Bus Simulator 2018: keď sa budete chcieť stať vodičom autobusu, aj nie

Túžili ste po kariére vodiča autobusu? Vo veľkých mestách o tom veľmi ľudia netúžia. Cestujúci na nich nemajú pekné slovo a stačí k tomu len fakt, že odchádzajú priveľmi skoro, alebo naopak meškajú. V Bratislave sú terčom kritiky za klimatizáciu, inokedy za celkom opačné situácie. Pre vandalov a bitkárov neraz vodič riskuje vlastné zdravie, no predsa len je to povolanie zaujímavé a lákavé.

Presvedčiť o tom môže aj počítačová hra Bus Simulator 2018, ktorá je len ďalším dielom v už dosť známej sérií. V prípade Bus Simulator 18 ale už môžeme hovoriť o vycibrenom nástroji, ktorý nie len že dáva predstavu o náročnosti tejto práce, tým, ak podobu hra má, dokáže zaujať aj ľudí, ktorí možno ani netušili, že by ich mohla jazda autobusom baviť.

Bus Simulator 2018 je o zábave a povinnostiach

Každá počítačová hra má svoje úlohy a teda povinnosti. Aj Bus Simulator má mnoho povinností a nutných vecí, ktoré je nutné dodržať. Je ta pokojne možné, že vás nechytí fakt, že ste vodičom autobusu, ako skôr to, že úlohy sú zrozumiteľné a vás ženie vpred túžba po úspechu. Ako vodič autobusu križujete mesto v 12 mestských obchodoch. Mesto pomerne rozľahlé s množstvom zastávok, no len niektoré sú určené práve vašej trase.

Vašimi hráčskymi úlohami a povinnosťami zároveň sú základné povinnosti skutočného vodiča autobusu:

• Dodržiavať predpisy, slušnosť a doraziť do cieľa bez jediného poškodenia autobusu
  • Prepraviť ľudí na svojej trase a to bezpečne
  • Vyhovieť a pomôcť maximálnemu počtu pasažierov

Dobre, pri tom treťom bode som možno prestrelil. Úlohou vodičov je plniť plán a niektorí to berú ako zábavu, keď odchádzajú zo zastávky skôr a z iného spoja nestihli ľudia dobehnúť. Ak si odmyslíme všetky vlastnosti tej trochy vodičov, ktorí robia zlé meno ostatným, zostáva jasný obraz toho, ako máte jazdiť. Na klávesnici v štýle WASD nejde o nič komplikované. Dostať autobus do pohybu môžete ľahko, pričom využívate aj prvky ako osvetlenie, klaksón, dôležité smerovky a otvárače dverí, rampy a podobne.

Bus Simulator 2018

Križujete rozľahlé prístavné mesto, v ktorom mimo roviny nájdete aj lesy, priemyselnú zónu, aj ručné štvrte. Je tu všetko. Na výber máte z rôznych ôsmych strojov, rôznych variácií a to pritom ide o známe značky ako IVECO BUS, Mercedes-Benz, MAN a ďalšie.

Vy ako vodič autobusu

Hra si svojich hráčov získa pomerne ľahko. Už prvé zoznámenie svedčí o tom, že menu a nastavenia nepotrebujú nič komplikovať. Grafika sveta je krásna, najmä ak máte výkonný počítač. Je na čo opzerať, takže aj rozhliadanie sa v autobuse a pohľad von teší, ako veľmi sa s ním vývojári vyhrali. Niečo na tom bude, veď hry postavené na Unreal® Engine 4 majú vždy niečo do seba. Bus Simulator 2018 je pritom práve ako simulátor netradične „unrealový“.

Prvotný výber pohlavia a farieb na šatách či farby pokožky je len v úvode odlíšenie od iných vodičov. Tvár veľmi nezmeníte. Jedinečný a typický pre vás môže byť názov dopravnej spoločnosti a budete tak jasný nie iba v single player, ale aj v multuiplayer s troma priateľmi v jedinom meste. Hráč svoju kariéru začína ako každý, ako bežný radový vodič. Vypracovať sa môže na vedúceho a až majiteľa celej dopravnej spoločnosti. Cesta je to síce menej reálna, ale v hre to neprekáža. Stúpať hore sa však dá len v prípade, keď sa vám darí.

Hra si vyžaduje opatrnosť na cestách. Vyhýbanie sa nehodám, ale aj privysokej rýchlosti na miestach, kde sú kamery, polícia, alebo nebodaj nehoda. Nehody a zápchy, aj to patrí mestskej hromadnej doprave. Aj pre vás sú držaním. Iné podmienky prichádzajú opri jazde večer, iné pri jazde v noci. Aj ľudia, ktorí sa považujú za pasažierov, narobia neporiadok, alebo prekvapia svojimi prejavmi.

Od vás ako od vodiča sa očakáva, že bude sledovať svoju trasu. Bezpečne zastaví a dovolí nastúpiť pasažierom. Niektorí budú mať aj iní požiadavky, s inými vôbec neprídete do styku. Občas sa nájde čierny pasažier, zaujímavá situácia na ceste, alebo výmoľ, ktorý vás celkom vyvedie z miery. Veď prečo nie? Ak simulátor, tak so všetkým a čo najdôveryhodnejší.

Fanúšikovia sa postarajú o obohatenie

Vďaka fanúšikovskej tvorbe je možné hovoriť aj o ďalšom nespočetnom množstve ďalších prvkov a farebných variácií. Tak ako je v reálnom svete mnoho autobusov zároveň reklamnou plochou, môže byť aj ten váš reklamou na vlastnú firmu, blog, či obľúbenú kapelu. Chce to len viac sa venovať výrobe módov. V rámci módov môžeme hovoriť aj o dokupovateľných doplnkoch priamo cez Steam. Pridať si môžete aj testovacie trasy a rôzne nové lokácie.

• Grafika, je sa na čo pozerať
  • Vlastnosti hry a jej tematika
  • Prehľadné ovládanie
  • Logika a vnímanie umelej inteligencie
  • Funguje s volantmi a senzormi na pohyb očí
  • Rozšíriteľnosť fanúšikovskou obcou
  • Pestrý dej a kariérny postup

• Niektoré prvky ovládania nemusia byť tak rýchlo dostupné
  • Pre menej znalého angličtine neobsahuje slovenčinu alebo češtinu
  • Vyššia hardwarová náročnosť

Verte tomu či nie, hra je zábavná. Dokáže si vás uchytiť tým, že nie je až tak nudná. Zaujíma vás, čo zaujímavé sa na zastávke udeje, kto nastúpi a ako veľmi sa trasa od tej zastávky bude líšiť od inej. Tento typ má vysokú popularitu, aj keď ide skôr o typ hier, pri ktorých sa herné obchody nechvália vysokým predajom tak ako akčnými a marketingovo dobre podchytenými značkami. Bus Simulator je verný svojmu názvu. Predstaví náhľad do fungovania autobusovej dopravy, do princípov a zásad. Tak trochu upozorní na veľké riziká a komplikácie, ktoré si pasažier neuvedomuje. No z pozície vodiča kolosu, ktorý nesmie zachytiť pri vytáčaní zákruty stĺp, stojacich ľudí, alebo len obrubník, sa náhle aj profesia vodiča autobusu v mestskom dopravnom podniku zdá byť celkom iná.