Broken Sword 3: The Sleeping Dragon

Bicykle a športové vybavenie

Poprvýkrát je všetko najkrajšie. Lebo prvý raz si zapamätáte naveky, do konca života. Broken Sword: Shadow of Templars bola moja prvá adventúra. Ešte dnes si pamätám na každý dialóg s unikátnymi postavami a každý hlavolam. Dovtedy som poznal len samé akčné veci a stratégie, a tak adventúra bola pre mňa niečo nové, no hneď som sa zžil do postavy George Stobarta. Keď sa mi dostal do rúk Sleeping Dragon, bol som v siedmom nebi.

Výrobca: Revolution Software
Zem pôvodu: Francúzsko
Web: www.brokenswordgame.com
Minimálne požiadavky: Pentium III 750 MHz, 128MB RAM, GeForce2 64 MB alebo lepšia, 1 GB miesta na disku
Doporučené: Pentium III 1.2 GHz, 128 MB RAM, GeForce4 Ti 4200

George nevidel Nico už pár rokov a skoro na ňu zabudol. Vezie sa v lietadle k svojmu zákazníkovi v Kongu, George je totiž právnik. Niekde sa stane chyba a George len-len, že prežije následný pád lietadla. Keď záchrani seba a svojho priateľa, je svedkom smrti klienta, za ktorým tu cestoval a sám má čo robiť, aby sa nestal ďaľším na zozname Suzzarových mŕtvol. Suzzaro, tak sa volá zlý enemácky boss, bude Georgovi nasledujúcich pár dní značne znepríjemňovať život. Hneď sa prepíname do postavy Nico, ktorá v Paríži navštívila hackera a mala s nim spraviť rozhovor. Problém je v tom, že hacker je mŕtvy a po krátkom vyšetrovaní všetko nasvedčuje tomu, že si susedia myslia, že Nico je tá tajomná vrahyňa, za čo ju zatkne polícia. Dej je ešte viac zamotaný ako v predchádzajúcich častiach a na povrch vyplávajú rôzne otázky: Kto je Petra a prečo má vždy zbraň namierunú Georgovi na srdce? Ako to, že George je jediný, kto môže udržať v ruke kameň Omega? Stretnú sa George a Nico a ako dobre sa budú na seba pamätať?

Prvé, čo mi udrelo do očí, ako guľový blesk bol systém vládania. Charles Cecil, otec celej série prehlásil, že point & click adventúry sú mŕtve. Preto BS3 nemá klasický systém hrania adventúr, ale WSAD – chodenie a šípky slúžia na určité akcie typu: stojíte u auta, šíkou dolu sa do neho pozriete, šípkou vpravo sa ho pokúsite naštartovať, šípkou hore ho potlačíte… U každej veci sú možnosti interakcie iné. Poprípade sa tu dajú použiť veci z inventára, ktorý vyvoláte klávesou Enter, potom vyberiete príslušný predmet a šípkou dole ho použijete na daný aktívny predmet. Možno to znie komplikovane a chvíľu si budete na nový systém zvykať, ale po troch hodinách hrania vám fantasticky prejde do krvi a úplne sa s ním zžijete.
Vzťah George vs. Nico tiahne hru míľovými krokmi dopredu a každý dialóg, čo budú títo dvaja „veční milenci“ medzi sebou viesť je nezabudnuteľný. Poprvýkrát stretne George Nico v opustenom divadle, kde ako sa on domnieva si trénujú rolu potulní herci. Následne zistí, že žena,ktorá je fackovaná a priviazaná k stoličke je Nico a domnelý režisér hry je obávaný Suzzaro. Pri tomto zistení púšťa z rúk sáčok pukancov a koná, ako to má už Žoržík vo zvyku.

Spomenul som dosť ošemetné situácie, z ktorých sa bude musieť George či Nico dostať, tých je pár a sú riešené podobne ako akčné pasáže z Tomb Raider: Legend. Spomínate? V určitom okamihu sa zobrazil obrázok príslušného tlačítka a ak ste ho nestlačili, tak Lara skončila na dne nejakej priepasti. V BS3 akčné pasáže nie sú tak časté, ale ak stlačenie načasujete nesprávne, tak podobne ako v TR:L môže George skončiť pod kolesami auta či s guľkou v srdci. Preto odporúčam sejvovať často.
Rozhovory medzi postavami sú ako obvykle v sérii Broken Sword úplne geniálne. Každý jeden človiečik má unikátny charakter a dlho po dohraní si budete pamätať na Bruna, naštvaného kuchára či hipíka, čo falšuje stredovéku poéziu. Okrem toho stretnete aj postavy známe z jednotky a to robotníka, ktorému ste v jednotke dali „super“ tip na dostihy, či starého známeho Adrého Lobenoua. Ten zas chce uhnať Nico a George mu neustále zavadzia v ceste, ale aj láska je nevyspitateľné a Andrému padne do oka Beatrice (má okuliare, pearsing, kde sa len dá, je pri tele a má fialové vlasy, tak si podľa toho utvorte mienku o jeho vkuse). Namiesto blbého odlikávania prvej možnosti treba niekedy zapojiť aj mozog a nevybavovať sa o tajných veciach s nedôverihodnými ľudmi.
Hlavne hlavolamami živý je človek v adventúre. Síce tu tieto hlavolamy nehrajú prvé husle, ale natrafíte aj na pár takých. Našťastie majú vždy dosž logické riešenie a nemusíte ho hľadať vo hviezdných tabuľkách. Určite si zapamätáte magnetický hlavolam v Kongu či perfektný hlavolam v Egypte, ktorý veľmi pripomína našu hádanku o bačovi, vlkovi, koze a kapuste. U žiadneho sa nezapotíte natoľko, aby vás znechutene odtrhol od deja a zároveň to nie sú žiadne hračky pre malé detičky.

Novinkou sú stealth sekvencie, ktoré absolvujete hlavne v roli George. Treba je presunúť sa do Suzzarovho zámku a George určite nepustia hlavnými dvermi. Krčenie sa v tieňoch a opatrné zakrádanie sa stane vašim denným chlebíčkom. Nemám nič proti dobrému stealth typu Thief, ale vďaka drbnutej kamere zakrádať sa často znamená frustrácia, hlavne v momentoch, keď sa kamere z ničoho nič prepne a vy vletíte strážnikovi rovno do náručia. Bum bum a George leží mŕtvy. Inteligencia obchôdzkárov v tomto prípade nie je nič moc. Ak by ste sa skryli aj do toho najtmavšieho rohu, ale stále by ste boli presne pred nimi tak to do vás napália. A naopak, 10 stupňov od ich priamého zorného poľa môžte behať aj v svetožiare a nik vás neuvidí. Tieto sekvencie si mohol BS3 odpustiť, ale treba uznať, že aj vďaka nim má dobrú atmosféru.
Hrateľnosť BS3 tiahne dopredu skvelý príbeh. Rýchlosťou pohonu z PoP: Two Thrones sa budete vnárať do tajomstiev templárov a kráľa Artuša. George a Nico navštívia zaujímavé a pestrofarebné lokácie. Egyptskú pyramídu, džunglu v Kongu, malebné Parížské uličky, hrad v blízkosti Prahy (tam prídu trabantom) či Írsku vysočinu. V každom regióne ľudia rozprávajú s príslušným prízvukom, čiže francúzsky prízvuk Nico si zamilujete.

Graficky a zvukovo patrí BS3 medzi tie lepšie adventúry. Nemôžeme čakať super extra hyper detaily filmové ako u Mystu, ale nové vykreslenie Georga a Nico vnieslo sérii druhý dych. Rozanimovanie postáv je taktiež na vysokej úrovni, čo spoznáte v akčných pasážach a občasných skákačkách. Prostredie je autentické, čo sa týka obrazovosti i zvukovej stránky. Po audiovizuálnej stránke nie je BS3 čo vytknúť.
Pár chybičiek sa nájde aj tu. Kamera, ako som už spomínal občas haspruje, hlavne v stealth sekvenciach, ktoré mohli byť vynechané. Dlhšie si budete zvykať na nové ovládanie, ale po tom, čo som mal možnosť zahrať si demo Fahrenheita povedal by som, že toto ovládanie je absolútne prirodzené.
Absolútne užasne strhujúce zakončenie trilógie? Nie! No a teraz výkriky: „Čože? Zbláznil sa? Veď BS 3 je jedna z najlepších novodobých adventúr na trhu!“ Samozrejme som sa nezbláznim, len viem, že toto nie je trilógia, lebo vyšiel Angel of Death. Ha! Dostal som vás. AoD bude taktiež recenzovaný, ale späť k Sleeping Dragon. Nezachoval si čaro ručne kreslenej jednotky, ale príbeh, dialógy a hratelnosť sú stále vynikajúce, naviac prináša do konzervatívnej hráčskej spoločnosti inovatizmus, čo je jasné plus. Všetci fanúšikovia adventúr pôjdu po BS ako Sauron po Prsteni.

Plusy:
strhujúco vyrozprávaný príbeh
akčné sekvencie
logické hlavolamy
nový systém ovládania
postavy, dialógy, prostredie

Mínusy:
hasprujúca kamera
občas frustrujúce stealth

VERDIKT: 9,3/10