Mass Effect 3 (Peťa)

Bicykle a športové vybavenie

Predstavte si, že by ste žili v dobe, keď sa mihnutím oka dostanete na opačnú stranu vesmíru. Keď vás ani strach z neznáma neodradí spoznať nové bytosti či svety. Život by však nebol ani taký jednoduchý.

Zem by sa zmenila na nepoznanie a vy by ste museli nakoniec opustiť jej ochrannú náruč. Aké by to teda bolo, keby ste videli vašu modrú domovinu zdevastovanú a na pokraji skazy? Kapitán Shepard vedel, že raz bude jeho domov ohrozený, ale keď to videl na vlastné oči, doslova ho to ochromilo. Takýto dojem aj vo vás zanechá úvodná sekvencia na úplnom začiatku udalostí Mass Effectu 3. A že o napínavé zvraty nebude núdza vás posledná časť tejto vesmírnej opery presvedčí počas celého jej plynutia.

„Koniec … škoda.“ povedia si mnohí
Herný svet pozná históriu Mass Effectu už pekných pár rokov. Tvorca BioWare z neho spravil svojím spôsobom spracovania celého deja a hrateľnosti doslova ikonu. Je to hra ktorá je jedinečná. Nie je tomu inak ani v samotnom závere tejto trilógie. RPG žáner nie je pre každého, to si musíme priznať. Možno je to ovládaním, ktoré si niektorí jednoducho nedokážu osvojiť. Alebo dĺžkou hry, ktorá sa niekedy šplhá až do závratných výšok. Ale ak skutočne neviete, čo si máte o RPG myslieť, Mass Effect 3 vám pomôže spoznať čaro tohto žánru.
Ak sa pýtate v čom je táto hra taká výnimočná, čaká vás vyčerpávajúca odpoveď. Aby sme však upokojili vaše rozbúrené myšlienky, ubezpečujeme vás , že všetko, čo majú fanúšikovia na tejto hre radi ich čaká aj teraz. Lenže kabátik, ktorý si tentoraz hra nahodila, je naozaj kvalitný. Takže ak ste pripravení na lavínu informácii, môžeme začať.

Víno, muži a Mass Effect vekom dozrievajú do krásy…
Len si spolu spomeňme na prvý a druhý diel. Mako, nekonečné behanie a skákanie po pustých planétach, ručné zbieranie surovín a jednotvárne vedľajšie misie, v ktorých bolo vašou úlohou vbehnúť do opusteného podzemného strediska a vykynožiť tony čudáckych „pretvorencov“, z ktorých vám akurát tak naskakovala husia koža. Samozrejme, na prvých piatich planétach to bola zábava, ale potom ste sa na to akurát tak vykašľali a sledovali hlavný príbeh, ktorému nebolo čo vytknúť. Alebo ste si z dlhej núdze skúšali motoriku Maka, ktoré sa ani najmenej nechcelo poddať gravitácii. Porekadlo „Z kaluže do blata“ nás zase troška potrápilo v druhej časti, kde sme chodili po všetkých galaxiách a skenovali každú jednu planétku, aby sme získali suroviny, ktoré boli pre úspech našej misie nanajvýš dôležité. Príjemným prekvapením sa však stali vylepšené vedľajšie misie, ktoré určite mnohých hráčov potešili. Variácia a množstvo questov nás pobádali, aby sme objavovali ďalšie a ďalšie tajomstvá. Keď sa teraz pozrieme na Mass Effect 3, zistíme, že tvorcovia načúvali želaniam fanúšikov. Všetko to čo nám prekážalo je vylepšené tak, že je radosť sa „bavkať“ s každým jedným questom a získavať ďalšie a ďalšie informácie.

I will save you, as always…
Shepard si toho odžil za troch ľudí. Hrozba zničenia všetkého živého vo vesmíre. Frustrácia z toho, že on je jediný, kto verí nebezpečenstvu zvanom Reaperi . Nedôvera tých, ktorí môžu zabrániť blížiacej sa skaze. Smrť na každom kroku – či už jeho priateľov a kolegov alebo jeho vlastná. On ale prežil vlastnú smrť! A vrátiť sa spomedzi mŕtvych už naozaj niečo znamená. Shepard síce nakoniec dokázal presvedčiť všetky rasy o existencii Reaperov, ale nikto nedokáže odhadnúť, kedy sa tieto obrovské stroje objavia. Keď sa teda približujú k Zemi, aby sa mohli pomstiť, ľudstvo na nich nie je pripravené a je im vydané napospas. Modrá planéta je hlavným bojovým frontom, preto je v záujme Sheparda, aby spojil všetky vesmírne rasy a mohol zachrániť svoj domov, ale aj život ďalším generáciám. Začína sa boj s časom. Zatiaľ čo krvilační Reaperi devastujú ľudstvo, kapitán sa s pohľadom na krvácajúcu planétu vydáva na svojej lodi, Normandy, hľadať spojencov. Rozkazy prijíma od admirála Andersona, ktorý podporuje boje na Zemi a od admirála Hacketta, ktorý zase operuje vo vesmíre. Na svojich cestách stretne svojich starých známych priateľov, ktorí sa k nemu pridajú. Nie je to cielené hľadanie, jeho „komradi“ mu skrížia cestu úplne nečakane, čo príde vhod, keďže má plné ruky práce. Pripravte sa na nových nepriateľov, pričom ich množstvo a variácie ozvláštnia akčné sekvencie. Raritou nebude ani oslobodzovanie kolónií, dlhšie misie, ale aj takzvané rýchlovky. Zvraty vás stretnú na každom kroku, ale nebudeme spoilovať, aby sme vám nepokazili zážitok.

„Kvér“ do jednej ruky, technika a biotika do druhej
Hrubá sila a zbraňový arzenál, taktika a technika alebo biotika a sebavedomie na hranici asarijskej matriarchy? Aká kombinácia vyhovuje vám? Stačí si vybrať a máte vyhrané, pretože každý jeden typ hrdinu má svoje silné stránky. Ak tie slabé stránky sú, máte svojich „kumpánov“. Správna voľba spolubojovníkov vám zaručí stopercentný úspech, pretože veľmi rýchlo nájdete svoj algoritmus pre výber členov skupiny. Čakajú na vás nové schopnosti, ktoré vám možno sťažia výber svojho bojového typu. Pre príklad: Inžinier dostal do svojho technického vienka spolubojovníka – streleckú vežu. Táto vecička dokáže narobiť poriadnu „paseku“, ak ju postavíte do správneho streleckého uhla. Strelecké schopnosti ozvláštnia nové typy streliva zamerané na poškodzovanie štítov, poškodzovanie bariér a ťažkej výzbroje, a pribudnú aj granáty, ktoré budete schopní vrhať v prípade, ak si dáte typ disponujúci týmto vylepšením. Biotikov nepotešíme, pretože u nich sa vylepšenia nekonali. Staré overené sily však fungujú viac ako dobre. Osobne oceňujeme stázu, ktorá sa osvedčila v mnohých bojoch proti silným nepriateľom, keďže poškodenie v stáze je znásobené. Pre boj na blízko je Shepard vybavený akýmsi „kynetickým mečom“, ktorým dokážete preseknúť väčšinu nepriateľov jednou ranou. Jeho používanie je síce obmedzené množstvom energie, ale jeho nabitie trvá iba pár sekúnd. Boj zoči-voči dostal týmto vylepšením nový rozmer. Keď už máte teda zvoleného svojho hrdinu, je dobré spomenúť výborne vytvorený interface inventáru a interface vylepšovania schopností. Jednoduchosť a prehľadnosť je balzamom na dušu. Po predchádzajúcich skúsenostiach z predošlých dielov je toto prekvapenie, ktoré naozaj poteší. Pri výbere zbraní vidíte chrbát svojho hrdinu s umiestneniami jednotlivých typov zbraní. Ak kruh, označujúci miesto zbrane, svieti na modro, znamená to, že môžete svoju postavu daným typom zbrane vybaviť. Po kliknutí na kruh môžete zvoliť zbraň, ktorá sa objaví na pravej polovici obrazovky. Čo vás poteší je modifikácia. Po získaní alebo kúpe modifikácie môžete zbraň vylepšiť, pričom zlepšujete aspekty ako presnosť streľby, veľkosť zásobníku, poškodenie, stabilitu zbrane alebo váhu. Pri upgrade schopností vás zase čaká rozvetvený interface danej schopnosti. Máte na výber tri základné upgrady a potom sú tri skupiny upgradov, pri ktorých si vyberáte z dvoch možností. Pozor, môžete si vybrať iba jednu z danej dvojice, takže voľte s rozvážnosťou.

Milý denníček …
Bez denníka sa nezaobíde žiadny správny vesmírny korzár a najmä nie Shepard. Tentoraz však máme všetky informácie pekne pokope. Denník obsahuje informácie o všetkých aktívnych a splnených úlohách a po novom v ňom nájdete aj kódex. Nie je na škodu mať všetko na jednom mieste, takže plusom je, že chlapci z BioWare si to tiež uvedomili. Čo však človeku doslova bije do očí je, že pri plnení úloh nie je aktualizovaný postup danej misie. Žiadne záchytné body, ktorých by ste sa mohli neskôr chytiť. Nemáme predsa sloniu pamäť, aby sme vedeli, kde sme skončili pri úlohe, ktorú sme plnili pred týždňom, ale museli sme od nej z nejakého dôvodu upustiť. Pri niektorých úlohách sa nám dokonca stalo, že sme absolútne nepoznali lokalitu. Blúdiť po galaxiách nie je naozaj prechádzka ružovou záhradou, ale je aj pravda, že niektoré questy sa nedajú plniť cielene, preto nie je známa lokalita. Napríklad: ak v Citadele počujete rozhovor dvoch doktorov, ktorí počuli čosi o novom lieku a radi by ho získali, automaticky sa vám aktualizuje nový quest. Potom musíte mať šťastie, aby ste na daný liek narazili pri plnení hlavných úloh. Majte teda oči otvorené a prehľadajte každý kút. Oplatí sa zarobiť si pár kreditov navyše, poprípade získať nových spojencov v boji proti Reaperom napr. Batarianov. Niekedy sa bohužiaľ stane, že sa človek riadne zamotá, ak nemá prehľad práve o postupoch v misiách. Za tento priestupok si Mass Effect 3 asi zaslúži imaginárne mínusko.

Videohra alebo interaktívny film?
Jednou zo zvláštností RPG je nie len prepracovaný dej, ale aj rozvetvené rozhovory, ktoré môžete ovplyvňovať svojimi odpoveďami. Mass Effect prekvitá v každom diely vynikajúcim spracovaním tejto stránky RPG. Pozorný hráč si však všimne, že interface rozhovorov sa z dielu na diel mení a vylepšuje. V poslednej časti trilógie si počas rozhovorov vyberáte z dvoch základných odpovedí: jedna je čisto prívetivá, druhá zase čisto agresívna. Oproti predošlým dielom neexistuje žiadna neutrálna odpoveď, preto je rozhodovanie tentoraz oveľa ťažšie, čo môže vyhovovať náročnejším hráčom. Dialógy sú v istých situáciách rozšírené o otázky k rôznym témam alebo o odpovede ovplyvnené práve pozitívnou alebo negatívnou stránkou vašej postavy. Pojmom interaktívny film sme chceli naznačiť interaktivitu videí, do ktorých môžete zasiahnuť: po novom dialógovou odpoveďou alebo akciou pri vypätej situácii. V tomto prípade sa na obrazovke objaví symbol pravého alebo ľavého tlačidla myši so symbolom pre prívetivú alebo agresívnu akciu. Existuje mnoho variácií ako ovplyvniť dej. Zabijete daného protivníka, alebo budete riskovať, že vás zradí? Budete riskovať osud celej kolónie, aby ste získali novú flotilu do svojho reaperského odboja, alebo kolóniu zachránite? Nejde iba o malé rozhodnutia. Niekedy budete veľmi silno stískať zuby, keď si uvedomíte, že rozhodnutím môžete veľa stratiť. Interaktivita a ovplyvňovanie deja je obrovským ťahúňom Mass Effectu 3, umocnený neobvyklými momentmi napr. Shepardovými snami, alebo keď sa dostane do virtuálnej siete Ghetov.

Potešenie pre oči
Grafika je vec, ktorá zaujíma každého. Budete sa predsa na Mass Effect 3 pozerať viac ako 15 hodín čistého času. Prvé na čom si každý všimne zmenu, je prepracovanie postáv. Mimika, gestá, vzhľad kože, výzbroj prebehli viditeľnou zmenou. Každý spolubojovník má na výber z viacerých typov výzbrojí, pričom každá je osobitná a tvorcovia si s nimi museli dať veľa práce. Prostredie v hre je mnohotvárne, levely nie sú vytvorené šablónovito. Môžete sa ocitnúť v skalnatej oblasti, v mestskej časti, v prostredí bujnej vegetácie, v tmavom a spletitom podzemí s nebezpečnými zvukmi. Epické scény vám doslova vyrazia dych, keď uvidíte flotilu Reaperov ničiacich zem. Samozrejme, že budete proti nim aj bojovať zoči voči. Efekty červeného laseru, vybuchujúce bomby a svetelné efekty vystreľovaných nábojov si zaslúžia poklonu. Samozrejme, že bugom sa žiadna hra nevyhne, no v tomto prípade ich môžeme porátať na prstoch jednej ruky. Grafická stránka jednoducho nesklamala a patrí jej určite vyššie ohodnotenie.

Rebríky, skaly, krytie sa … v trojke žiaden problém
Každý sa už párkrát rozčúlil, keď sa v zápale boja musel rýchlo pohybovať medzi krytmi, ale nikdy to nevyšlo tak ako chcel. Buď ste zostali stáť a „schytali“ trošku olova navyše, alebo ste sa pri preskakovaní prekážok museli najprv ukryť a až potom prekážku preskočiť, pretože akčné tlačidlo pre priame preskočenie neexistovalo. Tentoraz vám to určite nehrozí. Ovládanie sa posunulo vpred, systém krytia je vylepšený o prechody z krytu do krytu, pohyby Sheparda sú rozšírené o skoky s kotúľom do boku a dokonca aj vpred, a ako sme už spomenuli, dokáže preskočiť prekážku hneď ako sa k nej priblíži. Pohyblivosť sa tým zlepšila a vy sa môžete efektívnejšie vyhýbať útokom nepriateľov. Pribudli nám aj rebríky a schopnosť šplhať po skalách. Rokliny a diery v podlahe môžete teraz pohodlne preskočiť. Zo Sheparda a vašich spolubojovníkov sa stali hotoví atléti, schopní akéhokoľvek pohybu. Váš hlavný hrdina môže dokonca ovládať bojového robota – Atlasa. Ak na nejakého počas hry narazíte, okamžite doňho naskočte a máte o zábavu postarané.

IQ 100
Takto by sa dala vystihnúť inteligencia vašich protivníkov. Je jednoducho zarážajúce, ako sa dokážu správať v boji. To, čo dokážete vy, dokážu aj oni. Uhýbať sa do strán, ostreľovať z diaľky alebo sa pomocou biotiky premiestniť k vám a jednou ranou vás zložiť. Použiť čistú hrubú silu a doslova vás prevalcovať ako tank, pričom sa môžete akurát tak pozviechať a troška im poškriabať výzbroj. Niekedy vám nezostáva nič iné len proste vziať nohy na ramená a vymyslieť inú stratégiu. Pokojne vás môže skupina nepriateľov zatlačiť a zničiť vašu doterajšiu snahu pretlačiť sa vpred. Nie len už spomínané interaktívne videá, ale aj boj tentoraz okorenil celú hru. Pri strednej obtiažnosti vám dá riadne zabrať prekúsať sa všetkými bojmi. Prepracovanie taktiky je veľmi dôležité, pretože na každého protivníka platí niečo iné. Ak vám to nevyjde na prvý raz, nevešajte hlavu, pretože zistíte ako na nich.

Vzťahy na pracovisku? Pre Mass Effect 3 typické
BioWare je povestný ponímaním vzťahov vo svojich hrách. Kritici by to možno považovali za tabu, ale z nášho pohľadu tento „sociálny“ život v Mass Effecte približuje hru jej hráčovi. Nejde iba o bezcieľne strieľanie a automatické plnenie úloh. Je tu vidieť rozvoj vzťahov medzi jednotlivými spolubojovníkmi, od všeobecných tém sa postupne dostávajú k tým osobným. Každá jedna postava má svoju vlastnú osobnosť a svoj príbeh. Niektoré sú tragické, spojené so stratou, iné zase napínavé. Narazíte i na nedôveru a zaváhania od svojich kolegov, keď sa ocitnú vo vypätých situáciách. Neskôr vás však môžu prekvapiť a dokázať vám svoju neochvejnú oddanosť. Tento aspekt hry dokáže doslova chytiť za srdce a hnať vás ešte zaujatejšie vpred, keď čakáte ako sa celý dej ďalej vyvinie. Vaši kolegovci sa s vami budú kontaktovať mailom, dohadovať si s vami stretnutia, či už pracovné alebo vás pozvú v Citadele na výlet, či prídu ku vám do kajuty. Na Normandy ich často nachytáte ako sa medzi sebou hašteria, vtipkujú spolu. Nestoja staticky na svojom poste, ale pohybujú sa po celej lodi. Flirt a romantika si tu nájdu tiež svoje miesto a prekvapí vás aj jeden neobvyklý vzťah, ktorý vám doslova vyrazí dych …

Bye Mass Effect
Tak sme sa spoločne dostali na koniec. Ak si zosumarizujeme celú hru, jej klady a zápory, tak sa dá povedať, že príjemné pocity prevládajú. Dočkali sme sa mnohých vylepšení, ktoré sme možno mali v hlave už aj my sami a tvorcovia vypočuli naše tiché prosby. Osobne si myslíme, že záver sa výborne vydaril a každý kto sa ponorí do tejto epickej RPG nebude ľutovať. Je aj škoda, že sa takýto skvelý projekt skončil. Už nám zostáva sa tešiť na zvyčajné DLC packy, ktorými BioWare ešte vylepší posledný diel.

Výsledné hodnotenie: 95 %

Plusy:
+ vylepšený interface upgradovania zbraní a schopností
+ nové schopnosti a zbrane s modifikáciami
+ interaktivita videí
+ dynamický dej
+ rozvinutejšie vzťahy medzi hrdinami
+ vylepšené ovládanie
+ rozmanitosť nepriateľov a ich inteligencia
+ množstvo rôznorodých vedľajších misií

Mínusy:
– absencia aktualizácie denníka
– sem-tam pár bugov