Supreme Commander

supreme-commander-screen

Výrobca: Gas Powered Games
Vydavateľ: THQ
Typ hry: RTS
Web. stránka: www.supremecommander.com
Dátum vydania: Zima/Jar 2007

Žáner RTS(Real-time Strategy) je v radách hráčov veľmi obľúbený, to dozaista viete. Poznáme množstvo druhov RTS, ktoré sa venujú takmer každému časovému obdobiu existencie života na zemi, či už sa jedná o pravek, ktorý zastupuje onedlho vychádzajúca stratégia Paraworld, alebo časy Gréckej a Rímskej ríše, kde dominuje skvelá séria stratégie Total War, o stredovek, príkladom nám buď napríklad Stronghold, cez obe svetové vojny, kde sa počet stratégie ráta na desiatky až po blízku budúcnosť a sci-fi. Stratégií je teda kopec a vyberie si každý. Žáner RTS, sa tak ako každý iný žáner, vyvíja a medzi posledné trendy patria aj (v lepšom prípade) boje niekoľko desiatok jednotiek na priestorovo malom území. Nech to vyzerá akokoľvek úžasne, srdce pravého stratéga (ako som napríklad ja) to nepoteší vôbec.

Kde sú časy prvého Strongholdu, kde sme obrovské pevnosti dobývali stovkami udatných rytierov za zvuku katapultov? Kde je nenahraditeľná atmosféra Duny 2000, kde sa na bojisku stretli obrovské počty jednotiek? Nuž, asi zmizla, alebo sa prepadla niekde pod zem. Avšak, nebol by to Chris Taylor, keby nevymyslel niečo jednoduché a zároveň zábavné a zároveň aj opäť vynašiel atmosféru starých dobrých stratégií. To všetko a mnoho vecí naviac nám prinesie jeho nová RTS Supreme Commander.

Pri prvom počutí názvu tejto hry sa mi v hlave začali premietať zábery z hier Command & Conquer, či už Generals, Red Alert, alebo Tiberium Sun. Práve tieto hry trpeli vyššie popísaným problémom, a hoci boli zábavné, zahrať si ich opäť by znamenalo kopec nudy. Naopak, napríklad takú Dunu 2000 môžete hrať stále dookola a baviť vás neprestane, až kým nedohrajete do konca a potom si môžete kľudne zahrať ešte raz s istotou, že sa opäť zabavíte. Tak takto nejako by mala vyzerať hrateľnosť novej stratégie od tvorcu takých peciek, ako boli hry Total Annihilation či Dungeon Siege 1 a 2. My si ju teraz poďme trošku rozpitvať.

Po zhliadnutí traileru z E3 2006 mi padla sánka, teda padnutá bola už po pár sekundách pozerania úžasného videa, ktoré vám trošku opíšem: Na obrovskom prevažne zalesnenom ostrove obklopenom morom sú proti sebe postavené dve zatiaľ nie príliš veľké základne, respektíve len zárodky skladajúce sa z jednej budovy a pár robotníkov. Avšak po pár prestrihoch zobrazujúcich rast, prosperitu a rozširovanie základne sa nám naskytne pohľad na nádherné mesto plné vojačikov, obrovských robotov, na prístav plný lodí, a nad mestom lieta množstvo bojových stíhačiek ale aj omnoho väčších vzdušných plavidiel. Už tu je čo robiť, aby ste udržali sánku v normálnom stave. Nasleduje prestrih na námornú bitku. Nie je to však typická námorná bitka, v ktorej proti sebe bojujú 4 lodičky a pod hladinou sa plavia 2 ponorčičky. NIE. Tu smeruje obrovská flotila lodí malých i veľkých, dokopy zhruba 30-40 plavidiel na nepriateľskú základňu, pričom natrafia na nemenšiu nepriateľskú flotilu a nastáva tak úžasná a veľkolepá námorná bitka, akú ste ešte nikdy nevideli. Keď do tohto kotla ešte priletí niekoľko desiatok stíhačok, pocit veľkoleposti je dokonalý. Nasleduje prestrih tentokrát na pozemné bojisko, kde proti sebe kráčajú dve OBROVSKÉ pozemné ARMÁDY, skladajúce sa prevažne z futuristických robotov, futuristicky odetých vojakov, a obrovských bojových robotov rôznych tvarov a aj veľkostí. Supreme Commander je proste sci-fi, ako sa patrí. Nastáva krutý boj a niekoľko momentov neskôr sa z mora ,,vynorilo“ obrovské mechanické/robotické čosi, čo kosí nepriateľov jedna radosť. Na strane červených sa zase do boja dostáva obrovský robotický pavúk, ktorý má namiesto kusadiel ničivú laserovú zbraň, ktorá šľahá laserom na všetky možné strany a vojaci a roboty zo strany modrých padajú, respektíve vybuchujú jeden po druhom. Nakoniec sa podarí obrovskému počtu modrých robotov poraziť, respektíve zničiť červenkastého pavúka, no situácia nie je ani zďaleka vyriešená, pretože po zmene uhla pohľadu kamery sa nám naskytne pohľad na pochodujúcu armádu červených, v ktorej sa nachádza viacero červených pavúkoidných robotov. Modrí si však zachovávajú chladnú hlavu, a po vypustenej atómovej bombe priamo do srdca armády červených obrazovka bola načisto zakrytá zábleskom atómového výbuchu. Excelentné. Viem, že nie je v novinke bežné opisovať trailer, ale ak by sa mali traileri hodnotiť podobne, ako hry, tak tento by zaručene dostal 100%…

Proste vás uchváti a nedovolí vám ani len pomyslieť, aby ste ho vypli. Naopak, on vypne vás a pohltí vás do úžasného sveta Supreme Commander. Dosť však bolo o trailery, poďme si rozobrať to, čo predurčuje Supreme Commander byť skvelou hrou… V prvom rade to je skutočná epická vojna, ktorá hráčom dá pocit veľkoleposti. Jej hlavnou súčasťou sú práve vyššie spomínané epické bitky, teda bitky, v ktorých sa proti sebe postavia obrovské armády niekedy aj s tisíckami jednotiek, a je jedno, či sa budú odohrávať na mori, vo vzduchu, či na súši, alebo dokonca všetko v jednom. Bojové jednotky si samozrejme budete musieť niekde vyrobiť, takže si na nás vývojari pripravili aj budovanie základní, ktoré by malo byť rýchle a jednoduché, no výsledok by mal byť viac než oku lahodiaci. Rozloha základne nebude obmedzená a stavať budete môcť, pokiaľ sa vám neminú zdroje, priestor, alebo sa stane niečo iné. Tak, či onak, stavba základní bude podľa všetkého podporovať zábavnosť hry, a nebude sa jednať o nudné okamihy pred bitkou, ktoré musí každý prekonať, ak sa chce dostať k zábavnému jadru. Jednoducho povedané, výstavba základe bude tak zábavná, ako samotné bitky. Supreme Commander megalomanstvom priam kypí, čo dosvedčujú aj rozlohy herných máp, niektoré by mali byť dokonca 6000 kilometrov štvorcových veľké, čo je fakt viac než megalomanský… Navyše sa na takejto mape môže kľudne odohrávať hneď niekoľko epických bitiek, takže bude obrovský priestor do milimetra štvorcového využitý. Zatiaľ nie je známe, akým spôsobom budeme získavať kredity, peniaze, či nejaké nerastné suroviny, aby sme ich mohli použiť pri budovaní základne a pri výrobe jednotiek, avšak Chris Taylor nám určite pripraví niečo jednoduché a zároveň zábavné a účelné. Tak, ako vo väčšine iných RTS, bude aj v Supreme Commander možnosť približovať a oddiaľovať si mapu. Zoom však bude možné využiť do takých mier, že si najprv priblížite a pozriete sa pod helmu vojaka a za pár sekúnd sa vám naskytne samozrejme trošku skreslený pohľad na celú hernú mapu, na ktorej bude možné vidieť všetko, počínajúc pri vašej základni, končiac pri všetkých bitkách na mape. Nebudú samozrejme, ako som vyššie spomínal, chýbať zbrane hromadného ničenia, ako atómové bomby, ale tým sa výber rozhodne nekončí, avšak konkrétnych informácií ešte nie je veľa. Zaujímavo a lákavo znie možnosť používať tieto zbrane mnohokrát, teda neobmedzene krát, takže ak vaša prvá atómovka nesplnila svoju misiu, druhá, tretia…desiata ju určite dokončí. Proste a jednoducho paráda.

Audiovizuálne spracovanie je na veľmi vysokej úrovni. Grafika je pekná, svetelná, a patrilo by sa povedať aj vzdušná a hlavne farebná, teda aspoň súdiac z traileru. Prostredie je pekne vymodelované a základne sú napriek veľkej rozlohe a rozmanitosti do detailov prepracované, podobne ako jednotky v bitkách, ktoré vyzerajú mimochodom ešte fantastickejšie, ako všetko ostatné. Tu poletujú rakety, lasere na vás šľahajú zo všetkých možných aj nemožných uhlov, všade počuť a vidieť výbuchy, a keď sa na bojisko pozriete z väčšej perspektívy, zistíte, že sa tento fantastický moment tak skoro neskončí, pretože do bitky sa sunú ďalšie a ďalšie jednotky. Žeby vyriešila situáciu dobre umiestnená atómová bomba?

Supreme Commander má potenciál priniesť do žánru RTS nový vzduch a svieže nápady, ktoré vývojárom z Gas Powered Games na čele s Chrisom Taylorom rozhodne nechýbajú a dokázali už, že ich dokážu aj skvelo spracovať a vytvoriť jednoduchý, avšak veľmi zábavný herný systém, ktorý pohltí každého hráča. Supreme Commander toho prinesie dosť, a určite pobaví milióny boja chtivých stratégov, ktorým nestačia bitky niekoľkých desiatok jednotiek na niekoľko metrov štvorcových rozsiahlej mape. Stačí pozrieť na trailer, už ten vás neuveriteľne chytí, nuž a popremýšľajme, čo to s nami spraví, keď sa ponoríme do epických bitiek stovák jednotiek, do zábavného budovania základní a vôbec do samotného Supreme Commandera…

Shood

Online kníhkupectvo BUX.sk