojny. A v reály pauza neexistuje. Jediný zmysel spomalenia času vidím v tom, že inak by bol boj proti počítaču (ktorý nepotrebuje nad ničím rozmýšľať) nemožný.

Osamelý generál či vojnový štváč?

WARGAME: Red Dragon ponúka hru pre jedného, ale aj viacerých hráčov.

V kampani máte možnosť nahliadnuť do konfliktu v Ázii, ktorý otriasol touto časťou sveta v roku 1991 a v neľútostnom boji sa stretnú Japonsko, Čína, Severná Kórea, Južná Kórea, Nový Zéland a Austrália. Misie korešpondujú s reálnymi udalosťami takže na svoje si prídu aj nadšenci vojnovej histórie. A my ostatní sa takto máme možnosť niečo nové naučiť. Kampaň je rozdelená na niekoľko častí, takže si zahráte za rozličné strany konfliktu a autori sľúbili neskôr ďalšie rozšírenie.

Pre tých, ktorým ničenie počítačového súpera nestačí a chcú si zmerať svoje sily s reálnym oponentom, pre tých tu máme hru viacerých hráčov, ktorá vyžaduje (ako inak) pripojenie na internet. V rámci prípravy si vytvoríte armádny „balíček“ jednotiek, ktoré budete môcť v hre použiť, vyhľadáte súpera online a ide sa na vec.

Nazývam to „balíčky“, pretože tvorba armády veľmi pripomína tvorbu hracieho kartového balíčku v kartových hrách ako Heartstone, Magic The Gathering a podobne. Máte obmedzený počet miest, preto treba svoju armádu zostaviť rozumne. Ale pritom máte voľnú ruku. Chcete postaviť čisto pechotnú armádu? Prosím. Samé vozidlá a pár vrtuľníkov? Bez problémov. Alebo môžete ísť na istotu s neutrálne vyváženou armádou, v ktorej je zastúpený každý aspekt vojny. Aj tá možnosť tu je.

Výhodou ako pre jednu aj druhú skupinu hráčov, je online chat zabudovaný priamo do hry. Po spustení hry máte v hlavnej ponuke panel s chatom, kde môžete komunikovať s ostatnými WARGAME: Red Dragon hráčmi. Môžete tu vyhľadať nové známosti, náhodných súperov na online súboj – alebo sa opýtať na niečo, čo neviete. Zvyčajne sa nájde niekoľko ochotných ľudí, ktorí vám radi pomôžu s pochopením hry. Ale ako to už na internete chodí – znalosť angličtiny je nutnosť.

Úspech korunovaný datadiskom zadarmo!

Je to tak. O tom, že WARGAME: Red Dragon je naozaj skvelá – a hlavne úspešná – strategická hra, svedčí aj oficiálne predaná miliónta kópia hry! A tento úspech sa tvorcovia rozhodli osláviť vydaním datadisku, ktorý je dostupný úplne zadarmo. Má názov The Milionth Mile (Miliónta míľa) a stiahnuť si ho vo verzii pre STEAM môžete aj kliknutím na tento link.

Okrem novej pozemnej jednotky, ktorá dokáže na veľkú vzdialenosť ničiť lode, sa do boja s pôvodnými národmi zapoja aj Východné Nemecko, Poľsko a… pozor… Československo! Všetky tri národy mali prisľúbenú rovnakú pozíciu a bojovú využiteľnosť, a bojovať budú všetkými dostupnými prostriedkami – pechotou, ťažkou technikou, loďami, lietadlami a raketami. Čo viac si môžeme priať?

wargame-red-dragon-screen-02

Záverečné hlásenie WARGAME: Red Dragon

Po dlhom čase som mal možnosť zahrať si hru, ktorej naozaj nemám čo vytknúť. Skvelý nápad, dobre spracované misie pre jedného hráča (čo v mnohých RTS chýba), zábavný multiplayer, a reálne zvuky. Nemenej zaujímavá je možnosť približovať a odďaľovať pohľad, takže v podstate tu máte možnosť sledovať boj od pohľadu á la Google Maps – až po detailné zábery na fasádu tankov.

Hra má šťavu, je reálna a hlavne veľmi náročná, hlavne na začiatku. A neodpúšťa chyby, čo môže mnohých odradiť. Ale ak máte radi výzvy a milujete realistické stratégie – lepšie povedané – vojnové simulátory – WARGAME: Red Dragon by ste určite nemali obísť bez povšimnutia. Osobne pochybujem, že túto hru dokáže tromfnúť niektorý iný titul a myslím si, že ešte dlho bude patriť na prvé miesta v rebríčkoch.

Plusy:
+ perfektný vojnový simulátor
+ skvelé zvuky a grafika
+ široký arzenál zbraní a jednotiek
+ rozmanité možnosti pri tvorbe armády a počas boja na mape
+ využívanie prostredia je nevyhnutné pre výhru
+ vysoká náročnosť (hra nie je pre každého)
+ unikátny herný zážitok
+ datadisk The Milionth Mile ZADARMO

Mínusy:
– nutná znalosť angličtiny
– nudný a zdĺhavý, textový tutoriál
– vysoká náročnosť (hra nie je pre každého)

Celkové hodnotenie WARGAME: Red Dragon: 95%

Online kníhkupectvo BUX.sk
Na portáli Slovenciny.com pôsobí od roku 2010. Okrem administrácie portálu sa vo voľnom čase snaží prekladať hry do slovenčiny. Medzi obľúbené štýly hier partria RPG, FPS, survival horory a stratégie.