Gothic 2

Gothic 2: Night of the Raven je datadisk. Ak ja hra úspešná a dobre sa predáva, dá sa s určitosťou tvrdiť, že onedlho uzrie svetlo sveta datadisk. Datadisk pridáva k pôvodnej hre nový obsah, misie, zbrane atď. Každý vývojársky tým však pochopil tvorbu datadisku úplne inak. Napríklad posledný datadisk k stratégie Empire Earth 2: The Art of Supremacy pridal do hry dve nové africké národy a pár nových máp a to je všetko.

Autor recenzie: Shood
Výrobca: Piranha Bites
Vydavataľ: JoWood
Typ Hry: RPG
Min. požiadavky: CPU 700 MHz, 256 MB RAM
Dop. požiadavky: CPU 1200 MHz, 512 MB RAM

Popis:
Gothic 2: Night of the Raven je datadisk. Ak ja hra úspešná a dobre sa predáva, dá sa s určitosťou tvrdiť, že onedlho uzrie svetlo sveta datadisk. Datadisk pridáva k pôvodnej hre nový obsah, misie, zbrane atp. Každý vývojársky tým však pochopil tvorbu datadisku úplne inak. Napríklad posledný datadisk k stratégie Empire Earth 2: The Art of Supremacy pridal do hry dve nové africké národy a pár nových máp a to je všetko. Pod slovami nový obsah si však predstavujem niečo viac než len pár nových máp a dve národy, pretože vyhodiť 700,- a viac ,-sk za to nepovažujem za dobrú kúpu. Vývojári z Piranha Bites sa k tvorbe datadisku k hre Gothic 2 postavili omnoho zodpovednejšie, a Gothic2: Night of the Raven je plnohodnotný datadisk, ktorý pridáva do hry minimálne 50% nového obsahu, zbraní, kúziel, questov, postáv…..
A že netáram len tak do vetra, vás presvedčí hra už od začiatku. Oproti iným datadiskom je totiž nemožné použiť uložené pozície z pôvodnej hry, čo môže niekoho nemilo prekvapiť. Okamžite pri prvom rozhovore s Xaradsom pochopíte, prečo je tomu tak. Okrem toho, že vás upozorní na Innosovo oko, ktoré pozná každý správny fanúšik série Gothic, vám dá aj úlohu nájsť artefakt boha Beliara, ktorý je rovnako potrebný pre správne splnenie hlavnej dejovej línie. Hneď pri prvej ceste stretnete nové NPC postavy, a to je len začiatok. Autori pridali do hry aj obrovskú vedľajšiu dejovú líniu, ktorej prejdenie zaberie veľké množstvo času, no investovať ho sa oplatí, pretože sa vám vráti naspäť v podobe čistej a ničím nerušenej zábavy aj s úrokmi. Adanos je popri Innosovi ( Boh slnka) a Beliarovi( Boh smrti a všetkého temného) bohom rovnováhy medzi ostatnými dvoma menovanými. Rovnováha sa však podivnými zemetraseniami narušila, a na vás je, aby ste to spolu s minimálne stovkou nových NPC dali opäž raz dokopy. Na plnenie tejto vedľajšej dejovej línie vám je okrem starej pomerne zmenenej mapy k dispozícii úplne nová oblasť. Volá sa Jharkendar,a keď sa do nej raz teleportujete, nebudete sa z nej chcieť vrátiť…. Je totiž natoľko razmanitá, natoľko nádherná, natoľko krásne drsná, že by aj tvorcovia TES4: Oblivion mali zložiť klobúk dole. Okrem kamenistých púští plných škretov, rozľahlých močiarov plných banditov sú tu aj krásne dedinky plné ustráchaných ľudí či veľké pláže plné pirátov. Stará mapa tiež nezostala nezmenená.

Oblasť s mestom Khorinis je omnoho zaujímavejšia. Hneď, ako vás mestské stráže vpustia do mesta, Vatras, Adanosov služobník, vám povie, že z mesta záhadne miznú ľudia, čo je ďalší následok podivných zamatrasení. V jaskyniach, ktoré pôvodne nemali podstatný význam sú dôležité predmety, ako zbrane, artefakty, či kúzelnné runy a pergameny. Všade po krajine sú roztrúsené akési kamenné tabuľky v jazyku dávno zabudnutého národa, ktorý sa môžete naučiť a prekladať si ich, čo vám odhalí pozadie celého príbehu. V blízkosti jaskyne čierneho trolla sa nachádzajú vykopávky plné cenných artefaktov či iných predmetov. Je toho proste skutočne veľa, či totálnych konverzií, alebo malých detailov. Je vidno, že vývojári z Piranha Bites vedia, ako upútať hráčovu pozornosť a ako ho donútiť preskúmať každý jeden centimeter mapy. Za zmienku stoja aj perfektné nové amulety a magické runy. Napríklad taký amulet Will-o´-wisp vám uľahčí hľadanie predmetov všetkých druhov, či už ide o peniaze, zbrane, kúzelné svitky alebo ďalšie amulety. Jednoducho sa k nájdenému predmetu prisaje a začne vydávať piskľavé zvuky, aby vás upozornil, a je s ním možné aj komunikovať, skutočne perfektný pomocník.

Z rún sú to hlavne nové temné bojové runy, s ktorými skolíte aj tých najsilnejších protivníkov. Možnosti vývoja hlavnej postavy sa nijak výrazne nezmenili, čo je dobré, pretože v terajšej podobe si vyberie každý a všetky povolania sú viac-menej vyvážené. V datadisku nechýbajú ani noví nepriatelia, najviac noviniek sa vyskytuje v už spomínanej zemi Jharkendar, za zmienku stoja hlavne obrovské kamenné stráže, akési mäsožravé potvory podobné drakom, či ohniví diabli, ktorí sú navyše schopní zneviditeľnovať sa, čím je ich likvidácia pomerne zložitá.
Jedným z mínusov Gothic2 bolo aj nevyváženie obtiažnosti. Začiatok hry bol pomerne tvrdý a ku koncu sa prehodili úlohy, a plnenie misií bolo čoraz ľahšie. Pri tvorbe Gothic 2: Night of the Raven zdvihli vývojári z Piranha Bites laťku obtiažnosti omnoho vyššie, dokonca sa dá povedať, že ju prepískli. Hlavne zo začiatku budete prekvapení, ako je možné, že vás obyčajný mladý vlk položil k zemi dvoma ranami. Každý súboj s krvavými muchami, malými goblinmi, alebo s akýmikoľvek inými zvieratami je preto skutočný boj, o to väčšia je však radosť z každého malého víťazstva a z dobre vykonanej práce. Pri tejto obtiažnosti je prísna špecializácia hlavného hrdinu hlavná podmienka pre prežitie, pretože inak proste nemáte nárok na prežitie. Nie je možné hrať za mága a pritom si sem-tam zvýšiť silu ( Tak, ako som to robil ja), pretože sa pre vás hra skončí ěšte skôr,ako sa niekde dostanete. Ak ste si raz zvolili hru za Paladina, tak musíte zvyšovať IBA vlastnosti, ktoré paladin skutočne potrebuje. Na druhú stranu to má niekoľko výhod. V prvom rade je koniec všestranným hrdinom, ktorí sa vedia oháňať mečom rovnako dobre,ako používať magické runy. HardCore RPG hráči nájdu v Gothic2: Night of the Raven raj na zemi, a aj my, obyčajní hráči si na to skôr či neskôr zvykneme, čím nás hra vycvičí natoľko, že väčšina ostatných RPG pre nás bude hračkou. Jednoducho povedané, vysoká obtiažnosť má svoje výhody i nevýhody.
Čo ja však na Gothic2: Night of the Raven, a všeobecne na všetkých dieloch najlepšie, je zábava pri opakovanom hraní. Hneď vysvetlím: Prednedávnom som si opäť raz nainštaloval Gothic, čiže pôvodný diel celej série, a na moje prekvapenie som sa úžasne bavil, a pritom som to hral po 3. prejdení tejto hry, a prakticky som poznal všetky úlohy, všetky NPC postavy a vyskúšal som hru za všetky možné strany, no napriek všetkým týmto faktom som sa perfektne bavil, a to sa mi nestalo pri žiadnej inej hre!!! No proste úžasné!!!
Na tejto hre sa chyby hľadajú len veľmi ťažko, pretože skoro žiadne nie sú. V predchádzajúcej vete je slovo SKORO, čiže inak povedané, pár chybičiek sa nachádza aj tu. Hlavne ovládanie a inventár by si zaslúžilo zmenu, respektíve sprehľadnenie, čo sa týka inventára, a zjednodušenie, čo sa týka ovládania a bojového systému, pre HardCore RPG hráčov sa však jedná o ďalšiu pozitívnu správu.
Grafika sa oproti Gothic 2 nedočkala výrazných zmien, čiže nedosahuje kvalitu súčasných herných titulov, hlavne čo sa týka neostrých textúr, naopak modely postáv sú pomerne detailné, a pri ich množstve je to rozhodne prekvapujúce. Gothic 2: Night of the Raven si zahrajete na vysokých detailoch na skutočne každej zostave a to, že grafický engine nepodporuje najnovšie efekty DirectX 9.0c grafických kariet dokazuje, že kvalitné hry sa dajú robiť aj bez honu za čo najdokonalejším a najrealistickejším grafickým spracovaním.
Hudba a zvuky sú pravý opak grafiky. Hudba síce je, no mohlo by jej byť o niečo viac, napríklad v prvom diely perfektne dotvárala už-aj-tak-dosť-temnú atmosféru. V Gothic 2: Night of the Raven je to poslabšie. Dabing je naopak neuveriteľne profesionálny. Každá jadna postava z bezmála stoviek NPC je nadabovaná, každá jedná vetička, každé jedno slovo, no proste všetko je perfektne nadabované, čo neuveriteľne prispieva k personalizácii jednotlivých NPC postáv. Dabing sám o sebe si zaslúži 100%.
Gothic 2 aj s datadiskom Night of the Raven tvorí neuveriteľne prepracovaný celok, skvelý príbeh, perfektná a rozmanitá nová mapa, nové zbrane, runy, artefakty, amulety, postavy, no proste všetko do seba zapadá ako puzzle, hoci plynulú zábavu niekedy ruší diskutabilné ovládanie a postaršia grafika. PO tomto skvelom doplnku do hry Gothic 2 nemôže tretí diel plánovaný na jeseň dopadnúť zle. Pokiaľ dodržia autori z Piranha Bites všetky sľuby a stihnú to do dátumu vydania, tak sa v jeseni dočkáme RPG revolúcie…

Celkové hodnotenie: 98%

Plusy a mínusy:
+ nová rozmanitá mapa Jharkendar
+ herná doba
+ kompletné profesionálne nadabovanie
+ nové postavy, amulety, zbrane, kúzla…
+ môžete hru hrať do nekonečna a stále vás bude baviť
+ vysoká obtiažnosť
– vysoká obtiažnosť
– diskutabilné ovládanie a inventár

Online kníhkupectvo BUX.sk