Warhammer: Mark of Chaos

Bicykle a športové vybavenie

Koľko poznáte fantasy svetov? Ktorý je ten najlepší? Je to Warcraft, Forgotten Realms či Stredozem. V každom prípade svet Warhammeru má veľa priaznivcov medzi hráčmi stolných hier, počítačových hier a aj čitateľmi kníh a vychádza s ním v poslednom čase stále viac hier. Strategická séria Warhammer 40 000: Dawn of War si získala plno fanúšikov v multiplayeri. Mark of Chaos ponúkne radosť z čistých bitiek.

Výrobca: Black Hole Entertainment
Vydávateľ: Deep Silver
Typ hry: RTS
Požiadavky: CPU 3,2 GHz, 1 GB RAM, 256 MB GFX
Web: http://www.namco.com/games/warhammer/

Warhammer Mark of Chaos vychádza z klasického stredovekého fantasy sveta Warhammeru, nie jeho 40 000 rokov staršieho bračeka, kde majú orkovia namiesto sekier laserové kanóny. Pre hráča sú prichystané dve rozsiahle kampane, každá z nich má štyri kapitoly a ich dohranie zaberie pekných 25-30 hodín. Prvou kampaňou je kampaň za ľudí, kde kapitán Stefan von Kessel bojuje proti orkom a následne rastúcim silám Chaosu, v tejto kampani si hráč má možnosť vyskúšať aj špicaté uši elfského národa. Kampaň za Chaos vás postaví na opačnú stranu barikády a v roli šampióna chaosu budete musieť vyprášiť ľudí aj elfov z povrchu zemského, alebo ešte lepšie – utopiť ich v kaluži vlastnej krvi. Ako pomocníci Chaosu tu vystupuje krysia rasa Skaven, za ktorú sa dá tiež hrať. Celkovo je príbeh nudný a jedná sa len o to, niekam prísť, na nejaký hrad, ten zajmúť a zlikvidovať jeho pána. Mňa osobne ničím neohúril ani len minimálne.
Každá kapitola kampane je vlastné malá stolová mapa, na ktorej hráč pohybuje svojou armádou voči ďalším hrozbám a nepriateľským armádam. Armáda sa pohybuje stále dopredu a len málokedy má možnosť vybrať si cestu, ktorou pôjde. Táto voliteľná cesta obsahuje nejaký menší súboj hrdinov či vyplienenie hrobiek plných nemŕtvych za účelom získania nových artefaktov. Inak je pohybovanie sa na stolovej mape prísne lineárne, čo môže niekoho zamrzieť, ale na druhú stranu v iných hrách tohto typu ideme stále vpred, po dohraní misie sa odomkne nová, tu je možnosť výberu malá, ale je.

V MoC ide hlavne o jedinú vec a tou sú boje. Číra radosť z bojovej stratégie. Vynechajte všetok mikromanagement, stavanie budov, zbieranie surovín a takisto zabudnite na privolávanie posíl do boja. Vojnu musíte vyhrať s tými jednotkami, s ktorými ju začnete, viac ich nedostanete tak pozorne uvažujte akú stratégiu zvoliť. Je to podobné ako bitka v hrách série Total War, a k tomu sú boje aj celkom realistické. Dobre musíte uvážiť v akom teréne bojovať, lebo jednotka útočiaca do kopca má mnoho nevýhod a je ľahkým terčom, jazdectvo decimuje vojakov, ktorí sa im náhle vpletú do cesty, veľká krysa, ktorá spadne na zem rozpráši okolné jednotky, takisto aj poriadne delo urobí paseku v radách obyčajných vojakov, ktorí sa rozletia na kilometre ďaleko. Povedal by som, že boje sú dosť náročné. Jedna chyba a môžete celú misiu opakovať, ak napríklad prídete v priebehu misie o delo, môžete sa rozlúčiť s dobytím nepriateľského hradu, lebo jednoducho sa nebudete môcť ako dostať cez hradby. Ak náhodou máte v zásobe nejaké rebríky môžete skúsiť vyšplhať sa na hradby, no v tom momente sú vojaci pomalí a stávajú sa ľahkým terčom nepriateľských lukostrelcov…..

Dôležitým artiklom na bojisku sú hrdinovia. V každej armáde sú vždy aspoň traja a jediný z nich má silu skúsenej čaty najsilnejších borcov s mithrilovým brnením. Hrdina má omnoho viac života a väčší útok ako obyčajná jednotka a tiež disponuje kopou schopností, ktoré využije v boji k svojmu víťazstvu. Tieto schopnosti sa delia do troch kategórii. V prvej sú útočné kúzla, ktoré likvidujú protivníka efektne a rýchlo ako fireball u kúzelníka, jedový oblak u krysáka, či trojitá čepeľ u rytiera. V druhej kategórii sú kúzla pomocné, ktoré zvyšujú odolnosť, útok a vôbec všetky vlastnosti jednotky, ku ktorej je hrdina pripojený. Taký oddiel paladinov s hrdinným rytierom vo velení a bonusom k brneniu a obrane dokáže poriadne zdecimovať rady nepriateľov pričom neutrpí veľké straty. Poslednou kategóriou sú schopnosti v dueli. Ak sa hrdina stretne s nepriateľským hrdinom stačí stlačiť jedno tlačítko a borci si to rozdajú pekne jeden na jedného. V tom momente sa okolo nich utvorí ochranný kruh, do ktorého nezasahuje nik iný, pokiaľ jeden z hrdinov nepadne do kaluže vlastnej krvi. Súboje hrdinov vyzerajú veľmi pekne a je príjemné sa pozerať ako sa dvaja borci mlátia v plamennom kruhu sekerami väčšími ako urastený trpaslík (tým myslím poriadnych trpaslíkov spod Železných Hôr). Problémom týchto súbojov je, že sú strašne jednoduché na rozdiel od ostatných bojov. Nepriateľský hrdina nevie dosť dobre využívať schopnosti a okrem toho nemá žiadne elixíry na doplnenie zdravia, manny a iné, preto ho v pohode dobijete.

Vašu armádičku si môžete ľubovoľne upravovať. Po každej vyhranej bitke dostanete do pokladnice nejaké to zlato, za ktoré si nakúpite nové jednotky a upgrady na ne. Skoro každej jednotke sa dá kúpiť super silné brnenie, zbrane, podporné prapory, ktoré zvýšia morálku vojakom, aby neutiekli z boja len uvidia nejakého démona chaosu. V mestách si môžete za našporené zlatiaky nakúpiť nové jednotky, doplniť rady už starých zranených, zato skúsených jednotiek či nakúpiť hrdinom nejaký ten elixír na zdravie.
MoC sa teší hlavne zo silnej základne fanúšikov, ktorí sa točia okolo perfektne hrateľného multiplayeru. Bitky sú dostatočne dynamické, žiadna z nich netrvá dlhšie ako 15 až 20 minút a štyri strany konfliktu sú dostatočne rôznorodé. Od ľudí očakávajte tradičné jazdectvo, rytierov, stráž, mušketierov (nemajú nič spoločné s kardinálom Richelieu, majú proste muškety), skrátka chlapci do každej situácie. Elfovia tiež neprekvapia a ich jednotky sa podobajú ľuďom, len sú trochu rýchlejšie, obratnejšie, no majú aj menšiu odolnosť. Jedine obrie orly sú menšie spestrenie. Chaos je omnoho zaujímavejší. Ich jednotky sú poriadne… chaotické, ich nabušení vojaci vyzerajú poriadne hrozivo a okrem borcov v stokilových brneniach ich rady rozširujú pekelné psy, diabolskí rytieri alebo poriadne veľká hnusná neidentifikovateľná vec, ktorá vystreľuje lasery. Sú krvilační a v sile v priamom strete sa im nik nevyrovná. Krysia rasa Skaven preferuje boj z diaľky, útočia zo zálohy a využívajú záškodnícke techniky, ako jed, vykopávanie tunelov… Ich lukostrelci (hádžu nejaké granáty s toxínom, tak by sa mali možno nazývať granátnici) sú najsilnejšie jednotky na diaľku.

Pri modeloch jednotiek sa autori skutočne vyhrali. Každú čatu netvorí jedna kópia toho istého vojaka, ale asi päť druhov a tak to nevyzerá akoby prešli cez kopírku. Na jednotke uvidíte tie najmenšie detaily, vojakovi môžete vidieť na ktorej strane má ostrejšiu čepeľ meča, dokonca rozoznáte chĺpky na kožušinách vojakov Chaosu. Výborné vyžitie sa v bitke zažijete aj vďaka detailnému zoomu, ktorý priblíži až ku xichtom vašich vojakov a hra vôbec nevyzerá horšie, práveže som mal pocit, že pri zazoomovaní grafika stúpla o laťku vyššie. Pri priblížení v súbojoch uvidíte pekné súboje jeden na jedného, ako sa zaháňajú mečmi a krv streika všade naokolo. Mimochodom mŕtvoly do konca bitky zostávajú na svojich miestach, takisto a krv a krátery vytvorené delom, čo ešte viac umocňuje atmosféru bojov.
Warhammer: Mark of Chaos vyzerá a hrá sa perfektne. Po zvládnutí hlavnej kampane sa môžete vrhnúť na multiplayer, ktorý ponúka zábavu na dlhé večery. Príbeh je síce odfláknutý a obtiažnosť tiež trochu vyššia ako sme zvyknutí, ale výborne modely jednotiek a atmosféra drsného a krvavého sveta Warhammeru vás určite len tak nepustí.

Plusy:
radosť s vojny bez budovania čohokoľvek
mocní hrdinovia
štyri národy, obria krysa!
prepracované modely jednotiek
atmosferické boje

Mínusy:
pre niekoho vyššiu obtiažnosť
príbeh sme už videliiii

VERDIKT: 8,5/10

Tangorn