Heroes of Annihilated Empires

Bicykle a športové vybavenie

Tisíce udatných a spanilých elfov stoja pred bránami svojho monumentálneho mesta a ich meče sa lesknú v zapadajúcom slnku. Ich tváre odrážajú výraz odhodlania umrieť za svoj svet, za svoju rasu. Z prichádzajúcou nocou pochodujú aj nekonečné zástupy nemŕtvych, ich skazené zuby sa vykrúcajú do odporného úsmevu a ich kosti chrastia po každom kroku obrovskej armády. Bitka začína.

Výrobca: GSC Game World
Vydávateľ: KOCH Media
Zem Výroby: Ukrajina
Typ Hry: RTP/RPG
Požiadavky: CPU 3 GHz, 1 GB RAM, 128 MB GFX
Web: www.heroesofae.com

Kedy sa už niekto konečne naučí robiť poriadne fantasy, nie len tisíckrát vykrádať Tolkienov svet. Heroes of Annihilated Empires (HoAE) sú milióntou kópiou Stredozeme. Elfovia, namiesto ohyzdov tu máme nemŕtvych a mláťme sa v Stredozemi číslo dvadsaťpäť do konca sveta. Príbeh jedinej kampane sa točí okolo elfského hraničiara Elhanta, ktorý chce vykopať nemŕtvych zo svojej zeme. Originálny príbeh, nie? Aj keď je kampaň len jedna iba za jednu rasu je dostatočne dlhá, aby ste ju nemali dohratú za jeden víkend.
Kampaň sa drží väčšinou v znamení RPG, i keď na stratégiu tiež občas dôjde. Hrdina je najsilnejšou jednotkou. Dokáže zlikvidovať stovky nepriateľských vojakov, rozbijú sa o neho ako vlna o betónový múr. Postupne každým novým levelom dostáva bonusy k zdraviu, manne, rýchlosti pohybu… Má bohatú paletu kúziel, či už aktívnych alebo pasívnych schopností a rozsiahly inventár, kde sa mu zmestí kopa liečivých a podporných elixírov.
Sviatočných stratégov nepoteším, lebo kampaň je podľa mňa prehnane ťažké, ale to platí len o misiách, kde kontrolujete výhradne Elhanta. Akonáhle prejde na stavanie základne hra sa z obtiažnosti extra hard dostáva na úroveň normal a je pohoda ju zvládnuť. Ale čo narobíte, keď misii s Elhantom je nadpolovičná väčšina? Nepriatelia sú omnoho silnejší a je ich neskutočné množstvo. V jednej misii som umrel doslova tisíckrát. Neviem či som taký zlý hráč, alebo som niečo prehliadol, no vysoká obtiažnosť ma dostáva blízko k infarktu. Save and Load som prevádzal každú sekundu, ak sa mi niečo dobre vydarilo.

Strategická časť je odvedená poctivo, niet divu, veď autori urobili aj slávne Cossacks. Pomalé zbieranie asi troch druhov surovín, stavanie základne, vojska a potom hurá do boja. Populačný limit je nastavený poriadne vysoko a v bojoch sa stretnú doslova tisícové armády, je na to perfektný pohľad, horšie sa to už ovláda a väčšinou zaberá stratégia naprať všetky jednotky na jeden cieľ a nech si to už Boh a Satan roztriedia.
V multiplayeru či skrimishi sa hráčovi sprístupnia nové druhy hrdinov (bojovník a mág) a nové rasy – nemŕtvi, trpaslíci a magická rasa Cryo. Bohužiaľ multiplayer má len štyri úbohé mapy, ktoré sa rýchlo obohrajú. Asi autori nevenovali svojmu dietku HoAE dostatočnú pozornosť, ako by si zaslúžilo.
Zo štyroch rás ma oslovili jedine elfovia a Cryo. Elfovia majú klasické stromové budovy a v ich radách sú bludičky, dryády, elfskí bojovníci a silní lukostrelci, jednorožce, lietajúce kone, gryfini a super silné jednotky, ktoré si tri dokážu poradiť s celou nepriateľskou základňou, enti. Cryo má ešte zaujímavejšie jednotky, základných bojových yetiov, škriatkov, čo ťažia suroviny, smrteľných mágov, silné obranné jednotky – ľadových golemov, mamutov a super ľadových drakov. Vojská sa automaticky stavajú do formácii, na dvesto yetiov, za ktorými ide päťdesiat mágov a po bokoch majú mamuty a draky je prekrásny pohľad. Trpaslíci a nemŕtvi sú dosť slabí a ich jednotky sú predvídateľné a hranie za ne ma nijak neuspokojilo. Ešte musím spomenúť efekt, keď staviate základňu postupne sa mení pôda pod ňou a stále sa rozširuje. Nikoho neprekvapí, že elfovia hýria zelenými lúkami a nemŕtvy skazenou pôdou, ale že trpaslíci vo svojom okruhu rozširujú púšť mi pripadá rozbíjanie zavedených fantasy tradícii.

Štipkou originality sa HoAE zaleskne v momente, keď na scéne uvidíte prvé trosky stíhačky či tanku. Akási snaha o skombinovanie fantasy a sci-fi zostáva nevyriešená, keďže koniec je otvorený a pozostatky modernej techniky v elfskom lese sa nijak v priebehu deja nevysvetlia. Uvidíme, či bude pokračovanie a ako dopadne. HoAE sú plánované ako trilógia.
Graficky je hra veľmi dobre spracovaná a keď si zoberieme fakt, že zobrazuje tisíce jednotiek naraz i na slabších počítačoch pri cene úbohých 300 slovenských korún je to dobrá voľba. Dabing postáv by si zaslúžil vylepšiť (zaslúžil? neviem či si tie okopírované postavy vôbec niečo zaslúžia), Elhant i ostatní znejú hrozne teatrálne ako princ Charming z tretieho Shreka.
Ono sa na to veľmi pekne pozerá, na veľké armády ako sa valia v peknom prostredí na nepriateľa. Ale bohužiaľ HoAE má tú chyby, že je to tuctové fantasy s tuctovým príbehom, ničím nezaujímavou hrateľnosťou a fakticky prepísknutou obtiažnosťou. Multiplayer nevydrží tiež dlho, no vzhľadom k nízkej cene by sa mohlo jednať o dobrú voľbu pre zarytých stratégov, ktorých pár elfských uší vždy poteší.

Plusy:
veľké množstvo jednotiek, rozsiahle boje
levelovanie hrdinu
pekná grafika, nízke HW nároky

Mínusy:
slabý príbeh a nevyužité sci-fi prvky
prehnane vysoká obtiažnosť
neprináša nič nové
málo máp v multiplayeri
trpaslíci a nemŕtvi sú nezaujímaví

VERDIKT: 5,5/10

Tangorn