Dark Messiah of Might and Magic

Arcane Studios vedia ako urobiť dobré RPG a dokázali to svojou prvotinou Arx Fatalis, čo je doteraz nezabudnuteľná dobrodružná cesta po dungeonoch (niekde si to zožente a zahrajte). Keď si licencovali slávny Source engine z Half Life 2 a chystali sa v ňom vyrobiť hru zo sveta Might and Magic nepochyboval som, že to bude pecka, hneď ako som uvidel prvé obrázky a neprestal som pochybovať ani po tom, čo som si hru nainštaloval.

Výrobca: Arcane Studios
Vydávateľ: Ubisoft
Zem výroby: Francúzsko
Typ Hry: akčné RPG FPS
Požiadavky: CPU 3 GHz, 1 GB RAM, 256 MB GFX
Web: www.darkmessiahgame.com

Ste mladý učeň Sareth a váš majster vás posiela na zdanlivo jednoduchú úlohu – ísť do mesta Stonehelm a dať jeho priateľovi vzácny kryštál. Aby vám spríjemnil cestu, tak Sarethovi privolá spoločníčku Xanu. Táto príťažlivá ženská sa doslova dostane Sarethovi pod kožu, teda vstúpi do jeho tela. Nie je ju vidieť, ale zato telepaticky odošle do mysle mladého učňa nejednu uštipačnú až sadistickú poznámku na dianie okolo seba. Sareth sa dostáva do Stonehelmu bez akýchkoľvek nepríjemností a keď podáva vojakovi pri bráne svoje doklady, aby ho vpustil do mesta na mesto zaútočia goblini. Sareth padá z koňa a napoly omráčeného ho vojak ťahá dovnútra, preberá sa, všetko rozmazané a jediná cesta vedie v pätách vojaka do centra mesta, aby ušiel útočiacich goblinom. Dovtedy pokojná jazda na koni sa mení na adrenalínový útek, z každého kúta vybehne goblin, až sa nakoniec Sareth dostane do bezpečia hradnej veže a odtiaľ odstrelí obrovského kyklopa. Útok goblinov ustáva a Sareth sa konečne stretne s oným priateľom. Ani tu pokojná atmosféra nevydrží dlho a mesto je napadnuté záhadnými vojakmi v čiernom brnení. Po ťažkých bojoch a mnohých adrenalínových situáciach je Sareth a dcéra priateľa vášho učiteľa Leanna poslednou nádejou, len oni môžu nájsť Lebku Tieňov a zastaviť útok nekromantov. Príbeh Dark Messiah patrí k tomu lepšiemu, čo na hernej scéne existuje a vyskytne sa aj jeden dva zaujímavé zvraty, ktoré vám nepoviem.

Rozširovanie RPG stromu nových skillov nie je také košaté ako v iných hrách a skúsenosti nezískavate zabíjaním nepriateľov, ale postupným prechádzaním príbehu, plus nejaké nepovinné úlohy navyše (zabi kyklopa, nájdi kryštál, osloboď ducha padlého bojovníka), ktoré môžete i nemusíte splniť. V zásade sa dá vybrať tromi rozdielnymi cestami pri tvorbe postavy. Môžete byť tvrdý bojovník s mečom, či sekerou, nosiť silné brnenia a mať excelentnú výdrž. K tomu získate aj dvojnásobný adrenalín. Ak sa adrenalín naplní, môžete jedinou ranou poslať do pekla nepriateľa efektne krvavým spôsobom (nabodnutie a následné odkopnutie, odseknutie hlavy…) a bojovník toto dokáže urobiť dvakrát za sebou. Lukostrelec-vrah sa špecializuje na luky, poprípade dýky. Má všelijaké skilly ako páčenie zámkov, plíženie sa odzadu, kedy dokáže zasadiť prekvapivé smrteľné rany, alebo môže mieriť lukom bez klepania sa a aj zbystriť zrak a tak zazoomovať na nepriateľa. Posledným je samozrejme mág, ktorému okrem regenácie manny pribudlo pár kúziel, nie je ich veľa, ale k Dark Messiah stačí aj tých približne dvanásť. Klasické liečenie, fireball, inferno, blesky, telekinéza, ovládnutie protivníka, oslabenie, ľadový dotyk a iné…. Najlepšia je podľa mňa kombinácia všetkých troch, bojovníka, ktorý poriadne toho vydrží s možnosťou zaobchádzať s dýkami a občas mrsknúť medzi hlúčik goblinov nejaký ten fireball.

Dark Messiah nie je obyčajné RPG, vlastne sa nepodobá na nič, čo som doteraz hral. Je to vlastne Half Life 2 strihnutý fantasy prostredím, obrovskými pavúkmi, mečmi a kúzlami. To vôbec nie je na škodu, všetky fyzikálne srandičky z Half Life 2 tu fungujú na výbornú. Rozpadávanie sa drevených objektov… a aj také vychytávky ako kop. Znie to primitívne, ale kopanec je neoceniteľný pomocník v boji. Predstavte si situácie, kde proti vám stojí veľký ork. Obaja máte meče a štíty a súboj trvá hodnú chvíľu, ani jednému sa nedarí preraziť obranu toho druhého. Ale stačí len váženého orka natočiť chrbtom k jame a kopnúť. Ork sa posunie silou úderu dozadu a spadne do tridsať metrovej priepasti, to je jeho koniec. A takých situácii je tu plno.
Dark Messiah sa hrá fantasticky a to hlavne vďaka skvelej dynamickej akcii pri súbojoch. Jeden príklad za všetky. Vyliezol som na ruiny chrámu a podo mnou sa združila skupinka goblinov. Hneď viem ako si z nich urobím srandu. Na jedného z goblinov začarujem omámenie a strhla sa bitka, goblin sa otočil proti vlastným kamarátom a začal do nich mlátiť. Rev a hluk privolal ďaľších goblinov vo vedľajšej miestnosti, aj na nich som bol pripravený. Pred oheň som zakúzlil ľad, bežiaci goblin si ho ani nevšimol, šmykol sa a vletel rovno do ohniska, kde sa z neho stala topinka. Videl som, že omámený goblin bude za chvíľu mŕtvy, tak som zakúzlil medzi skupinku fireball a sledoval ako sa rozleteli na všetky strany. Paráda. Vybehol som zo svojho úkrytu, no zistil som, že som nezabil zďaleka všetkých goblinov. Zbadali ma a začali kričať. Dal som si do rúk poriadny meč a utekal som hore schodmi, tam ma tiež čakali goblini. Všimol som si, že pod schodmi sú bodce, tak som opäť zakúzlil ľad a sledoval ako sa goblini zhora šmykli priamo tam a pekne sa nabodli. Telekinézou hádžem kamene po prichádzajúcich goblinoch zdola a tí, čo prežili dostávajú odo mňa rany z milosti mečom. A takisto bola špecifická situácia, keď som vošiel do haly, v ktorej sa prechádzali čierni rytieri, už sa na mňa chceli vrhnúť a prvá vec, čo ma napadla bolo preseknúť povraz. Tým som uvoľnil obrovský luster, ktorý zmietol rytierov z povrchu zemského.

Pri takej dynamickej akcii je to doslova pôžitok hrať a preto zamrzí, že ku koncu sa presekáte/prekúzlite za nejakých desať hodín. Nedá mi neposťažovať sa na plytký a otrasne krátky záver, čakal som omnoho viac. Na svojej púti za odhalením kto vlastne ste vás bude sprevádzať občas Leanna, ktorá funguje ako Alyx v Episode One, má obstojnú AI a vie pomôcť, čo zistíte na ostrovnom chráme orkov, kde sa vydáte či dokonca vo futurickom meste nekromancerov. Prostredie obsahuje množstvo pomôcok na zabíjanie, či už je to oheň, zmieňované bodce, veľké jamy, kam sa dá spadnúť, ak si nedávate pozor a predmety ako sudy, ktoré môžete hádzať po enemákoch. Občas mi výzdoba pripadala príliš chudá, ale kto má čas pozerať sa na prostredie, keď sa musí mlátiť s nekromancermi o záchranu sveta?
Na Sarethovej ceste za poznaním ho napadnú nielen goblini, silní orkovia a prefíkaní rytieri v čiernom. Bude sa musieť vysporiadať aj s nekromancermi, veľkými pavúkmi a ich kráľovnou (neskutočná mrcha – boss). Medzi nezabudnuteľných bossov patrí aj drak Kao Pai, ktorého nejde ubodať, ani očarovať tradičnými zbraňami, ale musíte prísť na trik, ktorý ho pripraví o hlavu (mňa dovtedy dvakrát zabil) a takisto skvelí sú minibossovia v podobe kyklopov, ktorých zabijete jedine vypichnutím oka. I keď sa to javí ako slušná porcia nepriateľov niekedy sa mi zdalo, že zabíjam stále dokola tých istých. Pri takejto hre je veľmi dôležitá umelá inteligencia, Arcane Studios nesklamali. Orkovia nemajú inteligenciu Alberta Einsteina, ale dokážu medzi sebou spolupracovať, snažia sa hráča obkľúčiť a keď už majú takpovediac na kahánku, utekajú preč, aby si priviedli posily.

Kvôli chýbajúcich košatým stromom RPG tabuliek a vlastností tu nie je ani množstvo zbraní a brnení. No aj tak si je z čoho vyberať, napríklad moje obľúbené bleskové dýky, ktoré okrem sečného zranenia dávajú aj zranenie bleskom. V polovici hry získate rope bow, čo je luk vystreľujúci šípy s lanom. Takto si môžete vytvoriť cestu na inak nedostupné miesta s ukrytými predmetmi. Každý nepriatelia sú nachýlní na iný druh zranenia, napríklad ľudia na oheň, preto sa oplatí proti nim používať firebally či lávový meč.
Grafiku Dark Messiach by som mohol porovnať k Half Life Episode One. Source engine je už starý nejaké tie tri roky, ale postupným upgradovaním a hraním sa so svetelnými efektmi sa z neho dá vymačkať maximum. HW nároky sú primerané, na mojom staručkom počítači s GeForce 6600 bežala hra v plných detailoch so snížením antialiasingom bez jediného, podotýkam bez jediného, seknutia. Tam kde som musel na Railroads! uberať kvalitu textúť, tam sa lepšie vyzerajúci a náročnejší Dark Messiah hýbal rýchlosťou japonského rýchliku.
Všetky očakávania, ktoré som k hre mal boli splnené. Až na nepodarenú záverečnú animačku je Dark Messiah vhodný pre každého fanúšika RPG či FPS, nie je ani voči jednej skupine obtiažny a zahrať by si mali všetci, ktorí majú radi dynamickú akciu. Súboje telo na telo, netradične pojaté RPG, srandičky s fyzikou sú hlavným lákadlom Dark Messiah. Nemôžem nadávať, len chváliť.

Plusy:
dynamická, neutíchajúca akcia
príbeh, adrenalínové sekvencie akoby vystrihnuté z filmu
pekné a nápomocné prostredie
zbrane, súboje, nepriatelia
drak Kao Pei a Xana

Mínusy:
mohlo to byť dlhšie
občas technické chyby, bugy

VERDIKT: 9,0/10

Tangorn

Online kníhkupectvo BUX.sk