Takže se posadíme vojáci, seržant Cooper si laskavě uklidní svoji jednotku, major Frajbiš vás informuje o situaci. Všichni co jsme si prošli bitvou o Sahrani víme, co můžeme očekávat v Černarusi. V postsovětské zemi vyhráli v roce 2007 volby ČDKZ neboli ,,čedaci“. Jejich vláda nebyla nijak dlouhá, ale i tak dokázali v zemi udělat slušný chaos.
Jejich snahou je připojení se k Rusku, ovšem to jim nevyhovělo. Proti čedakům stojí partyzánská organizace NAPA a černaruská armáda. V Černarusi můžeme očekávat ozbrojené střety s nepřítelem, v několika případech bude patrně nutné označit některé nepřátelské cíle. Lock´n load marines!
Jak jsem tedy již naznačil, v nové Armě, v části kampaně se ocitneme v kůži seržanta Coopera (ale můžete se přepnout do ostatních členů týmu), který povede průzkumný tým Razor téměř po celou dobu války z Černarusi. Budete dělat závažná rozhodnutí, která budou mít za následek další vývoj kampaně a několik různých konců hry.
Černarus je vpravdě obrovská. Nyní si nejsem jist přesnými čísly, takže se budete muset spokojit s tím, že je vytvořena z části České republiky. Je vymodelována podle fotografických podkladů, což je velký rozdíl oproti první Armě, která byla vytvořená uměle, což je velký rozdíl a na grafice je to vidět. Černarus opravdu připomíná mou domovinu, ovšem tak na začátku 90. Let, ačkoliv se hra odehrává na konci roku 2009. Často tak narazíte na klasické české telegrafické sloupy, povšimnete si i velké podobnosti s českými silničními značkami, až na to, že vše je v azbuce, a to i přes to, že obyvatelé Černarusi mluví česky. Ovšem hra není celá v češtině, tak jako tomu bylo například v OPF. Proto například Američané mluví anglicky a pokud mluví česky, tak s jasným anglickým přízvukem, jo, tomu říkám bomba, protože si díky tomu připadáte jako v opravdové válce.
Zmínil jsem ,,opravdovou válku“, a jelikož na krabici je napsáno ultimátní vojenský simulátor, tak se nad tím pozastavíme. Arma II je téměř opravdovou simulací, samozřejmě některé prvky hry jsou poněkud zjednodušeny, například nestartujeme vrtulník dvacet minut, ale během půl minuty jsme ve vzduchu atp. Zbraně jsou vymodelovány relativně přesně, každá podle toho jakou šanci měli autoři možnost si ji osahat. Každá z nich má trochu jiný účinek, trochu jinak ,,kope“ a má jiný zaměřovač. Vozidel je taky několik druhů, od Lady přes Škodovku až po tam T72. Mimochodem nevěřili byste, jaký dělá bordel, když se startuje. Interiéry jsou hodně povedené, opět záleží na tom, jaký přístup k vozidlům autoři měli. Třeba vrtulníky americké armády jsou uvnitř docela strohé, vypadají zjednodušeně a když poté sednete do Mi-24, vidíte krásný větráček a vše je pěkně ostré, jak se na tom grafici vyblbnuli.
Kampaň zmíním jen krátce, nechci prozradit mnoho a tak vás připravit o veškeré překvapení. S průzkumným týmem Razor se budeme snažit osvobodit Černarus za pomoci mariňáků a černaruské armády. V něčem taky pomůže NAPA, ale občas jsem byl na pochybách, na které straně vlastně jsou. Úkoly v kampani jsou relativně různorodé, přes ty jednodušší, jako třeba najdi opěrné body ČDKZ, nebo najdi a zatkni určitou osobu. Dočkáme se i podobných úkolů, jako třeba zkontroluj určenou pozici, protože je jedna informace, že by tam mohly být masové hroby, v takové chvíli vám leze mráz po zádech, protože se fakt může ukázat, že tam něco je. Téměř celou hru se také budete snažit zatknout vůdce ČDKZ Lotověva a Bardaka, kteří stojí za vším. Kampaň je nelineární a zabere vám minimálně 25 hodin hraní.
Pár slov o ovládání, to je opravdu hodně komplexní a velice složité, nezávidím těm, co mají odněkud staženou verzi hry, protože přijít na celé ovládání je opravdu složité. Pomůže vám v tom zejména papírová překlápěcí kartička, která se složí do úhledného trojúhelníčku a vy si tak můžete jednoduše přetáčet na to, co potřebujete. Postava se ovládá celkem příjemně, ovšem neumí skákat, ale nyní již dokáže přelézat nižší překážky, jako třeba ploty. Na pohled postavy se dá použít i speciální snímač pohybu, ale ten jsem nemohl vyzkoušet, neboť ho nevlastním.
Horší už je to s ovládáním vozidel, samozřejmě musíme počítat s volantem, tedy pokud držíte hodně dlouho levou šipku, bude chvíli trvat, než se volant vycentruje zpět na střed. Je to nezvyk, ale to je holt cena za simulaci. Příjemně mě překvapilo ovládání vrtulníku, i přes to, že jsem si ho vyzkoušel jen ve výcviku a v kampani už jsem ho téměř nepotřeboval, protože vždy pilotoval kapitán posádky vrtulníku Maddox.
Patrně nejtěžší ze všeho je ovládání celé armády ve velitelském módu, který je novinkou Army II, ale mě moc nesedl a i když jsem měl tu možnost ho v kampani použít, dále jsem hrál pouze za Razor.
Grafická stránka hry je velice povedená, zejména na lepších železech s minimálně 2GB RAM a 512 MB VRAM. Nepotěším majitele jednojádrových procesorů, protože hra vyžaduje minimálně dvoujádrový procesor, ovšem vývojáři doporučují čtyřjádro. Hra je díky díky své velikosti a rozlehlosti terénu velmi náročná a také mírně zabudovaná. Ovšem to se asi nedá úplně vychytat, díkybohu, že se nekoná fiasko typu Arma: Armed Assault, protože tam byla kampaň zabudovaná natolik, že se skoro nedala hrát a hratelná byla až po x-tém patchi. Tuto hru recenzuji na patchi 1.03, na české verzi a hra je od většiny bugů oproštěná.
Celkově jsem s novou Armou II spokojen, vadí mi pouze vysoká HW náročnost, která může skvělé hraní na slabších počítačích překazit a pak také obtížnost, která nemusí sednout každému, protože tato hra je určena zejména fanouškům hardcore válečných her. Hru hned po nainstalování opatchujte na nejnovější verzi, ať se zbytečně netrápíte.
KLADY
+ Reálná simulace boje
+ Grafika
+ Ovládání
+ Nelineární kampaň
+ Rozlehlost Černarusi
ZÁPORY
– HW náročnost
– Pro někoho vysoká obtížnost
Celkové hodnocení 8-/10
Autor recenzie: Jan Frajbiš
0 komentárov