Recenzia: Blitzkrieg 3… po rokoch späť v RTS aj v tankových bitkách

Blitzkrieg 3 bola nepochybne jedna z tých hier, ktorých príchod si niektorí nadšenci nechceli tento rok nechať len tak ujsť. Napriek tomu, že nejde o žiadnu mega úspešnú hru a nie je ani drahá, prišla na trh s pôvodne menšími nedokonalosťami, aké dnes už nebadám pri ničom v hre, pri nastaveniach a ani v ničom priamo počas hry. Hra sa skloňovala už pred vydaním s niekoľkými inováciami, systémom dokonalejšej umelej inteligencie, ktorý vývojári z Nival nazvali Boris, či multiplayerom. Mňa však na hre zaujalo niečo celkom iné, možno ešte podstatnejšie.

Blitzkrieg 3 recenzia

Blitzkrieg 3 je stále Blitkrieg

Nech už bola avizovaná akákoľvek novinka a mohlo to vyvolať akékoľvek dojmy, Blitzkrieg zostal Blitzkriegom, čo bude vyhovovať všetkým hráčom, ktorí hru majú doteraz, ale aj komukoľvek, čo sa s ňou bude ešte len zoznamovať. Aj ja po pravde nemám veľa skúseností s predošlými hrami, keďže len letmo som sa zdržal pri niektorom z pôvodných dielov len z vlastných časových dôvodov krátko. Pri Blitzkrieg 3 ale je možné naraziť na zásadnú podobnosť aj pri skromných spomienkach a znalostiach hry.

Blitzkrieg 3 recenzia screenshoty obrázky

Zasadené obdobie do II. svetovej vojny je už tradičnou studnicou nevyčerpateľných možností, no Bliztkrieg 3 prichádza s reálnymi udalosťami a miestami a aj neraz so scenárom, ktorý sa na danom mieste odohral. Postup vojska je síce na hráčoch, úlohy sa ale týkajú toho, čo sa reálne na stranách mohlo udiať.

Hranie za všetky tri hlavné strany

V hre sa objaví viacero známych udalostí, dokonca aj to slávne vylodenie v Normandii, vylodenie na Sicílii, sabotáže, ozbrojené konflikty, bitka o Sevastopoľ. Pri vymenovaní týchto lokalít a udalostí je známe, že ako hráč budete cestovať. Ono to tak svojim spôsobom nie je pravda. Necestujete vy ako vojak, ale cestujete vy ako hráč. Na veľkej mape, v ktorej sa dá pohybovať a vyberať si miesto na mape a teda lokalitu. Na tejto konkrétnej mape sa dá ľahko dostať aj na vedľajšie misie, ktorých splnenie nemá dopad na celkový priebeh v kampani.

Nuž a kampaň? Tá má zaujímavé riešenie, hlavne však poteší tých, ktorým sa už zunovala akcia zameraná takmer vždy výhradne na stranu dobra. Veď hovorí sa, že dobrý je vo vojne vždy ten, čo vyhrá. Ak nepozeráme na napáchané zlo, ktoré vojna spôsobila a berieme vojnu ako inšpiráciu pre akčnú RTS hru, ostatne žánru v poslednom čase menej úspešného, dostávame sa ku hre za všetky tri kľúčové strany.

Američania, Tretia Ríša a Sovietsky zväz. Každá jedna z týchto strán so sebou prináša iné jednotky, iné misie, lokality, aj spôsoby boja. Za každú krajinu je možné hrať dlhšiu kampaň, takže hra len tak rýchlo neskončí. Z počiatku je to len s pár vojakmi a nejakou tou technikou, ale postupne sa v hre objavujú aj nové a nové jednotky. Tie sa ale získavajú taktiež za postupové body získané počas plnenia úloh v misii, alebo plnenia úloh navyše. Je tak hnacím motorom vpred pre hráča snaha o čo najlepší výsledok, keďže to znamená lepšiu ponuku odmien a techniky.

Kým v niektorých misiách je jasne dané, čo potrebujete na jej splnenie, aby jednoducho aj historická predloha nejako sedela, sú misie, kde si môžete vybrať techniku podľa ľubovôle. Záležiac aj na jej dostupnosti.

Hrateľnosť hry a jej vlastnosti

O Blitkrieg 3 nemožno hovoriť ako o nejako zásadne dokonalej hre. V rámci hardware teda nepotrebuje žiadne extrémne výkonné stroje a beží na štandardnom, pokojne slabšom hernom počítači, či dokonca výkonnejších pracovných notebookoch. Potrebuje len 10 GB priestoru, loading, či akýkoľvek pohyb v hre nie je časovou pohromou. V podstate na čokoľvek v hre sa nemusí čakať, pár vidí pred misiami sa dá preskočiť a hrať sa môžete v podstate ihneď. Na obrazovke sa objavujú inštrukcie, prípadne rady týkajúce sa danej misie.

Označená jednotka zobrazí na klasický spôsob RTS možnosti jej ovládania a teda aj príkazy platiace pre označené vojsko. Jednotky ako sú vozidlá, sa označujú jednotlivo, alebo v rámčekoch po viacerých. Aj oni majú svoje funkcie a ovládania, aj určité efekty, aké nepatria medzi bežné. Tank sa nezasekne medzi dvoma stromami, ak si razí cestu lesíkom. Jednoducho sa stromy rozletia a v prachu padajú na zem. Tankom padajú za obeť aj ploty domov, slabšie múry, skrátka čokoľvek. Nemusíte sa strachovať, že nedokonalá grafika a fyzika hry tank niekde zasekne, alebo bude bezhlavo a umelo obchádzať bojisko len preto, aby nakoniec zastal na mieste, kam ste ho privolali.

Delostrelectvo opustené nepriateľom, prípadne nepoužité tanky na ich základniach sú výbornou korisťou, s ktorou sa dá na čas posilniť aj vlastná armáda. Privolať si môžete posily v podobe ďalšej techniky, ak máte dostatok odmien na výmenu za ne. Posielať sa dajú napríklad aj klikaním na minimape v dolnom rohu, čo je pre mňa osobne výhoda, aká stále nie je štandardom pre vývojárov. Potešujúce je sledovať boj jednotiek. Občas sa mi zdá, že to schytáva raz tá strana, inokedy tá, hoci sú na tom technicky rovnako. No potom si uvedomím, že mnoho bojov a úspechov jednotlivcov v priamych stretoch boli skrátka o náhode a inak tomu ani nemohlo byť. Aj bludné strely občas vedia prekvapiť.

O každej postave v Blitzkrieg 3 viete vďaka typickým ukazovateľom stavu. Rovnako tak pri jednotkách. Kurzor sa mení pri označovaní presne tak ako hráč očakáva, vďaka čomu je možné spoznať aj skrývajúcich nepriateľov. Myšou je možné poslať pechotu obsadiť budovy, využívať ich na krytie, ale aj páliť do konkrétnych budov, napríklad ak nechcete, aby padli do rúk nepriateľa. Tie budovy, ktoré sú obsadené nepriateľom viete vyčistiť. Sami to síce nevidíte, no viete o úspešnosti svojich vojakov aspoň približne z počutia a ukazovateľov počtu. Celý koncept hry pozostáva z postupu. Vy ako hráč nevytvárate základne, nestaviate budovy, hradby, ani neobkolesujete ostnaté drôty okolo svojich pozícií. Idete vpred, alebo robíte ústup. No stále s jednotkou v akcii. To, čo určite stojí za zmienku je napríklad pri sovietskom vojsku robené s veľkým odhodlaním. Vojaci si môžu vykopávať zákopy. Tankom ale tiež môžete zvoliť obranu v podobe vriec s pieskom. Tie tvoria čiastočné krytie pred protitankovými strelami.

Potešujúce a nepotešujúce

Nepochybne potešujúcim faktom je práve autenticita. To gro v celej hre si vývojári nevycucali z prstu, čiže udalosti a miesta, rovnako ako mená a technológie sú inšpirované tým, čo sa naozaj v II. svetovej vojne odohrávalo a používalo. Potešujúcim je aj žáner a vzhľad tejto hry. RTS hier veľa nie je, najmä v poslednom čase, kedy hrá prím najmä hra z pohľadu prvej osoby, možno ešte RPG, športové hry a podobne. Ako RTS prináša presne to, čo od RTS čakáme, takže v tomto smere nemôže sklamať. Potešiť môže pekným, nie síce dokonalým, ale graficky prijateľným spracovaním lokalít, stromov, prvkov na budovách a techniky.  Mňa osobne teší tých niekoľko efektov pri streľbe, bombardovaní, paľbe ťažkej techniky a podobne. Tank si síce neopravíte, čiže tak rozflákaný bude až kým celkom nedožije, ale kto by mal čas opravovať tank, keď to v hre akciou len tak prekypuje?

Azda trochu nepotešili menej prehľadné možnosti ďalšieho postupu, ktoré z počiatku boli po prvých misiách. Nebolo celkom jasné, čo má byť po výhre ďalší krok.  Uložiť hru sa dá kedykoľvek. Vypínanie hry je tiež veľmi rýchle a okamžité.

Avšak ak mám vymenovať veci, ktoré ma na Blitzkrieg 3 nepotešili zásadne, ťažko sa vyberá. Možno  miestami určitá nezrozumiteľnosť, pokojne spôsobená mojou vlastnou nepozornosťou, avšak nič iné, čo by zásadne vadilo, nenachádzam. Určité grafické nedokonalosti badateľné pri priblížení, sa samozrejme nájdu. No hra má byť najmä o zábave. Túto úlohu sa jej podarí splniť bez diskusie. Dokonca zostane zachovaným členom série Blitzkrieg 3 bez toho, aby šlo o nejaký update pôvodných dielov, alebo diametrálne odlišný zástupca niečoho, čo ťaží len zo slávy svojich predchodcov.

• Hru je možné zakúpiť aj na Comgad.cz
  • Obsahuje kompletnú českú lokalizáciu.