Sin Episodes: Emergence

Recenzia písaná skoro rok po vydaní tejto hry. Už vieme, že Ritualu bohužiaľ došli finančné prostriedky a ďaľších epizód sa nedočkáme (aspoň nie v dohľadnej dobe 1 rok). Hráčom zostáva len plač a možnosť si vyskúšať len prvú epizódu, ktorých malo byť pôvodne šesť. Ak to chcete vedieť dopredu, Emergence je minimalistická hra ponúkajúca kvalitnú akčnú režbu na pár hodín. Koniec. Ostatní čítajte ďalej.

Výrobca: Ritual Entertainment
Vydávateľ: Valve
Zem pôvodu: USA
Požiadavky: CPU 2,5 GHz, 1 GB RAM, 128 MB GFX

John R. Blade sa prebúdza na operačnom stole Viktora Radeka. Je pripútaný a Radek doňho pichá akési svinstvo. Okrem toho to pozoruje ešte pôvabná zlá vedkyňa Elexis, ktorá neskôr odchádza, Radek sa trochu Johnovi povyhráža, ale to už do miestnosti vtrhne Jessica a Johna zachraňuje. Radek utiekol, ale Jessica a John nemajú časť ho naháňať, musia utiecť. Po krátkom úteku John nasadá s Jess do auta a dostáva prvé halucinácie. Z jazdy toho veru veľa nemá, pretože má neustále haluze. Jessica po kontaktovaní základne rozhodne, že John musí vstúpiť do Radekovho podzemného laboratória a zistiť, čo mu Radek vpichol do krvného obehu. Tak Johna vysadí v prístave a hurá sa na vec.
Predtým ako sa pustím do samotnej hrateľnosti, ešte sa trochu povenujem príbehu. Keď John konečne vystrieľa desiatky Radekových prisluhovačov vnikne do laboratória a zisťuje, že Radek vytvoril kopec mutantov, ktorí mu následne unikajú do ulíc a ničia celé mesto. Po úniku z laboratórii sa okrem boja s Radekovou helikoptérou nič zaujímavé nestane (ohľadom príbehu) a hráčovi zostanú pri záverečných titulkoch oči pre plač. Z príbehu som mal veľké hovno. Mohli rovno na začiatku povedať – Radek pustil do mesta kopu zle naladených mutantov a ničia mesto, aby som poznal situáciu. No takto vytvorili pochybnú dejovú linku, ktorá sa nijak nerozviaže, kedže pokračovania sú v nedohľadne.

Hrateľnosť sa vyžíva v čistej brutálnej akcii. John je pán parketu a prestrelky sú jediné, čím Sin Episodes prevyšuje ostatné tuctové akcie. V každom leveli, ktorých je kompletne 14 postrieľa pár desiatok vojakov a mutantov a zakaždým to vyzerá inak. Tento bonus zabezpečuje novinka, ktorú zabezpečili autory a tou je dynamický systém obtiažnosti. Príklad – v jednom mieste ma zabili už päťkrát, sú tam traja vojaci s brokovnicami a štyria mutanti. Hra zisťuje, že to len tak nerejdem, tak mi do cesty hodí niekoľko lekárničiek, už tam je len jeden vojak a dvaja mutanti. To sa stáva i v opačnom prípade, ak hráč prestrieľáva rady nepriateľov ako Chuck Norris, tak hra pekne odoberie počet nábojov na ceste a pridá niekoľko vojakov navyše, aby to hráč nemal také jednoduché.
Emergence si neberie servítky a dáva hráčom pocítiť brutalitu. Pri streľbe doslova odlietavajú kusy lebiek nepriateľov a krv tečie potokmi, nielen z nich, ale i z Johna, ak ho postrelia. Behom hry narazíte takisto na kopu sarkastických plagátov a varoní (pozor radiácia – obrázok človeka s tvarom rúk ako chobot…), autorov zjavne nechýba zmysel pre humor.

Druhov nepriateľov mohlo byť trošku viac, okrem vojakov s rôznymi zbraňami (teda len troma) narazíte len na dva druhy malých mutantov. Postupne sa títo protivníci prejedia a vy budete chcieť rozstrieľať niečo iné. Dva boje s bossmi sú vlastne dva boje s veľkými mutantmi. Sú úplne sprostí a jediná ich taktika spočíva v behu na vašu osabu, stačí sa len uhýbať a páliť po ňom všetkým čo máte, to isté platí proti Radekovej helikoptére.
Len tri zbrane pre celú hru. Je to dosť alebo žalostne málo? Vzhľadom k tomu, že každá zbraň má sekundárny mód a hrou sa prestrieľate tak za 4 hodiny nebude vám chýbať väčší zbraňový arzenál. Obyčajná pištol má sekundárny mód, v ktorom strieľa koncentrované lasery, čo vyradia každého protivníka na jednu ranu. Brokovnica môže v druhom móde strieľať navádzané projektily a samopaľ má účinný granátomet, samozrejme nesmú chýbať granáty, aby telá lietali na pekné vzdialenosti.
Sin Episodes mi pripadá akoby prešiel cez Half Life 2 kopírák. Okrem menu (ktoré má špičkovú hudbu) je skoro všetko ako bolo v HL2. Hud je absolútne ten istý, menu nastavení sa nedočkalo zmeny a väčšina textúr je taktiež halflifovských. Uznávam, že engine je v oboch prípadoch ten istý, ide to aj cez Steam, ale občas ma chytil pocit, že za najbližším rohom na mňa vyskočí Combine vojak, čo nie je príliš dobré.

Hre sa to zvučí nadmieru dobre, vďaka podarenému soundtracku. Takisto grafika využíva všetky možnosti, aké môžu byť, no je to pekný Half Life 2, tak si utvorte predstavu sami. Občas vypadne nejaká textúra, alebo stena a naskočí len modré nič, či môžte vidieť do druhej miestnosti v horšom prípade tam rovno preskočiť. To sa stáva iba výnimočne, teda za 4 hodiny, ktoré mi trvali aby som sa prestrieľal ku koncu sa to stalo len 3x.
Čisto brutálna akcia Sin Episodes neurazí žiadneho fanúšika FPS, ale ak požadujete trochu viac od príbehu bežte inam. Systém dynamickej obtiažnosti dáva priestor nováčikom i profesionálnym harcovníkom. Strašne krátka hracia doba je číre mínus, no priaznivá budgetová cena môže presvedčiť na vyskúšanie. (ak nie stále je tu Half Life 2, ktorý ešte nič neprekonalo).

brutálna dynamická akcia
prispôsobujúca sa obtiažnosť
zvuk, fyzika