Recenzia: Heliborne ako úchvatný simulátor bojových vrtuľníkov

Ktokoľvek, kto sa čo i len trochu vyzná v histórií, najmä tej vojenskej, vie, že vrtuľníky zažili svoju slávnu éru práve počas vojenských konfliktov vo Vietname a Afganistane. Venovať hru vrtuľníkom a urobiť z toho herný zážitok sa nemusí podariť vždy, no ak sa zasadí práve do slávnej éry masového nasadenia lietajúcich strojov tohto typu, môže to vyzerať aj takto. pochopiteľne, nie je to potom len toto obdobie, ale ešte celkovo štyri generácie strojov.

Heliborne Game

V Heliborne sa zoznámite s úchvatnou grafikou, detailmi a možnosťami pre hru offline, ďalšími možnosťami pri hre online a všetko, až na ovládanie, jednoduché a jasné. Každý stroj má totiž iné vlastnosti pri lietaní a chce to joystick pre čo najlepšie vychutnanie si hry z ovládania a toho, že máte všetko ovládanie v jednom „knipli“.

• Jazyk: kompletný český text, prípadne iné textové verzie
  • Vydanie online, alebo krabicová verzia (krabicovú vydáva len Poľsko a Česko/Slovensko), krabicová verzia obsahuje plagát a DLC s kamuflážou slovenskej a českej armády
  • V predaji od: 31. 10. 2017

Heliborne ako simulátor

Heliborne môžeme považovať za simulátor leteckých misií s nasadením v priamych vojnových konfliktoch podľa umelého scenára, ale tiež podľa skutočných udalostí, podľa toho čo si vyberiete. Neobmedzené možnosti cvičných letov, obmedzená streľba nad zaľudnenou oblasť a uvoľnenie nad armádnym priestorom určeným aj pre ostrú. Úchvatnejšie sú ale nasadenia do misií. Z pohľadu za vrtuľníkom, ale pri prepnutí pohľadu aj z vrtuľníka primárne využívate ako hráč kanón so slušnou zásobou, nejaké ďalšie strely, no využiteľné sú aj hlasové pokyny pre ostatných.

Video gameplay zahraničného hráča:

Tak ako v reálnom svete, aj tu treba počítať s viacerými faktami pri útoku. Vrtuľník je veľmi zraniteľný pri dobre mierenej streľbe zo zeme. Brániť sa, unikať, alebo vedieť zneškodniť nepriateľa je vecou sekúnd, ak nie stotín, kedy ide život. Síce našťastie ten herný. Pri niektorých režimoch hry sa v podstate nič zásadné nestane, pretože pokračujete ďalej. No predsa len, pri úchvatnom prostredí a zábavných úlohách, ktoré nie sú nudné je jedna vec, ktorá trochu zdrží, než si začnete hru poriadne užívať.

Bell UH-1 Huey vs Mi-24

Body sa dajú získavať za plnenie misií na rôznych miestach sveta. Od Vietnamu, cez Afganistan po Kosovo. Výsadok, obsadenie letiska, zneškodnenie nepriateľov, nepriateľských výsadkov, alebo stráženie nejakej oblasti. Vnútrozemie, či pobrežná časť, vždy je to pomerne slušná grafika, ktorá zaujme hráča a aj viacero efektov. Pohľad do slnka, streľba do „prírody“ či do vodnej hladiny, a aj iné činnosti zanechávajú známky. Vrtuľník rozflákaný na stožiari, na kábloch elektrického vedenia, či niekde v korune stromu tiež nemá šancu prežiť a tak po tejto stránke je hra herným zážitkom, aký jednoducho čakáte, ak si chcete tieto stroje vychutnať.

Heliborne screenshot
Heliborne screenshot

Online hra

Je fajn skúsiť bojovať proti nepriateľovi. Pripojiť sa do online hry je pomerne rýchle, vyberať sa dá okamžite z aktuálnych hier otvorených, alebo si na nejakú počkať, alebo si vytvoriť hru vlastnú. Hry je možné vytvárať a zaheslovať, alebo ich ponechať otvorené. Aj v online, aj v offline hre vás čakajú misie.

Heliborne screenshot

V online je to dokonca kampaň a vlastná kariéra, pri ktorej si vylepšujete možnosti výbavy a zlepšujete aj stroje. Vyberať sa dá v hre za každých okolností z dvoch strán – Sovietsky zväz a USA. V nich nasadzujete vždy vybratú eskadru, čiže skupinku strojov, s ktorými plníte úlohy. Je tomu tak aj v Offline hre. Jediná misia, celá kampaň, alebo režim výučby v online režime, vybrať sa však dá aj pohľad do hangáru.

V online hre aj v čase pred vydaním hry, ktoré je naplánované na 31. 10. 2017, je početne veľa hráčov. Rôzne bitky z celého sveta, kam sa dá pripojiť, alebo ktoré už prebiehajú, sa v prípade predávanej hry ešte rozšíria. Zatiaľ nie je vidieť, ako veľmi sa bude dať prechádzať a filtrovať medzi voľnými a heslovanými hrami. No je pravdou, že už teraz je tam hráčov dosť. Pri vytváraní vlastnej hry sa dá vybrať niekoľko možností toho, ako by mala misia vyzerať, kde sa majú boje odohrávať, čo je úlohou a pre koľko hráčov hra má byť.

Chýba výučba a oboznámenie s ovládaním

Veľmi mi v hre chýba výučba v offline režime hneď na začiatku, ktorá by bola ochotná stráviť so mnou čas a naučiť ma vrtuľníky ovládať skôr, ako roztrieskam niekoľko drahých strojov len vďaka tomu, že skúšam, ako to s tým WASD a pohybom myši vlastne funguje. Výučba, ktorá by mi ukázala vzlet niektorých strojov by mohla byť neoceniteľná práve vtedy, ak sa tak horlivo tešíte z detailov a grafiky a chcete si hru poriadne užiť.

Heliborne screenshot

Hra umožňuje mnoho nastavení, výberu misií, miest, v ktorých sa dá zahrať, ale stále zisťujete, že niektoré nastavenia mohli byť viac zreteľné. Niektoré ovládacie prvky, tlačidlá pre pripojenie do hry, prvky dovoľujúce prepnúť, vylepšiť, nahradiť, či len nastaviť nejakú funkciu vyzerajú podobne ako bežná informácia. Nemám tak hneď jasno, že práve táto voľba je nejako stlačiteľná. Nie je to žiadna veľká chyba, len to nie je vždy na prvý pohľad spoznať, že sú to prvky nastaviteľné. Na druhej strane, hra tým prekvapuje, čo všetko sa dá prepnúť, kam sa dá dostať a pod.

Heliborne screenshot

Vrtuľníky? Áno, ale chce to „knipel“

Vrtuľníky v Heliborne sú podarené. Akčné, a misie sú zábavné. Keď raz vzlietnete a dokážete sa zorientovať v ovládaní, alebo siahnete po joysticku, už si vás vie hra získať. Len čo hráč získa zručnosť v zameriavaní a celom ovládaní, je hra výbornou zábavou, ktorá vás bude baviť. Celkový vzhľad hry počas misie ukazuje všetko potrebné, od mapy, zameriavania, cez rôzne iné vlastnosti. Po ruke máte všetko. Každý stroj je jedinečný svojim ovládaním, zvládajú manévre vierohodné vzhľadom k ich váhe a konštrukcii. Koniec koncov, vždy boli vrtuľníky na ovládanie ťažšie. Poznáme to už z GTA Vice City, kde predstavovali jednu z najhorších misií. Problém je v tom, že ak auto ide len dopredu a dozadu, prípadne do strán,  pri vrtuľníku skrátka berieme do úvahy aj výšku a sklon.

Heliborne screenshot

Heliborne screenshot

Heliborne sa pokúsilo priniesť pre každý vrtuľník charakteristické vlastnosti aj vo vzhľade, tak aj v ovládaní. Stretávame sa potom s jednotlivými strojmi správajúcimi sa podobne a predsa mierne odlišne. Pri osvojení ovládania je už hra naozaj zábavná vec. Teší na nej pestrosť misií, zvuk, grafika, postupne aj to ovládanie na ktoré nie som zvyknutý, slnko svietiace do ksichtu s prírodou, nad ktorou prelietavate. Postupne si dokážete odomykať lepšie a lepšie stroje, pri výkonnom počítači na vás čaká v mnohom ešte zaujímavejší zážitok. Teší v prvom rade fakt, že stroje sú naozaj tými, ktoré sa vznášali na oblohe a nejde tak o vymyslené kúsky produkované fantáziou vývojárov.

Heliborne screenshot

Výhodou je fakt, že pri mnohých nastaveniach a texte napríklad o historických udalostiach si viete prečítať aj viac vďaka češtine. Za predpokladu, že po anglicky jednoducho bežne nečítate.

Hodnotenie

Pre hráča, ktorý má vzťah k vojne, lietajúcim strojom a histórií vojny je táto hra zážitkom. Heliborne jednoducho začne tešiť hneď ako sa oboznámite s ovládaním. Zabavíte sa tým, že je z vás pilot vrtuľníka. Hoci sa vás netýkajú desiatky budíkov a prepínačov ako v kokpite, spoliehate sa aspoň na osekanú verziu ovládania, plus kanón a stratégiou bez ktorej to jednoducho nejde. Hra je zážitkom, no keď raz jedného dňa skombinujú tento žáner s priamou akciou so zbraňou v ruke z pohľadu pešiaka, to bude už niečo extra výnimočné.

• V predaji na Surtep.cz, po prepnutí na EURO sú ceny v eurách