Black & White 2

Bicykle a športové vybavenie

Ešte ste nahrali žiadnu hru od Petera Molyneuxa? Chyba. Veľká chyba, pretože tento človek vdýchol hrám život. Veď si spomente na famózne Populous, Black & White, Fable: The Lost Chapters, The Movies… Všetko to má na svedomí on so svojím tímom Lionhead Studios. Poďme od začiatku a trocha si pospomínajme. Je rok 2 000. Práve vychádza hra od nie ešte až tak slávneho štúdia Lionhead Studios na čele s Peterom Molyneuxom. Volala sa Black & White.

Výrobca: Lionhead Studios
Distribútor: EA
Distribútor pre Hry-sk.com: PL
Zem výroby: GB
Typ hry: božská stratégia
Dátum vydania: 4. štvrťrok 2005
Multiplayer: áno
Nosič: DVD

Minimálna konfigurácia: operačný systém windows XP / 2000, CPU 1.8 GHz, 512 MB RAM, 64 MB GFX
Zatriedenie hry: stratégia
Web: www.lionhead.com/bw2
Lokalizácia: manuál (neskôr možno sk)


Trocha z histórie:
Ešte ste nahrali žiadnu hru od Petera Molyneuxa? Chyba. Veľká chyba, pretože tento človek vdýchol hrám život. Veď si spomente na famózne Populous, Black & White, Fable: The Lost Chapters, The Movies… Všetko to má na svedomí on so svojím tímom Lionhead Studios. Poďme od začiatku a trocha si pospomínajme. Je rok 2 000. Práve vychádza hra od nie ešte až tak slávneho štúdia Lionhead Studios na čele s Peterom Molyneuxom. Volala sa Black & White. Naozaj revolučná hra. Koho iného, ako tohto šialenca :-), by napadlo vytvoriť hru, kde sa hráte na boha? Asi nikoho. Hra bola revolučná aj v tom, že všetko ste ovládali myškou, čo bolo dovtedy nevídané a pre mnohých neuskutočniteľné. No stalo sa. A tak sa pomaly roky vliekli, Lionhead usilovne pracovali a prišli opäť neskutočné a úplne nové hry. Tým úplne nové myslím to, že dovtedy žiadna taká hra nebola. Vezmime si napríklad Fable: The Lost Chapters. Iba v tejto hre ste rástli od malého chlapca až po dospeláka a svojimi činmi ste ovplyvňovali celú spoločnosť. Alebo The Movies. Každý si myslel, že vytvoriť hru, kde si točíte vlastný film a to hociako, je nezrealizovateľné. Ale pýtam sa vás. Čo by Peter Molyneux so svojím tímom nedokázal? Aj tu platí, že stačí len chcieť. No a tak sa postupne dostávam k pokračovaniu Black & White. Kedže je to pokračovanie, samozrejme bude mať hra názov Black & White 2. A teraz si o nej povieme.

Kreatúry a svedomie:
Spomeniete si ešte na tie roztomilé dvojmetrové kreatúry z jednotky? Ja veľmi živo. Bola tam opica, krava a tiger. Všetky pekne detailne spracované a každá s vlastným rozumom (konečne). No v dvojke je to trochu inak. Je tam vlk (vždy som dúfal, že tam bude), opica (tá ostala), krava (super) a tigra nahradil lev (gŕŕŕŕŕ). Jednu si vyberiete a šups hrať. Samozrejme vás celou hrou bude sprevádzať vaše dobré svedomie (ten dedko s bradou – celý biely) a zlé (čertík s vidlami – červeno-čierny ). A hneď tu je vidieť pokrok. Anjel a čert sú oveľa krajšie spracovaný. A výrobcom to muselo riadne veľa práce, pretože vám ukazujú v tutoriálu každý pohyb a v hre vám skoro všetko radia. Ak ich chcete poslúchnuť, nech sa páči. Anjel vám pravdaže bude radiť, aby ste tú danú prácu alebo úlohu spravili po dobrom, a ak spravíte niečo zlé, hneď vás začne karhať a ponaučovať. Naopak čertík vám bude radiť, aby ste všetko robili násilím, ak nejakého človeka zahodíte, začne sa smiať a pochvaľovať vás, ale ak budete konať dobre, bude vás zvádzať na zlé chodníčky. No trocha som odbočil od kreatúr, takže späť k nim. Takže začnete tutoriál na prvom ostrove. Tu vám bude svedomie hovoriť, čo a ako, a tu sa to všetko začne. Tu už začínate vychovávať svoju kreatúru. Ak chcete, aby slúžila ľuďom, pomáhala im robiť, tak zažije veľa faciek. Ak ju napríklad prichytíte, ako zožrala dedinčana, neváhajte, kliknite na ňu a párkrát ju prefackajte. Od tej chvíle pochopí, že to, čo urobila, bolo zlé. Ale ak chcete, aby bol váš tvor krvilačná beštia, ktorá bude bojovať vo vojne a rúcať budovy, samozrejme ju za zožratie dedinčana pochválite. 🙂 Záleží len od vás, akú ju chcete mať. Chcete, aby bol lev alebo vlk vegetarián? Žiaden problém. Dávajte mu obilie a hoci bude pomalšie silnieť, nebude vám žrať dedinčanov. Opäť odporúčanie pre miermilovných. Alebo chcete, aby bola vaša kreatúra silný mäsožravec? Dávajte jej na raňajky, obed aj večeru čerstvé mäsko, ale pozor, riziko záhadného miznutia vašich obyvateľov. 🙂 Čo ma potešilo bolo to, že už ste nemuseli tvorovi desaťkrát vravieť, že nemá jesť dedinčanov (alebo hocičo iné), ako to bolo v jednotke, ale stačilo mu to raz povedať. Niekomu to možno príde ako nevýhoda, ale mňa osobne to veľmi potešilo.

Myška a vylepšený systém:
Nie, nebojte sa. Nie je to ďalšia kreatúra (to by vyzeralo). Tento odsek som nazval tak preto, lebo v hre môžete pokojne klávesnicu zahodiť. Budete potrebovať iba myš a veľmi veľa času. Je to tak, ako v jednotke, len je to oveľa viac vylepšené. Hneď prvé, čo som si na tomto všimol bolo to, že som mohol budovy kopírovať. Áno, kopírovať. Stačí už na postavenú budovu kliknúť a pretiahnuť ju na iné, voľné miesto. Základy budovy sa zobrazia a poďme ju dostavať. Ďalšia výborná novinka, ktorá ušetruje čas je to, že vytrhnete strom, strom dáte nad budovu a kliknete. Áno, a budova sa sama bude stavať. Alebo to môžete urobiť postarom a len drevo položiť vedľa stavby. A tu už prichádzajú na rad robotníci. Odporúčam však prvý spôsob. To je len jedna z noviniek, ďalej to pre istotu nebudem rozvádzať, lebo by to bolo abnormálne dlhé. Radšej prejdime na grafiku a ozvučenie.

Grafika a ozvučenie (hudba a nahovorené dialógy):
Pecka. Paráda. Grafický a aj fyzikány engine sú na prvotriednej úrovni. V máloktorej hre sa vám bude tráva tak nádherne vlniť, na obrazovke bude prebiehať toľko efektov a zobrazovať sa toľko detailov. No má to jeden malý háčik menom hardwarové požiadavky. Sú veľmi náročné. No nič to, musí to tak asi byť. Poďme naspäť ku grafike. Každá budova a dedinčan je teraz spracovaný veľmi dobre. V jednotke boli na tú dobu dobre spracovaný, ale ani ste im nerozoznali tvár a pomaly ste nevedeli, že ktorý je muž a ktorý je žena. Ale v tomto dieli je to už jednoznačné. Detaily budov, dedinčanov, animácie mora, efekty kúzel… Proste všetko je s grafikou v poriadku. Fyzika už takisto v tomto diely niečo znamená. Ak na vás pošle nepriateľ hurikán, všetko zo sebou berie, vrátane ľudí. Dobrá práca. Hudba pasuje k tejto hre. Pasuje ako uchu, tak aj srdcu. Vždy poteší. A tie dialógy. Takisto sú dobré. No najlepšie sú dialógy vášho svedomia.

Systém získavania osád, dobro a zlo a osada:
Kedže ste v tejto hre boh, môžete si robiť, čo chcete. Ste v živote milý a láskyplný človek? Vašich ľudí čakajú príjemné časy. Alebo ste netrpezlivý a agresívny? Ľutujem vašich obyvateľov. Svoju autoritu si budujete od začiatku hrania. Ak budete vašu kreatúru učiť, aby ľuďom pomáhala, tancovala pred nimi, zabávala ich, tak vás bude národ milovať. No len to nestačí. Aj vy sa musíte správať k ľuďom dobre. Napríklad im musíte plniť ich potreby. Toto je rada nad zlato. V dedinskom sklade vám stále ukazuje, čo ľudia potrebujú a ako nutne to potrebujú. Ak si žiadajú jedlo, žiaden problém, vykúzlite im ho. Ak si žiadajú drevo, takisto. Ak chcú domy, postavte im. Jednoducho im treba vždy vyhovieť. A ak sú vaši uctievači, ktorí vám výrabajú moc na kúzla vyčerpaný, nechajte ich oddýchnuť, nech si ty chudáci odpočinú. Alebo ich sledujte a oni vám priamo zakričia, čo im vadí, čo by chceli a pod. Ak vládnete dobre, zrazu budú chcieť, aby ste vládli ešte lepšie. Budú vám kričať, aby ste kasárne zničili, aby ste zničili krčmu… Tak ako v jednotke, aj tu vám vyberie mená z vášho e-mail adresára, takže sa nečudujte, keď uvidíte v hre meno svojho známeho. :-)Ak sa budete takto milo správať, z dediny sa vám stane skutočný raj na zemi. Vyrastú vám fontány, všetko pokryje zeleň… Vaša ruka zbelie. Toto všetko bolo, keď ste dobrý boh. Poďme sa pozrieť, ako to vyzerá, keď ste zlý… Ak chcete byť zlý, najprv naučte vašu beštiu zlým návykom. Naučte ju, ako chutí čerstvé mäso (samozrejme dedinčanov), postavte jej domy na ničenie… Samozrejme ju nechajte bojovať v bitkách, nech sa ty nepriatelia naučia, kto je tu šéf. Aj vy priložte ruku ku skaze národa. Ak sú vaši dedinčania hladní, nevadí. Ak chcú drevo, čo tam po nich. Keď potrebujú domy, povedzte si:“Počul som, že pobyt na vzduchu ľuďom iba prospieva!“ Ak sú vaši uctievači unavení, obetujte ich… Takto môžte robiť neuveriteľne veľa vecí. Ruka vám samozrejme sčernie, čo značí, že ste zlý. Všade po dedine budú šľahať ohne, šibenice ľoďov neminú, hotové peklo. Získavanie osád, dôležitá súčasť hry. Ak ste dobrý, zabudnite na vojsko, boje a pod. Stačia vám len ochranné múry, ktoré ochrania dedinu. A ako vlastne môžete získať iné dediny, keď ste dobrý a vojsko nepotrebujete? No predsa tým, že budete prekvitať. Razom bude vaša osada krajšia, lepšie sa v nej bude žiť ako v iných. Ak sa to dopočujú obyvatelia osady iného nepriateľského boha, ihneď zmenia vyznanie. Kedže dedina nie je bez obyvateľov, hneď víťazíte. Prilákate ich aj výstavbou bonusových budov, napr. lámp, parkov… No máte možnosť získať osady hrubou silou. Vtedy nastupuje vycvičená beštia a vaša armáda vojakov. Vybojujete si dediny a máte to vyhraté.

Hlavné a vedľajšie úlohy, AI, kúzla, bonusy, obtiažnosť a stereotyp:
Na začiatku ste zachránili pár Grékov pred Aztékmi, a tak začínate s nimi. Popri hlavných úlohách sú aj tie vedľajšie. Hlavné sú typu Získaj dedinu (zvyčajné), Dodaj drevo… Ale tie vedľajšie sú už fakt dobré. Autori nešetrili humorom. Napríklad musíte prehodiť sud s pivom na druhý ostrov. Alebo vás jeden muž obviní, že ste niečo mali s jeho ženou a za jeho chrbtom si to práve jeho žena rozdáva s iným mužom. 🙂 AI občas sklamala. Naozaj som sa divil, keď som svoju tak dobre vycvičenú a brutálnu beštiu videl počas boja tancovať. Veď to som ju nikdy neučil, no čo už. Stane sa, ale inak som problém s AI nemal. A tie čarovné kúzla. Tak ako v jednotke, aj v dvojke môžete vyvolať kúzlo pomocou pohybu ruky v určitom smere. Ale najprv si musíte kúpiť bonus. Bonusy sú rôzne, od budov, po kúzla. Ďalšia novinka v hre. Slabšie kúzla môže ovládať aj vaša príšera. Ale nepríklad vytvorenie sopky, ktorá vytriskne lávu na nepriateľov už môžete len vy. A je tu ďalšie mínus hry. Chyba sa preniesla z jednotky. Na začiatku je obtiažnosť veľmi jednoduchá, tak sa to ťahá až do… záveru. Tam už som mal nemalé problémy vyhrať. A párkrát som prehral. Stereotyp nastane iba párkrát, a to hlavne vtedy, keď budete prehrávať a nebudete mať chuť sa k tomu vrátiť. Ale odporúčam túto hru.

Záver:
Z Lionheadu opäť ukázali, čoho sú schopní. Keď sa vyrieší problém s AI a vyváži sa obtiažnosť, môžme potom vravieť o hre roka. Ale nepredbiehajme. Black & White 2 si tú dvojku zaslúži, lebo je príjemným pokračovaním jednotky. Milovníkom božskej hry odkazujem:“Ak premeškáte túto hru, prídete o kus života!“. Ale odporúčam aj bežným hráčom, lebo taká hra sa často nevidí.

Plusy (+):
– úspešné pokračovanie
– grafika a animácie
– fyzika
– hudba
– dej
– výber dobra a zla
– ovládanie myškou
– kreatúry

Mínusy (-):
– občasné zlyhanie AI
– občasný stereotyp
– nevyvážená obtiažnosť

Celkové hodnotenie: 97%

Autor recenzie: Pepo33