Hra Prey

prey-screen

 

Výrobca: Human Head Studios
Vydavateľ: 2K Games
Typ hry: FPS
Web: www.prey.com
Dátum vydania: 10. júl 2006

Poznáte Duke Nukem Forever? Blbá otázka, viem. Veď kto by nepoznal najväčšiu blamáž, najväčší trapas v hernej histórii? Duke Nukem Forever ,,vyvýjali“ 3D Realms, štúdio, ktorému už neverí ani ten najväčší fanúšik blonďavého svalnáča. A práve 3D Realms stoja za vývojom jednej z najočakávanejších hier súčasnosti, Prey. Nebojte sa však, 3D Realms nie su priamo vývojári, 3D Realms iba kontrolujú vývoj a konzultujú ho so skutočnými vývojármi z Human Head Studios.

Prey je veľmi zaujímavý titul, história jeho vývoja sa tiahne až do roku 1995, kedy bol projekt Prey oznámený. Po niekoľkých rokoch vývoja, okolo roku 2000, sa však všetko zrušilo, a Prey neuzrel svetlo sveta. A práve preto vyvolalo znovuoznámenie FPS Prey vo väčšine fanúšikov odpor a opovrhnutie, po niekoľkých mesiacoch vývoja, niekoľkých nádherných videí, a niekoľko týždňov pred vydaním dátumom vydania sa na hru teší aj ten najväčší odporca 3D Realms.

Prey skutočne vyzerá veľmi prepracovane, ba čo naviac, chystá niekoľko prevratných a revolučných nápadov, ktoré môžu posunúť celý pomerne dosť vyčerpaný žáner FPS do nových dimenzií. Hneď prvým je veľmi chytľavý príbeh a hlavný hrdina vymedzujúci sa klišé žánru FPS. Je ním mladý Indián Tommy z kmeňa Cherokee žijúci v malej prírodnej rezervácii, ktorú z duše nenávidí, a najradšej by ju jedného dňa opustil a vydal sa cestou dobrodruha. Má to však háčik, jeho milovaná priateľka Jenny je zjavne konzervatívnejšia ako Tommy, a nehodlá ho v jeho plánoch podporiť. A tak Tommy prežíva nudný život až do jedného dňa. Tommy si len tak sedí v bare, kde pracuje Jenny ako servírka, popíja akýsi neznámy nápoj a len tak sa nudí, keď tu zrazu z ničoho nič prichádzajú vesmírny návštevníci , všetko sa začína triasť, a postupne sa do tajomnej mimozemskej lode vytrácajú Tommyho auto, strecha baru, Jenny a nakoniec aj samotný Tommy. Tu však Prey iba začína byť zaujímavou hrou, pretože Tommy nie je typický svalnatý hrdina záchranca sveta bez jazyka. Svet domovskej Zemi mu visí na háku, a jediné, čo ho trápi,je záchrana svojej milej Jenny. Pri tom bude musieť prekonať tisíce nástrah vesmírneho plavidla, ktoré nie je nič iné, ako obrovský žijúci organizmus, a pozabíjať pri tom množstvo zmutovaných biologických zmesí.

Na to budete mať obrovský arzenál biologicky vyzerajúcich zbraní, pričom každá z nich má dve funkcie, primárnu a sekundárnu. Zaujímavo vypadá napríklad granát, ktorý získate vytrhnutím z mŕtveho tela biologického čosi. Namiesto klasickej poistky odtrhnete jednu končatinu a klasicky ho hodíte po nepriateľovi. Kaźdú jednú zbraň pravdepodobne získate z tiel nepriateľov, a všetky vyzerajú pomerne mohutne a vystreľujú podivné biologické zmesy a rôzne plazmatické projektily. Prey nám ponúkne klasické zbrane typu brokovnica, samopal, či sniperka, bazooka a rotačný guľomet, avšak v takom prevedení, že si ani nevšimnete, že to, čo v rukách držite, by sa mohlo podobať klasickej zbrani.

Zaujímavo vypadajú aj nepriatelia, a podľa slov autorov by mala byť ich umelá inteligencia na veľmi vysokej úrovni. Nepriatelia by mali vedieť využívať originálny dizajn úrovní a narobiť vám problémy. Keďže celá vesmírna loď je živý organizmus, problémy vám spôsobia aj mnohé nástrahy či pasce ňou vytvorené.

Keď sme už pri dizajne úrovní, nezaškodí si ho v krátkosti popísať. Vyznačuje sa najmä tým, že totálne popiera gravitáciu a mnohé fyzikálne zákony, takže hra Prey vás o fyzike veľa nenaučí. Prvou zaujímavou vecou sú gravitačné koridory, do ktorých keď vojdete, a trochu sa v nich poprechádzate, uzriete to, čo bolo ešte pred chvíľou podlahou. Stačí však vyskočiť, a opäť spadnete na podlahu, teda ak sa to vlastne dá definovať. Zaujímavo vypadajú taktiež súboje na týchto chodbičkách, pretože ak sa vám nejakým spôsobom podarí prinútiť nepriateľa, aby sa odlepil od zeme, jednoducho spadne na podlahu a zabije sa. Ďalšou zaujímavosťou na hre Prey sú tlačidlá meniace gravitačné pole miestnosti. Stačí do nich streliť a gravitačné pole sa zmení. Ak budú v jednej miestnosti tieto spínače dve, a podarí sa vám do nich dostatočne rýchlo streliť, gravitačné pole sa vymení, a vy spadnete na strop. Šialené, čo poviete? Tu však originálne prvky iba začínajú, úplne najviac perfektne vyzerajú portály, ktorými sa môžete dostať do úplne iného prostredia plného prekvapení. Cez portály budú prichádzať aj nepriatelia, a ak sa vám ich podarí rýchlo zlikvidovať, tak budete môcť prejsť cez jeden takýto portál. Tieto portály môžete a nemusíte využívať, čo znie ako veľký prísľub nelinearity, a taktiež aj toho, že sa v danej úrovni môžeme ľahko stratiť. Autori však sľubujú, že cesta, ktorou máme ísť bude jasne vyznačená. V Prey sa nebude bojovať výlučne v exteriéroch a uzavretých priestoroch, navštívime aj priestory otvorené, napríklad vesmír, po ktorom sa Tommy bude pohybovať pomocou Jetpacku. Tak či onak, dizajn úrovni a hrateľnosť bude v Prey výnimočná.

A keď už sme pri vývimočnosti, stojí za to spomenúť aj schopnosti hlavného hrdinu Tommyho. Ak sa vám s nim napríklad podarí zomrieť, jeho duša sa poberie do oblasti, v ktorej dostane šancu na prežitie. Stačí, ak sa mu pomocou svojho bieleho luku podarí za určitý čas uloviť určitý počet medúzovytých stvorení a inej háveti, jeho duša sa vráti do jeho telesnej schránky a pokračujete tam, kde ste skončili. Tommy bude môcť opustiť svoju telesnú schránku aj počas normálnej hry, musí sa však poriadne ukryť a potom už stačí vyraziť na lov s rovnakým lukom, akým ste sa ešte pred chvíľou zachraňovali lovením potvor.

Prey zrejme ponúkne aj skvelý multiplayer, kde bude dizajn máp rovnaký, ako v singleplayeri, takže sa môžme tešiť na skutočne výnimočný multiplayerový zážitok. Prey pobeží na grafickom engine Doom 3, samozrejme vylepšenom a do istej miery a modifikovanom pre potreby dizajnu úrovní. Grafika bude teda na úrovni, akú si tento titul určite zaslúži.

Keďže dátum vydania je už skutočne za dverami, a hra je zrejme vo fáze betatestingu, vývojári toho už veľa nezmenia. To je iba dobre, pretože každá zmena by tomuto titulu skôr uškodila, ako polepšila. Veď taký uletený dizajn úrovní, nepriateľov, zbraní, originálna a zaujímavá zápletka a svojský hlavný hrdina sa nevidí každý deň, takže na 10,. júna si pripravme peňaženky a kreditné karty a užime si originalitu a uletenosť celého Prey.

SHOOD

Online kníhkupectvo BUX.sk