Ohněm a mečem (Mount & Blade)

Na úvod sa musím priznať, že pri inštalácii tohto voľného pokračovania obľúbenej série Mount & Blade, som absolútne netušil, do čoho sa púšťam. Netušil som, čo ma čaká, čoho sa mám báť, na čo sa mám naopak tešiť… a keby som vedel, že ma čaká týždeň prebdených nocí strávených za monitorom, a ešte ťažšie rána po naozaj krátkom spánku, možno by som radšej rýchlo stlačil tlačítko Cancel.

Výrobca: TaleWorlds, Studio Sich, Snowberry Connection
Distribútor: 1C, Snowball Studios, CD Projekt
Dátum vydania v EU: 1. Február 2010
Žáner: akčné bojové RPG
PEGI rating: 16
Webstránka: http://www.snowball.ru/oim/ (v ruštine)
Minimálne požiadavky: Windows XP SP2, Intel Pentium IV 1,5GHz alebo zodpovedajúci AMD procesor, 1GB RAM, 128MB grafická karta kompatibilná s DirectX 9.0c, DVD ROM mechanika

Ako som už na úvod spomenul, s Mount & Blade – stredovekým vojnovým simulátorom – pôvodne vyvinutým nezávislým tureckým štúdiom TaleWorlds Entertainment – som sa stretol po prvý krát, hoci nepriamo.

Ohňom a mečom je voľné pokračovanie tejto obľúbenej hry a vytvorili ho naši ukrajinskí susedia za výdatnej pomoci ruského a švédskeho štúdia, pričom úzko spolupracovali aj s pôvodnými tureckými autormi, čím bola zachovaná sto percentná línia série.

Príbeh je silne inšpirovaný rovnomennou knihou „Ohňom a mečom“ od poľského autora Henryka Sienkiewicza a preto je aj nám v našich zemepisných šírkach bližší a možno sme doň aj viac zasvätení. Keďže vývoj udalostí závisí na tom, čo v hre urobíte alebo poviete, opisovať dejovú líniu do detailov nemá zmysel. Hneď v úvode sa ocitáte so svojím koňom uprostred ťažkých čias východnej Európy 17. storočia, na prahu novej éry, kedy sa mocné kráľovstvá triasli a nové sa snažili nájsť si svoje miesto na slnku. Je iba na vás, ku ktorej z piatich strán sa pridáte – na výber sú Moskovské cárstvo, Rzeczpospolita, Švédske kráľovstvo, Záporožské vojsko a Krymský chanát.

Akčné RPG?
Áno, prvky RPG a akcie, pri ktorej o adrenalín nie je núdza, sú v hre zastúpené perfektným pomerom, takže plynulý dej a snaha čo najskôr sa dostať niekam hore v spoločenskom rebríčku vám pripravia hodiny a hodiny jazdy v sedle, v honbe za svetlejším zajtrajškom a tak pomaly prestanete uvažovať, koľko bodov vám ešte chýba do ďalšej úrovne. Nemal som problém po pol hodine hrania zistiť, že už dlhšiu dobu mám možnosť vylepšiť sa, ale popri všetkom tom rúbaní a strieľaní do nepriateľov nášho báťušku cára, som na to akosi pozabudol…

Ako inak – plnením úloh a zabíjaním nepriateľov získavate cenné skúsenosti, ktoré vás posúvajú od úrovne k úrovni, no pri prerozdeľovaní bodov jednotlivých kategórií platí zlaté pravidlo – raz meraj, dva krát klikni na tlačítko „Vynulovať“ a začni merať znova. Kategórie sú dokopy tri – základné atribúty (sila, obratnosť, inteligencia, charizma), schopnosti a bojové zručnosti. Základné atribúty (ako inak) ovplyvňujú možnosť zvyšovania úrovní jednotlivých schopností a tam vám nedostatok bodov určite nebude vadiť tak, ako pri schopnostiach. Tých je totiž v hre Ohňom a mečom ako húb po daždi a dva body, ktoré môžete do všetkých z nich investovať, si teda poriadne premyslíte. Bojové zručnosti sú kategória, kde sa báť naozaj netreba – nie len, že oproti ostatným vám bude 10 bodov pripadať ako požehnanie, navyše si jednotlivé zručnosti vylepšujete používaním daných zbraní počas boja. Takže smelo do nich, bratia!

Čím viac, tým lepšie
Rozsiahlym územím historickej východnej Európy, siahajúcemu od Visly až po Volgu, nebudete putovať osamote. Postupom času vďaka zarobeným peniazom a sláve (a samozrejme dostatku bodov v schopnosti rozširujúcej maximálny počet členov družiny) si budete môcť v každej dobrej krčme najať niekoľko žoldnierov, ktorí budú bojovať za vás, nech robíte čokoľvek (veru tak, peniaze nemajú žiadneho pána…). O niečom inom je to v prípade akýchsi „hrdinov“, ktorých v týchto spoločenských zariadeniach môžete stretnúť. Každý/á z nich má rôzne vlastnosti a môže byť užitočný družine iným spôsobom, každý/á z nich má svoj vlastný príbeh, ktorý sa môžete dozvedieť. Postupom času im môžete vylepšovať výzbroj a výstroj, prideľujete im skúsenostné body (keď dosiahnu vyššiu úroveň), ale za to sa musíte o nich starať – tak ako žoldnierom, aj im treba včas zaplatiť žold, dať im dobre najesť a zo všetkého najviac – naladiť sa na rovnakú mentálnu frekvenciu. Je vitálne všímať si ich vstupné požiadavky (niekto nemá rád ženy, niekto uteká pred jednou z bojujúcich strán, atď.) pretože pokiaľ ich nebudete rešpektovať, alebo budete často konať v rozpore s ich morálnym kódexom, jednoducho vás opustia. Okrem krčmy, ďalších členov družiny môžete verbovať po tom, ako ich oslobodíte z rúk nepriateľa, alebo si naverbujete niektorých z vašich zajatcov. Pri poslednej možnosti si však dávajte pozor – niektorí bývalí zajatci sú až príliš lojálny, preto vám môžu pri prvej príležitosti a aspoň trochu mesačnej noci ujsť (bodaj ich Allah strestal)! Aj tieto najmuteľné jednotky postupom času môžu povýšiť na vyššiu hodnosť, čo im automaticky zlepší schopnosti, výzbroj a vlastnosti.

V krčme sa na chvíľu ešte zdržíme. Okrem spomínaných nájomných vojakov a možnosti zlepšiť si vzťahy s mestom kúpením rundy pre celé osadenstvo pohostinstva, tu môžete stretnúť obchodníkov s ľuďmi, ktorí radi za pár zlatiek odkúpia vašich zajatcov, alebo si môžete zmerať sily s podnapitým hosťom. Boj na päste okoreníte stávkou o 5 až 25 zlatých, ktoré nie je problém vyhrať, takže ako spestrenie a do úvodu malá pomoc ako si zarobiť aspoň na jedlo a prvého žoldniera, je to celkom zaujímavé. Pokiaľ sa rozhodnete súťažiť v streľbe, môžete vyhrať až 100 zlatých, ale vzhľadom na dĺžku súboja sú päste rýchlejší spôsob. Zaujímavé novinky (nie však zadarmo) vám prezradí Pútnik a ak máte šťastie stretnúť tu Kníhkupca a máte poruke aspoň 7000 zlatých, môžete si kúpiť niektorú z jeho kníh a po jej prečítaní si zlepšiť svoje schopnosti.

Ohľadne misií a obyvateľstva toho veľa nie je čo rozprávať. Skoro v každej dedine alebo meste vám môže starosta zadať nejakú úlohu, zvyčajne sa jedná o doručenie listu, zabitia zbojníckej bandy, zháňania zásob alebo pomsty či vymáhanie daní. Za splnenie dostanete samozrejme skúsenosti, odmenu a zlepšíte si vzťahy buďto s daným šľachticom, alebo celou obcou.

Rozprávať sa s obyvateľmi veľmi nemá význam, pretože všetci hovoria to isté. Jediné užitočné informácie sa dozviete pri otázke na klebety, vtedy sa môžete dozvedieť kde čo lacno kúpiť a kde čo draho predať, alebo – ak sa rozprávate so šľachticom – vám povedia kde môžete nájsť hľadanú osobu. Vzťahy sú v tejto hre veľmi dôležité a treba si hneď v úvode ujasniť, že tu nemôžete byť s každým kamarát. Zo začiatku to síce ide, no popri tom, ako začne stúpať vaša sláva a česť, vás čoskoro niekto požiada o zapojenie sa do boja proti „tím zlým“ a budete sa musieť rozhodnúť na koho stranu sa napokon postavíte.

Ohňom a mečom
Pomaly sa dostávame k akčnej stránke hry. V podstate máte k dispozícii tri verzie – boj na otvorenom priestranstve, obrana/obliehanie pevnosti alebo vypálenie dediny. Možno to neznie ako veľký výber, ale nebudete ľutovať. Ešte teraz sa musím usmievať nad svojou prvou bojovou skúsenosťou, kedy ma prepadlo kvinteto otrhaných zbojníkov brúsiacich si zuby na moje toliare. Skrátim to – nemali najmenšiu šancu a už čoskoro voňali fialky od spodku. 🙂

V boji máte na výber šesť základných tried zbraní – strelné, luky, obojručné zbrane, jednoručné zbrane, vrhacie a bodno-sečné (dřevcové) zbrane. A samozrejme každá trieda zahŕňa nespočetné množstvo zbraní od šabiel a jataganov cez meče, kordy, halapartne, pištole, pušky, luky, halberdy…. až po vrhacie sekery a nože. Všetky majú svoje klady a zápory takže určite budete zo začiatku experimentovať s arzenálom, až kým si nezvolíte to, čo vám padne najviac. Rovnako sa autori vyhrali aj s rôznorodými dobovými kostýmami a brnením a nasucho neobišli ani vaši nemí spoločníci – kone. Nemusím hádam pripomínať, že sa jedná o jeden z najlepších simulátorov jazdy na koni, takže v tomto prípade je osobná skúsenosť nad všetky opisy.

Priznám sa, po zhliadnutí intra, v ktorom proti sebe pochodujú záplavy vojakov s mušketami, či more švédskych halapartníkov, som mal spočiatku strach. Ako sa môžete brániť mečom proti guľke? Potom som si však streľbu vyskúšal naživo a musím dodať, že strelci 17. storočia mali guráž. Nepresnosť muškety si vyžaduje skutočné majstrovstvo v streľbe a „pol hodinové“ nabíjanie mi pripravilo nejedny krušné chvíle, kedy som horko ľutoval, že som si nekúpil radšej dlhú kopiju, alebo luk (Hoci presný zásah z muškiet vie narobiť v radách nepriateľov poriadnu paseku!). Atmosféra bojov je naozaj perfektná, najmä v prípade, že sa proti sebe stretnú vojská každé o počte 100+ vojakov. Masa ľudských a konských tiel sa miesi s bojovými a smrteľnými výkrikmi, pušným prachom, šípmi a neprestajné svišťanie okolo hlavy vám dáva vedieť, že niekto vás má „na muške“. Mohutný krik vašej armády po víťaznom boji, ktorým dávajú žoldnieri najavo svoju radosť a uznanie vášmu veliteľskému duchu, je povznášajúci.

Samozrejme, ako každá armáda, aj tá vaša by bola bez dobrého velenia a taktizovania roznesená na kopytách svojich nepriateľov skôr, než by sa ktokoľvek nazdal. Preto vstupuje do hry ďalší zaujímavý prvok – velenie. Hra Ohňom a mečom ponúka niekoľko vojenských povelov – od klasického útoku a stiahnutiu sa, až po príkazy na zosadnutie z koní, rozptýlenie sa, priblíženie a podobne. Geniálnym ťahom je možnosť vydať príkazy jednotlivým jednotkám – lukostrelcom, jazdectvu, pešiakom alebo všetkým naraz. Vďaka tomu môžete počas boja skutočne taktizovať a pomôcť si k víťazstvu aj inak, ako len početnou prevahou a lepšou výzbrojou.

Od sedliaka k šľachticovi
Vaša sláva a česť budú rásť, rovnako ako vaše vojsko a finančná hotovosť a pokiaľ významne pomôžete vami vybranému panovníkovi, odmena na seba nenechá dlho čakať. Od počiatočného nadväzovania konexií so šľachticmi a občasných úloh pre kráľa sa dopracujete cez kruté boje za zvrchovanosť vašej zeme až k stavu, kedy vás panovník odmení vlastnou dedinou či pevnosťou. Vtedy sa dostávame k ďalšiemu míľniku hry, kedy nastupujú na rad vaše staviteľské schopnosti. Dediny vám platia dane a odvody, za čo ich musíte chrániť pred nepriateľmi, v pevnosti zase môžete stavať a posilňovať obranu, alebo útočné zariadenia na dobitie nepriateľskej pevnosti, „uskladňovať“ svojich väzňov a podobne.

Ivanuška, hraj!
Hudba ma v tomto prípade milo prekvapila. Okrem dobovej hudby na nástrojoch sú tu zastúpené ľudové piesne spievané s prízvukom daného obyvateľstva a aj keď som hneď nezačal tancovať odzemok, dané „ľudovky“ mi nielen spríjemnili náladu, ale zároveň perfektne doplnili kolorit osady a jej obyvateľov. Jediným mínus je dosť malý repertoár, takže ako jeden z návrhov na zlepšenie by som v novom patchi určite privítal aspoň niekoľko ďalších skladieb do prehrávača.

A aby som nehovoril iba pozitíva, prejdem ku grafickej stránke hry. Tá je na dnešnú dobu, kedy sme kŕmení trailermi z Crysis 2, Splinter Cell Conviction či Metro 2033 už celkom poslabšia. Ostré hrany, nízka detailnosť a statické svetlo uberajú hre na jej grafickej príťažlivosti, ale všetko sa to zase nahrádza dobrým ovládaním, herným systémom a celkovým nádychom. Každopádne varovaní ste boli, takže verím, že som vás zachránil pred šokom pri porovnávaní grafiky s rokom vydania. Aj keď asi by sme nemali porovnávať hru od nezávislého štúdia s vlastným rozpočtom s AAA titulom od renomovanej nadnárodnej spoločnosti…

Sám ako prst
Okrem singlovej kampane si môžete zvoliť ešte rýchly boj (akýsi skirmish) a výukové lekcie, ktorých je iba zopár a na úvod ich aj ako odporca tutorialov vrelo doporučujem, nakoľko vám pomôžu zorientovať sa v taktike a spôsobe boja. Avšak hru viacerých hráčov by ste tu hľadali márne, takže na meranie síl s reálnymi protivníkmi rýchlo zabudnite. Musia vám stačiť iba tí imaginárni, ktorým môžete nastaviť atribúty náročnosti pre aspoň trochu vyvážené bitky. Je to škoda, ale na druhej strane pokiaľ sa vžijete do hry a začnete prechádzať kampaň, dokážete na tento ďalší nedostatok ako-tak zabudnúť. Hra sa totiž odvíja v reálnom čase a nikto nečaká na vás, až sa spamätáte.

Ako náhle totiž niekde na obrazovke nebliká slovíčko „Pauza“, život plynie ďalej – dane sa platia, bitky sa bojujú, dediny vypaľujú… a keďže sa jedná o tzv. open-ended hru, kde každá z frakcií má spočiatku rovnakú šancu na výhru, je zaujímavé sledovať vývoj udalostí, uzatváranie mierových dohôd a vojnových paktov, pričom veľmi ľahko sa vám môže stať, že sa z pred tým prosperujúcej krajiny, ktorej ste sľúbili vernosť, razom stane pustá zem plná trosiek a vás naháňajú celé oddiely nepriateľov, aby raz a navždy udupali do prachu historického zabudnutia vašu družinu. Dávajte si preto naozaj dobrý pozor, pre ktorých panovníkov sa rozhodnete a komu „stúpite na otlak“.

Na záver mi ostáva už iba upokojiť hráčov pre ktorých je azbuka španielskou dedinou (alebo v tomto prípade skôr ruskaja derévnja), že vďaka profesionálnej českej verzii od spoločnosti CD Projekt sa môžete tešiť na kompletne preložené texty ako v hre, tak v CZ/SK manuáli dodávanom ako súčasť DVD boxu.

+ príbeh s otvoreným koncom
+ rozsiahly herný svet
+ skvelá simulácia jazdy na koni a dobového vedenia vojny
+ rozsiahly arzenál zbraní, zbroje a koní
+ RPG systém a taktizovanie v boji

– grafika
– chýbajúci multiplayer!!
– slabé dialógy obyvateľov

Celkové hodnotenie: 70%
Ak sa zmierite s grafikou a nevadí vám sólovanie, pripravte sa na skvelý zážitok z jazdy na koni, krvavých bojov, dobíjania pevností a uzatváraní dohôd. Budete bojovať, vypaľovať, možno aj rabovať… všetko v hre závisí na vašich rozhodnutiach a na rozhodnutiach počítačových protivníkov a spojencov. A hlavne – pokiaľ máte školu alebo ste zamestnaní, hoďte sa na týždeň PN – len pre istotu. Aby ste nemuseli ráno vstávať… 🙂

Na portáli Slovenciny.com pôsobí od roku 2010. Okrem administrácie portálu sa vo voľnom čase snaží prekladať hry do slovenčiny. Medzi obľúbené štýly hier partria RPG, FPS, survival horory a stratégie.