Recenzia hry: Pro Cycling Manager 2016 o svete Tour de France

Pri hľadaní počítačovej hry, ktorá by dôvernejšie a presnejšie kopírovala Tour de France, jednotlivé etapy, dĺžky a vlastnosti vrátane vlastností hráčov a aktuálnych dát týkajúcich sa klubov, ani nemôžete naraziť na inú hru ako je Pro Cycling Manager 2016. Manažérsky simulátor, ktorý obsahuje samozrejme aj samotný herný režim má aj akýsi klon s miernymi úpravami. Na konzolách Xbox One a Playstation 4 je totiž hra vydaná pod názvom Tour de France 2016 a v nej je hra zameraná viac na osobné pretekanie a zážitok priamo z trate. Samozrejme opäť, ak si vyberiete takýto režim. Vyskúšali sme si však len Pro Cycling Manager, čo je hra len na počítači.

Pro Cycling Manager 2016

Herné režimy

Každý má na výber, čo si presne vyberie. Dlhšie hrateľné s oveľa širšími možnosťami toho, čo možno v hre robiť, má kariéra. Režim manažmentu, v ktorom vy ste pánom rozhodovania, máte v rukách rozpočet a teda ako majiteľ klubu rozhodujete o všetkom. Nakupujete hráčov, pomenúvate veci, riešite tréningy, výbavu, aj organizáciu v podujatiach. Hlavne však ste to vy, čo rozhoduje o fungovaní cyklistického klubu. Hlavný kariérny režim je postupný, veľmi si v ňom nemôžete vyberať, či odskočíte inam, alebo preteky vynecháte. Hra vám v manažmente tímu umožňuje riešiť administratívne veci, rozhodnutia a čísla. Sledujete grafy a vlastnosti jednotlivých prvkov a za prvok sa považuje samozrejme cyklista, trate, a rôzne predpoklady a vzťahy. Skrátka pokojne niečo pre precízneho stratéga.

Pro Cycling Manager 2016

Pro Cyclist je režimom podobným, no nie ste v ňom šéfom nad všetkými, ale len jedným článkom. Vy ste tým hráčom, ktorý sa stal súčasťou tímu priamo na trati. Vy bojujete za seba, spolupracujete s ostatnými, alebo využívate pomoc ostatných. Aj v tomto režime hry využijete možnosti nastavení a volieb pri hráčoch, respektíve pri tom svojom. Vytvoriť si ho pritom môžete od samotného základu, do výšky, veku, farby pleti, po ďalšie vlastnosti. Máte vlastné konto a zárobky za každý jeden dokončený pretek. Hoci o mnohé veci sa vám stará klub, za tieto peniaze si môžete uhradiť tréningy a ďalšie služby.

Pro Cycling Manager 2016

Free Ride je očakávateľný a nevyhnutný režim. Dovolí vyskúšať rýchlu hru, rýchle spustenie a fungovanie bez nutnosti komplikovaných nastavení. Skrátka idete, vyberiete si miesto a skúšate.   Posledným režimom, ktorý sme však neskúsili, no vývojári si na ňom veľmi zakladajú, je online multiplayer. Keď zapája ľudí do jednej hry, nepochybne pôjde o náročný systém, najmä aj vzhľadom na náročnosť samotných etáp Tour de France o ktorých celá hra vlastne koniec koncov je.

Zážitky pri hraní

Pri pretekaní a šliapaní do pedálov prechádzate po cestách pretínajúcich mestá, obce, vidieť, polia a podobne. To všetko naozaj na okolí vidieť. Nie je to samozrejme absolútne presná kópia reality, no v mnohom, najmä čo sa týka náročnosti a terénnych výraznejších nerovností, je všetko odzrkadlené do peknej podobnosti. Trate sú rôzne. Podobnosť nachádzate len vo fanúšikoch, pretože sa predsa len pri tom množstve ľudí postavy opakujú. Oplývajú pritom niekedy rovnakou drzosťou ako v skutočných pretekoch, keď lietajú popred cyklistov a blokujú ich v plynulom prejazde. V hre však nedokážete nikoho zraziť, zraniť, zhodiť z bicykla, vraziť do motorky a podobne.

Pro Cycling Manager 2016

Sprievodné vozidlo sa tu pohybuje zväčša v jednom kuse. Motoriek je viac a skôr sa pohybujú vpredu.  Pri ovládaní si môžete dianie na trati pozerať pri pohľade z hora, z rôznych bočných pohľadov, ktoré sú k dispozícií skôr naozaj pre hráčov, čo si vychutnávajú atmosféru pretekov z každého uhla, keďže ja osobne nenachádzam iný dôvod takej širokej škály možností. Musí ísť o zážitky, dokazuje to aj ďalší pohľad z vrtuľníka letiaceho nad celým dianím a prenášajúcim dianie pomocou kamery do živého prenosu. Graficky zaostrení sú hráči v strede a na trati. Rozmazávajú sa vzdialenejší pri vyššej rýchlosti a okolie. Môže to byť zaujímavý grafický efekt, hoci pre niektoré počítače to môže byť náročný prvok.

Ovládanie a vlastnosti hry

V hre Pro Cycling Manager 2016 sa vám nepodarí rozmlátiť bicykel, vyletieť do jarku a podobne. Nie ste to vy, čo ovláda chod bicykla. Môžete dať pokyn svojmu jazdcovi alebo jazdcom o rýchlosti, zmene stratégie, riešenia, dávať pokyny k pozícií, jazdca môžete posilniť, či napríklad ním asistovať druhému jazdcovi pri útokoch a podobne. Všetko sa deje myšou. Kedykoľvek by bola hra nejasná, či situácia neprehľadná, ovládanie času môže celý priebeh jednoducho zastaviť. Naopak, situácie, kedy neočakávate potrebu meniť nastavenie a neočakávate náhle oslabenie koňa, na ktorého ste veľa stavili, si môžete zrýchliť a tým sa dá aj skrátiť čakanie na záver. Áno, trasy nie sú krátke, ale nie sú originálnymi trasami čo sa ich časovej náročnosti týka.

Poteší:

• Rozsiahle informácie o cyklistoch, kluboch, etapách a vôbec lokalitách vrátane podrobných čísiel a grafov.
  • Hra funguje so Steam Workshopom, čiže sa dá doplniť rôznymi doplnkami a hráčskymi dodatkami.
  • Keď máte výborné znalosti z cyklistiky a fungovania manažmentu klubov, zvládnete viac. Keď o tom neviete ani mäkké F, hra to dokáže naučiť aspoň v odľahčenej podobe (v rámci princípov)
  • Skutočné mená, kluby, názvy, značky
  • Hra myslí na strategické ťahy a fungovanie hry, tímové spolupráce alebo útoky
  • Niekoľko herných režimov
  • Modelované okolie, taktiež terény a stúpania s ďalšími podmienkami, ktoré robia niektoré etapy charakteristické
  • Nejednotvárnosť sledovania hry, ktorú posilňuje zmena rôznych pohľadov, život okolo trasy, či dokonca zábery z vrtuľníka na dianie na ceste.
  • V podstate slušná grafika
  • Aj v hre sú rovnako šialení fanúšikovia vstupujúci do dráhy cyklistom ako na skutočných pretekoch. Za mínus je, že sa im nedá vpáliť delo, alebo vyplieskať poza uši s ich transparentmi.
  • Takmer štyri desiatky achievementov získateľných počas hry
  • Celkovo je hranie hry potešením ak žijete cyklistikou, alebo je vám bicykel akokoľvek blízky
  • Nie je tak komplikovaná, ako na začiatku vyzerá,

Môže sklamať:

• Dokonalosť pohybov skutočných jazdcov pri predbiehaní sa hrou nedá docieliť. Chýbajú potom pády a zranenia. Nehody a kolízie tu skrátka nie sú. I keď, to by asi padali všetci a neustále.
  • Slabší počítať hru nerozbehá, minimálne požiadavky sú v závere článku.
  • Ak používate menší SSD disk, hra si ukrojí necelých 11 GB
  • Je len v angličtine, prípadne francúzštine, alebo tiež v nemčine. Slovenčina a čeština chýba.
  • Manažérsky režim hry môže vyznieť ako veľmi komplikovaný. Žiada si však čas a záujem hráča, aby pochopil, čo hra ponúka.
  • Tak ako v Tour de France pri sledovaní nemá každý divák jasno v tom, aké sú vlastne výsledky a koľko bodov hráč získal, ani v hre sa to nedozvedáte celkom presne podľa hrania.

Kto je hráčom tejto hry?

Stopercentným hráčom je cyklista a nadšenec pre cyklistiku hrajúci zároveň aj počítačové hry. Prípadne je profilom hráča Pro Cycling Manageru nadšenec pre simulátory a hry na premýšľanie. Hráč bez vzťahu ku cyklistike, bez skúseností a záujmu o cyklistiku vlastne túto hru hrať ani nemôže. Nedokázal by si vychutnať niekoľko etáp a vlastností v tejto hre, pokiaľ by nerozumel fyzike a všetkej teórii okolo toho.  No najmä tej atmosfére, kedy ste v stáde jazdcov sedlajúcich dvojkolesové tátoše, vydávajúcich zo seba pomaly všetku svoju energiu, aby do cieľa dorazili prví, alebo s cennými bodmi. Najmä časť kariéry však ponúka rozsiahle manažovanie vlastného klubu, čím je akousi predstavou o náročnosti fungovania takého tímu. Možno bude pre niekoho vysvetlením, prečo vlastne Tinkoff viac nechce pokračovať vo vedení svojho slávneho cyklistického klubu… kvôli náročnosti udržateľnosti a financiám.

Minimálne požiadavky na hardware:

Ako operačný systém Windows Vista, alebo 7. Dvojjadrový procesor 2.2 Ghz a RAM viac ako 3 GB. Potrebujete tiež grafickú kartu si žiada s 256 MB a podporou DirectX 9.0 a Shaders 3.0. Pre aktiváciu hry je nevyhnutné internetové pripojenie a pre inštaláciu je potrebný priestor necelých 11 GB.