Recenzia: Dungeons 3 Extremely Evil Edition – zábavná, akčná aj vtipná

Dungeons 3 bola pre mňa veľkou neznámou. Pred spustením hry som si zámerne ani len nepozrel, či je to RPG, alebo čo vlastne. Naschvál som ja ignorant odignoroval aj doterajšie diely a tak bez akejkoľvek vedomosti o tom, do čoho idem, som sa pustil do Dungeons 3. Žiaden Dungeon Siege, ani pradávny Dungeon, hoci možno nejaký odkaz nesie aj ten súčasný.

Dungeons 3

Dungeons je jednou z tých, ktorá je pre nadšencov strategických hier. Zabudnite na Warcraft a podobné, dnes letia hry, kde je to zložitejšie, máte pod kontrolou vymedzený priestor a hoci sa tiesnite na malom mieste, stále musíte premýšľať, čo kde umiestnite. Dungeons sa totiž nachádza pod zemou, kde si limitovaný skalami. Hovorme tomu kobka s Orkami a beštiami rôzneho typu. Možno si zvyknutý hrať za tých dobrých, no v tomto prípade je ten dobrý ten zlý a teda je dobrý, ty. Nečakaj ani to, že sa nedostaneš niekam inam. Práve naopak, vyrazíš na výboje a rôzne úlohy na povrch. Všetko, čo ťa na povrchu čaká, bude zábavné a lákavé, jednoducho preto, že to vývojári dobre vymysleli.

Strategická hra s temnými silami pod kontrolou

Pri zapnutí hry, ktorej celý názov znie Dungeons 3 Extremely Evil Edition, som nemal ani tušenia do čoho idem. Ten diabol tam znel ale diabolsky, až priam lákavo. Rozprávať, ktorý sprevádza tutorialom a uvádza aj misie kampane, mi pripadal zvláštny, ba dokonca mi niečo nedávalo zmysel. Angličtina. Moja slabosť po dlhej odmlke práce s týmto jazykom. Keď tu zrazu, z ničoho nič, humor! Tam, kde by ste ho nečakali. Rozprávať sa sekne, zakoktá, spomenie komiksových hrdinov z Marvelu a to sme pritom v žánri, ktorý s ničím ako komiks nepočíta, veď sa odohráva v nejakej zemi-nezemi, kde ešte bojujú sily temné proti silám dobra, alebo povedzme tej druhej strany. Dungeons 3 vám ponúkne mimo zábavy hlavne akciu, s ktorou sa zoznámite pomocou tutorialu, alebo už z minulých dielov možno očakávate to, čo príde.

Dungeons 3 Extremely Evil Editionfoto: portál na „druhú stranu“

Obmedzený priestor v podzemí je vždy aj možnou plochou pre výstavbu nejakej miestnosti. Pokladnice, miestnosti pre vojakov, miestnosť pre pivovar, či chovnú ohradu pre akési podivné stvorenie, len príbuzné pozemským moriakom. Je toho viac, čo potrebuje svoj priestor. Keď som len ráno chvíľu pozrel do starého Minecraftu a otvoril toto, akoby som mal pred sebou malé De ja vu. Tu síce nejdem do hĺbky a neťažím tak pestrú škálu surovín, no nejaký priestor si ťažbou vytvorím. V ňom môže mať priestor viacero druhov budov, no tou najhlavnejšou, ktorá stojí aj bez môjho pričinenia je Srdce, najdôležitejšia časť s ktorej smrťou umiera aj misia a ja sám.

Zábavné sú výpady na povrchu. Keď na svoju stranu získate jedno veľmi dôležité dievča od „dobrých“, začne tá poriadna zábava. Svet na povrchu ponúkne viac zábavy na väčšej ploche. Tam na hráčov čakajú úlohy a akcia, útoky, bitky, napadnutia, rozbíjania, ale aj veľmi zábavné riešenia únikov. Z hry sa vďaka dvom mapám na hernom rozhraní dá prepínať na jednotlivé miesta sveta tam hore aj do podzemia.

Postavy a postavičky v Dungeons 3

Celá hra sa pokúša, a musím uznať úspešne, byť zábavnou a zároveň vážnou. Určená je tak nepochybne hlavne mladému publiku a ľuďom s obľubou v hrách tohto špecifického strategického žánru. Zopár robotníkov môžeš občas potešiť prepleskom, pokiaľ sa ti zdá, že pracuje pomaly. Je to zväčša práca zametača, alebo baníka, ak práve potrebuješ vyhĺbiť nový priestor. Reagujú ihneď a ty sám nemusíš nikoho označovať pre prácu. Je len nutné rozdávať pokyny a tieto pokyny si svojich vykonávateľov už nájdu. V tom sa hra líši od iných. Vytvoriť si môžeš niekoľko druhov postáv, zo začiatku hlavne dva typy bojovníkov, no veľmi rýchlo sa dostávaš aj k ďalším niekoľko typom.

Dungeons 3 Extremely Evil Edition

Na povrchu sa objavujú „dobré postavy“, ktoré by mohli pripadať, akoby boli z nejakého filmu o dobrých vílach. Či z Pána Prsteňov. Čo tam po nich. V tejto hre sú to nepriatelia a stojíš proti nim. Pokúšajú sa neraz dostať do podzemia až k tebe, aby ti narobili škody a zničili ťa priamo v samom strede. Ako si to vôbec mohli dovoliť, vyraziť až k tebe a pokúšať sa ťa zničiť? To že to skúšaš ty na nich predsa neznamená, že ti to musia bezpodmienečne hneď vracať. Zaujímavosťou je, že každá postava má svoje originálne meno, ktoré sa neopakuje.

Obrana a kúzla

Zmysel hry som spoznal pomerne skoro. Je to zábava a napätie zároveň. Zmyslom hry je totiž robiť výpady, alebo naopak brániť sa proti výpadom tej druhej strany z hora, zo svetlého povrchu zeme. Na presun medzi dvoma svetmi slúžia portály, no na znepríjemnenie cesty od portálu k dôležitým stavbám vedie ešte dlhá cesta a tá je príležitosťou na inštaláciu nejakých pascí a zábaviek, ktoré by mali zdržať nepriateľa. Keď ale nepriateľovi napadne zobrať so sebou mrchu, ktorá im vylieči zranenia utŕžené počas presunu po chodbe, to aby porantalo.

Hlavne keď sa radujete z úspešnosti niektorých špeciálnych pascí a oštepov. Za ich stavbu a využívanie sú ďalšie body navyše, takže sa oplatí vymýšľať a trebárs aj vytvárať celkom nové miesta a pasce. Je dobré riešiť ich tak, aby dokázali účinne nepriateľa zdržať na nebezpečnom mieste pod útokom hneď dvoch pascí naraz.

Dungeons 3 Extremely Evil Edition

Kúziel je viacero, no zväčša je to niekoľko špeciálnych útokov, ktoré máš v plnej moci len ty. Ako si môžeš všimnúť, v hre je veľká ruka, ktorá chytá svoje jednotky a môže ich premiestňovať, ovláda hru a aj orientuje kúzla na správne miesta. Čáry máry namierené voči nepriateľom prinášajú efektný aj menej efektný ale účinný nástroj, ako sa ich zbaviť. Niektoré nemajú takmer žiadny účinok a preto je dobré sledovať, na aké jednotky sa dá čo použiť pre to najlepšie využitie ich sily.

Kúzla a svet na povrchu je trochu bohatší. Vy z podzemia tam robíte taký bordel, že je až zvláštne. že vôbec niekto dokáže prežiť a neujde z toho sveta preč.

Dungeons 3

Grafika a efekty v hre počas hrania

Dungeons 3 sa dá považovať za mierne náročnejšiu pre bežný počítač. Bežný herný počítač roka 2016 / 2017 ale nemôže mať jediný problém. Aj kancelársky notebook ju pokojne rozbehá, ale dovolím si povedať, že pre hladšiu hru sa hodí niečo viac ako kancelársky notebook pár rokov starý. Grafika je pekná, na strategický žáner s prvkami humoru má to ideálne možné riešenie. Ovládateľnosť cez AWSD je skvelá vec a som určite rád, že a niečo také primitívne, ako ovládanie cez klávesnicu vývojári mysleli. Po grafickej stránke a dizajnovej je hra hodná svojej kategórie. Ovládacie prvky by s amohli možno riešiť trochu lepšie, najmä menu a výber jednotiek, či kúziel by mohol byť oveľa viac po ruke klikateľný povedzme priamo bez toľkého pohybu, no inak je predsa len všetko dostupné tak, že si to hlava zapamätá a motorická pamäť rovnako tak.

Rozbíjanie skál, boj, výbuchy, niektoré efekty špeciálnych kúziel, je toho veľa, čo tvorí zaujímavé efekty a poteší tak srdce tých, koho hry fascinujú práve po stránke efektov. Vývojári sa pohrali pri výrobe tak, aby sa pohrali aj samotní hráči. V prvom rade je to zábava. Nie taká, ktorá vás má okamžite rozosmiať a držať v smiechu. Skôr je to tá nenútená zábava. Napríklad keď viete o svojich bojovníkoch, že majú chuť na pivo a tak skrátka musíte postaviť pivovar. Vedieť, čo si myslia, alebo nad čím uvažujú nie je komplikované. Vidieť to na bublinkách nad ich hlavami.

Postrehy

Almanach: almanach je v Dungeons 3 samostatná položka v hlavnej ponuke nastavení hry. Hráčovi ponúkne kompletný prehľad a popis toho, čo vo svete hry nájde, čo by mal považovať za dôležité. Heslovite je predstavený každý významný objekt, činnosť, alebo prvky v jednotlivých miestnostiach. Výborná vec, keďže mnoho neznámeho sa stáva známe. Chce to len oprášiť angličtinu, keďže všetky texty sú v angličtine a mimo písaný text sa tu nachádzajú aj tabuľky s prepisom toho, čo budova alebo objekt prináša, čo stojí a čo sa jej ešte týka.

Vylepšovací strom: bežne sme si možno zvykli v iných hrách, že potrebujete vojsko so stovkou, či niekoľkými stovkami mužov. V tomto prípade vám bude pre mnoho misií celkom postačiť, ak budete mať 5 bojovníkov. Lepšie sa držia pod kontrolou, ale ani nepriateľov nebude viac, takže žiaden strach. Málo postačí aj malých Snotov, robotníkov – hneď prvá položka vo vylepšovacom strome je práve limit postavičiek týchto robotníkov, kde je pomerne drahé zvyšovať limit, ale ani nie je pre nich dosť miesta v tomto úzkom podzemí. Vo vylepšovacom strome je toho ale ďaleko viac. Nie síce hneď na začiatku, ale časom. Bojové funkcie, vylepšenia vlastnej kobky, prídavok nových budov a funkcií.

Dungeons 3 Extremely Evil Edition

Gobbler farm: bojovníci sú veľkí a tí potrebujú papať. Ak si to nevedel, oni ti to vlastne povedia aj sami. Preto v kobke môžeš chovať v špeciálnom ohradníku moriakov. Teda ani nie moriakov, ale blízkeho príbuzného, vtáka gobblera, ktorý sa na moriaka len podobá, no nevadí muž život pod zemou.

Dungeons 3 Extremely Evil Edition

Tutorial určite pomôže: Tutorial a teda počiatočná výuka, je nepochybne dôležitá. Preto, že orkovia a nejaké podzemie s čarami nie sú reálnou vecou s v reálnom svete a tak celé to kúzlenie, alebo bránenie svoj svet pred útokom od pozemšťanov, skrátka musíte naučiť. To inak nejde. Tutorial je jasný, prehľadný, samozrejme ako celá hra, písaný v angličtine. V jednoduchom jazyku a bez ťažkej gramatiky.

Potešilo:

• Rozsiahly svet, neustále meniace sa kolá, čiže po opätovnom skúšaní od začiatku nemáte to isté pred sebou, ako ste mali pri prvom hraní. Ťažko si zvyknete, alebo si zapamätáte, čo ste kde mali kedysi dávno v začiatkoch, ak hráte odznova.
  • Hra baví, prináša aj nervy drásajúce chvíle
  • Zaujímavý koncept
  • Humor
  • Rozpoznateľné prvky, stručné ovládanie

Sklamalo:

• Nedokážem si zvyknúť, že neoznačujem jednotky ja, len zadávam príkazy. Niekedy to zamrzí. Najmä naučiť sa to, keď len len v noci dohral Blitzkrieg 3… uff.
  • Sklamať môže ešte ak tak nejasnosť fungovania niektorých pascí, ktoré na prechádzajúceho nepriateľa nereagujú. Chce to prvok, ktorý som ešte zdá sa neobjavil.

Sumárum pre Dungeons 3 Extremely Evil Edition

Výborná, hravá, akčná, zábavná, vtipná. Zopár prídavných mien, ktoré sa môžu na Dungeons 3 Extremely Evil Edition prilepiť a bude to sedieť. Pre nadšenca tohto žánru pôjde ešte o zásadnejšiu zábavu, pre zbežného konzumenta hier ako ja, dobrá zábavka, na ktorú treba trochu vycvičiť aj sám seba. Je to originál, hoci orkov a nejakých kvázi-elfov máme aj v iných hrách. Takto postavená hra, kde bojujete na strane „zla“, je trochu netradičná. Zábava na hráča čaká na povrchu aj v podzemí. Možno už tu pramení humor, ktorý si všímate hlavne vtedy, ak rozumiete slovám okolo seba.

Hra si na disku zoberie len niečo okolo 4,38 GB.  Nepatrí medzi náročné a mimo PC je hra predávaná a distribuovaná prekvapivo aj pre konzoly. Playstation 4 a XBOX One, čo je zatiaľ malá revolúcia, keďže hra dosiaľ nemala konzolovú platformu a taktiež vôbec tento žáner nebýva častý na konzolách. Hra nie je preložená, obsahuje anglický jazyk. Distribútor hry je Comgad.cz