Neverwinter Nights 2: Mask of Betrayer

Po úspechu Neverwinter Nights 2 sa rozhodli Obsidian vydať datadisk s podtitulom Mask of Betrayer, keďže sa pôvodna hra dobre predávala. Pridali nový príbeh, plus niekoľko zaujímavých nových možností, ako to u každého datadisku býva. Nahliadnime pod masku zradcu a zistime, či je datadisk aspoň rovnako dobrý ako základná hra.

Výrobca: Obsidian Entertainment
Vydávateľ: Atari
Zem výroby: USA
Typ hry: RPG
Požiadavky: CPU 3 GHz, 1 GB RAM, GeForce 6800

Už na začiatku si môžete zvoliť, či hrať s postavičkou z pôvodnej kampane, či si vytvoriť úplne nového borca už na 18. leveli. Pre tú možnosť pribudlo pár nových rás ako Genasi, polovičný temný elf či divoký elf, dve nové povolania – Spirit Shaman a Favored Soul, obidve viac menej zamerané na vyvolávanie mocných elementál a prácu s duševnou stránkou nepriateľov a aj svojich spoločníkov a päť špecializácii ako je napríklad Red Wizard. Ja som si uploadol svoju postavičku z predchádzajúcej hry – Tangorna a môj silný bojovník/božský šampión sa vrhol do nového dobrodružstva.
Hrdina sa prebúdza ďaleko od mesta Neverwinter v krajine Rashemen v nejakej podivnej kobke. Po porážke … (hlavný boss v záladnej hre, neprezrádzam) … sa prebudil hlboko v jaskynnom komplexe a stretáva ženu, ktorú k nemu poslali čarodejníci z akadémie Thay, aby mu pomohla. Ona sama dobre netuší, čo sa to okolo deje a je tu jedna zvláštna vec, v hrdinovi drieme hlad, obrovský hlad po duši každej živej bytosti na svete a niekedy z neho vyletí ten nekonečný hlad a pochutná si na najbližšej duši. Je to požehnanie či kliatba? Hrdina musí nájsť spôsob ako sa tohto bremena zbaviť a dozvedieť sa o ňom aj niečo viac.

Výpočet spoločníkov v parte hrdinu sa tento krát rapídne znížil. Svojím pôvodom a osobnosťami sú zaujímavejší, ale vôbec sa nerozprávajú medzi sebou a hrdina vedie dialóg vždy iba s jedným z nich. Tie perfektné hádky z pôvodnej NN2 sa vytratila, škoda. Prvá sa k hrdinovi pripojí Safiya, žena mág z akadémie Thay a jej imp Kali. Safiya je viac ako dobrý mág, je skvelý mág, jej spelly sú absolútne ničivé. Kali nezaberá žiadne miesto v parte a slúži len ako nejaký lietajúci pakľúč, otvára zámky a ničí pasce, v boji je absolútne nanič. Gann-of-dreams je hag, čo z anglického prekladu znamená ježibaba, ale vo svete Forgotten Realms to je subrasa, ktorá pochádza so snového sveta. Už svojím výzorom je to sympaťák (anti) a ešte keď spoznáte jeho povahu… Gann je povolaním Spirit Shaman a vyvoláva obrovských elementálov a vraždiace beštie. Kaelyn the Dove je half celestial, teda polovičný anjel, je to vcelku dobrá klerička, no ju som mal v parte najmenej, lebo v nej môžete mať iba troch spoločníkov a ona je jednoducho z ponúkaných štyroch hrdinov najslabšia. A posledným do koča je medvedí boh Okku, je to super bojovník so silou 34! Na konci prvého aktu bude hrdina bojovať proti jeho armáde mŕtvych duchov zvierat a po porážke bude mať možnosť nechať si ho za kamoša, či vysať jeho dušu.

Súboje sú podobné tým z pôvodnej hry, taktika nahádzať dopredu bojovníkov a nechať mágov zbombardovať protivníkov je funkčná ako vždy, akurát sa mi zdalo, že latka obtiažnosti poklesla. Kde som predtým desaťkrát loadoval, lebo ma vyzabíjali, teraz som prešiel s viac ako polovicou života bez jediného loadu. Možno to je aj tým, že postavičky sú už na začiatku hry poriadne nabušené, alebo som sa jednoducho v hraní NN2 tak zdokonalil, že ma nemôže prekvapiť žiadny démon.
Zameraním na duchov vytvorili Obsidian zamotaný svet, kde je temný obraz každého existujúceho miesta na zemi. Je to čiernobiely svet plný silných a nepriateľských bytostí. Zaujímavý nápad, takisto ako možnosť navštíviť sny rôznych obyvateľov Rashemenu a vyslobodiť ich z ich nočných mor. Nová schopnosť, neutíchajúci hlad, núti hrdinu, aby neustále do seba vťahoval duše padlých nepriateľov, inak môže umrieť od duchovného hladu. Niekomu to môže prísť ako osviežujúci prvok, ale mňa to väčšinu hry otravovalo.
S ohľadom na fakt, že hru začínate s hrdinom už na 18. leveli, všetci nepriatelia sú o poznanie silnejší. Je ich tu mnoho nových druhov a takisto noví bossovia no osobne mi prišli k srdcu bližší bossovia z pôvodnej hry, možno aj preto, že bolo trochu ťažšie ich poraziť. Okrem nových nepriateľov sú samozrejmosťou aj nové predmety, zbrane kúzla a nové epické schopnosti, ktoré robia z potulných hrdinov spasiteľov národa.

Zdá sa mi, že autori napravili v určitých ohľadoch chyby z minula, čo sa umelej inteligencie týka. Už sú schopní rozlíšiť kedy a s čím zaútočiť, no pathfinding je stále občas problémom. Najväčší problém NN2 boli otrasné nahrávacie časy, je ich tu stále tak veľa, no už netrvajú tak dlho, preto zdvíham hore oba palce a radujem sa, už nemusím čakať dve minúty, aby sa mi nahral dom s jednou izbou vo vnútri. Plynulosť chodu sa takisto zlepšila, hra je rovnako náročná na hardware, no ani raz nesekne a vyzerá krajšie.
Mask of Betrayer patrí medzi tie dobré datadisky. Nový príbeh plný netradičných postáv a miest plus dlhá hracia doba 30-35 hodín (aspoň ja som to za ten čas prešiel) sú ťahákmi tohto datadisku. Pre jeho nainštalovanie je potreba pôvodnú hru, no jej fanúšikovia určite neoľutujú.

nový temný rovnako dobrý príbeh
nové rasy, povolania, schopnosti
temný astrálny svet